Zdjęcie w tle
4pietrowydrapaczchmur

4pietrowydrapaczchmur

Fenomen
  • 630wpisy
  • 1013komentarzy

31 października 1926 roku Charles Millar wywołał dwa wstrząsy

jeden przypadkowy, a drugi genialnie zaplanowany.


Najpierw to, czego nikt się nie spodziewał:

73-letni prawnik, szczupły, energiczny i znany z tego, że nigdy nie chorował, nagle upadł na podłogę w swoim biurze w Toronto i zmarł. Jego sekretarka była w szoku.

Drugi wstrząs nastąpił, gdy otwarto jego testament.

Wtedy miasto odkryło, że Millar, wybitny prawnik korporacyjny i słynny żartowniś, przygotował to, co prasa nazwała później „żartem stulecia”.

Kim był Charles Vance Millar?

Urodził się w 1853 roku w ubogiej rodzinie farmerskiej, a mimo to został jednym z najbłyskotliwszych prawników w Ontario.

Uniwersytet w Toronto: średnia 98%.

Osgoode Hall: znakomity absolwent.

Udany inwestor, właściciel koni wyścigowych, współwłaściciel browaru i sprytny przedsiębiorca.

Nigdy się nie ożenił, nie miał dzieci — za to uwielbiał przewrotne żarty, zwłaszcza te obnażające ludzką chciwość.

A po śmierci przygotował swoją największą sztuczkę.

Testament jak żaden inny

Millar jasno napisał, że nie mając spadkobierców, nie ma żadnych „obowiązków” dotyczących podziału majątku — dzięki czemu mógł puścić wodze fantazji.

Jego zapisy były… kreatywne:

• Udziały w klubie wyścigów konnych dla księży otwarcie potępiających hazard

• Akcje browaru dla protestanckich pastorów walczących z alkoholem

• Luksusowy dom na Jamajce dla trzech prawników, którzy się nie znosili

• Cenne udziały w klubie dżokejów dla dwóch przeciwników hazardu — pod warunkiem, że w ciągu trzech lat zapiszą się do klubu (i obaj to zrobili)

Ale prawdziwą bombą była Klauzula 9.

Wielki Wyścig Bocianów

Millar zapisał resztę swojego majątku — ponad 500 000 dolarów (dziś to kilka milionów) — tej kobiecie z Toronto, która w ciągu dziesięciu lat po jego śmierci urodzi najwięcej legalnych dzieci.

Toronto oszalało.

Gazety publikowały codzienne aktualizacje pod tytułem „The Great Stork Derby”.

Matki bliźniąt i trojaczków stawały się celebrytkami.

Kościoły potępiały konkurs jako niemoralny.

Politycy próbowali unieważnić testament.

Nawet Sąd Najwyższy Kanady musiał go rozpatrywać.

Ale Millar był zbyt dobrym prawnikiem —

jego testament był nie do podważenia.

Zwyciężczynie

31 października 1936 roku — dokładnie dziesięć lat później — sąd Ontario ogłosił wyniki.

Cztery kobiety urodziły po dziewięcioro dzieci:

Anna-Kathryn Smith

Kathleen Ellen Nagle

Lucy Alice Timleck

Isabel Mary MacLean

Każda otrzymała 125 000 dolarów — dziś około 1,5 miliona.

Dwie inne uczestniczki dostały nagrody pocieszenia.

W czasie Wielkiego Kryzysu te pieniądze odmieniły życie ich rodzin.

Historię uwieczniono później w filmie telewizyjnym The Great Stork Derby.

Ostatnie wielkie dzieło Millara

Niektórzy twierdzili, że Millar chciał ośmieszyć polityków i duchownych, którzy głosili moralność, ignorując ubóstwo.

Inni żartowali, że bezdzietny kawaler „adoptował” w ten sposób 36 dzieci.

Jedno jest pewne:

Charles Vance Millar stworzył spektakl, który ujawnił, jak daleko ludzie są gotowi się posunąć dla pieniędzy — a jego testament stał się największym prawnym osiągnięciem jego życia.


https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Vance_Millar


Nie głupi miał pomysł co?

Może warto zapodać tern pomysł #rzad w sprawie #demografia

Taki inny #lotto , trochę nawiązujący do czasów pandemicznych i konkursu na zaszczepienie w którym to bodaj hulajnogi można było wygrać. Tylko tym razem proponowałbym jednak pieniądze.


!z fb: Marzena Buczek


#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #prawo #spadek #spoleczenstwo #historia

cf05e487-6729-4700-81a3-83ac6eeaabf1
Pirazy

@4pietrowydrapaczchmur a czym sie to rozni od socjalu typu 800+?

Zaloguj się aby komentować

"Prestiżowy Science w wieloletnim badaniu: "Farmy wiatrowe na morzu powodują wzrost temperatury Ziemi i zaburzają życie ekosystemów i ludzi."


1. Wiatraki pochłaniają energię wiatru

2. Brak wiatru wstrzymuje powstawanie fal i mieszanie się wody

3. Rośnie temperatura powierzchni morza

4. Woda się nie chłodzi i ciepło unosi się do atmosfery.

5. Wzrost globalnych temperatur.


Uniwersytet Cornealla stwierdza, że farma morska oddziaływuje w promieniu 100km zaburzając rytm natury.

1. Wiry te zmieniają przebieg fal, linie prądów i procesy transportu, powodując rozprzestrzenianie się zmian klimatycznych daleko od ich pierwotnych lokalizacji.

2. Infradźwięki, niesłyszalne przez człowieka odstraszają ryby i inne zwierzęt i umiera flora i fauna wokół elektrowni.

3. Badanie na dziesiątkach tysięcy osób, wskazało, że ludzie mieszkający wokół farm zgłaszali depresje, zły sen, problemy chorób mózgu od momentu wybudowania farm w ich okolicy.


Źródło: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adw7603

!fb: Wojciech skóra.


#ekologia #energetyka #oze #wiatraki #klimat #prad #energia #zmianyklimatu


Nota moderatora @bojowonastawionaowca (za komentarzem @FriendGatherArena


Co do wpływu farm na klimat to wnioski są "troszkę" inne:

  • efekty są silnie lokalne i sezonowe — nie ma (na razie) przesłanek, by farmy wiatrowe miały znaczący wpływ na globalny klimat.

  • zmiany temperatury i wymiany ciepła spowodowane przez farmy są relatywnie małe wobec naturalnej zmienności klimatu — co autorzy podkreślają.

  • potrzebne są dalsze badania, zwłaszcza długoterminowe, w różnych regionach (różna głębokość, sezonowość, warunki oceanograficzne), by ocenić rzeczywisty wpływ klimatotwórczy — szczególnie przy planowanej dużej liczbie farm.

c3d1f478-73f8-4f9b-afad-e384c5120668
FriendGatherArena

@bojowonastawionaowca możemy jakoś dodać informacje kontekstowe do tej manipulacji?

