Zdjęcie w tle
macgajster

macgajster

Koneser
  • 48wpisy
  • 315komentarzy
Tomki, potrzebuję wsparcia z zakresu ciuszkowego na zimę. Kilka lat temu kupiłem jakieś spodnie z Decathlona, brandowane botwinką, ale metkę wyciąłem żeby nie gryzła. Nie ma już ich w ofercie, więc nie mogę sprawdzić czy to były jesienne czy zimowe.
Tak czy inaczej nie chce mi się już kombinować żeby nie marznąć w zakresie poniżej-pasa do nad-udami. Szukam portek na zimę, jeżdżę na razie do pracy 30 minut w jedną stronę, ale może od czasu do czasu pojawiłoby się w końcu coś dłuższego. Pieluchy być nie musi.
Macie jakieś polecenia? Może na coś zwrócić uwagę przy wyborze?

#rower

Zaloguj się aby komentować

Normalnie nie udzielam się pod tagiem #polityka , tym razem jednak zrobię odstępstwo.
Muszę pochwalić Partię. VIVAT PARTIA! HIP HIP, HURRA! 200 LAT KONUSOWEJ WŁADZY! /s

Oto jak wygląda mój terminarz opłat za mieszkanie (czynsz, prąd wspólny, winda, zaliczka na wodę + ścieki, c.o., śmieci, podatek od nieruchomości).
2022:
czerwiec 764,44 zł
wrzesień 770,21 zł
2023
marzec 972, 15 zł
lipiec 915,68 zł (korekta, bo w spółdzielni źle policzyli)
2024
luty 1149,51 zł

To samo mieszkanie w 2016 roku miało czynsz na poziomie 550 zł. Matematykę ile to procent w skali kilku lat zostawiam wam.
Mieszkanie wynajęte wprost ze spółdzielni, brak KW. Słabo nie zarabiam, ale chyba czas zacząć szukać opuszczonych RODOSów.

#mieszkanie #gospodarka #osiemgwiazd #inflacja
Sweet_acc_pr0sa

@macgajster u mnie czynsz od 2018 do teraz z 220 na 816 xD

niepopularna_opinia

@macgajster Spokojnie już się władza zmieniła więc będzie dobrobyt. Nie będzie już COVIDU i WOJNY. Jak wiadomo inflacja to skutek knucia PiSu.

the_good_the_bad_the_ugly

@macgajster a zobaczysz pan co się będzie działo od nowego roku jak te całe “tarcze” zejdą i wyjebie ceny energii i paliwa. O będzie bal, o będzie bal.

Zaloguj się aby komentować

Meh, jeden gościu w robocie doszedł chyba do wniosku, że nie jestem godzien jego boskiego tchnienia wiedzy we mnie i zaczął stosować lekki mobbing/podkopywanie u szefa. Czekam jak to się rozwinie, ale raczej nie będę ubierał zdań w miłe słówka.
Było miło z początku, chciał mnie uczyć, ale nie spełniałem jego (trochę autystycznych) standardów to teraz próbuje jakimiś dziwnymi drogami.
#zalesie #pracbaza
dsol17

@macgajster Znaczy co dokładnie robisz na odpierdol ?

macgajster

@dsol17 nie zawsze układam elementy typu przelotki (via) w prototypach płytek idealnie zgodnie z siatką (np. 0,25 mm), stwarzam pliki dokumentacji z wrzuconymi w nie obrazkami (tak jak robiłem wcześniej) choć według exmentora powinienem wrzucać je obok pliku tekstowego, a samą dokumentację pisać w języku znaczników zaprojektowanego gdzieś ok. 1967 roku. Takie tam _kluczowe_ rzeczy dla przetrwania firmy.

Zaloguj się aby komentować

W moim głównym telefonie akumulator z datą produkcji 2013 stwierdził, że już nie chce. Kupiłem więc nowy, niestety jedyne źródło to ali.
Pytanie do eksperta: jaką pojemność ma ten akumulator? ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

#elektronika #aliexpress #telefony
408a9faf-9c75-407c-926f-01b324cfaf8e
88c190ff-68cd-4822-b9e6-ba31f02d1a05
mjr_bien

@macgajster obstawiam 1500

5tgbnhy6

3860MAh@3.85V = 4000MAh@3.7V

Felonious_Gru

@5tgbnhy6 co? XD

Felonious_Gru

@macgajster 3860 gwarantowane, 4000 typowo

Zaloguj się aby komentować

Wiadomość usłyszana wczoraj na własne uszy z ust Mike'a Brewer'a:
w okolicach nowego roku* na Discovery będzie seria poświęcona wielu krajom, w tym naszemu grajdołkowi w ramach programu "Wheeler dealers", po naszemu "Fani czterech kółek".

*- nie wiadomo czy miał na myśli wersję już z lektorem czy oryginał ; )

#polandstronk #samochody #telewizja informacja ze zlotu #fiat126p gdzie prowadzący program się pojawił
jeikobu__

@macgajster: Edd China to był motor napędowy tego show. Gruby zawsze opędzlował auto za grosze i po robocie.


Szkoda, że się chłopaki pokłócili, bo program Edda na YT to też już nie to samo...

macgajster

@jeikobu__ na yt jest film jak Mike mówi, że Edd miał własną wizję programu i zaczął gwiazdorzyć.

jeikobu__

@macgajster Z kolei na kanale Edda jest film, na którym mówi, że producenci mieli nową wizję, gdzie rola grubego była ważniejsza, a urywki z Eddem krótsze, co mu się nie spodobało, a grubemu owszem. Wcale się siwemu nie dziwię, też bym się wkurwił.

