Zdjęcie w tle
Lotnictwo

Społeczność

Lotnictwo

139

Pogawędki o lotnictwie.

konto_na_wykop_pl

mogę na szybko pyknąć taki coś dla lotniska w Radomiu

Zaloguj się aby komentować

Ił-2 to najliczniej wyprodukowany samolot bojowy w historii i koń roboczy sowieckiego lotnictwa. Stał się jednym z symboli II wojny światowej i został zapamiętany jako świetna maszyna. Ile prawdy kryje się w opowieściach o tym szturmowcu? https://histmag.org/Il-2-Szturmowik-Urojona-legenda-latajacego-czolgu-28549


#historia #wojsko #ciekawostkihistoryczne

c0fa6c78-f5e0-4ae6-9161-5a5e4de35d49
przemoko90

W podcast wojenne historię podsumowali go

Zaloguj się aby komentować

Pewnie nie wiedzieliście że to właśnie dzisiaj przypada 60 rocznica pierwszego bombardowania klozetowego? Tak też myślałem.

5 listopada 1965 roku, samolot pokładowy A-1H Skyraider z dywizjonu VA-25 wykonując lot bojowy zrzucił nad Wietnamem popsutą muszlę klozetową. Mechanicy z lotniskowca USS Midway dorobili do nietypowej bomby stateczniki i zapalnik (nie jest jednak prawdą, że zawierała materiał wybuchowy) po czym podwiesili pod skrzydłem samolotu nr NE/572 o imieniu “Paper Tiger II”. Maszyna, za sterami której zasiadał CDR C. W. ‘Bill’ Stoddard, wystartowała do misji wsparcia pola walki. Kiedy A-1H przybył w rejon celu, kierujący na miejscu akcją kontroler FAC w lekkim samolocie obserwacyjnym poprosił o zameldowanie jakim uzbrojeniem dysponuje Skyraider. Gdy FAC dowiedział się o bombie toaletowej to aż podleciał do skrzydła szturmowca, żeby naocznie przekonać się, że to nie żart. W końcu zezwolił na atak z nurkowania i zrzut toalety wraz z resztą bomb, co zostało wykonane.


#ciekawostkihistoryczne #historiajednejfotografii #lotnictwo #militaria #wojnawwietnamie

a0ba3786-014d-4841-bd35-bc9119fe2160
FriendGatherArena

@TheLikatesy co zapalał zapalnik skoro nie było materiału wybuchowego?

L4RU55O

@FriendGatherArena Na pole walki nie wolno zrzucać sedesów. Dlatego zamontowano do niego zapalnik i zmieniono go w bombę, zapalnik sam z siebie generuje jakąś reakcję więc ładunek wybuchowy nie jest wymagany.

Zaloguj się aby komentować

Szykowna fota przedstawia asa Luftwaffe Josefa Prillera wraz z jego dwiema maszynami wyposażonymi w silniki BMW: Focke Wulf 190A-8 oraz kabriolet BMW 327.


Może nazwisko mało komu coś mówi, natomiast jeśli ktoś czytał książkę "Najdłuższy dzień", lub oglądał film o tym samym tytule, to już może się domyślać o kim mowa.

To właśnie Priller, dowódca Jagdgeschwader 26, wraz ze swoim skrzydłowym zaatakowali plaże inwazyjne podczas lądowania Aliantów w Normandii. Około 9:00 runęli swoimi FW 190 z gęstych chmur nad plażę Sword, a potem lecąc wzdłuż wybrzeża ostrzeliwali lądujące barki z działek i karabinów maszynowych.

Robert Dowie, marynarz z brytyjskiego statku HMS Dunbar który obserwował jak działka przeciwlotnicze wielu okrętów pluły salwami w kierunku myśliwców, tak skomentował akcję: - Jerry czy nie, ale życzę wam wszystkiego najlepszego. Macie fantazję.

