Zdjęcie w tle
Transport

Społeczność

Transport

2

Transport. Drogowy, kolejowy, lotniczy...

Trochę się te ciągniki siodłowe pozmieniały gabarytowo co? ( ͡° ͜ʖ ͡°)


Porównanie DAF 2800 ATi z nowym DAF XG+ różnica to ≈50 lat


Oba te samochody były (są) reklamowane jako te najbardziej przestronne na rynku


#ciezarowki #tiry #transport


https://40ton.net/daf-y-2800-ati-oraz-xg-530-kabina-w-kabine-z-polskim-godlem-w-polskich-barwach/

8b42576a-e374-4c29-8b8e-7b496be498f5
9bbaea26-93d3-4790-b283-4a68a7151818
suseu

@cebulaZrosolu Ty vs syn koleżanki twojej starej

Bystrygrzes

@cebulaZrosolu tansport bialek nie ma jajek...

A ten stary ma turbo intercooler

Afterlife

Jak wszystko Bożenko, jak wszystko. Ciągniki większe, rachunki większe, cmentarze, ceny leków, tylko emerytura jakby nie rosnie.

Zaloguj się aby komentować

Transport drogowy towarów w UE w 2024 roku w ramach #ciekawostkistatystyczne


W 2024 r. drogowy transport towarowy w UE utrzymywał się na stabilnym poziomie, a jego całkowity wolumen roczny osiągnął 1869 mld tonokilometrów, nieznacznie więcej niż 1857 mld w 2023 r., co stanowi wzrost o 0,6% r/r.


Polska nadal była liderem wśród krajów UE w 2024 r., rejestrując łącznie 368 mld tonokilometrów, co stanowi prawie 20% całkowitego przewozu w UE. Na kolejnych miejscach znalazły się Niemcy z 281 mld tonokilometrów (15%); Hiszpania z 272 mld tonokilometrów (15%); Francja ze 174 mld tonokilometrów (9%); i Włochy ze 153 mld tonokilometrów (8%). Na te 5 krajów przypadało 67% całkowitego drogowego transportu towarowego w UE. Wśród mniejszych gospodarek, znaczące wolumeny odnotowano również w Czechach (70 mld tonokilometrów), Rumunii (67 mld tonokilometrów), na Litwie (66 mld tonokilometrów) i Holandii (63 mld tonokilometrów).


Źródełko: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20250709-1


#ciekawostki #statystyki #transport #uniaeuropejska

#owcacontent

EU road freight transport sees 0.6% increase in 2024

EU road freight transport sees 0.6% increase in 2024

In 2024, road freight transport in the EU remained robust, with the total annual volume reaching 1 869 billion tonne-kilometres, slightly up from 1 857 billion in 2023, representing a marginal 0.6% year-on-year increase. Poland continued to lead all EU countries in road freight transport in 2024, registering a total of 368 billion tonne-kilometres, nearly 20% of the EU total. It was followed by Germany, with 281 billion (15%); Spain, with 272 billion (15%); France, with 174 billion (9%); and Italy, with 153 billion (8%). These 5 countries accounted for 67% of the total EU road freight transport. Among smaller economies, notable volumes were also recorded in Czechia (70 billion), Romania (67 billion), Lithuania (66 billion) and the Netherlands (63 billion). This information comes from data on road freight transport published by Eurostat today. The article presents a handful of findings from the more detailed Statistics Explained article on road freight transport statistics. Source dataset: road_go_ta_tott In terms of groups of products transported in 2024, the top 10 remained the same as in 2023. This stability reflects consistent transport demand across essential supply chains such as food, agriculture, construction materials, and chemicals. Food products, beverages and tobacco continued to dominate, with 312 billion tonne-kilometres in 2024, followed by grouped goods (different goods transported together), with 237 billion tonne-kilometres. Agriculture, forestry and fishing products came in third place, with 208 billion tonne-kilometres, followed by other non-metallic mineral products (137 billion), metal ores and other mining/quarrying products (132 billion), and chemicals (116 billion). Source dataset: road_go_ta_tg

Europa
f516c252-099a-4fa9-91af-df1ed26db8dd
eloyard

@bojowonastawionaowca zła społeczność - wołam moderację!


https://www.hejto.pl/spolecznosc/transport

Zaloguj się aby komentować

Na pętli końcowej Churchill odbywa się precyzyjnie zsynchronizowany manewr umożliwiający zawracanie tramwajów. Pętla znajduje się na środku ronda, gdzie zbiega się 8 ulic, i składa się z okrężnego toru przeciętego linią przelotową, z czterema rozjazdami.


