Dlaczego lokomotywy miały żółte czoła?
https://www.youtube.com/watch?v=IiLDQwAHCuI
#kolej #ciekawostki #ciekawostkikolejowe


Społeczność
Wszystko co związane jest z koleją i jej przyległościami
Dlaczego lokomotywy miały żółte czoła?
https://www.youtube.com/watch?v=IiLDQwAHCuI
#kolej #ciekawostki #ciekawostkikolejowe

@PanNiepoprawny jakie czoło jak to morda, żółta morda
Zaloguj się aby komentować
#kolej #newsykolejowe #heheszki


@PanNiepoprawny Czekam aż ktoś poprawi na "GAMA Z BOHUNEM"
Zaloguj się aby komentować
To są prefabrykowane ścianki peronowe - L najpewniej odnosi się do kształtu, a widniejący wyżej P oznacza "płytę". Dalsze oznaczenie numeryczne to najpewniej numer partii określany przez producenta.
Za: https://www.facebook.com/groups/399968220393843/posts/2617907535266556/?comment_id=2618081935249116
#kolej #pociagiboners


@Deykun wołaj specjalistę @bori
@Deykun WKD/PKP Aleje Jerozolimskie?
@Deykun Symbol producenta i numer partii
Zaloguj się aby komentować
Lokomotywa spalinowa SP45 z oryginalnymi, aerodynamicznymi reflektorami zaprojektowanymi przez Janusza Miłkowskiego, designera, eksperta od wzornictwa przemysłowego. Występowały do 30 egzemplarza, ale później postanowili je wymienić na brzydkie, wystające niszcząc tym samym cały urok i projekt.
#ciekawostkikolejowe #kolej #ciekawostki



@PanNiepoprawny
To zdjęcie wygląda jak fantazja GenAI na temat sp45, trzeba się dłuuuugo przyglądać żeby się uwiarygodniło.
Zaloguj się aby komentować


Ładny, amerykański
Zaloguj się aby komentować
Z racji niezerowego zainteresowania postami spod tagu #ciekawostkikolejowe i posiadaniem przeze mnie pewnej wiedzy w tym temacie, może były by osoby zainteresowane wyjaśnieniem jakiś konkretnych zagadnień? Specjalizuję się głównie w dziedzinie infrastruktury kolejowej, więc tu mam największą wiedzę, ale na inne tematy też mógłbym co nieco powiedzieć.
#kolej

Dobra to zadam pytanie - co sadzisz o dzialaniach kolei dolnoślaskich i ich akcji uruchamiania starych linii? Ostatnio jadac E8 zobaczylem ze odnowili kawal torowiska wzdluz drogi.
@bori ile jest w polsce wagonów pasazerskich, ile towarowych, ile kosztuje wagon pasażerski na wypasie, czy mógłbym sobie kupić wagon w sklepie z wagonami, podpiąć go do przerobionego samochodu (takiego jak pamiętny Jaguar z top geara) i sobie pojechać nią torami gdzieś, czy tory są czyjeś i nie wolno? Proszę o wyczerpującą odpowiedź.
@bori a co robisz ciekawego w pracy? Jesteś tym w biurze czy tym na dworze?
Zaloguj się aby komentować

PKP Intercity nie zrezygnuje z opóźnionego kontraktu na 16 dwunapędowych lokomotyw Gama z Pesy i doprowadzi go do końca. Pierwszy pojazd jest na etapie zabudowy, a w wakacje ma rozpocząć jazdy homologacyjne. Lokomotywy mają obsługiwać trasę z Zielonej Góry do Warszawy przez Leszno czy ze Szczecina...