Piloci jakby pozbawieni układu nerwowego łącznie przelecieli nad plażami około 35-38 km, a zakończyli atak nad wschodnią częścią Omaha, gdzie balony zaporowe zmusiły ich do odskoczenia w górę. Samoloty ukryły się w chmurach i odleciały.

Po wojnie Priller zamienił branże lotniczą na browarniczą, a przy okazji został konsultantem przy filmie „Najdłuższy dzień”. Nie dane mu było zobaczyć premiery, bo w 1961 r. zmarł na zawał serca.

Wg. raportów Priller podczas IIWŚ odniósł łącznie 101 zwycięstw. Wszystkie na froncie zachodnim, a żaden inny pilot nie zestrzelił tylu Spitfire, co on.


#starszezwoje #lotnictwo #2wojnaswiatowa #historiajednejfotografii #ciekawostkihistoryczne #klasycznamotoryzacja

9841e7d3-6202-4dc9-9ca2-1dca0ad043b4
SpokoZiomek

@TheLikatesy Jerry czy nie, ale życzę wam wszystkiego najlepszego. Macie fantazję.

Jakby ktoś nie wiedział "Jerry" to amerykańskie określenie Niemców. "Jerry", czytane dżery fonetycznie przypomina "germans" czytane dżermans.

Za to Niemcy na Amerykanów mówili "Ami". (ʘ‿ʘ)

Half_NEET_Half_Amazing

@SpokoZiomek

no tak właśnie rozkminiałem co było zanim słownik to nieudolnie poprawił

Bjordhallen

@SpokoZiomek dodam że Niemcy zdrabniają tak imiona: Daniel - Dani, Michael - Michi Więc Amerika - Ami

Zaloguj się aby komentować

Jedyne wykonane zdjęcie samolotu Concorde lecącego z prędkością Mach2 - 1985 rok, okolice Morza Irlandzkiego. Zdjęcie wykonał pilot RAF Adrian Meredith.

#samoloty #ciekawostki #lotnictwo

c8a6ff30-7199-4a09-aea1-1bda4cab6242
Yes_Man userbar
Borsuk_z_boru

Kiedyś Wenezuela była tak bogata, że miała bezpośrednie połączenie Cocordem z Europą, chyba z Paryżem.

AureliaNova

@Borsuk_z_boru dalej jest, tylko większość mieszkańców zbiedniała :P

Asya

Samolot można zwiedzać w muzeum na lotniskowca w Nowym Jorku

e19f7975-47f8-464a-9beb-772fa1fe33c3
Yes_Man

@Asya może kiedyś, gdy zmieni się gościnność USA wobec Polaków

winiucho

@Yes_Man ziemia jest płaska, mozna się rozejść

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Rezerwując 4 miechy temu #urlop w Szarm El Szejk nie spodziewałem się, że wywalanie bebzola w basenie zakłóci mi niski przelot Trumpa w eskorcie f16. Najlepsze że myślałem że to jakiś pokaz i dopiero teraz dowiedziałem się ze tu się takie rzeczy dzieją teraz.


#plainspotting ma czego zazdrościć, a ja mogę żałować że nie mam nawet fotki


#samoloty #lotnictwo

FriendGatherArena

@Maciek chyba #planespotting

Maciek

@FriendGatherArena o cię wuj, wyszła mi hybryda plane I train

RACO

@Maciek ciuch ciuch motherfucker XD

Zaloguj się aby komentować

W temacie zestrzeliwania samolotów i rosji.

