Zdjęcie w tle
Kolej

Społeczność

Kolej

2

Wszystko co związane jest z koleją i jej przyległościami

InstytutKonserwacjiMaryliRodowicz

@PanNiepoprawny jakie czoło jak to morda, żółta morda

Zaloguj się aby komentować

AdelbertVonBimberstein

@Deykun wołaj specjalistę @bori

Yes_Man

@Deykun WKD/PKP Aleje Jerozolimskie?

bori

@Deykun Symbol producenta i numer partii

Zaloguj się aby komentować

Lokomotywa spalinowa SP45 z oryginalnymi, aerodynamicznymi reflektorami zaprojektowanymi przez Janusza Miłkowskiego, designera, eksperta od wzornictwa przemysłowego. Występowały do 30 egzemplarza, ale później postanowili je wymienić na brzydkie, wystające niszcząc tym samym cały urok i projekt.


#ciekawostkikolejowe #kolej #ciekawostki

Link do źródła

Link do źródła

5acb15b1-c081-4c83-a8aa-43b2f8f15934
92612e3b-8fea-464d-a72e-c91e9121cd7b
PanNiepoprawny userbar
cododiaska

@PanNiepoprawny

To zdjęcie wygląda jak fantazja GenAI na temat sp45, trzeba się dłuuuugo przyglądać żeby się uwiarygodniło.

Zaloguj się aby komentować

Cekyo

Ładny, amerykański

Zaloguj się aby komentować

Z racji niezerowego zainteresowania postami spod tagu #ciekawostkikolejowe i posiadaniem przeze mnie pewnej wiedzy w tym temacie, może były by osoby zainteresowane wyjaśnieniem jakiś konkretnych zagadnień? Specjalizuję się głównie w dziedzinie infrastruktury kolejowej, więc tu mam największą wiedzę, ale na inne tematy też mógłbym co nieco powiedzieć.


#kolej

72f1eb8f-1feb-4906-80a9-6e441973542c
Cybulion

Dobra to zadam pytanie - co sadzisz o dzialaniach kolei dolnoślaskich i ich akcji uruchamiania starych linii? Ostatnio jadac E8 zobaczylem ze odnowili kawal torowiska wzdluz drogi.

Rafau

@bori ile jest w polsce wagonów pasazerskich, ile towarowych, ile kosztuje wagon pasażerski na wypasie, czy mógłbym sobie kupić wagon w sklepie z wagonami, podpiąć go do przerobionego samochodu (takiego jak pamiętny Jaguar z top geara) i sobie pojechać nią torami gdzieś, czy tory są czyjeś i nie wolno? Proszę o wyczerpującą odpowiedź.

bartlyo

@bori a co robisz ciekawego w pracy? Jesteś tym w biurze czy tym na dworze?

Zaloguj się aby komentować

Modrak

@PanNiepoprawny train is fine, bo to tory były złe

https://youtu.be/DqH0HDr-u0A?si=b8LYLDk9DkpPBpHd

Mikel

Przecież ONN to jest amerykański ASZ Dziennik...


Onion News Network - parodia telewizyjnego programu informacyjnego wyprodukowanego przez The Onion

Zaloguj się aby komentować

#ciekawostkikolejowe na dziś:


Większość osób, które były w Poznaniu, kojarzą stację Poznań Główny. Ostatnimi laty, głównie za sprawą budowy nowej części, tzw. Chlebaka, stał on się również sławny w internecie. Ale nie był on pierwszą stacją zlokalizowaną w tym mieście.


Pierwsza linia kolejowa dotarła do Poznania w 1848 roku. Było to tzw. Kolej Stargardzko-Poznańska. Kończyła się ona w Poznaniu stacją czołową (obraz nr 1), zwaną Dworcem Jeżyckim lub Stargardzkim. Zlokalizowany on był w miejscu obecnej ulicy Zwierzynieckiej (obraz nr 3), między zajezdnią tramwajową a Starym ZOO, na przedmieściach Poznania. Jego lokalizacja podyktowana była istniejącą wówczas w Poznaniu twierdzą pierścieniową otaczającą centrum miasta, a władze pruskie zabraniały lokalizacji budynków w określonej odległości od fortyfikacji celem zachowania pola ostrzału. Na dołączonym kolorowym schemacie (obraz nr 2) naniesiono na planie stacji obecny przebieg ulic na czerwono.