Ragnarokk

Nie chciało mi się czytać, kazałem to zrobić AI


Artykuł analizuje, jak duże skupiska farm wiatrowych na morzu wpływają na górne warstwy oceanu i przybrzeżną atmosferę poprzez sprzężenia zwrotne powietrze–morze. Na przykładach sezonowo stratyfikowanego szelfu przy wschodnim wybrzeżu USA (obszary MA/RI i NJ) autorzy, korzystając z wysokorozdzielczego, w pełni sprzężonego modelu ocean–atmosfera–fala (SCOAR) i parametryzacji wake (Fitch), pokazują, że skumulowane zmniejszenie naprężenia wiatru powoduje osłabienie mieszania pionowego, spłycenie warstwy mieszanej i lokalne ogrzanie SST o ~0,3–0,4°C. To lokalne ocieplenie napędza dodatni strumień ciepła z oceanu do atmosfery, destabilizuje warstwę graniczną i podnosi jej wysokość (PBLH), co z kolei częściowo kompensuje deficyty wiatru wywołane przez wake, ale efekt ten jest płytki — ograniczony głównie do warstwy przypowierzchniowej (~do 50 m). W konsekwencji zmiany w prędkości wiatru na wysokościach istotnych dla turbin są minimalne, a długoterminowa produkcja energii ulega jedynie nieistotnym spadkom (~0,1–0,3%). Wyniki sugerują, że dwukierunkowe sprzężenie ocean–atmosfera może być istotne przy ocenie skutków oceanograficznych i ekologicznych rozwoju farm wiatrowych (np. zmiany mieszania, upwellingu i stratygrafii), natomiast modele atmosferyczne bez sprzężenia mogą pozostawać wystarczające do ocen zasobów wiatrowych i produkcji energii. Autorzy podkreślają zmienność międzyregionową i międzyroczną odpowiedzi SST oraz potrzebę dalszych badań wrażliwości na parametry turbulencji, układy farm i schematy modelowe, aby lepiej oszacować konsekwencje projektów morskich farm wiatrowych.

mehdnpl

ŻADNYCH WIATRAKÓW, TYLKO ROPA, NAJLEPIEJ Z RASIJI

Zaloguj się aby komentować

W holenderskim Zaandam doszło do głośnej sprawy dotyczącej wolności religijnej w miejscu pracy.

34-letni technik, zatrudniony w firmie zajmującej się systemami przeciwpożarowymi, stracił pracę… po zaledwie trzech dniach. Powód?

Mężczyzna poinformował pracodawcę, że jako osoba wierząca chciałby móc modlić się raz lub dwa razy w ciągu dnia, nawet jeśli w danym momencie przebywa w domu klienta. Dodatkowo odmówił realizacji zleceń w miejscach związanych z hodowlą świń, co również wynikało z jego przekonań religijnych.

Firma postanowiła natychmiast zakończyć współpracę, uznając, że jego wymagania uniemożliwią wykonywanie obowiązków zgodnie z harmonogramem i oczekiwaniami klientów. Technik złożył pozew, twierdząc, że został zwolniony wyłącznie ze względu na swoją religię, a takie działanie narusza podstawowe zasady równego traktowania.

Sąd przyznał mu rację. W uzasadnieniu wskazano, że pracodawca nie podjął żadnej próby znalezienia rozwiązania ani dostosowania warunków pracy, choć takie obowiązki nakłada na firmy holenderskie prawo antydyskryminacyjne. Zamiast dialogu, wybrano najostrzejszą możliwą reakcję, czyli natychmiastowe zwolnienie.

W efekcie sąd zasądził na korzyść technika 19 tysięcy euro odszkodowania, podkreślając, że pracodawca powinien liczyć się z różnorodnością kulturową i religijną pracowników, zwłaszcza w kraju, gdzie ochrona swobód osobistych jest jednym z kluczowych elementów prawa pracy.


Żródła:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/drie-dagen-in-dienst-19-000-euro-mee-na-ontslag-wegens-geloof/ar-AA1RbUlY

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5540875/drie-dagen-dienst-19000-euro-na-ontslag-wegens-geloof


#holandia #praca #wiadomosciswiat #religia #dyskryminacja #islam #prawo

cadc5894-4590-4256-95ec-e43b9c327c87
Syster

@4pietrowydrapaczchmur Czyli wniosek z tego taki, że pracodawca nie ogarnął jak zwolnić w białych rękawiczkach zgodnie z przepisami ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W Polsce też by to nie przeszło, więc trochę dziwię się jego głupocie.

Zaloguj się aby komentować

Wiem ze nie lubicie #wykop ale trzeba docenić wpis bo to jeden z najlepszych wpisów na #mirko, #mikroblog w tym roku

Przynajmniej ja go mocno doceniam za kreatywność.

https://wykop.pl/wpis/84031175/kinder-niespodzianka-opening-dalem-za-nia-5-50-wie

Nie ma sensu go tu przeklejać jako #topmirko


ps. Nie spodziewajcie sie powrotu #topmirko. Owca, swoja polityką mnie z tego tagu wyleczyła zanim sie rozpędziłem. Najwidoczniej na hejto jest odpowiednia ilość kontentu.

PanNiepoprawny

@4pietrowydrapaczchmur grzybica pochwy w ramach reklam skradła me serce

Zaloguj się aby komentować

maximilianan

@4pietrowydrapaczchmur o j⁎⁎⁎ny

4pietrowydrapaczchmur

@maximilianan Jebani.

Nie wiem co ładniejsze. Strzał czy asysta.

Zaloguj się aby komentować

Ustawa ACTA 3 została uchwalona


Przyjęta dziś przez Sejm ustawa pozwala władzy na blokowanie treści w Internecie.

Pod pretekstem „bezpieczeństwa w sieci” oraz „walki z dezinformacją” urzędnicy będą mogli usuwać treści, które uznają za nielegalne.

O tym, co jest „nielegalną treścią”, zdecyduje teraz urzędnik państwowy. UKE, UOKiK oraz KRRiTV dostaną uprawnienia szeryfa w sieci. Będą mogli nakazać platformom (np. FB, X, YouTube) na natychmiastowe usuwanie treści.

Mechanizm jest prosty:

1. Władza uznaje, że twój wpis jest „nielegalny” (definicja jest tak szeroka, że podciągną pod to wszystko, co niewygodne politycznie).

2. Urzędnik wysyła żądanie do portalu.

3. Treść znika.

4. Ty dostajesz bana.


Zmiany mają zapewnić skuteczne wdrożenie w Polsce unijnego Aktu o usługach cyfrowych (DSA), który nakłada na platformy internetowe obowiązek silniejszej kontroli nad zamieszczanymi treściami.


https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/blokada-nielegalnych-tresci-w-internecie-sejm-przyjal-ustawe/g59f66k


Niestety na ten moment chyba na żadnym portalu informacyjnym "nie informują" o tym:

1. Jaki dokładnie numer ma ta ustawa. By móc ja odszukać po to by sprawdzić ...

2. Kto głosował za jej przyjęciem

Za przyjęciem ustawy głosowało 237 posłów, 200 było przeciw, a pięciu wstrzymało się od głosu

a ja chciałbym się również dowiedzieć ...

3. jakie sa WSZYSTKIE 27 czyny zabronione o których jest w niej mowa. Ponieważ w każdym medium powtatzają tylko po kilka z nich.


#polska #internet #cenzura #sejm #prawo #acta #uniaeuropejska #ue #dsa

37125d07-160d-4e2a-b49f-466f16764027
Marchew

@4pietrowydrapaczchmur 

Ten kij ma dwa końce.

Cudownie by było gdyby w ustawie pojawiała się kara pozbawienia wolności za nieuzasadnione usuwanie treści które były np. niewygodne dla partii czy innych wysoko ustawionych osobników.

Fly_agaric

@Marchew To ma dwa końce, czy cudownie by było gdyby miała?

szatkus

Biorąc pod uwagę, że Unia wydała już przynajmniej 100 dyrektyw, które miały nam odebrać wolność słowa to jestem raczej spokojny.

JackDaniels

FB i X na pewno zastosują się do takich żądań natychmiastowo i bez problemu

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

peposlav

@4pietrowydrapaczchmur Ile feministek trzeba do wymiany żarówki?