Lot 007 Korean Air – zestrzelenie samolotu pasażerskiego należącego do południowokoreańskich linii lotniczych Korean Air nad terytorium Związku Radzieckiego. 1 września 1983 roku samolot Boeing 747-200A (lot KAL 007 z Anchorage na Alasce do Seulu, stolicy Korei Południowej) z nieznanych przyczyn zboczył z kursu i wleciał na kilkadziesiąt kilometrów w głąb przestrzeni powietrznej Związku Radzieckiego, po czym został zestrzelony przez radzieckie myśliwce, co doprowadziło do śmierci wszystkich pasażerów znajdujących się na pokładzie – łącznie 269 osób.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Korean_Air_007


16 września 1983 roku sekretarz prasowy Białego Domu odczytał oświadczenie dotyczące zestrzelenia samolotu Korean Air Lines lot 007. Ogłoszono, że system GPS powinien być dostępny dla lotnictwa cywilnego, a jego ukończenie planowane jest na rok 1988.[146] Komunikat ten bywał czasami rozumiany jako udostępnienie projektu wojskowego opinii publicznej. Jednak system GPS od początku był rozwijany zarówno na potrzeby nawigacji wojskowej, jak i cywilnej.[147]

https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007


#lotnictwo #gps #technologia #korea

Zaloguj się aby komentować

pierdonauta_kosmolony

Chłop wyciągnie traktorem.

Zaloguj się aby komentować

LondoMollari

@eloyard Z takim kątem podniesienia to raczej B-25 nie ustrzelisz, prędzej T-34. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

eloyard

@LondoMollari na początek przedmuchiwali lufę z rana - młodzi są jeszcze chłopcy ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

pszemek

Ależ oni mieli na tej wojnie przejebane. Aż się przypomina paragraf 22, nie dziwię się że nie chcieli latać.

Olmec

B25 to samolot, którym Amerykanie zrobili nalot na Tokio w odwecie za Pearl Harbour. Startował wtedy z pokładu lotniskowca i lądował w Chinach(?). Operacją dowodził ppłk Dolittle.


https://pl.wikipedia.org/wiki/Rajd_Doolittle%E2%80%99a?wprov=sfla1

Zaloguj się aby komentować

voy.Wu

tutiturumtu powiedziałem kiedyś do babki w hotelowej recepcji i przynieśli mi do pokoju dwie herbaty

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Efka która miała być niespodzianką SLABa na Radom z okazji 10lecia Tiger DEMO Team. Mam nadzieję że zostawią ją już w takim malowaniu. W nadchodzący weekend podczas Athens Flying Week organizatorzy, by upamiętnić SLABa, zapowiedzieli przelot formacji missing man formastion.


#lotnictwo

e1a2640a-f8d2-4d4a-98da-eea9f2dbaaee
sireplama

To dalej jeden z naszych 47 samolotów?!

hejno

@sireplama jeśli tak to nieźle się bawią chłopaki w swojej piaskownicy. Nic tylko czekać aż przez to ktoś go zestrzeli, bo kilka kg cięższy, bo farba się zluszczy, bo pstrokaty. Rakiety spadają zabijają rolników, 100km od Warszawy szached, a na tytanicu orkiestra gra.

TheLikatesy

@hejno ty serio jesteś debilem xD wracaj do specjalizowania się w budowlance, bo z lotnictwem to ci wybitnie nie idzie

modulator_serwisu

@TheLikatesy samolot to resursy, obsługa naziemna przez techników i pilotów z papierami, oddaliśmy migi 29 na Ukrainę- ilu pilotów migów 29 i techników zrobiło papiery na latanie/obsługę F-16? przecież oni są w normalnej pracy - mają dyżury i muszą mieć gwarantowany czas na odpoczynek

TheLikatesy

@modulator_serwisu nie bardzo rozumiem jaki jest sens twojej wypowiedzi. Skoro tak cię martwią resursy to chyba dobrze ze się pozbyliśmy migów i kupujemy nowsze maszyny, nie? Migi które mamy będą latały do uzyskania gotowości bojowej eskadry naszych F35, czyli jeszcze +/-2 lata. Ktoś je musi serwisować do tego czasu. Słyszałeś o programie "Transition"? Nasi technicy już dawno zaopiekowani, przeszkoleni... żadnych pochopnych ruchów.

modulator_serwisu

@TheLikatesy z dwojga złego lepiej jak je Ukraińcy zutylizują, to samo dotyczy starych czołgów

hejno

missing man formastion.