Dworzec składał się z drewnianej hali, ograniczonej z obu stron budynkami do odprawy pasażerów i towarów, kilku torów oraz warsztatów i budynków pomocniczych. Nie istniał on długo - już w 1856 roku linię kolejową przedłużono do Wrocławia, a w 1872 roku wybudowano kolej do Bydgoszczy, co spowodowało konieczność budowy nowego, o wiele większego dworca centralnego. Przy okazji wybudowano też nową linię do Szczecina na nasypie, omijającą od północy nasz dworzec. Dlatego też, po otwarciu Dworca Centralnego, Dworzec Jeżycki w 1879 roku został zamknięty.


Budynki pozostałe po dworcu zachowały się jeszcze do II wojny światowej. Dziś niestety próżno już szukać reliktów tej stacji (obrazy nr 4 i 5).


Inne ciekawostki:


  1. Do czasu budowy linii kolejowej przez Zbąszyń i Rzepiń (1870), do Berlina poznaniacy musieli jeździć pociągiem przez Szczecin.

  2. A do czasu budowy linii przez Konin (1930), do Warszawy jeździli przez Bydgoszcz

  3. Po przemianiowaniu w późniejszym okresie dworca centralnego na dworzec główny, pojawił się po odzyskaniu niepodległości problem z nazwą innej stacji: Poznań Główna, która podobno wielu gościom przybywającym z obecnej stolicy myliła się z Poznaniem Głównym i tam też wysiadali. Dlatego też od 1926 roku zmieniono ją na Poznań Wschód ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

  4. Ostatnią ciekawostką, przytaczaną przez Wikipedię, jest to, że Poznań zawdzięcza otwarciu kolei stargardzkiej epidemię cholery przywleczonej przez podróżujących ze Szczecina ಠ_ಠ


#kolej #stacjekolejowe #ciekawostki #poznan #kolejnaboriego

53d4dfcd-2487-4d2b-b4d5-f959684393fd
3bb56c05-4c70-4746-9547-fd781d86157f
ad24a282-ef48-4324-8156-9aa1b43b99bc
21b3dcd0-0512-458b-9142-1f843b0deede
6f51e200-9a6d-479c-84f8-c6ac610349d8

Zaloguj się aby komentować

Felonious_Gru

@bori pytanie, jak wyglądały przeciążenia w jednej i drugiej kabinie.


W polonezach też po wypadku wystarczyło wsadzić nowego kierowcę.

Zaloguj się aby komentować

#ciekawostkikolejowe na dziś:


Jednym z popularniejszych motywów związanych z dworcami kolejowymi jest zdjęcie fantazyjnej plątaniny torów na bliżej nieokreślonej stacji kolejowej.


Stacją z której pochodzi to ujęcie jest Newcastle Central zlokalizowana w Newcastle upon Tyne w północnej Anglii. Widok z lotu ptaka zawdzięczamy tarasowi widokowemu znajdującemu się na szczycie średniowiecznego zamku zlokalizowanemu w rozwidleniu torów kolejowych.


Sama stacja tak już nie wygląda, skutek przekształceń na brytyjskich kolejach ma o wiele mniej torów i peronów.


#kolej #pociagi #wielkabrytania #kolejnaboriego

0b66f47d-a547-430c-8905-db9c6cde57db
96e651a6-44cc-4c72-ae53-be83a23be7ab
3dfc7f47-f0ba-4e22-a566-3a4db149eef1
d3da8d3a-b3ad-43f4-bf72-ce261ec7f290
25e7f0ae-50df-40a2-a46a-af9cb213f633
Wlacza

Brytyjczycy budowali tory jakby niebyło jutra.

voy.Wu

takie właśnie mi w transport tycoon zawsze wychodzą xD


a stacja obecnie jak każda inna.

82d543b1-00d9-4755-95b8-a7a138113628

Zaloguj się aby komentować

starszy_mechanik

Mniej czytelna czcionkę następnym razem poproszę

izopropanol

Niskie perony, wysokie perony i dalekobieżne.


Od razu przypomniał mi się ten wykres.

405836c1-fa3d-4e31-b803-e37e716e8c1b

Zaloguj się aby komentować

Trasa do Zakopanego chyba póki co przerasta EU200 (lub jej obsługę).