Zaloguj się aby komentować

@bojowonastawionaowca pozwolę sobie zajumać tag na chwilę celem przedstawienia opisu do sposobu działania państwa zgodnie z #21polskichgrzechowglownych. Któryś wpis traktował o podejściu do obywatela.

Tak się zdarzyło, że mieszkam w miejscu niestety uczęszczanym przez różnej maści "szybko ale bezpiecznie". Traf chciał, że od jakichś 30 minut ktoś robi rundkę na rondzie pod marketem, jedzie dalej, wraca i znowu. Pisk opon rozlega się dość głośno, taka specyfika. Słyszę to będąc po przeciwnej stronie bloku do źródła.
Żeby sobie i komuś szybki i wściekły nie narobił problemów zadzwoniłem na 112. Rozmowa szybko się zaczęła, powiedziałem rejon (ulica i zakres), co się dzieje. To nie wystarczyło, bo operator chciał ode mnie jeszcze numery rejestracyjne, markę, model, kolor samochodu. Bez tego to oni tak niebardzo coś mogą zrobić.
Trochę już do mnie dotarło, że trafiłem na beton i rzuciłem, że może patrol chociaż wystraszy kierowcę. "Policja nie jest od straszenia", padło z drugiej strony słuchawki. "Poproszę pana imię i nazwisko". Nie lubię takich rzeczy podawać, bo po co im to, więc rzuciłem Janem Kowalskim i czekam na inne pytanie. Tymczasem jednak dostałem z liścia tekstem "Pan się nazywa Jan Kowalski czy tak jak mam na komputerze panie X? Bo jak pan nie chce podawać danych to mogę wpisać anonimowo".

W ten oto sposób czuję, że nie załatwiłem nic poza zgłoszeniem samego siebie. W końcu to ja byłem natrętnym petentem zajmującym gorącą linię, a przecież nie wiadomo jakiego kierowcy szukać i czy w ogóle on zrobił coś złego...

Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa i Warszawa19115.pl to też nie jest miejsca do zgłaszania. Ot utworzone wentyle do upuszczania pary przez obywateli, a zgłoszenia lądują do kosza jeśli jest to coś trudniejszego od uprzątnięcia chodnika.

#polska #warszawa
bojowonastawionaowca

@macgajster absolutnie się nie gniewam, od tego też jest ten tag :D Ukochane zasłanianie się procedurami i niemoc wobec silnych, a pokazanie mocy wobec Ciebie...

Guma888

@macgajster A ja za dzieciaka z kolei pamiętam takie zasłanianie się przez Panów w mundurach "Na każde zgłoszenie telefoniczne musimy zrobić notatkę i spisać ,dlatego proszę dokumenty." Kto dzwonił? "Nie wiemy"

Jim_Morrison

"policja nie jest od straszenia"

"To pan się nazywa Kowalski czy tak jak mi się na ekranie wyświetliło?"


Badum, tss.

Zaloguj się aby komentować

Roverkowe wieści:

  • mam sprzęgło i to zrobione! Trzeba było szlifnąć docisk i zamach, bo ktoś założył zbyt grubą okładzinę. Do tego wymiana wyrąbanych sprężynek.
  • tylny lewy hamulec już nie trzyma ciągle ręcznym, do tego jakiś tam szlif bębnów, wymiana cylinderka i przekładka miejscami szczęk.
  • wężyki od "powrotów" z gaźników to jednak nie powroty, a przelewy po zalaniu gaźników. Paliwo może się stamtąd nigdy nie wylać. Pociągnięte zgodnie z oryginałem gdzieś tam dalej niż silnik, pod samochód.
  • wymieniony olej po płukance razem z fest dowalonym przez kogoś filtrem oleju.
  • pomalowane stalowe obudowy słupków D. Zamówiłem wzornik tkanin na podsufitkę, coś się zadzieje w tym temacie.
  • kupiłem uszczelkę zgarniającą do szyb w drzwiach, może uda się zmienić oryginalne będące w stanie rozkładu.
  • wymienione wszystkie 5 opon. Te co były miały trzycyfrowe znaczniki DOT kończące się na "3", a jedna w ogóle nie miała. Ergo rocznik 93 lub... 83 (▀̿Ĺ̯▀̿ ̿) Paliłem na nich laczka przy ruszaniu, ale tylko troszkę. Ozdobne zaślepki piast są w bagażniku żeby się nie poznikały w trakcie jazdy.
  • odkryłem, że mam prawdziwe amortyzatory Monroe LUFT-STOSSDÄMPFER czyli coś co Monroe oferowało jako kit konwersyjny naprawiający uszkodzone Nivomaty.
  • byłem u stolarza prowadzącego renowację mebli i podejmie się zrobienia fornirów na wstawkach drewnianych, ale dopiero pod koniec roku możemy rozmawiać. Drugi zapytany o to samo nie chciał się podjąć.
  • coś mi wieje ciepłym powietrzem w nogi, będzie trzeba się przyjrzeć, bo nie da się tego ogrzewania wyłączyć. Poza tym wstawię amelininową termoizolację nad wydech.

