Zdjęcie w tle
SzubiDubiDU

SzubiDubiDU

Osobistość
  • 204wpisy
  • 644komentarzy

Fragment książki #tech


Jednym z kluczowych zagadnień definiujących system postindustrialny jest problematyka przemodelowania metod masowej produkcji. Rozwój technologii i formy zatrudnienia są ze sobą ściśle powiązane. Nowe rozwiązania technologiczne najczęściej eliminują miejsca pracy, obniżają dochody pracowników lub przenoszą ich do nowo powstałych segmentów produkcji.


#szury #szuryzm #nwo

7911466b-32da-4e43-a94d-d310a0c92265
Eternit_z_azbestu

#codziennytech ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zaloguj się aby komentować

Pany i panewy mam zagadkę


Codziennie przejeżdżam przez skrzyżowanie równorzędne na którym trwa remont. Skręcam w prawo (niebieski) i zawsze mi się wydawało, że to ja nie mam pierwszeństwa i muszę czekać aż od tej strony aż auta przejadą przez zwężenie, żebym mógł skręcić. Ale zawsze to ci z prawej czekają aż ja przejadę. W ogóle dziwna sytuacja bo nikt się nie pcha tylko każdy przepuszcza, nowość w Polsce xD


Kto tu ma pierwszeństwo?


#motoryzacja #kiciochpyta #polskiedrogi

9c980417-d86c-42a3-8bb9-cbdc74c78ed0
SzubiDubiDU

@Fen "tak jakby wyprzedzał"


Nie, nie wyprzedzał. Wyprzedzasz wolniejszy pojazd a nie k⁎⁎wa plac budowy xD

Fen

@SzubiDubiDU Dla uściślenia:

  • wyprzedzać możesz tylko inny pojazd który porusza się w tym samym kierunku z tym samym zwrotem co ty,

  • omijać możesz tylko obiekt który się nie porusza,

  • wymijać możesz tylko inny pojazd który porusza się w tym samym kierunku o przeciwnym zwrocie do twojego.


A ja użyłem (chyba) skrótu myślowego, może zbyt daleko zabrnąłem.

dzana

@SzubiDubiDU na mój mały chłopski rozum to jest prosta sprawa, jedzie z prawej to musisz go puścić. Tak jak wyjeżdżasz z podporządkowanej musisz puścić wszystkich którzy poruszają się po drodze z pierwszeństwem i nieważne jest czy robią to zgodnie z przepisami. Niemniej możliwe, że jak sie zagłębisz w prawo to może okazać sie inaczej.

A puszczają Cię może z wielu powodów np. dlatego że sami nie są pewni czy mają pierwszeństwo i wolą poczekać albo po prostu chcą być mili.

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Lardor

@Okrupnik a gdzie tu disco z pola widzisz? Nikt nie śpiewa przez nos i tym bardziej po polsku, Prawdziwe Disco a nie Wiocha z głośnika pod nazwą DISCO Z POLA.

Zaloguj się aby komentować

SonyKrokiet

@SzubiDubiDU do tego to Serca gwiazd a nie bezbeckie diskopolo ( ͡° ͜ʖ ͡°) https://www.youtube.com/watch?v=_LMTRr9YC3M

Zaloguj się aby komentować

Rudolf

gratuluje - odblokowałeś kot!

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Toyota Sera


Rok 1988 - Toyota pokazuje koncept "AXV-II". Małe ufo wywołuje szok swoimi drzwiami - podnoszą się one do gory. Ponadto są zakrzywione i służą jednocześnie jak dach. Cały wóz jest bardzo przeszklony. Ogromna tylnia szyba swoim kształtem przypomina tą z MX3 (chociaż Mazda debiutuje w 1991)