Hold w imieniu gościa który powinien bronić polski a przez brawurę obniżył nasze zdolności obronne.


A za kilka lat kiedy kiedy wybuchnie wojna, przegramy ją, to prawdziwi weterani, bohaterowie będą wytykani palcami.


Wgl mało nam 300mln straty jeszcze niech jedna formacja wypali paliwa na kilkaset tysięcy, a jak cos znów pojedzie nie tak to znów "chłopaki nic się nie stało", kolejne formacje missing...

Zaloguj się aby komentować

Nie dawno na jutube pojawił się odnowiony i pokolorowany dokument z 1944 "Target for Today", przedstawia on bardzo dokładnie cały proces planowania misji przez 8 armię lotniczą USA, od analizy warunków pogodowych, doboru uzbrojenia, po samą organizację grup bojowych. Operatorzy kamer dostali ekskluzywne pozwolenie by wsadzić nos wszędzie i nagrać wszystko co tylko chcą. Dodatkową ciekawostką może być fakt że w filmie obserwujemy bombardowanie m.in. Gdańska, Gdyni oraz Malborka. Dialogi są dość sztywne, ale niech usprawiedliwieniem będzie fakt że nie ma tu żadnych aktorów, prawdziwi żołnierze i prawdziwe nagrania. Kopalnia wiedzy oraz ciekawostek! Enjoy


https://youtu.be/RPDIvlXYpXE


#lotnictwo #drugawojnaswiatowa #starszezwoje

Zaloguj się aby komentować

Dokładnie 85 lat temu - 24 sierpnia 1940 roku, sierżant Antek Głowacki jako pierwszy - i jedyny do dnia dzisiejszego - Polak otrzymał tytuł 'Asa w jeden dzień'. Jak łatwo się domyślić, 'As' - 5 zestrzeleń, 'w jeden dzień' - no wiadomo o co chodzi...


Głowacki tego dnia wylatywał 3 razy na alarmy bojowe, do śniadania miał już na koncie 3 niemieckie maszyny - dwa Me-109 i jednego Junkersa88. Przed obiadkiem dorzucił jeszcze po jednym Messerschmitcie i Junkersie no i fajrant, zapisane na kartach historii. A z tym fajrantem to prawie nie przesadziłem, tydzień po swoim wyczynie Głowacki został zestrzelony, udało mu się awaryjnie wylądować i wydostać z płonącej maszyny - już nie wrócił do lotów bojowych.


Sam tytuł Asa w jeden dzień pojawił się praktycznie od razu gdy ludzie wpadli na pomysł by napierdalać się miedzy sobą przy pomocy samolotów.


Wszystko zaczęło się 22 sierpnia 1916, kiedy to załoga austrowęgierskiego samolotu Hansa-Brandenburg C.I zestrzeliła 5 włoskich Farmanów. Pilotem był sierżant major Julius Arigi a tylnym strzelcem sierżant sztabowy Johann Lasi. Gdyby panowie trzymali się rozkazów - pewnie nigdy nie zapisaliby się na kartach historii. Arigi złamał rozkaz mówiący że na pokładzie podczas lotu musi znajdować się oficer - zabrał swojego przyjaciela Lasiego, który w teorii miał zbyt niski stopień - no ale wyszło jak wyszło, przypau zatentegowany 5 zestrzeleniami.