@PanNiepoprawny train is fine, bo to tory były złe
Przecież ONN to jest amerykański ASZ Dziennik...
Onion News Network - parodia telewizyjnego programu informacyjnego wyprodukowanego przez The Onion
Zaloguj się aby komentować
#ciekawostkikolejowe na dziś:
Większość osób, które były w Poznaniu, kojarzą stację Poznań Główny. Ostatnimi laty, głównie za sprawą budowy nowej części, tzw. Chlebaka, stał on się również sławny w internecie. Ale nie był on pierwszą stacją zlokalizowaną w tym mieście.
Pierwsza linia kolejowa dotarła do Poznania w 1848 roku. Było to tzw. Kolej Stargardzko-Poznańska. Kończyła się ona w Poznaniu stacją czołową (obraz nr 1), zwaną Dworcem Jeżyckim lub Stargardzkim. Zlokalizowany on był w miejscu obecnej ulicy Zwierzynieckiej (obraz nr 3), między zajezdnią tramwajową a Starym ZOO, na przedmieściach Poznania. Jego lokalizacja podyktowana była istniejącą wówczas w Poznaniu twierdzą pierścieniową otaczającą centrum miasta, a władze pruskie zabraniały lokalizacji budynków w określonej odległości od fortyfikacji celem zachowania pola ostrzału. Na dołączonym kolorowym schemacie (obraz nr 2) naniesiono na planie stacji obecny przebieg ulic na czerwono.
Dworzec składał się z drewnianej hali, ograniczonej z obu stron budynkami do odprawy pasażerów i towarów, kilku torów oraz warsztatów i budynków pomocniczych. Nie istniał on długo - już w 1856 roku linię kolejową przedłużono do Wrocławia, a w 1872 roku wybudowano kolej do Bydgoszczy, co spowodowało konieczność budowy nowego, o wiele większego dworca centralnego. Przy okazji wybudowano też nową linię do Szczecina na nasypie, omijającą od północy nasz dworzec. Dlatego też, po otwarciu Dworca Centralnego, Dworzec Jeżycki w 1879 roku został zamknięty.
Budynki pozostałe po dworcu zachowały się jeszcze do II wojny światowej. Dziś niestety próżno już szukać reliktów tej stacji (obrazy nr 4 i 5).
Inne ciekawostki:
Do czasu budowy linii kolejowej przez Zbąszyń i Rzepiń (1870), do Berlina poznaniacy musieli jeździć pociągiem przez Szczecin.
A do czasu budowy linii przez Konin (1930), do Warszawy jeździli przez Bydgoszcz
Po przemianiowaniu w późniejszym okresie dworca centralnego na dworzec główny, pojawił się po odzyskaniu niepodległości problem z nazwą innej stacji: Poznań Główna, która podobno wielu gościom przybywającym z obecnej stolicy myliła się z Poznaniem Głównym i tam też wysiadali. Dlatego też od 1926 roku zmieniono ją na Poznań Wschód ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯
Ostatnią ciekawostką, przytaczaną przez Wikipedię, jest to, że Poznań zawdzięcza otwarciu kolei stargardzkiej epidemię cholery przywleczonej przez podróżujących ze Szczecina ಠ_ಠ
#kolej #stacjekolejowe #ciekawostki #poznan #kolejnaboriego





Zaloguj się aby komentować
Mała ciekawostka na dziś.
Link do filmu z posta:
https://youtu.be/Jzecg4S8YwI?si=JiR2irtSROwEVMSV
#kolej #gagar #wypadek #bulgaria #facebook

@bori pytanie, jak wyglądały przeciążenia w jednej i drugiej kabinie.
W polonezach też po wypadku wystarczyło wsadzić nowego kierowcę.
Zaloguj się aby komentować
#ciekawostkikolejowe na dziś:
Jednym z popularniejszych motywów związanych z dworcami kolejowymi jest zdjęcie fantazyjnej plątaniny torów na bliżej nieokreślonej stacji kolejowej.
Stacją z której pochodzi to ujęcie jest Newcastle Central zlokalizowana w Newcastle upon Tyne w północnej Anglii. Widok z lotu ptaka zawdzięczamy tarasowi widokowemu znajdującemu się na szczycie średniowiecznego zamku zlokalizowanemu w rozwidleniu torów kolejowych.
Sama stacja tak już nie wygląda, skutek przekształceń na brytyjskich kolejach ma o wiele mniej torów i peronów.
#kolej #pociagi #wielkabrytania #kolejnaboriego





Brytyjczycy budowali tory jakby niebyło jutra.
@bori koszmar
takie właśnie mi w transport tycoon zawsze wychodzą xD
a stacja obecnie jak każda inna.

Zaloguj się aby komentować
Mniej czytelna czcionkę następnym razem poproszę
Niskie perony, wysokie perony i dalekobieżne.
Od razu przypomniał mi się ten wykres.