Rok 1990 - Toyota Sera debiutuje na rynku wewnętrznym (true JDM) Z zewnątrz wygląda jak przeszklona mydelniczka. Pod maską... Paseo. Silnik 1,5 spięty z 5biegowym manualem lub 4biegowym automatem. Wnętrze awangardowe - deska rozdzielcza "otacza kierowcę" i łączy się z boczkami drzwi. Zamiast zwykłego dachu jest cieńki pasek wzmocnień jak w tardze do którego przyczepiona jest osłona przeciwsłoneczna


Ze względu na kształt szyby cała nie może się chować w drzwiach, dlatego tylko jej fragment się opuszcza jak w Subaru SVX. Z tyłu pod nietypową szybą bagaznika jest dodatkowy głośnik nazywany boomboxem, który ma tryb "Funky". Po naciśnięciu przycisku głośnik się obraca w górę lub do przodu aby zmienić nagłośnienie.


Toyota zakończyła produkcję Sera w 1995 roku. Powstało niecałe 20,000 sztuk tego auta. Podobno Sera po włosku znaczy "wieczór" lub po francusku "machać w przyszłość" ale moim zdaniem chodziło o Edam Rycki


#motoryzacja #ciekawostki #jdmciekawostki

cd7c3756-923e-4d57-b158-4d881655a3e4
baeaa3f7-13e2-4b42-9896-9f1ea550fa31
e32c997c-194b-4e65-a2f4-f5fd9d6a21bb
3f8a0be2-ebee-4814-8418-fa4c13060053
019d87d5-e688-4ee7-b62c-76c01074c021
radidadi

Podobno Gordon Murray zapożyczył koncept tych drzwi projektując McLarena F1

72111ce8-9bee-438a-b9b4-6303e577dacd

Zaloguj się aby komentować

SzubiDubiDU

@mike-litoris zarąbiste!

mike-litoris

@SzubiDubiDU jeszcze był ziomeczek kontrolujący syntezator ;d

https://www.youtube.com/watch?v=qSKBtEBRWi4

Fighter_forGlory

@SzubiDubiDU jakimikolwiek protezami też się tak podniecasz?

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Karbon

@SzubiDubiDU Posłuchała w telewizji o pierwszeństwie to przechodzi ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

Zaloguj się aby komentować

Utylizejszyn

@SzubiDubiDU ale szybko się ładuje

DragonLord

JESTEM NIEBEZPIECZNIE BLISKI EKSPLOZJI

Alky

@DragonLord najlepszy dziś ʕ⁠っ⁠•⁠ᴥ⁠•⁠ʔ⁠っ

Zaloguj się aby komentować

SzubiDubiDU

@Oui przegrałem w nią 600h i wciąż mam pomysły co by jeszcze wymyśleć. To jest taki ultimate sandbox jak G-Mod tylko z autami

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

-Jak to jest posiadać stare auto?


Moim marzeniem od wielu lat było posiadać stary japoński wóz. Marzenia same się jednak nie spełniają i trzeba sprawy wziąć w swoje ręcę. Finalnie zacząłem aktywnie szukać auta latem 2020 bo stwierdziłem, że trwa koniec świata i jeżeli zaraz wszyscy będziemy martwi to lepiej zabrać się za to jak najszybciej.


Finalnie wóz kupiłem we wrześniu 2020. Wybór padł na Mazdę 323 BF z 1986 roku. Zapłaciłem za niego zawrotne 1300zł i uważam to za najlepiej wydane pieniądze w moim życiu xD


-Łeee ale stare auta to są niewygodne, toporne i w ogóle


No chyba twój polonez xD Zależy jakiego kupisz gruza. Miałem okazję pojeździć z dwa razy polonezem (wersja truck) z 1994 i miałem wrażenie, że to pierwszy wóz który aktywnie próbował mnie zabić. Z innych aut to Skoda Favorit dawała wrażenie bardziej bezpiecznego do jazdy ale wnętrze było bardziej delikatne i bałem się cały czas, że coś ułamię. Chociaż nie ma co się oszukiwać, że taki polonez z 1994 to głęboki lift dużego fiata który był oparty w połowie na włoskim 125 i w drugiej połowie na fiacie 1300 więc mieliśmy konstrukcję z 60s klepaną do lat 2000.


