Zdjęcie w tle
damw

damw

GURU
  • 1425wpisy
  • 5115komentarzy

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku ostro nurkują po tym, jak kraje sojuszu OPEC+ zgodziły się na kolejne znaczne zwiększenie dostaw surowca. Podaż ropy rośnie w momencie, gdy popyt na energię jest wystawiony na próbę z powodu skutków wojny handlowej na świecie — informują brokerzy. Realizacja takiego scenariusza może zmusić Rosję do rozmów pokojowych. Bez pieniędzy wojny nie da się prowadzić, a budżet Kremla już ma poważne problemy, bo rezerwy się wyczerpują.


  • Ceny ropy na światowych rynkach spadają po decyzji OPEC+ o zwiększeniu dostaw surowca

  • Produkcja ropy wzrośnie w czerwcu o 411 tys. baryłek dziennie, co oznacza łącznie 960 tys. baryłek więcej w ostatnich trzech miesiącach

  • Koszty wydobycia ropy w Rosji przewyższają obecne ceny surowca, co może prowadzić do ograniczenia produkcji z droższych złóż


Baryłka ropy Brent na ICE z dostawą na lipiec wyceniana była przez moment w poniedziałek po nawet 58,51 dol. za baryłkę, po zniżce o 4 proc. I choć potem cena odbiła do niecałych 60 dol. to i tak oznaczać to może, że Rosja sprzedaje swój główny produkt eksportowy już po tylko około 35 dol. A przecież dolar też stracił na wartości w ostatnim czasie.


Podatek 30 proc. naliczany jest od ceny Brent obniżonej o około 25 dol. Jeśli cena rosyjskiej ropy Urals spadła obecnie do 35 dol., to Kreml zgarnia już tylko 3 dol. od baryłki. Dodatkowo kompanie naftowe prawdopodobnie ograniczają wydobycie z droższych złóż, bo koszt wydobycia w Rosji przekraczał 40 dol. na baryłce, a tylko główne złoża mają niski koszt 15 dol.


Według analizy z początku kwietnia ekonomistki Olgi Belenkayi z Finam, rezerwy Rosji powinny wystarczyć na około rok, gdyby cena ropy Urals utrzymają się powyżej 50 dol. za baryłkę — pisał "The Moscow Times". Przy cenie 35 dol. ten czas znacząco się skraca.


I jeszcze na koniec możliwość dalszego zwiększania wydobycia:

Arabia Saudyjska, czyli lider w OPEC+, ostrzegła członków grupy, którzy dokonują obecnie nadprodukcji wobec ustalonych dla nich limitów, że jeśli nie podporządkują się określonym przez grupę zasadom, może do skutkować dalszym zwiększeniem dostaw ropy przez OPEC+. Takie słowa to tylko dodatkowa woda na młyn spekulacji, że podaż jeszcze wzrośnie.


https://businessinsider.com.pl/gospodarka/zly-scenariusz-dla-putina-sie-realizuje-ropa-pikuje-po-decyzji-opec/l8dcxkz


#wiadomosciswiat #rosja i chyba trochę #wojna bo jak cena będzie spadać, to rubelki się nie będą zgadzać tej małpie ze wschodu. A jak nie będą zgadzać, to i szybciej może zakończy wojnę


#newsydamwa <-- do czarnolistowania

kitty95

U nas już wzrosło po gigantycznych obniżkach na majówkę.

100mph

I cyk 17 maja paliwo na orlenie po 5,19zł xDDDD

radziol

@damw dodajmy tutaj, że r0syjska ropa jest tańsza, bo gorsza, co wszyscy wiedzą. Ale wbrew intuicji im tańsza ropa, tym większą zniżkę musi dać r0sja. Czemu? Bo jak ropa jest droga, to choćby 10$ za baryłkę robi różnicę. Jak ropa jest tania, to lepiej kupić lepszą niż się babrać z ruskim gównem i za 20$ taniej

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

radziol

@damw poczułem się młodszy xD

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Najnowsze prognozy ruchu lotniczego są na tyle obiecujące, że CPK może być większy, niż zakładały wcześniejsze plany. — Jeśli się potwierdzą, szybciej będziemy zmierzać do zwiększania przepustowości. Jesteśmy na to gotowi — stwierdza w rozmowie z Business Insiderem dr Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego


  • Nie planujemy wchodzić w partnerstwa z podmiotami zagranicznymi, bo nie widzimy potrzeby dzielenia się przyszłymi zyskami. Ok. 65 proc. inwestycji lotniskowej będzie finansowane długiem — opowiada prezes CPK

  • CPK buduje Koleje Dużych Prędkości, które mają łączyć przede wszystkim duże aglomeracje — to ich główny cel — mówi dr Filip Czernicki

  • Odnosi się też do kwestii terminów i problemu, że na razie polscy dostawcy kolejowi nie są w stanie wyprodukować tak szybkich pociągów, jakie chce CPK


Grzegorz Kowalczyk, dziennikarz Business Insider Polska: Sprawa CPK i tzw. szprych kolejowych wraca w prezydenckiej kampanii wyborczej. Co powiedziałby pan mieszkańcom miejscowości, które wypadły z planów kolejowych nowego rządu, a były w nich za czasów PiS?