Sytuacja z wczoraj - awaria spowodowana użyciem tempomatu na szlaku o trudnym profilu (wg IC).

Kiedyś to się jeździło synek, a tera włonczy tempomat i wielki maszynista


A tu EU200 potrzebowała pomocy starszej technologii - 11 wagonów okazało się zbyt dużym obciążeniem. Żeby się nie okazało, że będą w podwójnej trakcji jeździć. Swoją drogą ciekawe czy to możliwe. Wg warunków przetargu powinno być ("Trakcja wielokrotna – minimum 2 pojazdy" dla EU160, nie wiem jak z 200)


Aż mi się przypomniała EP09 z uciekającym składem. Nie mają lekko te loki w górach. Piasecznice musiały tam chyba dobrze podać.

https://www.youtube.com/watch?v=mwYJ4gnnBUM


> #newsykolejowe <

#kolej #wiadomoscipolska

PanNiepoprawny userbar
bori

@PanNiepoprawny Nie znam profilu tego szlaku, więc ciężko tu się wypowiadać od strony obliczeń atrakcyjnych. Ale te 11 wagonów to ile może być? 900-1000 ton łącznie? To jeszcze nie jest tragedia.


Może wina jest po stronie loka, gdzie od byle pierdoły czujniki wywalają błędy?

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Cieszą inwestycje w opłakaną w moim (byłym) województwie infrastrukturę kolejową:


Planują wyremontować i zelektryfikować linię nr 69 oraz 72 od Rejowca Fabrycznego do Zawady oraz łącznicę w kierunku Zamościa. Dodatkowo nie będzie konieczności zmiany kierunku pociągu na stacji Zawada, co dodatkowo skróci czas przejazdu.


Łęczna będzie miała w końcu połączenie kolejowe z Lublinem . Planowana jest budowa nowej, zelektryfikowanej linii kolejowej przez Świdnik, Łęczną aż do KWK Bogdanka. Region bliki memu sercu. Cieszą mnie takie inwestycje.


Tu można znaleźć planowany przebieg linii


Ogólnie z tego co wyczytałem mają 3.5mld zł w ramach programu Kolej+ tylko w lubelskim. Całość programu to 13.2mld zł.


> #newsykolejowe <

#kolej #wiadomoscipolska #lubelskie

PanNiepoprawny userbar
bojowonastawionaowca

@PanNiepoprawny w Polsce powstanie jakaś nowa linia kolejowa do użytku pasażerów? :OOO

PanNiepoprawny

@bojowonastawionaowca na to wygląda. I to nie jest jakieś lokalne gadanie tylko poważny program

Sweet_acc_pr0sa

@bojowonastawionaowca no z jeleniej do karpacza xD

Zaloguj się aby komentować

cirag

Na stronie ilostanu napisano że oczekuje na P5. Co to znaczy? Że idzie na żyletki?🤪

PanNiepoprawny

@cirag najprawdopodobniej nie dostanie tej naprawy. Tak wynika z artykułów w sieci. Naprawa P5 to z tego co wiem naprawa główna. Nie znam zakresu, ale jest on znacznie szerszy niż P4 i przez to droższy. Twierdzą, że chcą je sprzedać w całości, ale nie wiem czy będzie chętny, więc możliwe że niedługo będziemy się nią golić.

Zaloguj się aby komentować

Z racji ciepłego przyjęcia mojego pierwszego postu w tematyce #ciekawostkikolejowe , dzisiaj kolejna odsłona:


Jak zapewne sporo osób słyszało, pierwszą linią kolejową na terenach Polski, a w zasadzie Królestwa Kongresowego, była Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, otwarta w 1845 roku. Na początku prowadziła do Grodziska Mazowieckiego, a następnie była sukcesywnie przedłużana aż do granicy z zaborem Austriackim.


Mniej osób wie, że w obecnych granicach kraju, wyprzedziła ją linia kolejowa Wrocław-Oława, otwarta 3 lata wcześniej, w 1842 roku. Powoduje to, że najstarszym dworcem na terenie Polski jest Dworzec Górnośląski we Wrocławiu. Zlokalizowany jest przy dawnym dworcu pocztowym, za budynkiem poczty i Polregio przy ulicy Małachowskiego.


https://maps.app.goo.gl/f3VFDrdmAgQArXrZ6


Po otwarciu protoplasty obecnego dworca głównego znalazł się na bocznym torze (he, he), pełnił później funkcje biurowe, magazynowe, a następnie przychodni kolejowej. Ostatni kolejarze opuścili budynek w 2012 roku.