Żadnej, feministki nic nie zmienią!

Zaloguj się aby komentować

Alarmujące wieści z USA, które BARDZO dają do myślenia
Przeczytałem właśnie o potężnym badaniu* (4,5 miliona ankiet!) , które pokazuje, że młodym ludziom dosłownie psują się mózgi. I to na masową skalę.

* Rising Cognitive Disability as a Public Health Concern Among US Adults (źródło do badań w komentarzu poniżej)
Psucie - chodzi o tzw "niepełnosprawność intelektualną" czyli poważne problemy z koncentracją, pamięcią i podejmowaniem decyzji. To utrata głębokiego skupienia (czyli niemożliwość przeczytanie książki czy nawet obejrzenie filmu).
Jesteśmy świadkiem jednego-wielkiego-przebodźcowania ludzkości. A to dopiero początek problemów.
Lecimy z najważniejszymi i najbardziej niepokojącymi wnioskami:
DRAMATYCZNY WZROSTY U MŁODYCH
W grupie wiekowej 18-39 lat wskaźnik problemu "niepełnosprawności intelektualnej" w ciągu ostatniej dekady PRAWIE SIĘ PODWOIŁ (z 5,1% do 9,7%)!
W tym samym czasie u osób 70+... spadł.
Zastanawiające, prawda?
PIENIĄDZE NIE CHRONIĄ ALE EDUKACJA JUŻ TAK
To zjawisko dotyka wszystkich, nawet bogatsze osoby (zarabiające powyżej 75k dolarów) u których problemy poznawcze wzrosły TRZYKROTNIE z 2% do 6,6%.
Niestety, osoby biedniejsze (zarobki poniżej 35k dolarów) są jeszcze mocniej poszkodowani (wzrost z 8 do 12%).
Cała nadzieja w edukacji. Otóż absolwenci uniwersytetów mają bardzo niewielki wzrost (z 2% do 3,5%), a osoby które jeszcze nie ukończyły szkoły średniej, odnotowały wzrost z 11 do 14% - a to już cholernie dużo, bo prawie co 7 osoba.
EDUKACJA!
GŁÓWNY PODEJRZANY?
Autorzy sugerują (a ja się z nimi w pełni zgadzam), że to efekt social mediów i smartfonów, które trwale zmieniają funkcjonowanie naszych umysłów.
Otóż, nasze mózgi są nieustannie trenowane do przeskakiwania po tematach, a nie do ich zgłębiania. Każdy scroll, lajk czy krótki filmik to mikrodawka dopaminy, która uzależnia i sprawia, że szukamy kolejnych bodźców.
W efekcie myślenie staje się płytkie, widzisz mnóstwo rzeczy, ale nic nie zostaje w głowie na dłużej.
Umysł traci nawyk analizowania, łączenia faktów i cierpliwego dochodzenia do wniosków..
Co ważne, wyraźny wzrost problemów zaczął się już w 2016 roku, więc COVID-19 był tylko przyspieszaczem (!!), a nie główną przyczyną.
SPOŁECZNE KONSEKWENCJE
To nie tylko kłopot z przeczytaniem książki czy z obejrzeniem filmu. Społeczeństwo, które nie potrafi się skupić i zapamiętywać, staje się ekstremalnie podatne na dezinformację i manipulację.
To jest REALNE ZAGROŻENIE dla naszej demokracji, która została stworzona dla ŚWIADOMYCH OBYWATELI, którzy potrafią analizować informacje, oddzielać fakty od opinii i pamiętać, co politycy obiecywali, a co zrobili.
Kiedy nie potrafimy skupić się na dłuższym artykule, naszą wiedzę o świecie czerpiemy z nagłówków i memów. Zamiast analizować złożone problemy (gospodarka, klimat, geopolityka), reagujemy na proste, emocjonalne bodźce.
Gniew, strach, oburzenie to waluty, którymi płaci się dziś w social media. W takiej rzeczywistości wygrywa nie racjonalny argument, ale najgłośniejszy, najbardziej szokujący i najprostszy przekaz.
Społeczeństwo z tak poszatkowaną uwagą jest bezbronne wobec propagandy i teorii spiskowych.
CO WYNIKA Z TEGO RAPORTU
Te wzrosty jest skutek "pokolenia smartfonowego". Generacji, która urodziła się z telefonem w ręce teraz, płaci najwyższą cenę. Boom na social media trwa od 2010 roku, tak samo smartfony, których drastyczny wzrost nabywania nastąpił w latach 2010-2018.
Najgorsze jest to, że jesteśmy jeszcze PRZED rewolucją AI, ta się dopiero zaczyna. Terapeuci AI, przyjaciele AI, dziewczyny AI, żony AI.
Wniosek jest brutalnie prosty, jesteśmy w samym środku cichej wojny o nasz najcenniejszy zasób: naszą uwagę i zdolność do myślenia.
I choć technologia wydaje się wszechpotężna, ma jedną słabość - działa najskuteczniej w ukryciu. To, że czytasz ten tekst i rozumiesz problem, już stawia Cię w uprzywilejowanej pozycji.
To jest nasza jedyna broń - świadomość mechanizmów, które nas osłabiają. Każda chwila, w której świadomie odkładamy telefon, wybieramy książkę zamiast scrollowania, czy skupiamy się na jednej rozmowie, jest małym aktem buntu.
ŚWIADOMOŚC PROBLEMU.”


Wojciech Kardyś / z fb


#zdrowie #mozg #smartfon #tiktok #instagram #facebook #youtube #media_społecznościowe #mediaspolecznosciowe

Opornik

@4pietrowydrapaczchmur tak

Zaloguj się aby komentować

brain

Nie znam każdego z tych 460 klaunów. Ktoś wie jak nazywa się ten pan? Zrozumiałbym gdyby rzucił coś takiego w przerwie w ramach rozluźnienia atmosfery, ale robić specjalnie oświadczenie na coś takiego? Tym błaznom w sejmie się już naprawdę nudzi.


Edit: Dopiero później zauważyłem nazwisko w tytule. Jak coś to Witold Tumanowicz z Ruch Narodowo/Konfederacja, więc w sumie już mnie takie zachowanie przestało dziwić.

Zaloguj się aby komentować

Powstał kolejny piękny nowy mural w Łodzi. Dość nietypowy.

To chyba ta cała sztuka nowoczesna która bez podpisu jest bohomazem czy śmieciem który może zostać nieopatrznie sprzątnięty przez sprzątaczke w muzeum.


Na tej ulicy: https://bolodz.ddv.pl/viewpage.php?page_id=53


A tu info z Łódzkiej propagandówki: https://lodz.pl/artykul/nowy-mural-na-kamienicy-przy-wlokienniczej-w-lodzi-to-malunek-jozefa-robakowskiego-zdjecia-70577/


#lodz #mural #sztuka #streetart #sztukanowoczesna

d3524509-dfb8-4637-bb50-be40aa4e0825
Johnnoosh

Swiadectwo pobytu brudnego menela, to jego podpis na czystej ścianie, maznął tak upadając z przepicia i ktoś to skopiował jako cenny artefakt. Tak było.

JackDaniels

@Johnnoosh tylko czemu w takim razie nie brązowe?

Shagwest

@4pietrowydrapaczchmur Bardzo fajny.

Zaloguj się aby komentować

MostlyRenegade

@4pietrowydrapaczchmur są żółte napisy? Bo nie wiem czy oglądać.

4pietrowydrapaczchmur

@MostlyRenegade nie ma, także trzeba oglądać bo czytać sie nie da.