@bori nic nie rozumiem
Zaloguj się aby komentować
Trasa do Zakopanego chyba póki co przerasta EU200 (lub jej obsługę).
Sytuacja z wczoraj - awaria spowodowana użyciem tempomatu na szlaku o trudnym profilu (wg IC).
Kiedyś to się jeździło synek, a tera włonczy tempomat i wielki maszynista
A tu EU200 potrzebowała pomocy starszej technologii - 11 wagonów okazało się zbyt dużym obciążeniem. Żeby się nie okazało, że będą w podwójnej trakcji jeździć. Swoją drogą ciekawe czy to możliwe. Wg warunków przetargu powinno być ("Trakcja wielokrotna – minimum 2 pojazdy" dla EU160, nie wiem jak z 200)
Aż mi się przypomniała EP09 z uciekającym składem. Nie mają lekko te loki w górach. Piasecznice musiały tam chyba dobrze podać.
https://www.youtube.com/watch?v=mwYJ4gnnBUM
> #newsykolejowe <
#kolej #wiadomoscipolska

@PanNiepoprawny Nie znam profilu tego szlaku, więc ciężko tu się wypowiadać od strony obliczeń atrakcyjnych. Ale te 11 wagonów to ile może być? 900-1000 ton łącznie? To jeszcze nie jest tragedia.
Może wina jest po stronie loka, gdzie od byle pierdoły czujniki wywalają błędy?
Zaloguj się aby komentować
Jeden obraz wart więcej niż 1000 słów zatem do poprzedniego newsa wrzucam też mapkę
> #newsykolejowe <
#kolej #wiadomoscipolska #lubelskie


Zaloguj się aby komentować
Cieszą inwestycje w opłakaną w moim (byłym) województwie infrastrukturę kolejową:
Planują wyremontować i zelektryfikować linię nr 69 oraz 72 od Rejowca Fabrycznego do Zawady oraz łącznicę w kierunku Zamościa. Dodatkowo nie będzie konieczności zmiany kierunku pociągu na stacji Zawada, co dodatkowo skróci czas przejazdu.
Łęczna będzie miała w końcu połączenie kolejowe z Lublinem . Planowana jest budowa nowej, zelektryfikowanej linii kolejowej przez Świdnik, Łęczną aż do KWK Bogdanka. Region bliki memu sercu. Cieszą mnie takie inwestycje.
Tu można znaleźć planowany przebieg linii
Ogólnie z tego co wyczytałem mają 3.5mld zł w ramach programu Kolej+ tylko w lubelskim. Całość programu to 13.2mld zł.
> #newsykolejowe <
#kolej #wiadomoscipolska #lubelskie

@PanNiepoprawny w Polsce powstanie jakaś nowa linia kolejowa do użytku pasażerów? :OOO
@bojowonastawionaowca na to wygląda. I to nie jest jakieś lokalne gadanie tylko poważny program
@bojowonastawionaowca no z jeleniej do karpacza xD
Zaloguj się aby komentować
EP09-016 - to pierwsza odstawiona dziewiątka. Status: Oczekuje Głównej (Oczekuje P5).
Swoją drogą dziś dzieci odwoziłem na Warszawę Centralną. Spędziłem tam ok 40min i w tym czasie parę Griffinów, 2x Pendolino. Nie widziałem żadne EP09 ani EU/EP07.
#kolej

