Jeden pas, jedna droga

Jeden pas, jedna droga

Wikipedia
Towary przewożone w ekspresach kontenerowych (początkowo jeden pociąg w tygodniu, obecnie kilka dziennie) po przeładunku trafiają do państw Europy Zachodniej.
(...)
Wolumen przeładunku transportów koleją (w TEU) od 2014 do 2018 roku wzrósł ponad 10-krotnie na trasie Chiny–Europa. 90% z tych ładunków jest przeładowywanych w Polsce. Jednak pociągi dojeżdżają docelowo nawet do Holandii[3].

#ekonomia #chiny #transport #kolej #ciekawostki #handel
Opornik userbar
6

Komentarze (6)

kitty95

Transport koleją na taką odległość jest mało efektywny. Jego jedyną zaletą jest dużo większa szybkość niż morzem, jednak jednorazowo przewożona jest 1/200 tej ilości kontenerów co statkiem. W USA mają to trochę lepiej rozwiązane, bo piętrują kontenery na wagonach i pociągi są dużo dłuższe, co pozwala na osiągnięcie proporcji 1/80 w stosunku do statku.


Zakładając pociąg co godzinę i dedykowaną linię, to mniej więcej co dwa dni można wysłać taki statek koleją.


Jednak tu pojawiają się problemy logistyczne związane z wydajnością załadunku i rozładunku oraz koniecznością budowy rozległych terminali, gdzie w porcie wystarczy jeden pris. Dodatkowo dochodzi problem dwukrotnej zmiany szerokości toru po drodze.


Ergo fajnie jedwabny szlak wygląda, ale na pewno nie zastąpi transportu morskiego.


Btw. znajomy wysyła całe pociągi z Belgii do Chin. Często się jakiś wagon czy dwa gubi po drodze.

Opornik

@kitty95 to prawda ale myślę że chyba bardziej chodzi o to że jest to alternatywa na wypadek gdyby USA zablokowało drogi morskie.

kitty95

@Opornik to nie jest alternatywa tylko kroplówka co najwyżej. Żeby to miało choć połowę przepustowości transportu morskiego, to inwestycje musiałyby być gigantyczne. No i sabotaż na linii zrobić dużo prościej jak coś.


A z blokowaniem przez USA, to wygląda tak, że ani ci nie blokowali, ani nikt nie próbował "odblokować", więc co by było, to nikt nie wie i można tylko gdybać.

Soadfan

Mieliśmy tylko przykład zablokowania kanału suezkiego. Był dramat i ceny frachtow wyjebało w kosmos.

kitty95

@Soadfan ceny frachtów to głównie dzięki covidowi wyjebało

JakTamCoTam

To i tak jest nic. Dlatego jedwabny szlak do Polski nigdy nie wróci niestety :(.

Zaloguj się aby komentować