Maluchowe wieści:

  • tempomat częściowo oprogramowany, z chwilowego braku czasu stanęło na obsłudze przycisków. Działa UART (debug), LED (debug), watchdog, używanie kwarcu jako zegara, źle obsłużone przyciski (4 z 5).
  • wydumałem kolejny projekt (cierpię na nadprojekcie : <). Rzymianka do oszczędzania paliwa podczas hamowania silnikiem. Pierwsza część - mechaniczny wyłącznik będący natchnieniem z ELX, znalazł się w gaźniku drugiego silnika, on służy mi do testów.

#macmajster #samochody #prestizowygruz2 #maluch #fiat126p
37c4faa7-9a3d-422c-a520-71e56d388741
b9df7da6-f75e-422b-9415-4bde52a36c6f
5ed1e25c-eafa-456f-a826-53a449bc11d9
slonski_pieron

@macgajster SD1, ale mi to gówno swego czasu krwi napsuło. Robiłem V8 na Lucasowskiej podróbie L-Jetronica - droga przez mękę, książkę można o tym napisać.

Zaloguj się aby komentować

Uruchamiam STM32F103C8, a konkretnie EXTI na liniach PA0 ... PA4. Siedzą na tych pinach zwykłe przełączniki typu pushbutton. Rozwikłałem reference manual na tyle, że jedno przerwanie działa, ale inne mimo takiej samej składni przy każdym pinie już nie chcą.

GPIO ustawiam:
GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF0_0; // floating input to pull-down
GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF0_1;
Puszczam zegar do EXTI (w tym procku AFIO):
RCC->APB2ENR |= RCC_APB2ENR_AFIOEN;
Zdejmuję maskę z interesujących pinów:
EXTI->IMR |= EXTI_IMR_MR0 | EXTI_IMR_MR1 | EXTI_IMR_MR2 | EXTI_IMR_MR3 | EXTI_IMR_MR4;
Ustawiam reakcję na zbocze narastające:
EXTI->RTSR |= EXTI_RTSR_TR0 | EXTI_RTSR_TR1 | EXTI_RTSR_TR2 | EXTI_RTSR_TR3 | EXTI_RTSR_TR4;
Dodaję priorytety przerwania i uruchamiam przerwania (tu tylko po jednym żeby nie mnożyć):
NVIC_SetPriority(EXTI0_IRQn, 1);
NVIC_EnableIRQ(EXTI0_IRQn);
Przykładowe przerwanie:
__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI0_IRQHandler()
{
   printf("++ \r\n");
   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR0;
}

Co bym nie robił tak działa tylko jedno przerwanie i to z PA2. Wiązać pinów z EXTI niby nie muszę (po resecie akurat się zgrywają), ale robię to dla pewności, nie widzę już gdzie szukać. W komentarzu dla czytelności wrzucam cały kod okrojony do obsługi EXTI.
Co mogę robić źle albo gdzie szukać? Do debugowania mam UART i LEDa ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#stm32 #embedded #programowanie #baremetal
macgajster

static void gpio_init(void)

{

   RCC->APB2ENR |= RCC_APB2ENR_IOPAEN | RCC_APB2ENR_IOPBEN;

   RCC->APB1ENR |= RCC_APB1ENR_TIM3EN;


   // BUT_CANC (PA0)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF0_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF0_1;


   // (PA1)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF1_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF1_1;


   // (PA2)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF2_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF2_1;


   // (PA3)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF3_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF3_1;


   // (PA4)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF4_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF4_1;

}


static void exti_init(void)

{

   RCC->APB2ENR |= RCC_APB2ENR_AFIOEN;

   EXTI->IMR |= EXTI_IMR_MR0 | EXTI_IMR_MR1 | EXTI_IMR_MR2 | EXTI_IMR_MR3 | EXTI_IMR_MR4;

   EXTI->RTSR |= EXTI_RTSR_TR0 | EXTI_RTSR_TR1 | EXTI_RTSR_TR2 | EXTI_RTSR_TR3 | EXTI_RTSR_TR4;


   // connect pin to interrupt

   AFIO->EXTICR[0] |= AFIO_EXTICR1_EXTI0_PA;

   AFIO->EXTICR[1] |= AFIO_EXTICR1_EXTI1_PA;

   AFIO->EXTICR[2] |= AFIO_EXTICR1_EXTI2_PA;

   AFIO->EXTICR[3] |= AFIO_EXTICR1_EXTI3_PA;

   AFIO->EXTICR[0] |= AFIO_EXTICR2_EXTI4_PA;


   NVIC_SetPriority(EXTI0_IRQn, 1);

   NVIC_SetPriority(EXTI1_IRQn, 2);

   NVIC_SetPriority(EXTI2_IRQn, 2);

   NVIC_SetPriority(EXTI3_IRQn, 1);

   NVIC_SetPriority(EXTI4_IRQn, 1);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI0_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI1_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI2_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI3_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI4_IRQn);

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI0_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR0;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI1_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR1;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI2_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR2;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI3_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR3;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI4_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR4;

}

Mam nadzieję, że formatowanie przetrwa.

Skylark

Nie zeby to cos zmienilo (bo to wszystko sa zera) ale EXTI0...3 sa w AFIO->EXTICR[0] a EXTI4 w AFIO->EXTICR[1].


W ramach debugowania sprobuj wywolac przerwanie programowe ustawiajac bity w rejestrze EXTI->SWIER. To pomoze Ci znalezc czy problem jest po stronie EXTI / NVIC / CPU czy konfiguracji GPIO. Sprawdz tez, prosta petla, czy czytanie pinu GPIO i pokazywanie go na LEDzie dziala dla wszystkich pieciu. Najgorzej jest spedzic wieczor debugujac program jak problem jest sprzetowy.

macgajster

@Skylark dzięki. Jutrzejsze popołudnie zapowiada się zatem pod znakiem debugu, oby skutecznego.

