Zdjęcie w tle
Lotnictwo

Społeczność

Lotnictwo

45

Pogawędki o lotnictwie.

    Tak mi się piłkarsko skojarzyło (nie zdarza mi się to często :D), że jedynym zagranicznym użytkownikiem Tomcatów był/jest Iran. Miał szach rozmach

    6842c0a2-b6df-4d18-9bd1-7089f29f2ad2
    metsys_lodreip

    @bestrongclarence Taka ciekawostka związana z Iranem i tymi maszynami jest taka, że opracowali oni swoją wersję pocisku AIM-54 Phoenix

    SCC

    @bestrongclarence Przed rewolucją islamską, to Iran był całkiem ważnym sojusznikiem Stanów Zjednoczonych w tym rejonie, stąd te F-14.

    Zaloguj się aby komentować

    Dawno temu był taki serial JAG i miał on dwa ważne atuty, jednym z nich było to, że często pokazywali F-14 a no i wołam @metsys_lodreip

    5de215a8-05cf-41d1-bdf6-62f9e603d2e7
    RACO

    @SuperSzturmowiec dziś go oglądałem w Auchan. Warto brać za 246pln?

    SuperSzturmowiec

    @RACO za te cenę śmiało. Niewiele gorsze od LEGO a cena dużo niższa choć brakuje klocków na licencji

    Zaloguj się aby komentować

    Patobus
    PatobusPraktykant

    Tymczasem służby rosyjskie aktywnie latają po niebie własnym załatwiając różne swoje sprawunki. Do transportu poborowych służą głównie Tupolewy 204/214 i Iły 96. Latają praktycznie codziennie Tu-154, leciwe Ił-62, Yaki 40 i rodzyneczki takie jak Tu-134. A to tylko to, co ma włączony transponder... Miło popatrzeć.

     

    Niestety, wojna pokrzyżowała moje plany podróży do Iżewska i przelotki cywilnym Yak-42. Ciekawe, jak to będzie wyglądać za parę lat, jednak zapowiedzi wznowienia produkcji rosyjskich klasyków dają nadzieję na brak nudy na wschodnim niebie.

    972bc65b-9827-436d-9662-e99e338196a9

    Zaloguj się aby komentować

    Katastrofa Bombowca Northrop B-2 Spirit

     

    23 lutego 2008 samolot B-2 (Spirit of Kansas) rozbił się krótko po starcie z bazy lotniczej na wyspie Guam. Był to ostatni lot przed powrotem 3 bombowców tego typu do bazy w Missouri po 4 miesięcznym pobycie na Guam. Uczestniczyły w misji polegającej na obecności (na zmianę z bombowcami B-52, które przybyły do bazy, aby je zastąpić) tych maszyn na Oceanie Spokojnym. Obydwaj piloci katapultowali się i przeżyli katastrofę - jeden po badaniach lekarskich opuścił szpital, natomiast drugi pozostał pod stałą obserwacją lekarzy. Był to pierwszy wypadek lotniczy z udziałem tego samolotu.

    Przyczyną katastrofy było błędne działanie komputerów pokładowych maszyny spowodowane zawilgoceniem czujników zewnętrznych (komputery poderwały maszynę do lotu nim nabrała ona odpowiedniej szybkości, wystarczającej do utrzymania się w powietrzu)

    vid z katastrofy: https://www.youtube.com/watch?v=8ZB-iziY2Bw

    opis na wiki (ENG): https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Andersen_Air_Force_Base_B-2_accident

    4a1eb1ff-6fb0-45bb-ae0b-63e6cdfbd7bd
    6221380a-0e92-47af-92c1-bfc3ab0db7bd
    5f7a46e6-2866-44d3-b362-eb31ce23e90d

    2 Grudnia 2022 roku Northrop Grumman we współpracy z Siłami Powietrznymi USA, zaprezentuje nowy bombowiec B-21 Raider, pierwszy na świecie samolot szóstej generacji. Będzie przewyższał bombowiec B-2 Spirit aż o dwie generacje.