Opis manewru:

1.Tramwaj linii 7 przyjeżdża ze wschodu na północny peron środkowy (B).

2.Pasażerowie przesiadają się do tramwaju linii 3 na północnym peronie zewnętrznym (A).

3.Tramwaj 3 odjeżdża na zachód.

4.Tramwaj 7 jedzie dalej do przystanku Vanderkindere, gdzie zmienia kierunek i wraca.

5.Tramwaj 7 przyjeżdża teraz na południowy peron środkowy (C).

6.Nadjeżdża nowy tramwaj 3 z zachodu i zatrzymuje się na południowym peronie zewnętrznym (D).

7.Pasażerowie przesiadają się do tramwaju 7.

8.Tramwaj 7 odjeżdża na wschód.

9.Tramwaj 3 przejeżdża pół pętli na pozycję (A) i cykl się powtarza.

Pasażerowie przesiadający się korzystają z peronów w środku ronda, natomiast wsiadający i wysiadający – z czterech przystanków na alei Winstona Churchilla wokół ronda.

Układ ten zostanie zlikwidowany po przekształceniu centralnego tunelu tramwajowego w linię metra nr 3 – wtedy linie 3, 4 i 7 będą kończyć trasę na stacji Albert.


https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Brussels#Termini



#bruksela #belgia

1682f6a9-7851-47b6-a6ca-738c4ece1670
f9a38f68-33ed-46b0-8f9d-0d5868c187ea
ZohanTSW

Ależ oni to wymyślili xd

Zaloguj się aby komentować

spam_only

Analoga niet w mirie czy coś (tak, wiem że Białoruś, ale to nadal ZBiR)

Zaloguj się aby komentować

alaMAkota

Ciekawe zestawienie.

Niestety jestem w mniejszosci

Greyman

@Deykun wspaniała wizualizacja.

kitty95

Wychodzi, że zbiorkomem, to biedota i trzeci świat głównie jeździ.

Zaloguj się aby komentować

adamec

Czy to jeszcze Polska?

serel

@adamec Stop Pabianizacji Polski!

c1973110-9b5d-47b4-b775-6b8cc5288a23

Zaloguj się aby komentować

Kolej Dużych Prędkości zakłada, że pociągi w Polsce pojadą nawet z prędkością ponad 300 km/h. Tymczasem na razie nie ma składów, które jadą 200 km/h. Ministerstwo Infrastruktury nie pozostawia w tej kwestii złudzeń. Tak szybkie połączenia do końca tej dekady mogą stać się realne na niewielu trasach.


Zacznijmy do tego, że obecnie w Polsce są prowadzone liczne prace w ramach Krajowego Programu Kolejowego. PKP PLK modernizuje różne trasy, co ma pozwolić na szybsze przejazdy pociągów. Najczęściej dotyczy to prędkości do 160 km/h. Coraz częściej mówi się jednak o składach, które pojadą z 200 km/h lub więcej. Debata w tej sprawie pojawiła się nawet w Sejmie.


Głos w tej sprawie zabrał wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak i wyjaśnił, że do 2030 r. pociągi w Polsce będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h i większą tylko w przypadku CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej). Według PKP PLK stanie się to też możliwe na odcinku trasy Warszawa - Białystok i linii 202. Co z większymi prędkościami? To zadanie należy do CPK.


Projekty 250+ to są projekty CPK. My nie przewidujemy, aby na istniejącej infrastrukturze uzyskiwać prędkość ponad 200 km. Wyjątek to Rail Baltica na odcinku Ełk – Suwałki, który jest projektowany do 250 km/h

powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


Szybsze połączenia będą dostępne w ramach projektów CPK. W przypadku linii kolejowych ważną rolę odegra tzw. Y, który połączy cztery z pięciu największych miast w Polsce. Budowa ma odbywać się etapami do przyszłej dekady, ale na pocieszenie jest fakt, że gotowe odcinki trasy mają być oddawane do użytku jeszcze przed ukończeniem całej inwestycji.


No szkoda kurde myśli człowiek. Jednak szybki transport między miastami w PL mocno by ułatwił wielu ludziom życie... A trzeba będzie znów czekać kilkanaście lat na skończone prace (jeśli się uda je faktycznei dociągnąć do końca), a samych pociągów mogących jechać z taką prędkością też chyba za wiele nie ma. Pendolino raptem a i to nie do końca, bo kojarzę, że były do 200-250 (jakoś tak) certyfikowane.


https://geekweek.interia.pl/technologia/news-szybkie-pociagi-w-polsce-ministerstwo-infrastruktury-zabralo,nId,21320738


#wiadomoscipolska #polska #pociagi #transport #cpk

Anty_Anty

Była megalomania więc prędkość podnieśli

zuchtomek

Problemem nie są składy tylko infrastruktura i za każdym razie przy CPK o tym pisałem.