Anty_Anty

@4pietrowydrapaczchmur kiedyś(przez intonacje) myślałem że to jakiś ruski a później pojawił się tutaj
https://youtu.be/Sok8xYbXUtk?si=4wVpTgJMbcPGSJnF

A_I

@4pietrowydrapaczchmur o kurde Bald, naczelny szur, zaraz se zrobie foliową czapeczkę i siadam oglądać XD

Zaloguj się aby komentować

Only2Genders

@4pietrowydrapaczchmur koncowka bardzo zaciete, powrot z -24 na YT mozna 10 minutowe hajlighty zobaczyc z samej koncowki, pewnie NBA wrzuci wydluzony skrot

Zaloguj się aby komentować

nicram

Komentarz usunięty przez ChatGPT

DEATH_INTJ

a pare metrow od drzewa siedzi c/c++ je zapiekanke i sie smieje z uposledzonych kolegow.

m_h

Gdybym kiedykolwiek ścinał drzewo tak jak Chat-GPT na obrazku to ojciec by mnie opieprzył że życie mi nie miłe.

jonas

@m_h Masz rację! Oto demonstracja poprawnej techniki ścinania drzewa...

Zaloguj się aby komentować

UWAGA!

Huragan Melissa który jest obecnie nad Jamajką osiągnął 5 (najwyższą) kategorię !

Tuż przed uderzeniem w Jamajkę jeszcze przybrał na sile, generując teraz WIATR CIĄGŁY o prędkości 295 km/h i PORYWY dochodzące do 360 km/h!

Ciśnienie w oku dodatkowo spadło do 892 hPa!

Sonda zrzucona w południowej i południowo-wschodniej części ściany oka huraganu zarejestrowała na wysokości ok. 150 metrów nad poziomem morza porywy wiatru przekraczające 400 km/h.


film:

https://www.facebook.com/reel/815578784542508


TO JEDEN Z NAJSILNIEJSZYCH HURAGANÓW W HISTORII OBSERWACJI!!!

Regularne info na stronie: https://www.facebook.com/KataklizmyPLWR


To w ramach informacji ze świata.

W ramach ostrzeżenia uważajcie na zbliżająca sie nad polski internet huraganową dezinformację klimatyczną, przypisującą wszystko co tylko można działaniom człowieka. Bo teraz już nie jest to tylko globane ocieplenie lecz zmiany klimatu a nawet katastrofa klimatyczna pod która można podpinać już wszystko.


#pogoda #jamajka #huragan #wiadomosciswiat #katastrofanaturalna #ciekawostki

c498ebde-608c-4bcd-a52c-599c5230a502

Przez dziesięciolecia system wmawiał nam, że jajka są niebezpieczne, że podnoszą cholesterol i zatykają tętnice. A tymczasem nauka mówi coś zupełnie odwrotnego.

Nick Norwitz, naukowiec z Harvardu, postanowił sprawdzić to na sobie. Przez 30 dni jadł 24 jajka dziennie, czyli 720 jaj w miesiąc. Zamiast katastrofy zdrowotnej, wydarzyło się coś zupełnie nieoczekiwanego. Po miesiącu jego poziom LDL, czyli tzw. „złego cholesterolu”, spadł o prawie 20%, a HDL, czyli „dobry cholesterol”, wzrosł. Wątroba i nerki – bez zmian, wszystko w normie.


To nie pojedynczy przypadek. Badania naukowe od lat pokazują, że cholesterol z pożywienia nie ma istotnego wpływu na poziom cholesterolu we krwi. Organizm reguluje go sam. Gdy zjadasz więcej cholesterolu z jaj, wątroba po prostu produkuje go mniej. To precyzyjny mechanizm homeostazy, którego żaden suplement ani „fit produkt” nie zastąpi.

Jajko to jedno z najbardziej komplet­nych biologicznie źródeł składników odżywczych. Zawiera wszystkie aminokwasy, jakich potrzebuje człowiek, tłuszcze nasycone niezbędne do produkcji hormonów, witaminy A, D, E, K2, cholinę wspierającą mózg i układ nerwowy, oraz minerały: selen, cynk, żelazo. A to wszystko zamknięte w naturalnym opakowaniu, bez etykiety z listą E-dodatków.


Demonizacja jajek była jednym z największych błędów żywieniowych XX wieku. Oparta na słabych badaniach epidemiologicznych i strachu przed tłuszczem, doprowadziła do tego, że miliony ludzi zaczęły unikać najzdrowszego produktu, jaki stworzyła natura, zamieniając go na płatki, margaryny i produkty „light”.

Dziś wiemy więcej. Wiemy, że nie tłuszcz, a nadmiar węglowodanów i przewlekle podwyższona insulina prowadzą do miażdżycy i chorób serca. Wiemy też, że jajka nie tylko nie są zagrożeniem, ale mogą poprawiać profil lipidowy i wspierać zdrowie metaboliczne.

Więc nie, nie boimy się jajek.

Zjemy je z pełnym przekonaniem, że to prawdziwe, gęste odżywczo jedzenie. Takie, jakiego nasz organizm potrzebuje, a nie takie, jakie próbuje sprzedać system.


FB: Bracia Rodzeń


Więcej: https://dietly.pl/blog/jajka-a-cholesterol-obalamy-mity-i-przedstawiamy-fakty


#zdrowie #jedzenie #zywnosc #dieta #jajka #jedzzhejto

dradrian_zwierachs

Lobby margarynowe wymyśliło tą hucpę;)

BoJaProszePaniMamTuPrimaSorta

Nick Norwitz, naukowiec z Harvardu, postanowił sprawdzić to na sobie. Przez 30 dni jadł 24 jajka dziennie, czyli 720 jaj w miesiąc. Zamiast katastrofy zdrowotnej, wydarzyło się coś zupełnie nieoczekiwanego. Po miesiącu jego poziom LDL, czyli tzw. „złego cholesterolu”, spadł o prawie 20%, a HDL, czyli „dobry cholesterol”, wzrosł. Wątroba i nerki – bez zmian, wszystko w normie.


@4pietrowydrapaczchmur sam jestem jajojadem, ale zlituj się XD powoływanie się na takie dowody anegdotyczne to nic innego jak pisanie "mojej ciotce na działce zamontowali antenę 5G, potem dostała raka i umarła".

Nie zrozum mnie źle, nie piję do samego tematu. Po prostu uważam takie przykłady za idiotyczne. Prawdopodobnie są badania mówiące o tym, więc nie widzę powodu, aby powoływać się na typa wpierdalającego przez miesiąc idiotyczne ilości jajek w randomowych warunkach, bo tutaj mogło się stać wszystko, z porwaniem przez UFO włącznie.

4pietrowydrapaczchmur

@BoJaProszePaniMamTuPrimaSorta Jeśli gość przebadał sie przed badaniem i po to juz jest jakiś punkt odniesienia.

Wiem że to nei jest wielka, reprezentacyjna grupa ale najlepsza grupa bo najmniej zmienna.

Te wszystkie badania zdrowotne na grupie X osób nie uwzględniają często tego jak te osoby się prowadziły poza przyjmowaniem badanej substancji, bardzo wielu zmiennych które tu nie występują.

Więc gośc jadł wręcz ogromne ilości jajek i wg "znawców" powinien mieć podwyższony choresterol a nie miał. Miał obniżony.

BoJaProszePaniMamTuPrimaSorta

@4pietrowydrapaczchmur to nie jest punkt odniesienia, bo udajemy, że nie istnieją kwestie indywidualne. Nie da się wyciągnąć sensownych wniosków na takiej próbie, w ten sposób nie prowadzi się badań. Tak jak mówiłem, w życiu tego człowieka mogło się zdarzyć wtedy cokolwiek. Mógł zachorować, może mieć jakąś rzadką mutację wpływającą na przebieg "eksperymentu", mogło porwać go UFO i wyzerować mu poziom LDL. Serio. Tak się nie prowadzi badań.