     

    B-21 Raider będzie w stanie przeniknąć przez najtwardsze systemy obronne i przeprowadzić precyzyjne uderzenia w dowolnym miejscu na świecie. B-21 to przyszłość odstraszania.

    https://twitter.com/i/status/1583096331853533184

    https://www.northropgrumman.com/what-we-do/air/b-21-raider/

    https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/2682973/b-21-raider/

    612a8571-c836-4e60-b469-3217041e5a3a
    warzone

    Zapowiedź wygląda jak reklama jakiejś premiery samochodu czy filmu. Takiego, którego nikt nie kupi, aczkolwiek wrażenie pewnie zrobi na widowni

    Vega_31

    @dupinka5000 Na przykładzie myśliwców:
    Myśliwce pierwszej generacji (1944–1953)
    Pierwszą generację reprezentują maszyny pionierskie w zakresie użycia silnika turboodrzutowego jako jednostki napędowej, zapewniającej znaczne zwiększenie prędkości w porównaniu do napędu śmigłowego, którego sprawność spadała wraz ze zbliżaniem się do prędkości dźwięku. Wiele pierwszych myśliwców odrzutowych przypominało pod wieloma względami samoloty o napędzie śmigłowym, będąc konstrukcjami o prostych skrzydłach, uzbrojonych w działka i nieposiadających radaru, który był ówcześnie używany tylko na pokładach myśliwców nocnych.

     

    Myśliwce drugiej generacji (1953–1960)
    Druga generacja to samoloty, w których użyto wielu ówcześnie najnowocześniejszych technologii, a najważniejszą z nich było zastosowanie kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze takich jak AIM-9 Sidewinder i AIM-7 Sparrow, co w połączeniu z radarem stanowiącym już standardowe wyposażenie wydłużyło dystans prowadzenia walk powietrznych nawet poza zasięg wzroku. Konstruktorzy eksperymentowali z różnymi kształtami skrzydeł od skośnych, w kształcie delty, czy ze zmienną geometrią, oraz konstrukcją kadłubów zgodnie z regułą pól.

     

    Myśliwce trzeciej generacji (1960–1970)
    W trzeciej generacji myśliwców skupiono się na dopracowaniu i udoskonaleniu rozwiązań technicznych wprowadzonych w poprzednich generacjach. Kluczową ideą dla ich rozwoju stała się koncepcja zmiennej geometrii skrzydeł. Samoloty pierwszej generacji jak MiG-17 dysponowały profilem poddźwiękowym, który generował dużą siłę nośną, ale utrudniał (ze względu na duże opory) przekroczenie prędkości dźwięku. Samoloty drugiej generacji posiadały smukły profil naddźwiękowy, który umożliwiał osiąganie większych prędkości, ale ograniczał zwrotność w walce manewrowej i spowodował wzrost prędkości startu i lądowania.

     

    Myśliwce czwartej generacji (1970–1990)
    Ze względu na ciągły wzrost kosztów nowoczesnych myśliwców oraz sukcesu samolotu F-4 Phantom II bardzo popularna stała się idea myśliwca wielozadaniowego i nawet maszyny początkowo projektowane do określonych zadań zaczęto przystosowywać do wykonywania różnych rodzajów misji. Niektóre myśliwce, takie jak MiG-23 czy Panavia Tornado budowano w specjalizowanych wersjach przeznaczonych do pełnienia określonych zadań, natomiast inne, takie jak F/A-18 Hornet czy Dassault Mirage 2000 stały się samolotami prawdziwie wielozadaniowymi. Maszyny takie wyposażano w uniwersalną awionikę, która mogła być przełączana w tryb ataku na cele powietrzne lub naziemne. Koszty opracowania nowych maszyn wciąż rosły, popychając projektantów, ze względów ekonomicznych, do budowy uniwersalnych samolotów wielozadaniowych. W odróżnieniu od myśliwców przechwytujących poprzednich generacji, większość nowoczesnych myśliwców przewagi powietrznej posiada zdolności do manewrowej walki powietrznej. Zastosowanie systemów cyfrowego sterowania fly by wire i zamierzonej niestabilności (niestabilność ta jest kompensowana przez komputery pokładowe, jednocześnie znacząco wpływając na dużą zwrotność maszyny), jest powszechną praktyką w projektowaniu nowoczesnych maszyn.