Na stronie ilostanu napisano że oczekuje na P5. Co to znaczy? Że idzie na żyletki?🤪
@cirag najprawdopodobniej nie dostanie tej naprawy. Tak wynika z artykułów w sieci. Naprawa P5 to z tego co wiem naprawa główna. Nie znam zakresu, ale jest on znacznie szerszy niż P4 i przez to droższy. Twierdzą, że chcą je sprzedać w całości, ale nie wiem czy będzie chętny, więc możliwe że niedługo będziemy się nią golić.
Zaloguj się aby komentować
Z racji ciepłego przyjęcia mojego pierwszego postu w tematyce #ciekawostkikolejowe , dzisiaj kolejna odsłona:
Jak zapewne sporo osób słyszało, pierwszą linią kolejową na terenach Polski, a w zasadzie Królestwa Kongresowego, była Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, otwarta w 1845 roku. Na początku prowadziła do Grodziska Mazowieckiego, a następnie była sukcesywnie przedłużana aż do granicy z zaborem Austriackim.
Mniej osób wie, że w obecnych granicach kraju, wyprzedziła ją linia kolejowa Wrocław-Oława, otwarta 3 lata wcześniej, w 1842 roku. Powoduje to, że najstarszym dworcem na terenie Polski jest Dworzec Górnośląski we Wrocławiu. Zlokalizowany jest przy dawnym dworcu pocztowym, za budynkiem poczty i Polregio przy ulicy Małachowskiego.
https://maps.app.goo.gl/f3VFDrdmAgQArXrZ6
Po otwarciu protoplasty obecnego dworca głównego znalazł się na bocznym torze (he, he), pełnił później funkcje biurowe, magazynowe, a następnie przychodni kolejowej. Ostatni kolejarze opuścili budynek w 2012 roku.
Obecnie, niestety, stanowi obraz nędzy i rozpaczy, popadając w coraz większą ruinę, mimo że jest wpisany do rejestru zabytków.
Źródła zdjęć:
www.plus.gazetawroclawska.pl/wroclaw
https://polska-org.pl/509359,Wroclaw,Dworzec_Kolei_Gornoslaskiej_dawny.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw_G%C3%B3rno%C5%9Bl%C4%85ski
#kolej #stacjekolejowe #pociagi #wroclaw #ciekawostki #kolejnaboriego





Obecnie, niestety, stanowi obraz nędzy i rozpaczy, popadając w coraz większą ruinę, mimo że jest wpisany do rejestru zabytków.
Sąsiedztwo noclegowni dla bezdomnych nie zachęca do inwestycji w lokal...
Zaloguj się aby komentować
Może głupie pytanie, ale
Nowe Griffiny mają tę samą moc (5,6MW) a osiągają odpowiednio
E4DCU - 160km/h
E4DCP - 200km/h
Wiem, że obecny stan torowisk nie wymaga szybszych loków, ale sądzicie że typ E4DCU jest "tuningowalny" na 200? Lok ma spory zapas mocy, identyczny z jego szybszą wersją.
#kolej #lokomotywa #pytanie #pytaniedoeksperta

@PanNiepoprawny Na szybko strzelam, że wersja P ma sygnalizację kabinową, która pozwala jeździć powyżej 160 km/h
@bori czyli w zasadzie to jest w miarę potrzeby kwestia dodanie ETCS? Ok, to ma sens. W miarę potrzeb będą łatwe do przeróbki.
@PanNiepoprawny To tylko mój strzał 😉
Zresztą moc jest potrzebna nie tylko do prędkości, ale przydaje się też do cięższych składów oraz na bardziej strome szlaki
Może jest tak samo jak w EU07/EP08. Gdzie praktycznie jest to samo tylko inny rodzaj przekładni. Dlatego EP08 lata po 140, a EU07 max 120.
@bartlyo a, to gorzej
@PanNiepoprawny tak trochę wskazuje na to końcówka U- uniwersalny
P - pasażerski
Ale nie wiem, to tylko moje przypuszczenia
Komentarz usunięty
Zaloguj się aby komentować
Ktoś wie, czy E4DCUd to umie cokolwiek sensownego uciągnąć samym silnikiem spalinowym? I dlaczego PKP IC z nich zrezygnowało? Bo SU160 od pesy ma takie se wskaźniki dostępności. Wykluczając wypadki to nie wiem jakim cudem IC dało sobie wcisnąć awaryjne jednostki MTU i teraz jeszcze płaci za ich wymianę, zamiast obciążyć producenta kosztami.
#kolej #lokomotywa


@PanNiepoprawny łapówka, coś panu mówi panie boczek?
@RACO myślałem, że tak grubymi nićmi szyte akcje się nie zdarzają.
@PanNiepoprawny są grubsze akcje
@PanNiepoprawny ten silnik spalinowy ma zaledwie 380 kW.
@MostlyRenegade no właśnie. To w sumie po kij taki lok? Po co ma dojechać bez trakcji jak i tak nic nie zabierze?
@PanNiepoprawny Sama możliwość manewrów lokomotywą na torach bez trakcji już dużo daje
Za bardzo się interesujesz, #pkp tego nie lubi 🤨
@MementoMori PKP to się chyba tym razem lepiej zabezpieczyło
Zaloguj się aby komentować