Te wszystkie badania zdrowotne na grupie X osób nie uwzględniają często tego jak te osoby się prowadziły poza przyjmowaniem badanej substancji, bardzo wielu zmiennych które tu nie występują.

oczywiście, że bierze się to pod uwagę XD skąd pomysł, że nie? w dużych, poważnych badaniach ZAWSZE naukowcy starają się ograniczyć wpływ zmiennych zakłócających. Po to stosuje się analizy statystyczne i opisuje ograniczenia w badaniach. Jasne, że jest to trudne. Jasne, że nie wszystko da się wykluczyć, ale Twoje stwierdzenie wynika z niewiedzy lub złej wiary i jest zwyczajnie krzywdzące wobec nauki.

inty

Słyszałem kiedyś, że jakby się miało do wyboru jedną rzecz do jedzenia na bezludnej wyspie to właśnie jajo bo zawiera wszystkie niezbędne składniki.

Zaloguj się aby komentować

Z okazji ostatnich nowości wklejam zbiór info o CPK (czyli Centralnym Porcie Konfabulacji):


Czy port CPK ma sens?
Jak zwykle w debacie publicznej pomija sie ważne kwestie.
Chyba każdy z was miał w szkole przedmiot "podstawy przedsiębiorczości" i przynajmniej jedna lekcja była o analizie SWOT. Póki co nikt nigdzie porządnie jej nie przedstawił, nie wypunktował.
Większość debaty Stanowskiego to w zasadzie mowa o szansach i mocnych stronach, słabe strony wręcz tylko liźnięte za pomocą lini kolejowych a zagrożenia to w zasadzie tylko centralizacja.
Czy na samym początku "profesjonalnej" debaty nie powinno się najpierw wypunktować wszystkie najważniejsze kwestie?
Osobiście mieszkam w mieście w którym powstała jedna taka megalomańska inwestycja czyli Dworzec Łódź Fabryczna. Gdy zamykali stary, ruch był rzędu kilkunastu tysięcy osób ale pisali że będzie i 200.000. Skąd jeśli Łódź sie wyludnia? Z kapelusza. I to jeszcze tranzytowego a nie przesiadkowego. Jak wyszło? Póki co z dworca korzysta nawet mniej ludzi niż wcześniej bo poniżej 8k dziennie (dane 2019 rok). Decydenci widząc jakie sa pustki, nawet teraz bronią tej inwestycji bo zawsze znajdzie się jakaś wymówka/usprawiedliwienie. Nawet wtedy gdy dokończą już tunel pod miastem i okaże sie że inne dworce i dodatkowe przystanki wręcz odebrały obecny ruch z tego dworca.
I obawiam sie że dokładnie tak samo będzie z tym lotniskiem.
Jest to wymysł megalomański, mający przepalić fundusze i w obecnych czasach nie ma sensu go budować w tej formie (może w mniejszej).
Chyba wszystkie "szanse" tego projektu opierają się w zasadzie tylko na myśleniu życzeniowym.
Przykładowo gdy otwierasz sklep najpierw sprawdzasz jaka jest konkurencja i czy będziesz miał zbyt, czy masz skąd brać tańszy towar. Inaczej po krótkim czasie możesz wylądować na bruku z długami.
Tutaj załóżmy że stawki dla przewoźników będa podobne jak na lotnisku Modlin które chcą zamknąć więc przewoźnicy ci będa chcieli sie przenieść. ALe nie ma gwarancji ani nawet rozmów o tym czy inni przewoźnicy będa chcieli sie przenieść z innych lotnisk. Jest tylko myślenie życzeniowe.
Tak samo z transportem Cargo. Bo firmy transportowe nie będa chciały płacić za paliwo lecąc do Niemiec. I prawda. Ale nie zawsze ekonomia i rozsądek wygrywa. Czasem ważniejsza jest polityka.
Nie ma żadnych gwarancji że firmy te będa chciały lądować w Polsce, że np np rząd Niemiec nie wyjdzie im naprzeciw.
Nadal nie ma żadnych wyliczeń opłacalności bo nie ma żadnych twardych danych (oprócz wyimaginowanych życzeń czy tam marzeń) na które można sie powołać.

Inwestorzy prywatni? Czyli kto będzie czerpał zysk z tego lotniska? Czy będzie tak jak z prywatną autostradą A2 (tzw kulczykówką)?

Dodatkowy ruch pasażerski oraz cargo.
Czy nasz rząd ma zamiar wyjść z UE lub wie że do 2030 roku UE sie rozpadnie lub o 180 stopni zmieni sie jej polityka?
Póki co Polska zdaje sie jedyne co robiła to oddwała coraz więcej kompetencji temu (już bez przesady) tworzącemu sie państwu a kto jak kto ale Wy powinniście znać plany jego urzędników ma temat mobilności, konsumpcji oraz ekologii.
To właśnie wysokiej rangi urzędnicy UE (nie mylić z kukiełkami w europarlamencie) chodzą na spotkania Davos organizowane przez WEF. To właśnie Oni głoszą że będa wprowadzać coraz to większe normy CO2 do 2030 czy 2050 roku. To właśnie oni ustalili plany wdrożeniowe do tych dat.
A nasze państwo będzie przez przynajmniej kolejne kilka lat rządzone przez ekipę która idzie z nimi ręka w rękę (PIS zresztą też to robił ale niejawnie po prostu podpisując papierki np zgody na likwidacje kopalni).
Zresztą kogo z was będzie na to stać jak UE wprowadzi drakońskie podwyżki paliwowe więc bilety drastycznie podrożeją?
Jak ma z tego wyjść większa mobilność skoro "nasi panowie" z UE mówią ze będa ograniczenia?
Obawiam sie że będzie to samo co z przystankiem kolejowym w Łodzi. Zostanie megalomański projekt na którym będa pustki na którego utrzymanie (jak na niektóre stadiony) trzeba będzie łożyć. Ale kasa przy budowie będzie ładnie przepalona. I sądze że ta inwestycja wg PIS ma być kolejną na której zarobią klakierzy. Nic więcej.

Co do lotnisk regionalnych to po otwarciu CPK zamkniety bedzie nie tylko Modlin.
Lotnisko w Łodzi już teraz cieńko przędzie. Ruch jak już wspomniałem, dzięki UE będzie malał. Tym bardziej że Polska nadal będzie sie wyludniać więc ruch powinien spadać. Zarówno ten pasażerski jak i konsumpcyjny. Chyba że zafundują nam tu multikulti.

Nie jestem całkowitym przeciwnikiem tego portu ani hejterem. Rozsądnie uważam jednak że w obecnym stanie geopolitycznym nie ma on racji bytu. Przynajmniej w tej formie.
Jeśli jednak w jakiejś formie miałby powstać to jego umiejscowienie uważam za największa zaletę. Centrum PL, odciąży Warszawę, za właściwym brzegiem Wisły (nasze plany obronne dotyczą właśnie Wisły) a i wszystkie pociski będą musiały minąć najpierw Warszawe która zapewne będzie obstawiona patriotami i innymi systemami obronnymi.