Obecnie, niestety, stanowi obraz nędzy i rozpaczy, popadając w coraz większą ruinę, mimo że jest wpisany do rejestru zabytków.


Źródła zdjęć:

www.plus.gazetawroclawska.pl/wroclaw

https://polska-org.pl/509359,Wroclaw,Dworzec_Kolei_Gornoslaskiej_dawny.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw_G%C3%B3rno%C5%9Bl%C4%85ski


#kolej #stacjekolejowe #pociagi #wroclaw #ciekawostki #kolejnaboriego

4a67aac3-86c1-45d5-ad5f-c0d38270a3d0
365d8896-a954-47cf-affd-15198b0c9458
f6cc4dfd-5c31-4ae2-be2d-f4ec4b1ca1b9
bb7e616d-2177-45fa-92d0-1a7a11f8d8ea
d5937b33-64b1-41ef-b212-3e406485cf2a
Konto_serwisowe

Obecnie, niestety, stanowi obraz nędzy i rozpaczy, popadając w coraz większą ruinę, mimo że jest wpisany do rejestru zabytków.


Sąsiedztwo noclegowni dla bezdomnych nie zachęca do inwestycji w lokal...

Zaloguj się aby komentować

Może głupie pytanie, ale

Nowe Griffiny mają tę samą moc (5,6MW) a osiągają odpowiednio

E4DCU - 160km/h

E4DCP - 200km/h


Wiem, że obecny stan torowisk nie wymaga szybszych loków, ale sądzicie że typ E4DCU jest "tuningowalny" na 200? Lok ma spory zapas mocy, identyczny z jego szybszą wersją.


#kolej #lokomotywa #pytanie #pytaniedoeksperta

PanNiepoprawny userbar
bori

@PanNiepoprawny Na szybko strzelam, że wersja P ma sygnalizację kabinową, która pozwala jeździć powyżej 160 km/h

PanNiepoprawny

@bori czyli w zasadzie to jest w miarę potrzeby kwestia dodanie ETCS? Ok, to ma sens. W miarę potrzeb będą łatwe do przeróbki.

bori

@PanNiepoprawny To tylko mój strzał 😉


Zresztą moc jest potrzebna nie tylko do prędkości, ale przydaje się też do cięższych składów oraz na bardziej strome szlaki

bartlyo

Może jest tak samo jak w EU07/EP08. Gdzie praktycznie jest to samo tylko inny rodzaj przekładni. Dlatego EP08 lata po 140, a EU07 max 120.

bartlyo

@PanNiepoprawny tak trochę wskazuje na to końcówka U- uniwersalny

P - pasażerski


Ale nie wiem, to tylko moje przypuszczenia

Zaloguj się aby komentować

Ktoś wie, czy E4DCUd to umie cokolwiek sensownego uciągnąć samym silnikiem spalinowym? I dlaczego PKP IC z nich zrezygnowało? Bo SU160 od pesy ma takie se wskaźniki dostępności. Wykluczając wypadki to nie wiem jakim cudem IC dało sobie wcisnąć awaryjne jednostki MTU i teraz jeszcze płaci za ich wymianę, zamiast obciążyć producenta kosztami.


#kolej #lokomotywa

d8468023-685c-45c4-8fea-b072fc7ae5e9
PanNiepoprawny userbar
RACO

@PanNiepoprawny łapówka, coś panu mówi panie boczek?

PanNiepoprawny

@RACO myślałem, że tak grubymi nićmi szyte akcje się nie zdarzają.

RACO

@PanNiepoprawny są grubsze akcje

MostlyRenegade

@PanNiepoprawny ten silnik spalinowy ma zaledwie 380 kW.

PanNiepoprawny

@MostlyRenegade no właśnie. To w sumie po kij taki lok? Po co ma dojechać bez trakcji jak i tak nic nie zabierze?

bori

@PanNiepoprawny Sama możliwość manewrów lokomotywą na torach bez trakcji już dużo daje

MementoMori

Za bardzo się interesujesz, #pkp tego nie lubi 🤨

PanNiepoprawny

@MementoMori PKP to się chyba tym razem lepiej zabezpieczyło

Zaloguj się aby komentować