     

    Generacja 4,5 (od 1990)
    Połówkowe oznaczenie generacji współczesnych myśliwców powstało w celu zaakcentowania zastoju w technologiach aerodynamicznych, w przeciwieństwie do postępu w tej dziedzinie przy budowie myśliwców 3. generacji, a jednocześnie zaznaczenia znaczącego skoku technologicznego w konstruowaniu systemów elektronicznych opartych na zaawansowanej technice mikroprocesorowej. Mimo nieznacznych zmian aerodynamicznych wpływających na zmniejszenie sygnatury radarowej, użycie superkomputerów czyni maszyny tej generacji mniej wykrywalnymi przez systemy radiolokacyjne.

     

    Piąta generacja myśliwców
    Konstrukcja myśliwców najnowszej generacji łączy w sobie wielozadaniowość, cechę, na którą położono największy nacisk w poprzedniej generacji, w połączeniu z najnowszymi zdobyczami techniki, jak ciąg wektorowany, materiały kompozytowe, zdolność do lotów z prędkościami naddźwiękowymi bez użycia dopalaczy, nazywaną supercruise, oraz zmniejszenie wykrywalności przez radary dzięki technologii stealth, przede wszystkim zaś stopniem zaawansowania awioniki i sensorów samolotu. Obecne prace rozwojowe nad maszynami piątej generacji skupiają się właśnie nad zmniejszeniem sygnatury radarowej przez dopracowanie technologii stealth, zwiększenie zasięgu przy korzystaniu z prędkości supercruise oraz poprawieniu zdolności manewrowych.

     

    Szósta generacja myśliwców
    Mianem szóstej generacji określa się przyszłe myśliwce, które będą bardziej zaawansowane niż myśliwce piątej generacji.

    Zaloguj się aby komentować

    Dawno temu Japończycy nie mogli się do końca dogadać z USA w sprawie zakupu F-16, więc zbudowali swojego, większego i ładniej pomalowanego Mitsubishi F-2

    6bccb173-8a98-4e2a-b830-582b05262aa4
    TryHard

    @bestrongclarence Jak to na licencji bywa Z Maluchami było tak samo...

    bestrongclarence

    @TryHard jak następnym razem wrzucę foto tego samolotu to na pewno z opisem, że to japoński, odrzutowy maluch

    bestrongclarence

    @TryHard w ogóle jak to się dzieje, że kiedy wchodzę na Twój profil to przekierowuje mnie na wp? xD

    Zaloguj się aby komentować

    gacek
    gacekOsobistość

    Kolizja między B-17 a Bell P-63, Dallas

    https://streamable.com/2ug38p

    regisek

    czemu zawsze jakaś baba musi w USA się drzeć do kamery? oraz - czy jest możliwe że z powodu przechyłu lecąc w zakręcie pilot myśliwca nie widział dokładnie gdzie jest bombowiec?

    metsys_lodreip

    @regisek tak właśnie mi się wydaje. Miał być w innym miejscu niż był i poleciał na pamięć

    metsys_lodreip

    @gacek Na YT pojawiają się już pierwsze analizy wypadku https://www.youtube.com/watch?v=Sceufd1Xutc EDIT: Wstępnie wygląda to na błąd kontroli lotów oraz błąd pilota, który wykonał polecenie wieży bez dostatecznej widoczności.

    5487acb4-1d8d-45ab-93c1-dcc04a2b69cb

    Zaloguj się aby komentować