Do Polski przybyła ogromna maszyna TBM (tunnel boring machine), która wywierci jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Sprzęt przypłynął z Chin do portu w Gdańsku. Teraz ogromna maszyna musi zostać przetransportowana do Małopolski.
W Polsce realizowanych jest obecnie wiele inwestycji związanych z koleją. Jedną z najważniejszych jest modernizacja linii 104, która znacząco skróci czas przejazdu pociągów w Małopolsce. Jednym z elementów będzie
długi na blisko 4 kilometry tunel, który wywierci ogromna maszyna TBM.
PKP PLK z myślą o budowie tunelu kolejowego na linii Chabówka – Nowy Sącz zamówiło dwie maszyny TBM z Chin. Pierwsza z nich (mniejsza) przybyła do Polski w zeszłym roku i jej celem jest wydrążenie odcinka ewakuacyjnego. Natomiast pod koniec lutego do kraju druga, która jest prawdziwym kolosem,
przypłynęła z Chin do portu w Gdańsku na pokładzie statku TIAN YOU. Ładunek był tak ogromny, że jego
rozładowanie trwało aż trzy dni.
PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się na przetransportowanie maszyny TBM z wykorzystaniem aż
88 wyspecjalizowanych zestawów transportowych, których przejazd odbędzie się w czterech etapach. Ładunek jest tak wielki, że musiał zostać podzielony na mniejsze części. Sprzęt zostanie złożony w całość na miejscu i w tym celu zostanie wykorzystany m.in. ogromny dźwig Herkules.
Jak wielka jest ta maszyna?
Chiński TBM dostarczony do Polski to prawdziwy kolos. Łączna waga maszyny to 2534 tony, a długość to blisko 90 metrów. Napęd główny waży 100 ton i jest to najcięższy element. Natomiast przenośnik ślimakowy jest długi na prawie 20 metrów, a jego waga to 85 ton.
Głowica tnąca ma średnicę blisko 11 metrów, a jej łączna waga to 245 ton. Na czas transportu została ona podzielona na pięć elementów, z których najcięższa jest część centralna o wadze 93 ton.
TBM potrzebny jest do wywiercenia tunelu pomiędzy Męciną a Mordarką. Jego długość to
3750 metrów, co czyni go jedną z najdłuższych konstrukcji tego typu w Polsce.
Po zakończeniu remontu, podróż pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza ma trwać zaledwie 60 minut. Powinno to być możliwe już od 2027 r.
Jest to jedna z części inwestycji dużego
projektu o nazwie "Podłęże — Piekiełko", który umożliwi również skrócenie jazdy pociągom z Krakowa do Zakopanego. Ma to trwać zaledwie 90 minut.
Więcej info:
https://geekweek.interia.pl/technologia/news-ogromny-tbm-przybyl-do-polski-wywierci-wielki-tunel-dla-poci,nId,21319793
https://limanowa.in/aktualnosci/ruszyly-przygotowania-do-budowy-tunelu-kolejowego/72618
https://twitter.com/PortGdanskZMPG/status/1896831330026987972
#wiadomoscipolska #ciekawostki #kolej #pociagi #transport