EXTICR[0] i EXTICR[1] próbowałem wcześniej, ale też nie chodziło. Nie zapuściłem żadnego SVN, to tak zostało : )

Jak na razie spędziłem kilka dobrych posiedzeń nad szukaniem przyczyny całkowitego niedziałania nawet zwykłego blinky, a wyszło że to był jakiś pokopany CMSIS, choć wprost pobrany ze źródła.

macgajster

@Skylark przerwania programowanie wywołują się. Problem polega na tym, że na dwóch pinach zamiast 3V3 z pullupa rezystorem 10k pojawia mi się jedynie 0,7 V. Poprawiałem na nich diody, a że są w obudowie SOD323, to może jedną - dwie odwrotnie wlutowałem. Napięcie pasuje ładnie do złącza p-n.

No albo coś w kodzie, ale przy ctrl+c/v to raczej nie powinno tak się stać.

cec

To kara za obsługę przycisków na przerwaniach ( ͡° ͜ʖ ͡°)

macgajster

@cec trzy z pięciu są dość kluczowe do działania tego przyrządu, więc zależy mi na szybkim ich zadziałaniu. Zostają dwa, które w sumie też można wrzucić do jednego wora i mieć spokój Prosto, SZYBKO...

cec

@macgajster miłej zabawy z drgającymi stykami ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

Takie rzeczy się robi na przerwaniu od timera. Co 5 - 10 ms timer odpala przerwanie i w nim sprawdzasz czy przycisk był naciśnięty przez kilka cykli po zmianie stanu. Jeśli tak to wywołujesz funkcje onButton i ustawiasz jakiś "cooldown", żeby nie odpaliła się kilka razy przy jednym naciśnięciu.

Obsługa przycisku na przerwaniu wymaga kasowania flagi przerwania przed wyjściem z niego i pewnie jakiegoś dodatkowego timera albo delaya, żeby obsługa przerwania nie wywołała się kilka razy.


P.S. daj znać czy udało się odpalić pozostałe przerwania.

Zaloguj się aby komentować

Obiecany i niedostarczony wpis.
Rozgrzebałem obudowy słupków D, z których zaczęła potężnie obłazić tkanina obiciowa. Degradacji uległa gąbka, a także tkanina, więc nie było co ratować. Pierwotny plan zakładał zerwanie materiału, co było bardzo proste, bo już się nie trzymał. Wyszło na to, że Rover osłony do trzymania szmat robił... stalowe. Jak wiemy stal w połączeniu z atmosferą po jakimś czasie MUSI skorodować. Oczywiście można to polakierować i wtedy mocno ograniczamy wpływ środowiska, ale cały konglomerat British Leyland w tamtych latach był klasy jakościowej FSO.
Długo krótka historia: no zardzewiało mimo lakieru. W większości powierzchniowo, są jakieś małe wżery. Do usuwania rdzy oczywiście przydaje się papier ścierny, włosy murzyna. Kupiłem też K2 Derusto+ (to nie jest reklama) i mam wrażenie, że zamiast DErusto robi RUSTO. Może coś źle robię, ale element posmarowany i odstawiony na długo (bo preparat nie jest kwasem fosforowym czy coś i musi taki element postać kilka-kilkanaście godzin) po przemyciu wygląda raczej gorzej niż przed. Pojawiają się dodatkowe powierzchniowe rdzawe punkty, a resztę i tak trzeba przelecieć papierem.

Naprawa miała być szybciutka, ot oklejenie, a wyszło jak zwykle i już, wszystko łącznie tylko w tym temacie, sięga pewnie 10 roboczogodzin. Wytoczyłem jeszcze jedną tulejkę, bo brakowało. Nawet jedną obudowę już obsmarowałem obustronnie podkładem reaktywnym ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#macmajster #samochody #prestizowygruz2
3ec73b56-6ca4-4f2b-9279-bd3af80ddd61
86588918-0678-43cb-8be7-c239fde822f3
6bf715de-09ad-4e3b-8255-9ce4e7fd2d26
pawel-boossko

Kawał dobrej, nikomu niepotrzebnej roboty. Plusik.

Zaloguj się aby komentować

Tak na szybko, bo postępy małe, a mam chwilę żeby coś naklepać.

W temacie drzewiennym: rozpakowałem mój fornir, niestety spękany, nie ten odcień, brak czeczoty -> na hasiok lub do zabawy. Na jednej ze wstawek zeszlifowałem resztki starego forniru i kleju, widać pęknięcia sklejki. Znalazłem sklep z fornirami w krainie Oz (Ożarów Mazowiecki), jutro do niego skoczę coś dobrać. Jak będą mieli kleje to super, a jak będą oklejali to w ogóle z nimi się mocno zaprzyjaźnię, tak będzie najszybciej, choć nie najtaniej.

W temacie Rovera ogólnie: jest szansa, że w najbliższym tygodniu pojadę do doktora rwać skrzynię i sprawdzać co tam nieteges.

Malukh: zrobiłem na szybko na kolanie projekt schowka na okulary (w moim przypadku nakładki na okulary), który montowany jest w miejscu strachłapki kierowcy. Wyszedł za duży, bo chciałem użyć obu otworów, ale już mam zamysł jak wykonać kolejną, prostszą i bardziej dopasowaną wersję. Obecna nadaje się bardzo dobrze do wybijania sobie głupich pomysłów w trakcie jazdy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pod wieczór będzie pewnie jeszcze jedna aktualizacja.