Trasa Warszawa-Gdańsk jedna z nowszych, budowana 10 lat na Euro i zakończona 4 lata po Euro pozwala jechać maks 200 i to nie wszędzie.

Nikt zdrowy nie będzie przerabiał infrastruktury nowej bo to nie tylko torowisko, ale znowu perony itd.

binarna_mlockarnia

@zuchtomek ale to tez chyba o moc z trakacji chodzi

kitty95

@zuchtomek


pozwala jechać maks 200


Na kliku odcinkach zaledwie. Zasadniczo po trwającej 10 lat modernizacji osiągnięto czasy przejazdów z przełomu lat 80/90.


Do 200+ potrzeba de facto nowych linii o dostosowanym profilu łuków, nachyleniach, kątach rozjazdów, systemie sterowania ruchem, etc.


Ja to już raczej tych KDP u nas nie dożyję.


@binarna_mlockarnia technicznie z 3kV pojedziesz 250, tylko jest to ekonomicznie nieopłacalne i nieefektywne. Stąd wszyscy jeżdżą na 25kV AC najczęściej.

Cybulion

Nasze? Uja, nie maja wychylnego zawieszenia

Zaloguj się aby komentować

Do Polski przybyła ogromna maszyna TBM (tunnel boring machine), która wywierci jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Sprzęt przypłynął z Chin do portu w Gdańsku. Teraz ogromna maszyna musi zostać przetransportowana do Małopolski.


W Polsce realizowanych jest obecnie wiele inwestycji związanych z koleją. Jedną z najważniejszych jest modernizacja linii 104, która znacząco skróci czas przejazdu pociągów w Małopolsce. Jednym z elementów będzie długi na blisko 4 kilometry tunel, który wywierci ogromna maszyna TBM.


PKP PLK z myślą o budowie tunelu kolejowego na linii Chabówka – Nowy Sącz zamówiło dwie maszyny TBM z Chin. Pierwsza z nich (mniejsza) przybyła do Polski w zeszłym roku i jej celem jest wydrążenie odcinka ewakuacyjnego. Natomiast pod koniec lutego do kraju druga, która jest prawdziwym kolosem, przypłynęła z Chin do portu w Gdańsku na pokładzie statku TIAN YOU. Ładunek był tak ogromny, że jego rozładowanie trwało aż trzy dni.


PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się na przetransportowanie maszyny TBM z wykorzystaniem aż 88 wyspecjalizowanych zestawów transportowych, których przejazd odbędzie się w czterech etapach. Ładunek jest tak wielki, że musiał zostać podzielony na mniejsze części. Sprzęt zostanie złożony w całość na miejscu i w tym celu zostanie wykorzystany m.in. ogromny dźwig Herkules.


Jak wielka jest ta maszyna?


Chiński TBM dostarczony do Polski to prawdziwy kolos. Łączna waga maszyny to 2534 tony, a długość to blisko 90 metrów. Napęd główny waży 100 ton i jest to najcięższy element. Natomiast przenośnik ślimakowy jest długi na prawie 20 metrów, a jego waga to 85 ton.


Głowica tnąca ma średnicę blisko 11 metrów, a jej łączna waga to 245 ton. Na czas transportu została ona podzielona na pięć elementów, z których najcięższa jest część centralna o wadze 93 ton.


TBM potrzebny jest do wywiercenia tunelu pomiędzy Męciną a Mordarką. Jego długość to 3750 metrów, co czyni go jedną z najdłuższych konstrukcji tego typu w Polsce.


Po zakończeniu remontu, podróż pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza ma trwać zaledwie 60 minut. Powinno to być możliwe już od 2027 r.


Jest to jedna z części inwestycji dużego projektu o nazwie "Podłęże — Piekiełko", który umożliwi również skrócenie jazdy pociągom z Krakowa do Zakopanego. Ma to trwać zaledwie 90 minut.


Więcej info:


https://geekweek.interia.pl/technologia/news-ogromny-tbm-przybyl-do-polski-wywierci-wielki-tunel-dla-poci,nId,21319793


https://limanowa.in/aktualnosci/ruszyly-przygotowania-do-budowy-tunelu-kolejowego/72618


https://twitter.com/PortGdanskZMPG/status/1896831330026987972


#wiadomoscipolska #ciekawostki #kolej #pociagi #transport

kitty95

Większość TBM to jednorazówki. Albo tną na żyletki po robocie albo zostawiają pod ziemią zalane betonem.