Pierwszym - takim już prawdziwym - samodzielnym Asem w jeden dzień został 'niemiecki' pilot Fritz Otto Bernert. Otto urodził sie w Raciborzu, w tamtych czasach zwanym jeszcze Ratibor czy jakoś tak - także trochę sympatii dla swojaka. Otto generalnie to chyba lubił się napierdalać, początkowe lata pierwszej wojny światowej spędził w okopach jako piechur szturmowiec. Podczas walki okopowej został czterokrotnie ranny, dopiero ten ostatni raz(cios bagnetem uszkodził nerwy lewej ręki, która od tego momentu stała się częściowo bezwładna) sprawił że Otto odpuścił sobie piechotę i zainteresował się lotnictwem. Long story short, 24 kwietnia 1917 roku, nasz jednoręki ślepy Otto(pewnie nie wspomniałem że Otto nosił pince-nez - takie binokle trzymające sie na nosie dzięki sprężynce - wyguglajcie sobie ;)) zestrzelił 5 brytyjskich maszyn, zostając pierwszym samodzielnym asem jednego dnia w historii... a bym zapomniał, dokonał tego w 20 minut, ez.


Tyle sie rozpisałem, a dopiero dotarłem do crème de la crème, tematu... no bo to przecież oczywiste że są jeszcze tytuły wielokrotnego Asa jednego dnia oraz wielokrotne tytuły Asa jednego dnia


O pilotach których teraz będę wymieniał mógłbym ze 40 stron napisać, ale skupię się na takich najciekawszych ciekawostkach:


Potrójny-As jednego dnia, warto wymienić wszystkich - chociaż uprzedzając, sami Niemcy:

  • Hans-Joachim Marseille - Gwiazda Afryki, pilot który zestrzelił najwięcej alianckich(nie radzieckich) samolotów w historii(158). 1 września 1942 nad północą Afryką spadło ich aż 17. 8 razy otrzymywał Asa w jeden dzień. (Jest to też najbarwniejsza postać z całego tego zestawienia - człowiek który otwarcie toczył beke z Göringa, a Hitlera doprowadził do takiego wkurwienia ze ten opuścił własne przyjęcie - no ale to wcale nie związane z tematem)

  • Emil Lang - Bully, prawdziwy Bullie dla rusków, 3 listopada 1943 przeszedł sam siebie, zestrzelił 18 radzieckich samolotów, co po dziś dzień pozostaje najwyższą liczbą strąceń jednego dnia przez jednego pilota

  • August Lambert, zestrzelił 17 radzieckich samolotów jednego dnia w 1944 roku, jest to jedyny pilot w zestawieniu niebędący pilotem myśliwskim, tylko szturmowym(ponad 100 zniszczonych pojazdów naziemnych)

  • Hubert Strassl, 15 radzieckich samolotów 5 lipca 1943 roku podczas bitwy na łuku kurskim, przez kolejne 2 dni udało mu się dorzucić do raportów jeszcze 15 zestrzeleń + własną śmierć, przez źle złożony spadochron, który mu się to nie otworzył ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

  • Wilhelm Batz, 31 maja 1944 zestrzelił 15 radzieckich samolotów podczas 7 misji, do tego czasu miał już 3 potwierdzone tytuły Asa w jeden dzień - 1, 2 i 5 grudnia 1943.


Podwójny-As jednego dnia, tutaj już będzie mocno wybiórczo bo jest ich dużo, dużo więcej:

  • Hiromichi Shinohara, rekordzista sił powietrznych Cesarskiej Armi Japonii oraz najskuteczniejszy nie-niemiecki As jednego dnia - 27 czerwca 1939 zestrzelił 11 radzieckich maszyn podczas radziecko-mongolsko-japońskich walk granicznych nad rzeką, Chałchin-Goł

  • Hermann Graf, pierwszy pilot myśliwski który osiągnął liczbę 200 zwycięstw powietrznych - 10 z nich dopisał 23 sierpnia 1942. 8 razy otrzymywał Asa w jeden dzień.

  • Walter Nowotny, pierwszy pilot myśliwski który osiągnął liczbę 250 zwycięstw powietrznych. Podwójnego-Asa jednego dnia zdobył dwukrotnie 24 czerwca 1943 roku - 10 samolotów, 1 września 1943 - 10 samolotów. Za to Asa jednego dnia osiągnął uwaga... 17 razy!