Układ kierowniczy:


W 36 letniej maździe układ kierowniczy był precyzyjny jak w nowym aucie. Mogłem jechać 130km/h i auto prowadziło się pewnie. W polonezie są luzy jak na okręcie. Porównując Mazdę z '86 ze swoją Corollą '01 oba układy były idealnie precyzyjne.


Wspomaganie:


Brak. Co dziwne kompletnie nie przeszkadzał. O ile manewry na parkingu polonezem bolą niemiłosiernie (ale za to biceps zrobiony) tak w maździe kierownica kręci lekko. Wystarczy toczyć się z minimalną prędkością 0,5 km/h i można kręcić bez ograniczeń. Przy normalnej jeździe brak wspomagania nie był odczuwalny.


Zawieszenie:


Stara Mazda ma zawieszenie oparte o sprężyny i amortyzatory czyli nazwijmy to już cywylizowanym rozwiązaniem. W Toyocie na tyle mam wielowahacz który trzyma drogi jak po⁎⁎⁎⁎ny a w Maździe było jakieś prostrze rozwiązanie. No i czasami przy złym wzięciu zakrętu było możliwe oderwanie jednego tylnego koła od ziemi i lekkie zarzucenie bokiem. Mimo to porównując z nowszym o 10 lat Polonezem to wyrób żerański przegrywa BO MA RESORY JAK JAKAŚ CIĘŻARÓWKA więc wszystko buja i lata wszędzie.


A no i maździocha miała bardzo miękkie sprężyny więc dołków praktycznie nie czuć.


Gaźnik:


O BOŻE O NIE, GAŹNIK! TRZEBA RĘCZNIE REGULOWAĆ SSANIE! SAMOCHÓD ZDECHNIE NA ŚRODKU DROGI!


Tak ale jak masz poloneza xD mój japoński gruz miał automatyczne ssanie więc jedyne co wtedy robisz to


  1. wsiadasz

  2. depniesz 1 raz pedał gazu żeby rozruszać gaźnik

  3. odpalasz (zimą przytrzymując trochę gaz)

  4. maszyna budzi się do życia

  5. poświęcasz 30 sekund aby wybrać kasetę na dzisiejszą podróż

  6. wóz się wkręca na obroty (możliwe że u mnie automatycznie ssanie się zacinało)

  7. depniesz raz gaz aby zrzucic ssanie

  8. wóz jest gotowy do jazdy


Silnik:


1.3 na gaźniku, zabójcze 50 koni, no ale 130km/h dawałem radę wycisnąć. Niestety gaźnik to dosyć zapomniana technologia i mój był rozregulowany i nie dało się go ustawić i pił 10-14 litrów benzyny na 100km. Dużo? Tak ale bawiłem się nim w środku pandemii gdy benzyna była po 3,50 xD


Silnik to konstrukcja SOHC (single over head camshaft) więc było nowocześniej od polonezowskiego OHV. Na pewno wóz lekko ruszał i się rozpędzał ale to też zasługa niskiej masy


Użytkowanie regularnie:


Gdybym mógł to używałbym go jako auta na co dzień. Widoczność doskonała dzięki dużym szybom, zmieścisz się w każdym miejscu parkingowym, wnętrze wykonane solidnie więc nie było strachu, że coś połamiesz. W mieście auto było żwawe i nie odstawało od reszty ruchu, jedynie trasy bywały mniej przyjemne.


Awarie:


-Raz zgubiłem korek od oleju xD najpewniej moja wina bo sam zmieniałem olej i pewnie za słabo dokręciłem korek i potem miesiąc później jadę przez miasto i lampka alladyna zaczyna wariować ale wróciłem zanim straciłem cały olej xD


-Padł czujnik uruchamiający wentylator chłodnicy, na nieszczęście jeszcze w korku ale jakimś cudem nie ugotowałem auta, potem podpiąłem wszystko na krótko pod przełącznik pod maską więc aby ostudzić auto wkładałem rękę w zderzak i wentylator budził się do życia


-jak je kupiłem to miało totalnie rozwalone zawiszenie z tyłu i hamulce więc auto dostało nowe amortyzatory i sprężyny + heble


No to czemu nie zostawiłeś go na stałe i nie jeździłeś nim do pracy.