Dr Filip Czernicki, prezes CPK: Powstało wokół tej kwestii kilka nieporozumień, które warto wyjaśnić. Po pierwsze, tzw. szprychy zaprezentowane przez poprzednie władze spółki były jedynie kreskami na mapach – nie zabezpieczono ani finansowania, ani gruntów pod budowę tych linii kolejowych. Z żadnych inwestycji nie zrezygnowaliśmy, bo ich w realnych zamierzeniach nie było. Papier przyjmie wszystko. Odchodzimy od budowy w Baranowie wielkiego kolejowego hubu przesiadkowego. Będziemy łączyć miasta, do których pasażerowie chcą podróżować. Zadania związane z połączeniami regionalnymi realizuje PKP PLK. CPK buduje Koleje Dużych Prędkości, które mają łączyć przede wszystkim duże aglomeracje – to ich główny cel


A planowana skala lotniska może się zmienić?

To możliwe. Obecnie budowa lotniska została podzielona na fazy – dodaliśmy prefazę, która pozwala elastycznie reagować na wzrost ruchu lotniczego. Skalę inwestycji dopasowano do aktualnych prognoz ruchu lotniczego, by zapewnić rentowność i nie generować zbędnych kosztów. Najnowsze prognozy IATA są dla nas bardzo obiecujące i świadczą o tym, że pasażerów może być więcej. Zgodnie z ostatnią estymacją, w 2032 r. można spodziewać się, że ruch lotniczy będzie większy o 1,5-2 mln, niż przewidywała to wcześniejsza prognoza, co oznaczałoby, że w pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotniska skorzysta z niego ok. 30 mln pasażerów. Jeśli te prognozy się potwierdzą, szybciej będziemy zmierzać do zwiększania przepustowości. Jesteśmy na to gotowi.


Zdaniem poprzedników wstrzymujecie i opóźniacie inwestycje.

To nieprawda. Od początku mojej kadencji starałem się obniżyć temperaturę debaty wokół CPK i odpolitycznić ten projekt. Powinien być traktowany jak każda inna ważna inwestycja publiczna, a nie przedmiot politycznych sporów. CPK musi mieć uzasadnienie ekonomiczne i musi się opłacać. Największym wyzwaniem pozostaje trzymanie się harmonogramu i elastyczne dostosowywanie skali inwestycji do realnych potrzeb rynku


CPK odszedł od poszukiwania zagranicznych inwestorów. Skąd ta zmiana podejścia w porównaniu do poprzedników? Docelowo mogło to zmniejszyć skalę wydawania publicznych środków.

W zakresie wykonawczym przewidujemy udział prywatnych wykonawców – już rozstrzygnęliśmy przetarg na tunel w Łodzi, a kolejne postępowania są przed nami. Jeśli chodzi o stronę finansową, naszym głównym partnerem są Polskie Porty Lotnicze, spółka z naszej grupy kapitałowej, która ma ogromne doświadczenie w zarządzaniu portami lotniczymi i bardzo dobrą sytuację finansową. Nie planujemy wchodzić w partnerstwa z podmiotami zagranicznymi, bo nie widzimy potrzeby dzielenia się przyszłymi zyskami, skoro możemy w pełni wykorzystać własne zasoby i know-how.


Więcej można poczytać:

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/szef-cpk-o-terminach-i-inwestorach-nie-ma-potrzeby-dzielenia-sie-zyskami/6rpj2c1


#wiadomoscipolska #cpk #polska #newsydamwa <-- do czarnolistowania

jonas

Jak to, więc teraz to już nie jest partyjna megalomania i przepalanie kasy?

damw

@jonas aż tak nie śledzę całego tematu i kto kiedy co powiedział, ale kojarzę tylko chwilowe wstrzymanie po wyborach, aby zrobić audyt tego co zrobili poprzednicy. Obecna ekipa planowała uwalić ten cały projekt tak na amen?

Fishery

@damw Megalotnisko na zadupiu europy! To musi się udać!

Krzysztof_M

@Fishery nie na zadupiu tylko w centrum.