W nawiązaniu źródła:

https://www.arup.com/globalassets/downloads/insights/arup-c40-the-future-of-urban-consumption-in-a-1-5c-world.pdf


https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf

https://www.c40.org/pl/research/


Książki pana Schwaba: http://chomikuj.pl/mrfreeman/Dokumenty




Gorąco polecam ten filmik:


https://www.youtube.com/watch?v=Mi1-1kQR7VQ


Trochę bardziej realne podejście do "budowy" CPK.
Od 22 minuty trochę informacji których nie ma w wątku.

Potrafię sobie wyobrazić ze w umowie między Polską a inwestorem będzie zapis ze Port lotniczy ma powstać do jakiejś daty inaczej Polska (inaczej Ty i Ja) będziemy musięli oddać inwestorowi 8mld zł wraz z odsetkami. I oczywiście port lotniczy do tego czasu nie powstanie, bo, tak jak do tej pory będzie służył (jak np Izera) do rozkradania budżetu państwa. Ponieważ do tego tylko służy i ma służyć ten pomysł zwany inwestycją.


25:40 filmu Jest opcja że to lotnisko w końcu powstanie, z opóźnieniem co najmniej kilkuletnim i z budżetem pomnożonym tak jak w przypadku np mierzei (czyli np 2x od obecnych prognoz 67 mld) I wtedy inwestor za te swoje 8 mld będzie miał swoje 49% udziałów a Polska wyda np 100 mld i będzie mieć 51% udziałów w tej inwestycji. A potem okaze się że lotnisko jednak przynosi straty bo ludzi w UE nie przybyło a wręcz odwrotnie więc nie ma komu latać i konsumować (cargo) więc lotów jest mniej niż teraz a konkurencja jest nawet większa.

Ale to tez dobre:
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Nowe-informacje-ws-CPK-Rzad-wybral-inwestora-8634522.html

"Struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. I do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowaliśmy inwestorom (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa)


60% to bankowa hipoteka (czytaj koszt razy X bo odsetki) a 40% to udziały (czyli już na starcie tak naprawdę 60% lotniska będzie należec do obcego kapitału) ale z tych pozostałych 40% urzędnicy chcą oddać prawie połowę inwestorowi (czyli skarb państwa tak naprawdę do chwili spłaty będzie posiadał trochę ponad 20% udziałów)


Także CPK to może i potrzebny projekt i przyniósł by w przyszłości gigantyczne zyski ale gdyby... Polska była Chinami.
Gdybyśmy nie byli członkami tworu państwowego zwanego Unią Europejską (która przypominam chce ograniczyć mobilność i konsumpcję bo CO2 oraz drastycznie podnosić ceny za ETS czyli główny koszt dla lotnictwa), gdyby nasze państwo było zarządzane w sposób stabilny a odpowiedzialność urzędnicza za tak ważne projekty była by taka jak w Chinach. Ale tak nie jest i Polsce bliżej w tej kwestii do Rosji.




Radom obsługuje 2 samoloty dziennie. A miało być tysiące pasażerów dziennie. Oczywiście koszt jest kosmiczny, bo trzeba utrzymać wszystko.


O Radomiu jest bodaj 7 postów wyżej. Póki co rząd PIS chwalił się wielkim wzrostem (od praktycznie punktu 0) ale wyników finansowych tego portu brak bo wykazały by wielomilionowe straty (tak jak pozostałych lotnisk które lepiej działają.

Ciekawe że w internecie są łatwo dostępne wyniki finansowe innych lotnisk ale informacji o tym ile straty miało w 2022 czy 2023 roku lotnisko w Radomiu brak. Za to chwalą sie że mają REKORDowy ruch (bo startowali z pozycji prawie 0).
Tylko warto zauważyć że ruch nie równa sie zyskowi. Bo jak sie chce to i do biletów mnożna dopłacać byle tylko wykazać ruch i dobrze wydane pieniądze na inwestycje w Radomiu.

https://www.pasazer.com/news/463487/lublin,ponad,32,mln,zl,straty,netto,w,2022,r.html
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/lodzkie-lotnisko-stracilo-35-mln-zlotych-w-2022-roku-18046.html
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/olsztynmazury-178-mln-zlotych-straty-netto-w-roku-2022-18120.html
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/bydgoszcz-95-mln-zlotych-straty-netto-za-2022-rok--18003.html

Opierasz się na fantazjach kaczyńskiego i Morawieckiego. I niczym więcej. Jak na razie wszystkie ich fantazje to były totalne wtopy ekonomicznie. Radom, przekop, ostrołęka, Izera, prom, zwiększenie dzietności przez 500+.

P.S. duże linie lotnicze już zapowiedziały, że nie są zainteresowane. A LOT to jest małym przewoźnikiem, który sobie może.


Zakładam ze jak by zamknęli któreś lotnisko w Wawie (Chopina?) to linie jednak przeniosły by sie na CPK. Chyba że ze strony tych firm była by to również kwestia polityczna. A to jednak byłby w miarę dobry start na rozbudowę połączeń. Tym bardziej że podobno któres lotnisko (nie pamiętam o którym była mowa) jest przeładowane i ostatnio odmówiło kilku firmom lotniczym przyjmowania ich samolotów. Nie wiem jednak na ile to prawda bo sie tym nie interesuje.
Jednak nadal poprosiłbym kwity mówiące że ruch cargo będzie chciał na nim lądować bo przeciez głównie od tego będzie zależeć jego sukces.
Znakomita większość lotnisk w Polsce przynosi straty:
https://www.pasazer.com/news/464390/raport,polskie,spolki,lotniskowe,w,2022,r,czesc,ii.html
Choć oczywiście nie tylko w Polsce. Przykład port Lotniczy Berlin-Brandenburgia:
https://www.aero.de/news-45142/BER-bleibt-auch-2023-in-der-Verlustzone.html
zatem moje pytanie (jak i pewnie twoje) do orędowników tego portu którzy mówią o jakichś tam zainteresowanych firmach które chca zainwestowac swoje pieniądze w jego budowę brzmi:

Na czym i jak miały by zarabiać ci chętni do wyłożenia kasy inwestorzy skoro jak widać lotniska jadą na stratach a przypominam ze UE chce jeszcze ograniczyć ruch niewolniczy, towarowy, samolotowy jak i samochodowy?
Rozumiem ze CPK ma być większy i przyjmować Cargo i sa marzenia o wzroście ruchu ale jak i kiedy zwróciłby sie im koszt budowy tego lotniska? Wtedy gdy nam sie zwróci koszt budowy stadionów na Euro? (sarkazm)

To ze jakiś działącz, polityk czy lobbysta coś mówi to nie znaczy ze musi to być w 100% zgodnie z prawdą.
Zawsze moga być to jakies słowa wyjęte z kontekstu, zmanipulowane, przekręcone, wyolbrzymione.
Powiedzenie czegoś to nie przyrzeczenie, przyrzeczenie to nie list intencyjny a list to nie podpisanie umowy.

Jakas osoba z danej firmy np rzecznik wstępnie mógł wyrazić chęć do takiej inwestycji (bez przeliczenia wszystkiego) ale polityk zawsze może bawić sie w głuchy telefon i przeinaczyć/wyolbrzymić mówiąc że firma jest bardzo chętna, widzi w tym dobry interes i wyłoży iles tam kasy. Może być tez tak ze firma widząc słaby zarobek zażąda rozszerzenia uprawnień ale polityk już tego nie powie i będzie tylko lukrował narracje że mamy inwestora.