Zaloguj się aby komentować

Megaport Tuas od rozpoczęcia działalności we wrześniu 2022 roku obsłużył 10 milionów kontenerów. W latach 40. XXI wieku jego możliwości zwiększą się kilkukrotnie. Będzie obsługiwał 65 milionów kontenerów… rocznie.


Ze względu na swoje strategiczne położenie Singapur od dawna jest znaczącym ośrodkiem przeładunkowym i punktem handlowym. W dzisiejszych czasach, ze względu na niewielką powierzchnię państwa (Singapur to jedno z najmniejszych państw, jego powierzchnia to zaledwie 733 km kw., jest więc tylko nieco większy od Gdańska, który ma powierzchnię 683 km kw.), a tym samym brak ziemi do wykorzystania czy zasobów naturalnych, na których można oprzeć gospodarkę, postawiono na jeszcze większy nacisk na działalność portową. Ściśle związany z nim jest przemysł: elektroniczny, precyzyjny, rafineryjny, chemiczny i maszynowy, który pozwala przetworzyć importowane produkty i sprzedać z jeszcze większym zyskiem.


W związku z planami rozwoju terminale PSA i Pasir Panjang mają zostać zamknięte odpowiednio w 2027 i 2040 roku, a ich ruch całkowicie przejmie megaport Tuas, który rozpoczął pracę we wrześniu 2021 roku (oficjalne otwarcie miało miejsce 1 września 2022 roku z trzema nabrzeżami). Kluczową częścią projektu uruchomionego przez Zarząd Morski i Portowy Singapuru jest automatyzacja nowego portu, gdzie ma pracować ponad 1 tys. zasilanych akumulatorami pojazdów autonomicznych (obecnie jeździ ponad 200) i flota ponad 1 tys. zautomatyzowanych dźwigów. - Tuas, gdy zostanie w pełni rozwinięty, będzie największym w pełni zautomatyzowanym terminalem na świecie – mówił Nelson Quek, szef planowania Tuas w PSA Singapore. 26 kilometrów nabrzeży będzie mogło przyjąć największe na świecie statki kontenerowe. Oprócz tego port udostępni przestrzeń dla firm, co ma poprawić relacje między portem a przedsiębiorcami.



Czemu wspomina się o automatyzacji?

W pobliżu portu znajduje się centrum dowodzenia, gdzie zespół ludzi monitoruje i w razie potrzeby zdalnie obsługuje pojazdy i dźwigi, używając dużych ekranów. Każdy z szybko ładujących się pojazdów AGV autonomiczne poruszających się po terminalu może przewozić do dwóch kontenerów 20-stopowych (6,1 m) lub jeden kontener 40-stopowy (12,03 m) z prędkością do 25 km/h. AGV mogą pracować przez 6 godzin, po czym potrzebują zaledwie 20-minutowego ładowania. Wyposażone są również w zabezpieczenia zapewniające stałą komunikację, która pozwoli zachować dostęp nawet wtedy, gdy niektóre systemy sieciowe portów zawiodą.


Według dostępnych informacji automatyzacja procesu i wycofanie pojazdów napędzanych olejem pomoże ograniczyć o 50 proc. emisję dwutlenku węgla. Obiekt będzie również korzystał z inteligentnego systemu zarządzania siecią, co w połączeniu ze specjalnie zaprojektowanymi budynkami umożliwi pobieranie 60 proc. mniej energii elektrycznej, niż podobnej wielkości konstrukcje. Zostaną także zainstalowane panele fotowoltaiczne.


W lutym 2024 roku w porcie Tuas funkcjonowało osiem nabrzeży, zaś obiekt zatrudniał 500 osób. Wszystkie porty w mieście miały zdolność przeładunkową 41,12 milionów TEU w całym ubiegłym roku, co plasuje go na drugim miejscu, tuż za portem w Szanghaju, który ma zdolność przeładunkową 50 milionów TEU. TEU (ang. twenty-foot equivalent unit) jest jednostką pojemności używaną często w odniesieniu do portów i statków. Jest równoważna z objętością kontenera o długości 20 stóp (6,1 m). Po ukończeniu całej inwestycji megaport Tuas przekroczy liczbę 65 milionów TEU.


https://geekweek.interia.pl/transport/news-najwiekszy-taki-port-na-swiecie-65-milionow-kontenerow-roczn,nId,21319171


#transport #ciekawostki #singapur #statki

eloyard

Mają rozmach skur......