  • Erich Bubi Hartmann, perełka na koniec, 'najskuteczniejszy' as myśliwski w historii lotnictwa z uznanymi 352 zwycięstwami powietrznymi, a przynajmniej za tyle odsiedział po wojnie w łagrach. Dwa razy podwójny-as jednego dnia - po 10 maszyn. A do kompletu jeszcze 18(sic) razy zdobywał Asa w jeden dzień...


Ilu nie-Niemców naliczyliście? Teraz już ich nie będzie, bo na koniec zostali nam 'współcześni' posiadacze Asa w jeden dzień, chociaż jak sami zobaczycie... nie te czasy, nie ta fantazja...

  • Muhammad Mahmood Alam, 7 września 1965, podczas drugiej wojny indyjsko-pakistańskiej zestrzelił swoim F-86 Sabre 7 indyjskich samolotów w mniej niż minutę! 5 strąceń zostało potwierdzonych, 2 uznane jako prawdopodobne, ale na Asa w jeden dzień wystarczyło, wystarczyło również na rekord najszybciej zdobytego Asa w jeden dzień, oraz na jedynego Asa w jeden dzień zdobytego przez pilota odrzutowca.

na zdjęciu sierżant Antoni Głowacki, bo od niego zacząłem.

Skończyłem.


#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #lotnictwo #wojna #starszezwoje

8f71c20e-2635-4bab-84a6-8b09e12a8255
bori

@TheLikatesy Osiągi Hartmanna są podawane w wątpliwość, ze względu na bardzo niski stopień ich "potwierdzalności" w stosunku do innych asów. No ale pipilkowi Fuhrera wolno więcej...

TheLikatesy

@bori niemcy na gwałt potrzebowały jakiegoś sukcesu na pierwsze strony gazet, to sobie chociaż taki 'sukces' wydrukowali

Boksik

Bf 109, a nie me. Na oznaczenia me przeszli pod koniec wojny

TheLikatesy

@Boksik coś ci tam dzwoni ale nie wiesz w którym kościele, ME/BF można stosować w tym przypadku naprzemiennie, bo to tylko efekt niemieckiego ordnungu, odnosi się to w żadnym wypadku do innego modelu czy typu samolotu a do restrukturyzacji zakładów. Sami piloci używali tej nazwy naprzemiennie, zgodnie z własnymi preferencjami. Pierwszą 109tkę Willy Messerschmitt zbudował jako pracownik Bayerische Flugzeugwerke (“Bavarian Aircraft Works”), stąd BF109, była to mała firma która ok 1938 roku popadła w problemy finansowe, wtedy Willy zacisnął pasa i wykupił firmę nazwa się zmieniła na Messerschmitt AG. A jak wiadomo niemiecki ordnung, to i nazewnictwo 109tki trzeba było poprawić. To uno. Duo, jak już pewnie zauważyłeś 1938 rok to nie 'pod koniec wojny' od wersji E samolot zaczęto nazywać ME zamiast BF, a pierwsze Emile w wersji E-1 już w połowie 1938 roku schodziły z taśm produkcyjnych.

Boksik

@TheLikatesy oficjalnym oznaczeniem jest bf109. Brytyjczycy mają z tym jakiś problem i uparcie go nazywają me109 mimo, że to nigdy nie była jego oficjalna nazwa.


Z tym, że nazewnictwo me pojawiło się wcześniej masz rację.

MrAjL

Marseille na adiutanta wybrał sobie jakiegoś kolorowego, co jak wiadomo u Niemców dobrze widziane nie było. Na balu gdzie odbierał odznaczenia, pozwolił sobie zagrać na pianinie jazz oraz utwór Chopina. Adolf wyszedł. Po zestrzeleniu alianckiego pilota, potrafił zrzucić aliantom list z informacją dla rodziny jeńca, że ten jest w niewoli, ale ma się dobrze. Żeby się nie martwili. Wyjątkowy kozak z niego był.

Zaloguj się aby komentować

Następna