Zagrzeb. Pół wieku na szynach. Tramwaje TMK201 są już historią

Zagrzeb. Pół wieku na szynach. Tramwaje TMK201 są już historią

Transport-publiczny
W połowie czerwca po raz ostatni na tory wyjechał w stolicy Chorwacji tramwaj TMK 201 rodzimej produkcji, nazywany „Bikovi” czyli bykiem. Pojazd ma za sobą ponad 50 lat historii. Te kultowe tramwaje w czasach Jugosławii były eksploatowane nie tylko w Zagrzebiu, ale także w Belgradzie.

Po wojnie konieczne stało się odnowienie taboru, jaki funkcjonował w Zagrzebiu. Lokalny inżynier Mandl podjął się więc wyzwania zaprojektowania nowoczesnego na tamte czasu tramwaju, który nazwano TMK 101 Pierwszy pojazd ukończono 4 kwietnia 1951 r. i otrzymał numer seryjny 101 (od którego pochodzi nazwa typu), Następnie zbudowano dwa kolejne wagony, jednak te, w porównaniu z prototypem, zyskały szereg udoskonaleń technicznych, takich jak elektrycznie otwierane drzwi, siedzenia dla konduktora i maszynisty, nowoczesne hamulce czy sposób oszklenia. Nadal były to jednak pojazdy dwuosiowe. Produkcja seryjna tramwajów rozpoczęła się w 1957 roku, ale nie była realizowana przez przewoźnika ZET ( Zagrebački električni tramvaj), lecz przez zakład Đuro Đakovića. Do końca 1965 roku Zagrzeb otrzymał 68 wagonów silnikowych oraz 110 wagonów doczepnych. Ostatnie wozy dostarczono w 2008 roku. [...]

#transport #transportpubliczny #chorwacja #zagrzeb #belgrad #tramwaje #historia
0

Komentarze (0)

Zaloguj się aby komentować