Zaloguj się aby komentować

Nowy samolot Airbusa 321XLR może pokonywać najdłuższe (no dobra, tutaj nie przesadzajmy, szerokokadłubowe samoloty pokonują dłuższe trasy) trasy na świecie. Wiele linii lotniczych dostrzegło w nim niemały potencjał, unowocześniając swoją obecną flotę. Inne widzą w nim szanse uruchomienia nowych dalekich tras.


Airbus A321 to samolot pasażerski średniego zasięgu, produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus w Tuluzie od 1992 r. Na bazie tego samolotu w 2017 r. do produkcji wprowadzono wersję A321neo a w kolejnym roku firma oświadczyła, że prowadzi badania nad kolejnym wariantem. Oczekiwano, że będzie mógł osiągać zasięg niemal 5 tys. mil morskich, czyli 9,3 tys. km.


Przez lata między Ameryką Północną a Europą latał Boeing 757. Jednak ostatni egzemplarz tego modelu zjechał z linii produkcyjnej w Everett w stanie Waszyngton w 2004 r., co oznacza, że są już dość leciwe. Wiele linii lotniczych, w tym United Airlines chętnie zastąpiłyby je nowymi, takimi jak Airbus A321XLR (eXtra Long Range). Jeszcze inne chcą, aby nowy model Airbusa poszerzył ich ofertę o trasy transatlantyckie.


Australijskie linie Qantas złożyły już zamówienie na 36 XLR, które będą obsługiwać trasy między Australią a Azją. American Airlines zmieniły zamówienie z 30 sztuk A321neo na XLR, a także domówiły kolejne 20. Pierwszym klientem zaś był Liban Middle East Airlines zamówiły cztery sztuki. United Airlines spodziewają się, że pierwszy z 50 samolotów A321XLR trafi do użytku na początku 2026 roku.


Maksymalny zasięg XLRów został ostatecznie zmniejszony z 4,7 tys. mil morskich (8,7 tys. km) do 4,5 tys. mil morskich (8,3 tys. km). To z powodu modyfikacji bezpieczeństwa, jakie musiały być uwzględnione ze względu na europejskie przepisy. Samolot jest też cięższy, niż pierwotnie chciał producent. Stąd pojawiły się obawy, że nie doleci z USA do pożądanych kierunków turystycznych Europy Środkowej.


No i Boeing będzie teraz miał problem https://www.youtube.com/watch?v=0PEztJbd4rc


https://geekweek.interia.pl/transport/news-ten-samolot-zmieni-mape-lotnicza-swiata-airbus-321xlr-poleci,nId,20948394


#lotnictwo #transport #samoloty #airbus

2e3aa65e-b1d7-4a90-8056-719dca530633
MostlyRenegade

@damw wąski kadłub na dalekie trasy? No nie wiem...

damw

@MostlyRenegade ja tylko wrzucam to co znalazłem. Airbus się chwali na swojej stronie: https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-02-airbus-a321xlr-with-pratt-whitney-engine-receives-easa-type


że mają już zamówienia na ponad 500 samolotów tego typu:

So far more than 500 Airbus A321XLRs have been ordered.


Znalazłem też coś takiego z zeszłego roku: https://simpleflying.com/airbus-a321xlr-updated-customer-list/

i tam masz listę linii jakie zamówiły te samoloty. Wizz Air - wiadomo, ma być tanio, ale masz przecież linie typu Qantas, United Airlines, American Airlines, Air Canada które zamówiły spore ilości tych samolotów. Zakładam, że wiedzą co robią

MostlyRenegade

@damw wiadomo. Ale przypomina to trochę powrót do przeszłości.

A czy linie wiedzą co robią? Owszem. A czy pasażerowie będą mieli coś do gadania? No chyba nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

MementoMori

Ja tu tylko dodam że czas oczekiwania na a320neo (pewnie ta sama linia produkcyjna co a321xlr) to 7-8 lat.

kitty95

Będą piętrowe siedzenia?

Zaloguj się aby komentować

jimmy_gonzale

Kurde, zrealizowali mój pomysł.

Fly_agaric

Wg. wątku nie jest to żadna rewolucyjna technologia:

It's just a regular projector on 2way haptic glass. That way the glass is easy to replace and the same old projector works on it still.

Edit: some of the modern vending machines have this.

Zaloguj się aby komentować

Następna