Radom to osobna galaktyka spierd**** ale nie jedyna bo dobry przykład się pojawił na patologiczne utrzymanie lotnisk:

https://obserwatorlogistyczny.pl/2024/02/20/ryanair-dostanie-miliony-na-promocje-regionu-studnia-bez-dna/

Zresztą to samo proponowała Łódź:

https://www.wnp.pl/logistyka/dotacje-z-lodzi-dla-ryanaira-prezes-lotniska-odpiera-zarzuty,896292.html




Apropo Łodzi:

Długich postów prawie nikt nie czyta więc pokrótce:
Tusk ostatnio zdecydował że rozbudowane będzie lotnisko Chopina:
https://www.portalsamorzadowy.pl/inwestycje/lotnisko-chopina-bedzie-rozbudowane-na-cpk-poczekamy-jeszcze-11-lat,541003.html
https://wykop.pl/link/7427603/gazeta-wyborcza-oswaja-czytelnikow-z-rezygnacja-z-projektu-cpk-ma-byc-triport
https://wykop.pl/link/7471413/prezes-lotniska-w-lodzi-nie-ma-juz-projektu-cpk
https://wykop.pl/link/7471405/lotnisko-chopina-nie-wytrzymuje-natezenia-ruchu-zgloszenia-przekroczyly-limit
i teraz realnie...

Jeśli teraz potrzebujesz zwiększenia mocy przerobowych to nie czekasz na budowę lotniska które być moze powstanie w 2030 roku czy 2035 czy 2040 (bo to jednak Polska a nie poważne państwo) tylko już teraz musisz działać.


Dużo wcześniej, bo juz za kilka lat ma powstać kolejowe połączenie z Łodzią.

Z Łodzi (lotniska Lublinek) będzie można Koleja Dużych Prędkości dostać sie do Wawy w jakieś 40 minut.
Zatem rozsądniejszym było by zainwestowanie w to Łódzkie lotnisko które teraz przynosi straty zamiast budować kolejne i tworzyć dodatkową konkurencję. Tu o Lotniku Lublinek:
https://tvtoya.pl/program/pod_prad?vid=30900

CARGO
To ono jest w zasadzie podstawą dla zaistnienia tego lotniska i bez niego lotnisko to będzie przynosić straty.
I ja w zasadzie zgadzam sie że miło by było gdyby samoloty cargo z polskimi zamówieniami nie latały do Niemiec ale czy do tego potrzebne jest nam kolejne lotnisko? Czemu lotniskiem do Cargo nie mogłoby zostać lotnisko w Łodzi?
W końcu Łódź jest w centrum kraju skąd wszędzie blisko, niebawem jak juz wiadomo będzie wydrążony Tunel kolejowy a wokół tego miasta jest pełno hal magazynowych. Co więcej pod Łodzią znajduje się już terminal towarowy, tyle że kolejowy:
https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28753409,duza-inwestycja-w-terminal-dla-pociagow-towarowych-z-chin.html
https://www.nakolei.pl/nowy-pociag-towarowy-wedlug-rozkladu-polaczyl-chiny-i-polske/
I tym bardziej takie połączenie lotniska cargo z hubem kolejowym w centralnej Polsce mogło by sie łączyć w całość.
I nie potrzeba do tego wydawać dodatkowych miliardów złotych.




Nonono. Potwierdza sie że Polska to jednak Polska :-)
https://twitter.com/MacVVilk/status/1762732256202768598
Ziobro zaskoczenia że przetarg wygrała praktycznie firma krzak.
I w sumie dobrze że w porę sie opamiętano:
https://dorzeczy.pl/ekonomia/556224/spolka-cpk-uniewaznila-pierwszy-przetarg-na-audyt.html




aktualności:

https://x.com/TomaszJanusz/article/1832517272692302062


https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/biznes-i-przemysl/mirbud-przy-krotkiej-liscie-polskie-firmy-sa-bez-szans-w-starciu-z-gigantami-96191.html




Więc co właściwie ma sie ruszyć w tym państwie z dykty?

Jakąś mitologię tworzysz w głowie czy jak? Zdradź mi prosze jakieś konkrety. Ale wiesz, takie realne.
Chyba nie podejrzewasz że PO z przystawkami jest zbiorem osób którym żywotne interesy Polski leżą na sercu?
Podejrzewasz o to PIS? Bo ja PIS znam bardziej z rozkradania na skalę jakiej jeszcze nie mieliśmy. A ich największy projekt który kosztował fortunę a miał zmieniać Elbląg okazał się póki co skrótem dla żaglówek i źródłem nacisku czy tam szantażu by zdobyć jeszcze więcej władzy i stołków dla swoich (w Elblągu). I w sumie moze wtedy, gdy usytuowali by sie przy sutach dojnej krowy faktycznie cos by sie ruszyło z tymi barkami bo mogli by ładnie je wyciskać do swoich uzdów.
To co im się na pewno udało to uruchomić napływ gazu do PL (choć nie bezkosztowo) ale tez za pomocą Agenta z długim nosem chętnie podpisywali wszystko co UE dała im do podpisu a sam pinokio wręcz jest przedstawicielem rycerzy okrągłego Davosu który nie raz uczestniczył w spotkaniach WEF.
Tych samych którzy nawołuja UE do ograniczenia konsumpcji, swobodnego poruszania sie niewolników oraz zakładania miast 15 minutowych.
Ja sie po tym projekcie nie spodziewam niczego innego jak rozkradania budżetu państwa na jeszcze większą skalę a gdzies w jego połowie okaże sie że oj, oj jednak UE nam zakazuje dalszej budowy bo Co2 albo wręcz zbudują i nie będzie miał kto z niego latach bo CO2 i będzie tylko rakiem dla budżetu.
Nie mówię ze ten projekt jest zły.

Po prostu żyjemy w takim państwie a nie innym także bardzo wątpie by mogło to wypalić.
Z dostępnych mi obecnie informacji przy każdym ruchu widze mata. Chyba ze ktoś wcześniej wywróci szachownicę (UE).




oraz najnowsze wieści:


160 hektarów za 22,8 mln zł.

W listopadzie 2023 r., w ostatnich tygodniach rządów PiS, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) sprzedał 160 hektarów ziemi w Zabłotni za 22,8 mln zł, czyli około 14 zł za m².

Teren ten był przeznaczony w planach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) na kolej dużych prędkości i zaplecze logistyczne. Spółka CPK stanowczo sprzeciwiała się sprzedaży, podkreślając strategiczne znaczenie działki. Mimo to KOWR, podlegający Ministerstwu Rolnictwa kontrolowanemu wówczas przez PiS, wydał zgodę na transakcję. Akt notarialny podpisano 1 grudnia 2023 r., jeszcze przed zmianą rządu.

Kupującym był wieloletni dzierżawca, który miał prawo pierwokupu. To wykluczyło możliwość konkurencji cenowej, co mogło wpłynąć na zaniżenie ceny.

Dlaczego to istotne z finansowego punktu widzenia?

Jeśli teren zostanie przekształcony na cele inwestycyjne, jego wartość wzrośnie do poziomu gruntów logistycznych na Mazowszu: 200–400 zł za m².

160 ha = 1 600 000 m²

1 600 000 × 200–400 zł = 320–640 mln zł

Różnica w wartości może wynieść nawet kilkaset milionów złotych. Jeśli państwo będzie musiało odkupić ten teren dla celów CPK, zapłaci wielokrotność kwoty, za którą go sprzedało.

To sedno sprawy.