#stolarstwo #drewno #macmajster #prestizowygruz2 #maluch #fiat126p #diy dla zasięgu
9310c3d4-d676-4d90-b7e8-1f84ada8a985
036b1678-65b4-4ba8-bfc0-f4a76436acc1
5355f654-5a7f-449d-8a65-7ac2d0db462e
566ab240-a899-4b9d-a42d-13705c7cbcee
7fbc1dbc-c313-4c48-8af2-160ef57389ca

Zaloguj się aby komentować

Nie wiem jak to otagować, a zależy mi na szerokim zasięgu i pomocy.
Muszę od nowa położyć fornir, a nie mam nikogo kto by to zrobił, do tego nigdy tego nie robiłem
Mam w samochodzie wstawki drzewniane, które mają być pokryte lakierem na wysoki połysk. Problem polega na tym, że właściwie wszystko popękało. Spękany był lakier (już zdarłem), spękany jest fornir (i uzupełnianie go szpachlą zrobioną z pyłu po szlifowaniu nie daje dobrego efektu), spękane jest podłoże ze sklejki. Dotychczas oczyściłem jedną z kilku wstawek, ale przy pomocy żelazka, mokrej szmaty i dłuta trwało to dobrych kilka godzin. Podłoże oczywiście wyszlifuję na równo i czymś zaszpachluję żeby pęknięcia się nie powiększały.
Lakier mogę położyć aerografem, widziałem też o tu: https://www.youtube.com/watch?v=9gm8pz70zeA jak to można zrobić "kropelkowo".
Mam dostęp do komory klimatycznej, więc mogę przygotować fornir tak żeby łatwo giął się w odpowiednich miejscach.

Materiały:
podłoże - sklejka
fornir - orzech włoski z czeczotą, kładziony włóknami poprzecznie do podłoża
lakier - jachtowy, epifanes

Jak to zrobić żeby było dobrze? Jakiego kleju użyć? Na co uważać? Czy jest jakaś bardziej skuteczna metoda na odklejenie starego forniru? Wszelkie rady mile widziane

#stolarstwo #drewno #macmajster #prestizowygruz2
rogi_szatana

temat wygląda na długie godziny mozolnej pracy. Jeżeli nie pomagają doraźne próby naprawy forniru to według mnie należałoby usunąć obszary popękanego forniru i w to miejsce wkleić wstawkę z podobnie dobranego forniru.

Z klejów to klasyczna robota to klej glutynowy ale bez przesady są na rynku już gotowe kleje do fornirów, a jak proste kawałki to normalnie na biały klej.


Uważaj z pracą szlifierką, żebyś nie przetarł forniru.

macgajster

@rogi_szatana dzięki. Właśnie z tym fornirem to jest taki problem, że miejscami wzdłuż włókien jest popękany i popodnoszony. Miejscami są zagłębienia lub wręcz dziury do podłoża, bo przy zrywaniu lakieru (opalarką i szpachelką) wyszły sęki.

Skłaniam się raczej ku całkowitemu zdjęciu na każdym kawałku i położeniu świeżego, o jednolitym stopniu zniszczenia czasem

Najbardziej obawiam się słabego kleju, który po jakimś czasie od skończenia pracy zacznie puszczać. Do tego jak sklejka jakimś cudem znowu dostanie wody to znowu coś może się stać z podłożem, a to przełoży się na fornir.

enkamayo

@macgajster Ja bym sie nie bawil w zadne uzupelnianie zepsutych kawalkow, tylko calosc od nowa siwezym fornirem pokryl, tak jak sam zreszta piszesz. Klej do drewna wystarczy, byle byl przynajmniej D3, a jesli naprawde wolisz dmuchac na zimne, to D4. Musisz tylko sobie wymyslic, jak rozsadnie bedziesz to potem dociskal do kleju, zeby ci na calej powierzchni chwycil. Jak dobrze zrobisz i sie raz sklei, to sie juz nie odklei. Aczkolwiek, jak ci sie fura do 50 stopni nagrzeje, to sie moze klej znow elastyczny zrobic ;). Sklejki pod spodem juz nie mozesz, nie chcesz wymieniac? Bo sa tez takie wodoodporne.

ps. sorka, ze bez polskich krzaczkow,

macgajster

@enkamayo nie wiem jakie temperatury wewnątrz panują, ale pewnie jest tam dość ciepło w słońcu w lato. Raczej jakiś klej temperaturoodporny by się przydał, skoro ten co piszesz może odłazić.

Sklejki za bardzo nie mogę zmienić, tzn. mogę ale to budowanie nowej konstrukcji, gdzie dwie sklejki są pod odpowiednim kątem zbite ze sobą, jedna krawędź jest zaokrąglona, krótsze boki cięte pod różnymi kątami, a z tyłu wzmocnienia z mocowaniami. Z kolei to co idzie na deskę rozdzielczą to już w ogóle profile mocne, nie do odtworzenia narzędziami jakie mam.

Żeby jakoś sensownie to dociskać chyba będę musiał zaimprowizować jakiś uchwyt, razem z nim przymocować drewno do stołu, a od wierzchu ściskami przez deskę (albo coś nielepiącego się) trzymać fornir. Ewentualnie wyfrezuję sobie jakąś formę coby trzymała zaokrąglenia na rantach.

Misio_Puszysty

@macgajster Co do trzymania to moze proznia? Wkladasz to w jakis worek i odciagasz powietrze. Powinno ladnie docisnac.