  1. ten rozregulowany gaźnik - ceny paliwa wkrótce by mnie zabiły. Może instalacja lpg byłaby ratunkiem ale inwestowanie w taki śmietnik to głupota

  2. rdza - mimo, że mój wóz był ratowany przez poprzednich właścicieli to sól drogowa zabiłaby go bardzo szybko

  3. stłuczki - świadomość tego, że części karoserii do tego auta są nieosiągalne oznaczała, że każda stłuczka z rozwalonym zderzakiem, lampą, drzwiami czy szybą oznaczała koniec tego wozu bo już nie dałoby się go złożyć zamiennikami.


Finalnie z autem spędziłem prawie 2 lata a wóz latem 2022 pojechał do nowego właściciela, który postanowił go przywrócić do lepszego stanu. Śmieszne jest to, że auto od 2015 lat było zabawką dla różnych graciarzy i każdy uważał, że auto dokona zaraz żywota więc nie warto w nie inwestować. Tym oto sposobem Mazda 323 uchowała się w stanie "silent hill car" przez 7 lat.


#motoryzacja #przemysleniazdupy #ciekawostki

23b43275-2b16-4c59-8cce-da0bb22fa1fa
Zly_Tonari

@Kubek zapraszam do Społeczności offroad

@SzubiDubiDU super ale kielichy pognily, świetny kanapowóz jak Honda Legend, Camry ale była bardziej toporna w obsłudze

SzubiDubiDU

@dracul no, te 4wd fajne popierdalacze

e7db9d07-78a2-4947-aed3-3a434f903e2a
SonyKrokiet

@SzubiDubiDU i pewnie dalej jest silent hill car ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°) co do pornoleza to powiem tak - co kto lubi XD fakt, resory bujają i średnio przewidywalne, ale prawie niezajebywalne - jeśli nie wpierniczasz trzech ton na pakę ( ͡° ͜ʖ ͡°) to potrafią cały przebieg auta i dłużej przeżyć XD inna sprawa że jak to kiedyś jeden Miras ładnie nazwał, stare poldy to takie rodzime wydanie malaise car z USA - nie jadą, palą wachę jak złe, bujają i mają całkiem wygodne fotele (chociaż trzymanie boczne to trochę iks de).


A co do części to prawda, chociaż niektóre modele japońców to zazwyczaj silnik z autem w gratisie więc można dorwać części z rozbiórek - co w przypadku niektórych wozów nwm francuskich czy innych włoskich nie jest takie oczywiste. A i sam polecam stare graty. PS jutubery sie nie znajo XDDD

3f084216-0aa1-4be5-853b-0a7a12bf1186

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Najlepsza Mazda w historii nie była Mazdą


Pod koniec lat 80 kiedy japonia tonęła od nadmiaru pieniędzy i większość marek motoryzacyjnych rozpoczynała eksperymentować z podziałem swojej głównej marki na mniejsze o różnych stopniach prestiżu. Nie przeciągając zbyt długo jedną z powstałych marek było EUNOS należący do Mazdy (Więcej o podziale marek nadejdzie wkrótce gdy skończę pisać obszerniejszy artykuł)


Dobra, do sedna


EUNOS COSMO


Oglądaliście Tokyo Drift? Pamiętacie pomarańczowo-czarne autko Hana? To było RX7. A jaki silnik ma pod maską RX7? A no nie zwykły gdzie tłoki idą góra-dół tylko ma silnik wankla czyli wielki trójkąt kręcący się w owalnej obudowie. W RX7 były dwa takie trójkąty(13B-REW). Natomiast w Eunos Cosmo można było wybrać wersję z trzema takimi kręcącymi się doritosami ( 20B-REW). Wspomnę, że silnik ten był uturbiony więc za⁎⁎⁎⁎ście wypluwał apex sealsy ( kto wie, ten wie). No i to był pierwszy wóz na świecie z działającym sekwencyjnym twin turbo.