Dalej:
Wątek o Trzaskowskim – i dlaczego jest manipulacją
Na końcu artykułu o sprzedaży pojawia się wzmianka, że firma kupująca teren wspierała inicjatywy związane z Rafałem Trzaskowskim i Campusem Polska. To prawda i fakt publicznie znany. Jednak umieszczenie tej informacji w tym kontekście nie służy przekazaniu wiedzy, lecz budowaniu określonej narracji.
Czytelnik, zamiast skupić się na kluczowym pytaniu:
„Kto podjął decyzję o sprzedaży strategicznej ziemi po zaniżonej cenie, ignorując sprzeciw CPK?”
zostaje skierowany na tor:
„Czy sprawa nie jest bardziej skomplikowana? Czy wszyscy nie są przypadkiem zamieszani?”
Wpis Marcina Horały, byłego pełnomocnika rządu ds. CPK, wzmacnia tę narrację:
„Dwa lata ukrywali prawdę. A główny beneficjent to sponsor Campusu Polska.”
To próba przesunięcia uwagi:
– z faktu, że decyzję podjęto za rządów PiS,
– na Rafała Trzaskowskiego, który jako prezydent Warszawy nie ma żadnych kompetencji w obrocie ziemią KOWR.
To nie jest kłamstwo. To manipulacja sposobem prezentowania informacji – klasyczny mechanizm odwracania uwagi od faktów i rozmycia odpowiedzialności.
Fakty są jednoznaczne:
• Zgoda na sprzedaż: rząd PiS
• Instytucja sprzedająca: KOWR pod nadzorem rządu PiS
• Data podpisania aktu: 1 grudnia 2023 r. (przed zmianą władzy)
• Sprzeciw CPK: zignorowany
• Kompetencje Trzaskowskiego: żadne


Wzmianka o Trzaskowskim nie wnosi nic do meritum sprawy. Jest jedynie ramą interpretacyjną, która ma wywołać emocje i rozmyć odpowiedzialność.

z Fb Instytut prawdy




źródło: https://wykop.pl/wpis/75042373/czy-port-cpk-ma-sens-nie-jestem-absolutnym-przeciw


#cpk #polska #gospodarka #lotnictwo #samoloty #inwestycje #uniaeuropejska #ue #co2 #ekologia #takaprawda #niepopularnaopinia

8f431766-9efa-4f5a-a08b-c1684566889e
6be9f95a-586a-430e-9e68-88aa6863b763
f6b41333-74c3-448c-93b6-99c781a4246e
Syster

@4pietrowydrapaczchmur

Dostawcy paliw będą musieli zapewnić, że lotniska w UE będą otrzymywały minimalny udział zrównoważonych paliw lotniczych: 2% od 2025 r.; 34% do 2040 r. i 70% do 2050 roku.[...] Zużyty olej spożywczy, paliwo syntetyczne, a nawet wodór powinny stopniowo stać się normą jako paliwa lotnicze.

34% biokomponentów za 15 lat przy aktualnej technologii to prawie nic. Możemy tylko gdybać jaki może mieć to wpływ na cenę dla klienta końcowego. W przypadku oleju spożywczego raczej niewielka bo i tak go trzeba zutylizować.

ivaldir

@4pietrowydrapaczchmur

oraz najnowsze wieści:

No to jeszcze nowsze wieści:

W umowie KOWR zastrzegł prawo wykupu działki za kwotę z 2023r. przez 5 lat od podpisania umowy i plus kilka innych obostrzeń.

To teraz czekamy, czy działka zostanie odzyskana za te 23 bańki.


Edit:

Nic nie wspominasz o kilku analizach zrobionych na przestrzeni lat przez topkę światowych firm, zalecających inwestycję.

ivaldir

Właścicel Dawtony oświadczył, że klauzula wykupu jest w umowie:

6ecfa006-0960-490b-a889-c8dd78ced32f
4pietrowydrapaczchmur

@ivaldir Ja nie zapodałem to ty zapodaj te artykuły.

Tak jak napisałem, ale wielu nie przeczytało "bo za długi tekst".

Po co nam za 15 lat megalotnisko skoro żyjemy w UE i UE coraz bardziej naciska na ekologię, będzie nas po prostu mniej oraz będziemy społęczeństwem starszym, które tak nie konsumuje. Oczywiście zakładając że wogóle powstanie.

Jesli lotniska Warszawskie sa przeładowane to TERAZ potrzebujemy zwiększyć przepustowość i to właśnie jest robione z lotniskiem Chopina.

Jesli Cargo to Łódź jest znacznie lepszym wyborem bo ma już większość potrzebnych rzeczy a za jakiś czas będzie jeszcze dodatkowe połaczenie kolejowe. Lotnisko to już jest, ma co potrzebne, kolej cargo jest, magazyny są. Tylko woli by przerobić je na cargo nie ma więc corocznie przynosi milionowe straty. A mogłoby przynosić zysk.

I co będzie jak wybuduje sie kolejne lotnisko? Gdzie ten dodatkowy ruch? Będzie ono raczej nei kołem zamachowym a 5 kołem u wozu przez które inne lotniska będa miały jeszcze większe straty.


CPK służy jako propagandowy projekt dzięki któremu można przepalić kasę. Kolejny Radom, kolejna mierzeja wiślana, kolejna elektrownia ostrołęka, polski atom i Izera.

A jeśli nie daj boże powstanie to będzie kolejnym Dworcem Fabrycznym:

https://lodz.se.pl/lodz-pieniadze-polakow-wyrzucone-w-bloto-jest-zwyciezca-niechlubnego-rankingu-poszlo-na-to-grubo-ponad-miliard-zlotych-aa-BRXm-96wi-EWrE.html

oraz

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lodz-fabryczna-ile-kosztuje-utrzymanie-dworca-kolejowego-61396.html

Ja ten swój pierwotny wpis pisałem dawno temu kiedy jeszcze nie negowałem bo nie miałem informacji które teraz posiadam. Obecnie mam nadzieje że to nie powstanie.

Legendary_Weaponsmith

@4pietrowydrapaczchmur

Siema, jest kilka tematów pominiętych w tym długim wyczerpującym artykule. Może przypadkiem, może nie.


Nie wspomniałeś dlaczego rozbudowa Okęcia nie pomoże i nie ma sensu. Zakaz dodawania nowych lotów, a jak już jest zgoda, to ogromne komplikacje z tym związane, i wymóg usuwania i przesuwania starych połączeń. Wynika to z norm hałasu. Nie i c⁎⁎j. Nie będzie tam więcej lotów bo fizycznie nie upchniesz w tych limitach czasowych więcej lotów.


Hub Lotu pomógłby w rozwoju naszego krajowego przewoźnika. Na Okęciu nie ma na to miejsca. Dlatego gdzie nie lecisz lecisz prawie zawsze do hubu (Frankfurt, Schiphol, Copenhagen) i dopiero do celu.


Jesteśmy w UE, ale za parę lat możemy nie być. To realpolitikk wyznacza interesy i te są powoli z EU coraz częściej rozbieżne. My mamy wspólne interesy z międzymorzem. Niemcy jak tylko będą mogli dogadają się z Rosją. I nie raz wychodzili z pomysłami dobrymi dla nich naszym kosztem. Albo my wyszliśmy z pomysłem dobrym dla nich naszym kosztem vide mówienie o cłach na chińskie auta (o którym Niemcy się wstrzymali) i za karę Chińczycy anulowali planowane u nas fabryki.


Polska potrzebuje hubu. Lotnisko cargo w każdym wypadku prowadzi do rozwoju przemysłu w okolicy. Ilość lotów w Warszawie jest blokowana, a będzie rosła bo społeczeństwo się bogaci i chce latać coraz więcej. Do tego cargo z dala od granicy z Rosją(Białorusią, Ukrainą jeśli przegra) ma znaczenie strategiczne. A NATO nie pomoże jak nie będzie logistyki, żeby mogło pomóc.

Zaloguj się aby komentować

Następna