Edit: O cos takiego mi chodzi

https://youtu.be/iQxtjKMNkp4

Zly_Tonari

@macgajster Proszę :

https://www.youtube.com/watch?v=1GybkgOKsRE


Robiłem tak listwę jakieś 10 lat temu i było ekstra

Fornir arkusz orzech kosztował mnie jakieś 26zł za pasek 16x50cm

Kleiło się klejem białym do forniru, musiał wyschnąć potem się dociskało i jechało żelazkiem przez szmatę.

macgajster

@Zly_Tonari chyba edytowałeś wpis i link Oglądałem film od tego gościa i wyglądało spoko. On to jednak robi profesjonalnie i na innym rynku, więc dostępność materiałów będzie inna


oryginalnie było:

tu gościu kładł tylko lakier. Pierwszą warstwę też pewnie machnę pędzlem, ale wolę dalej malować w miarę jednolicie aerografem żeby osiągnąć gładką powierzchnię bez śladów włosia. No i jakkolwiek gościu to zrobił, tak mnie ten efekt na filmie jednak nie satysfakcjonuje Nie widać wzoru słojów, są jeszcze wciąż zagłębienia w lakierze.

macgajster

@Zly_Tonari nie mam co prawda żadnej pompy próżniowej, tym bardziej kupić duży rękaw jest jakoś dziwnie trudno. Jednak przez ten film wpadłem na pomysł, że przecież są worki próżniowe do pakowania ubrań. Powietrze z nich jest odsysane odkurzaczem. Kupię jakiś dobry worek i można jechać z klejeniem ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ

Zaloguj się aby komentować

Czas na aktualizację, dawno temu nic w temacie nie było.

Na początek tempomat, który chciałbym skończyć przed zlotem, ale chyba wyjdzie tak jak przed poprzednim. Za mało czasu, za dużo do zrobienia. Pierwsze zdjęcie - mała errata na płytce, bo mi się piny potentegoliły i procek zamiast 3V3 dostawał -3V3. Poprawka wykonana na płytce prototypowej 3x3 pola wciśniętej pod zintegrowaną przetwornicę. Tak to jest jak się robi z doskoku i zapomina na jakim etapie skończyło.

Rover... Nie znalazłem łożyska pasującego długością z wałkiem o dobrej długości, więc wszedł inny pomysł - zastąpienie jednego dużego łożyska wieloma innymi, do tego wytoczenie wałka pod nie. Padło na łożyska o średnicy wewnętrznej większej o 1 mm od pierwotnego, za to grubości 7 mm. Skończyło się zatem na ośmiu łożyskach wkomponowanych jedno za drugim, co było błędem. Jedno z nich podczas wciskania przekosiło się i wałek ledwo się obracał. Przy demontażu uszkodzeniu uległ uszczelniacz (o dziwo pasuje od 126p BIS, także wołam malucharzy gdyby chcieli kupić i remontować SD1 #fiat126p #maluch ). Koniec końców pompa złożona jest na dwóch łożyskach, trzeba było nieco skrócić tuleję wirnika żeby spasował się z obudową i bardzo skrócić koło pasowe, na którym pierwotnie trzymała się wiskoza. Bez cięcia nie zmieściłaby się chłodnica z wentylatorem elektrycznym. A na jednym cięciu się nie skończyło.
Przy okazji zeszlifowałem rdzę z rolki napinacza paska rozrządu.
Propos wentylatora elektrycznego - zrobiłem wiązkę na szybko, ale jeszcze nie nagrzałem na tyle silnika, bo... sprawdzona i sprawna chłodnica okazała się przeciekająca. Na wysokości pompy, zatem już wiem dlaczego zagrzał się w drodze pod koszyk, a chłodnica była ciepła - nie było wody do przepychania przez pompę. Dziś oddałem do poprawki i dziś udało się odebrać. Jutro kolejne zalewanko destylowaną i próba szczelności.

Z drobnych sukcesów to pomachałem złączką od zegarów, ruszył paliwomierz, miernik temperatury i ciśnienia oleju (▀̿Ĺ̯▀̿ ̿)

Jaka jest szansa, że to koniec przygód z systemem chłodzenia? O ile nie wyskoczy coś niespodziewanego typu przerdzewieje rurka zanim ją wymienię, to całkiem duża. Dopóki była woda w chłodnicy to była ona gorąca. Wentylator sam w sobie działa, muszę jedynie sprawdzić działanie termostatu i poprawność wiązki.

#macmajster #samochody #mechanikasamochodowa #prestizowygruz2 #rover #roversd1 #elektronika
f0b0bec5-312a-483c-b156-1f5f35494449
88325c44-118c-439b-9145-b3d79c383e4c
a610176f-0be9-4a3e-8dcb-a98f3146c119
a52ac1e8-b140-4fe3-ba41-1ed2b0b95d80
9c84e894-24ce-482f-8d0b-9a8cfe87557f
KKLKK

@macgajster podziwiam, ze masz checi sie z tym bujac...

macgajster

@KKLKK powiem tak: jakoś nie umiem siedzieć na dupie, oglądać filmów czy seriali, grać nie mam na czym i nie bardzo chce mi się szukać w co mógłbym. Jedni robią właśnie tak, inni zapijają żeby szybciej płynął czas, a mnie ciągnie do dłubania w ramacha masochistycznej "gimnastyki" mózgu W tym roku doszedłem do wniosku, że muszę mieć jakieś wyzwania i cele, bo inaczej źle się dzieje.