Thereforee

@Krzysztof_M W centrum zadupia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Anty_Anty

"Najnowsze prognozy ruchu lotniczego są na tyle obiecujące, że CPK może być większy"


Jeszcze niedawno takie twierdzenie było pisowską herezją, dziś piorunują ciebie osoby które wieszczyły nieopłacalność, głupote i megalomanie,inni pisali że mają bliżej do berlina z Szczecina więc to się nie opłaca.

Z sekcją kolejową było to samo, megalomania, zwłaszcza przy prędkościach ale jak zaproponowano większe prędkości to już jest cacy.

Zaskakujący jest element wyparcia, jak z Putinem gdzie o własne czyny oskarżano innych.


Szkoda że ludzie nie umieją oceniać projektów przez pryzmat projektów.


Projekt opóźniony, okrojony a teraz stoją na rozdrożu, opóźniać dalej czy grać własną grę a to wynika tylko z uwarunkowań geopolitycznych na zachodzie.

Póki co jak kiedyś pisałem tak się sprawdza, c⁎⁎j, d⁎⁎a i kamieni kupa.

Zaloguj się aby komentować

yoowki

Jest różnica między tropem a śladem. Ślad jest określeniem na wszelkie znaki bytności a trop to odcisk łapy. Więc na obrazku mamy tropy zwierząt i ślady brudasa 😉

damw

@yoowki jeśli ślad jest określeniem na wszelkie znaki bytności, czy nie znaczy to, że trop też jest śladem (ślad jest określeniem szerszym)?

Zaloguj się aby komentować

Thereforee

@damw Mina owcy, kiedy nie tagujesz poprawnie #polityka ( ͡° ͜ʖ ͡°)

damw

@Thereforee to też, to też xD

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

osn_jallr

-dodzwonił się pan

Zaloguj się aby komentować

winiucho

@damw cos dla klawiaturowych teoretyków

Zaloguj się aby komentować

Fafalala

@entropy_ dobrze jest być memem, czy nie dobrze?

entropy_

@Fafalala mam über bekę z ich bólu dupy xD

Fafalala

@entropy_ czyli że dobrze. XD

Zaloguj się aby komentować

Ryanair zagroził w czwartek anulowaniem zamówień na setki samolotów Boeinga, jeśli wojna handlowa prowadzona przez USA doprowadzi do znacznego wzrostu cen. Irlandzki przewoźnik stwierdził, że może rozważyć alternatywnych dostawców, w tym chińskiego producenta samolotów COMAC — pisze Reuters.


  • Prezes Ryanaira Michael O'Leary napisał w liście, że cła Trumpa mogą zagrozić 330 samolotom Boeing 737 MAX, które zamówiła jego linia lotnicza

  • List, który widziała agencja Reutera, był odpowiedzią na ostrzeżenie amerykańskiego kongresmena dotyczące skutków dla bezpieczeństwa, jakie miałaby realizacja wcześniejszej sugestii Ryanaira, że rozważa on zamówienie chińskich samolotów

  • Groźba ze strony Ryanaira pojawia się w momencie, gdy Boeing zamierza odsprzedać potencjalnie dziesiątki maszyn, których Chińczycy nie przyjęli z powodu wojny handlowej


Groźby ze strony Ryanair, największego europejskiego taniego przewoźnika i jednego z największych klientów Boeinga, to najnowszy sygnał potencjalnej reorganizacji światowego przemysłu lotniczo-kosmicznego, jeśli prezydent USA Donald Trump nie wyłączy tego sektora ze swoich planów taryfowych.


Jednak biorąc pod uwagę, że COMAC nie jest jeszcze certyfikowany w Europie, a główny rywal Boeinga, Airbus twierdzi, że zapasy na resztę dekady są już wyprzedane, Ryanair może mieć trudności ze zrealizowaniem swoich gróźb, twierdzi jedno ze źródeł branżowych, na które powołuje się agencja Reutera.


"Jeśli rząd USA będzie kontynuował swój nieprzemyślany plan nałożenia ceł i jeśli cła te wpłyną istotnie na cenę eksportu samolotów Boeinga do Europy, wówczas z pewnością ponownie rozważymy zarówno nasze obecne zamówienia na Boeingi, jak i możliwość złożenia tych zamówień gdzie indziej" – powiedział O’Leary.