No ale niepotrzebnie zacząłem od samego silnika bo reszta auta też była dosyć unikatowa. Zacznijmy od tego, że auto było przeznaczone tylko na rynek japoński. Auto zaprezentowano w 1990 i było zaliczane do personal luxury car czyli auto nie stricte sportowe a raczej projektowane pod szybką lecz wygodną podróż we dwie osoby. Warto zwrócić uwagę, że wóz posiada dosyć rzadko spotykany bajer jakim są - drzwi bezramkowe. Auto z zewnątrz zdaje się być trochę kanciaste zwłaszcza dach i słupek B ale w środku jest zupełnie inaczej.


W środku czeka nas pełno kłirks end ficzers. Witają nas elektrycznie sterowane fotele. Dalej z rzeczy dosyć normalnych: 4 biegowy automat. Jedyna skrzynia biegów, manual nie był oferowany. Kierownica kierowcy - sam klakson to za mało więc napchana jest wszelkimi możliwymi przyciskami przydatnymi w trakcie jazdy: kontrola głośności audio, ogrzewanie tylnej szyby, przycisk od telefonu i wiele innych. Wspomnę tylko, że kierownicę regulowało się elektrycznie a po skończonej jeździe chowała się w głąb ułatwiając wysiadanie. Jednak kierownica to nic w porównaniu z tym co było pośrodku konsoli centralnej. KOLOROWY EKRAN DOTYKOWY Z GPS. Był to Car Control System który pozwalał na kontrolę klimatyzacji automatycznej, radia, magnetofonu kasetowego, odtwarzacza CD z dwunastopłytową zmieniarką, telewizora, nawigacji satelitarnej oraz opcjonalnego telefonu komórkowego. Przypominam, rozmawiamy o pojeździe z początków lat 90tych. Ze śmiesznych rzeczy to ten 30 letni ekran dotykowy działa szybciej od tych tabletów montowanych w aktualnie produkowanych autach xD


Jednak dla mnie najwspanialszą rzeczą jest sam wygląd wnętrza zwłaszcza widoczny w wersji z jasną skórą. Wnętrze auta jest okrągłe. Bywało już wcześniej, że deska rozdzielcza rozchodziła się na boki tworząc boczki drzwi ALE oniemiałem jak zobaczyłem, że boczki auta zakręcają tworząc tylną kanapę. Moim zdaniem jest to najpiękniejsze wnętrze w historii.


Eunos Cosmo był topowym produktem Mazdy dlatego też był najdroższym autem oferowanym przez japończyków z Mazdy. Niestety przez kryzys na rynku japońskim w 90s nie doczekał się następcy.


#motoryzacja #ciekawostki #jdmciekawostki

a63677a5-1387-4983-a85d-391d4e0aa25f
7969e6a4-dded-40eb-9509-48ad73faa8d7
c9260fe3-e951-401e-9d76-3c84908c2767
963ec346-0bde-4a48-8a0a-6bc1074db222
102b5d1c-7d25-4421-aca0-67b957fadd3f
urodzajnaziemia

Śliczne auto. Na ładniej feldze i lekkim obniżeniu robi piorunujące wrażenie. Wnętrze wygląda jak przedprodukcyjny model, który jakimś cudem wszedł do produkcji.

caru

@SzubiDubiDU masz jakieś dane techiczne/osiągi tego cuda?

SzubiDubiDU

@caru ze względu na porozumienie dżentelmenów oficjalna moc auta to 280 koni a w rzeczywistości coś powyżej 300 a vmax to 260 km/h chociaż był elektronicznie ograniczony do 180km/h

Zaloguj się aby komentować