Zaloguj się aby komentować

Powróciłem. Wyjazd bardzo udany, standardowo okupiony poparzeniem słonecznym. Babaton miał temperaturę zupy, bo w cieniu było tylko 35 stopni.
Zlot przyjemny, jak co roku. Tym razem jednak udało się złapać cyganów rozkradających namioty Z tej okazji Węgrzy odpowiedzialni za złapanie na kempingu poszukiwanego przez policję cygana zrobili sobie koszulki ze zdjęciem z tego momentu.
Film z wczorajszego powrotu przez Słowację: https://streamable.com/7egk8k

#fiat126p #maluch #wegry
c739d329-6315-4261-9c80-b1e9bd8726ac
Zielczan

@macgajster jesteś w jakimś malczanowym klubie? Jak wracałem z Bieszczad dwa tygodnie temu to trasą Lublin - Warszawa leciało kilkadziesiąt przeróżnych.

macgajster

@Zielczan nie, oficjalnie nie należę do żadnego. Musiałbym chyba być w trzech czy coś, w tym jednym płacić składkę

W sezonie jest bardzo dużo zlotów, dla mnie wręcz za dużo. Oblatuję tylko ogólnopolski, międzynarodowy (Węgry) i od ubiegłego roku Manufakturę.

Zaloguj się aby komentować

Ostatni mój wpis (językowy) nie był przypadkowy. Wybraliśmy się na wycieczko-testo-zlot. Jazda trochę trwała mimo braku przerw poza tankowaniami i zdjęciem. Mam też nowy rekord spalania na trasie. Jazda Warszawa - Kraków (Zakopianka) pochłonęła 3,5 L/100 km, choć jechałem na eSce w okolicach 85 km/h.
Jak na razie test nowego zawieszenia skrzyni wypadł pozytywnie.

#fiat126p #maluch #wegry
a39eb675-9728-4c2a-9fae-903d3802756a
SuperSzturmowiec

Niemożliwe ze tak mało

Wiem że mała pojemność i moc ale to nie oznacza że silnik będzie mało palił. Tym bardziej pod obciążeniem

macgajster

@SuperSzturmowiec no dziwne to, dziwne, ale dystans fituje, droga bezwietrzna po trasie szybkiego ruchu. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to wcześniej odbijający pistolet dystrybutora. Późniejsze tankowanie w Chyżnem pokazało spalanie 9 L/100 km. Tu jednak sporo górek i hamowania po drodze było.

Całą Słowację i prawie całe Węgry przejechałem na spalaniu 4,5 L.

Zaloguj się aby komentować

Ciekawostka językowa z kraju bratanków. Jest taki typ papryki, a Węgrzy słyną z papryki, który nosi przydomek macskapöcse. A co to jest po naszemu? Translator wujka Google nie powie, ale deepl już jak najbardziej (choć trzeba oddzielić wyrazy i wrzucić mu macska pöcse. Otrzymamy wtedy tłumaczenie jak na obrazku numer jeden.
Na drugim obrazku zdjęcie papryki.

#jezykwegierski #wegry #ciekawostki
63fbb3f4-a70f-47d8-b9b7-5bbbb22699e1
8fb557e5-94fb-43a6-9499-12f64b09ae33
ciszej

@macgajster hm to słowo macska, jako określenie kota będzie miało wspólne pochodzenie z językami słowiańskimi.


Ciekawostka - kiedyś na wioskach koty nazywano Maciek, jako naleciałość właśnie z tych języków, mimo że u nas kot to kot a nie mačka

macgajster

@ciszej mamy całkiem sporo wspólnych wyrazów. Czas, jaki spędzili otoczeni językami słowiańskimi odcisnął na nich "piętno" i widać to na przykład w nazwach kilku dni tygodnia. Nie pomaga to jednak w domyśleniu się sensu wypowiedzi, bo jest za mało punktów zaczepienia i w ogóle to język mają odjechany

Jeśli jednak żylibyśmy jakieś 200 - 300 lat temu, to łatwiej byłoby nam zrozumieć się co do wymowy. Podobnież i u nas w wymowie dało się znaleźć á, é, ó, ö, ő, ú, ü, ű.

ciszej

@macgajster ostatnio próbowałam się dogadać z kobietą w markecie, która nie łapała niczego, tylko węgierski, oh było ciężko

Budo

@macgajster dzięki, moje życie jest pełniejsze teraz ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Basement-Chad

Ale nazywanie Węgrów naszymi bratankami to aktualnie trochę potwarz. Papryka to jedyna rzecz jaka im wyszła.

ciszej

@Basement-Chad to jaka jest polityka rządu nie zawsze odzwierciedla nastawienie zwykłych ludzi. Tak jak i u nas. Zawsze gdy jestem na Węgrzech, spotykam się z sympatią

Basement-Chad

@ciszej Ja sporo czasu spędziłem na Węgrzech, najwięcej w Budapeszcie. Nic złego nie powiem. Nawet lubię ten kraj.

Ale ludzie w Moskwie i w Petersburgu też są sympatyczni.