Ciekawe, czy serio się zastanawiają nad kupowaniem chińczyków, czy tylko blef aby coś ugrać...


https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/usa-do-ryanaira-nie-kupujcie-samolotow-z-chin-jest-odpowiedz/86qzjnw


#wiadomosciswiat #lotnictwo #ryanair #boeing #newsydamwa <-- do czarnolistowania

MementoMori

To już było na prima aprilis xd

Fly_agaric

Coś mi mówi, że Airbusowi wzrosną obroty.

damw

@Fly_agaric obroty nie. Portfel zamówień najwyżej. Oni mają kolejkę zamówień na około 8 lat

groman43

@damw Tja, na bank… przede wszystkim chyba cała flota Ryanaira to B737-800 i B737-8200. Zmiana dostawcy samolotów to szkolenie pilotów, szkolenie techników, zmiana łańcuchów dostaw. Poza tym, Comac nie ma certyfikacji EASA i raczej szybko nie będzie jej miał. A nawet jeśli, to na nowe samoloty Ryanair pewnie nieźle musiałby poczekać. O Airbusie już nie wspomnę, bo czas oczekiwania na A320 NEO to 10 lat.

MementoMori

@groman43 mają jeszcze stare a320 przejęte od Air Malta? Dawniej Lauda, tak dla ścisłości;)

Zaloguj się aby komentować

Akcje Tesli spadają po doniesieniach, że zarząd firmy poszukuje nowego dyrektora generalnego, który ma zastąpić Elona Muska. Producent pojazdów elektrycznych boryka się w ostatnim czasie ze spadkiem sprzedaży. Na reputację Tesli negatywnie wpłynął Musk, który spędził sporo czasu w Białym Domu z prezydentem USA Donaldem Trumpem.


Członkowie zarządu Tesli zwrócili się do kilku firm zajmujących się rekrutacją na stanowiska kierownicze, aby opracować formalny proces znalezienia kolejnego dyrektora generalnego Tesli, ustalił "Wall Street Journal".


Ruch ten następuje po gwałtownym spadku sprzedaży i zysków giganta pojazdów elektrycznych. Na reputację Tesli negatywnie wpłynął Musk, który spędził sporo czasu w Białym Domu z prezydentem USA Donaldem Trumpem, tnąc koszty rządu federalnego w ramach nowego departamentu DOGE.


Podczas telekonferencji na temat wyników finansowych Tesli w zeszłym tygodniu miliarder powiedział, że od maja zamierza poświęcić zaledwie "dzień lub dwa w tygodniu" na zarządzanie Departamentem Efektywności Rządu (DOGE).


Całkowity przychód Tesli spadł o 9 proc. rok do roku, osiągając 19,34 mld dol. w kwartale styczeń-marzec. Jest to mniej niż 21,11 mld dol. prognozowanych przez analityków.


Przychody z segmentu motoryzacyjnego spadły o 20 proc. rok do roku do 14 mld dol. Tesla przypisała również spadek niższym średnim cenom sprzedaży i zachętom sprzedażowym jako obciążenie dla przychodów i zysków.

Od początku roku akcje Tesli spadły o 30 proc.


https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/elon-musk-na-wylocie-szukaja-nowego-szefa/bmkhc83


#wiadomosciswiat #tesla #newsydamwa <-- do czarnolistowania

GazelkaFarelka

@damw może i wyjebali go z administracji Trumpa ale za to wyjebią go z zarządu Tesli

ImTheOne

Czy na załączonym rysunku ktoś mógłby pokazać ten spadek?

9cd1bf9d-73dd-4380-8321-016329f353d5
L4RU55O

@ImTheOne Musisz kliknąć w ten guziczek bo dane z 5 dni to żadne dane.

433a4828-c17a-4bc7-9d3d-4b4f4741566b
damw

@ImTheOne artykuł który linkuję jest z 1 maja. może więc chodzi o ten dołek:

cd439041-c53c-48c8-84da-b1c121e4ae04
Michumi

@damw nawet w polskim januszexie zmiana prezesa jest tajemnicą do samego jego ogłoszenia. Matołki szepczą o tesli, że "szukają"

Zaloguj się aby komentować

lechaim

C'est en faisant n'importe quoi qu'on devient n'importe qui

lechaim

Nutka: Patrick Hernandez - Born To Be Alive


Gdyby ktoś szukał, jak ja 20 lat temu xd

damw

@lechaim no kiedyś to było trudno szukać. Teraz są te wszystkie shazamy i inne gówna. Testowo sprwadzilem - od razu podaje tytul

Zaloguj się aby komentować

damw

@3cik no w tym wypadku może nawet słyszał:

zasłałam Ci łuszko mój ty piłacie z kałaibów

Zaloguj się aby komentować

dez_

Bez dźwięku też jest głupie xD

Mikk

Tegom siem nie spodziewoł....

Zaloguj się aby komentować

mannoroth

@damw niech wystawi język to może skręci i zepsuje im zabawę:)

Zaloguj się aby komentować

boogie

@damw to jest 10 / 10 Serial też był dobry!

Zaloguj się aby komentować