Polska kolej z roczną liczbą podróży wynoszącą 374,4 mln wciąż odstaje od kolejowej Europy pod względem wyników przewozowych.
W Niemczech – które mając 84,6 mln mieszkańców, są nieco ponad dwukrotnie ludniejsze od liczącej 37,7 mln mieszkańców Polski – zrealizowano 2 mld 583 mln podróży pociągami, a więc siedmiokrotnie więcej niż w naszym kraju. Co istotne, a być może wręcz zaskakujące, jedynie 6% niemieckiego wyniku przewozowego to podróże koleją dalekobieżną, na którą składają się linie dużych prędkości, gdzie składy InterCityExpress rozpędzają się do 300 km/h.
Pokazuje to, że podstawą kolei pasażerskiej są połączenia regionalne i aglomeracyjne, służące codziennym dojazdom do szkoły i pracy, a przy tym – jeśli dobrze funkcjonują – odciążające centra miast i miasteczek z ruchu samochodów.
Jeśli weźmiemy pod uwagę stosunek liczby mieszkańców do liczby podróży koleją w Niemczech i w Polsce, to w naszym kraju rocznie powinno odbywać się pociągami 1 mld 136 mln podróży.
#kolej #niemcy