Zaloguj się aby komentować

Drobna aktualizacja, ale dość znacząca.
Lutowanie płytki tempomatu zakończone (no prawie, ale to złącze to 3 minuty z nagrzaniem lutownicy). Teraz wypadałoby popisać dalszą część firmware-u i zacząć obsługiwać silnik, hallotron, dwa przełączniki. Niby nic, ale chciałbym za dwa tygodnie mieć to już w samochodzie, a gdzie tu testy, gdzie tu normalna praca, pozostałe zajęcia.
Drugie:
Nierozbieralna według wydawnictwa Haynes pompa wody do Roverka jednak jest rozbieralna. Mnie się nie udało za pomocą młotka i punktaka, ale mechanik (poprzedni post) dał radę na prasie wygnieść wszystkie części. Teraz muszę znaleźć łożysko na wałku. Najbardziej odpowiadające znalazłem w... Ursusie 2812 (aka Massey Ferguson 235), tylko wałek jest za krótki. Wałek z łożyskiem, ktokolwiek widział, ktokolwiek wie.
#macmajster #samochody #mechanikasamochodowa #prestizowygruz2 #rover #roversd1 #haynes
88fcccfb-58a1-408b-88ca-33e81422a910
2dd84473-51b1-466b-804f-132dd767f6b5
84cac69d-2c8a-4361-b625-fecafff32101
JontraVolta

A co na to twój ubezpieczyciel?

macgajster

@JontraVolta jaki ubezpieczyciel? A po co ma wiedzieć? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

JontraVolta

@macgajster dowie się jak dojdzie do wypadku, to samo tyczy się wszystkich somorosłych automatyków wkładających w domu własnoręcznie lutowane arduino do sterowania wszystkim

Zaloguj się aby komentować

@SonyKrokiet @SzubiDubiDU
Możecie być zainteresowani tym, co dziś widziałem w jednym warsztacie, w którym dostałem pomoc od ręki
Nie wiedziałem czy właściciel chciałby publikacji tablicy, a sam bym chyba nie chciał gdyby to było moje, więc wyciąłem. Niemniej pewnie gdzieś po necie przewijają się zdjęcia.
Trochę się ślinię na jej widok, ale rozum bierze górę, na szczęście, jeszcze, póki co... Mam silną wolę! Mam silną wolę! Obejrzę i nie kupię, wtedy pokażę jak jest silna! #pdk
#motoryzacja #samochody #retrosamochody
fce253f6-7e43-4bb2-8fc8-a117fd6a15be
Wlacza

Yagielonia Konon?

macgajster

@Wlacza co?

kominiorz_sandomierz

Silna wole to ty bedziesz mial jak kupisz i sie nie przejedziesz. Dopiero wtedy

SonyKrokiet

@macgajster jest taka niepisana zasada, że jak jakieś auto powstało w więcej niż jednym egzemplarzu, to jeden się znajduje w Polsce XD i zazwyczaj się sprawdza XD chociaż o Bulgaralpine w Polsce to nie słyszałem (tego chyba pięć sztuk przetrwało jak pamiętam xD) PS. nawet mnie nie zawołało, super hejto XDDD

macgajster

@SonyKrokiet zacząłem czytać i myślałem, że to będzie "niepisana zasada: widziałeś - kupujesz" :3 Trochę jak z "nie wracamy pustą lawetą".

Jedyny Bułgarski produkt jaki widziałem i miałem okazję jechać jako pasażer to Balkancar. Tę Alpinkę to bym zmacał. Wygląda trochę od boku jak 911, ale im dalej tym bardziej czarna dziura ją rozciąga.

To chyba najbliższe co jest u nas na pewno: https://www.youtube.com/watch?v=nZo_QIByFL8

SonyKrokiet

@macgajster nawet nie odpalam garbacza bo zasnę XD stawiam że alpine pewnie pospasowana tak że może się bić z tarpanem XD

Zaloguj się aby komentować

Założyłem wczoraj do końca (uchwyt/zawieszenie skrzyni DIY na podstawie zawieszenia BISa) :3
Teraz tylko przetestować, napisać instrukcję no i przejść przegląd z taką wydumką ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#macmajster #diy #samochody #fiat126p #maluch #mechanikasamochodowa
a9dcccaf-6284-42b1-a1ad-5dbbc09959f7
SonyKrokiet

@macgajster o swapowaniu zawiasu w bisie na fl-owy słyszałem, ale żeby montować bisowy to pierwsze słyszę XD

macgajster

@SonyKrokiet Pany, tu chodzi o zawieszenie skrzyni, a nie wahacze z innymi uszęciami pod amortyzatory

ten oryginalny zestaw "poduszek skrzyni" ST/FL/EL to jest totalne gunwo. Ktoś se wziął i podumał tak:

  • wezmę kawał blachy, zrobię w nim otwór,

  • wezmę do tego drugi kawał blachy i walnę przez niego gwint,

  • a jak to połączyć i żeby jeszcze było w miarę elastyczne? A, to Armando gumę pyrgnie i wsio, czas na lasagne.

Przecież to z samego założenia nie ma szansy trzymać się kupy, a co dopiero guma płaskiej stali. Do tego przyszli rzemieślnicy i tę jakość jeszcze bardziej zważyli. To się urywa od samego patrzenia, choć skrzynia na nich leży. Niby można zaaplikować patent by Denior i od góry skrzyni dać kawał grubego węża ogrodowego, ale to odraczanie nieuniknionego.

Niby jedna sztuka kosztuje 8-15 cbl, ale co z tego skoro można zmienić ich ze 20 w ciągu roku.

SonyKrokiet

@macgajster nie zdziwiłbym się że to rozwiązanie pamięta jeszcze Fiata 500/600 a potem je wzięli do malacza XDDD nieraz Włosi udowodnili ze są leniwymi bułami XD

Zaloguj się aby komentować

Następna