Zdjęcie w tle
MaD

MaD

Twórca

Dołączył/a: 06.10.2022

"Trzeba natychmiast żyć. Jest później, niż się wydaje."

  • 11Wpisy
  • 197Komentarzy
  • 3Obserwujących

Rzadko mamy możliwość obserwacji komety z takiej perspektywy. Wczoraj nasza planeta przecięła płaszczyznę orbity C/2022 E3 (ZTF). Z naszej pozycji jej wachlarzowaty warkocz pyłowy ułożył się po drugiej stronie, kometa przybrała bardzo dziwny kształt prezentując również "anti-tail" czyli warkocz skierowany w stronę Słońca. "Antywarkocz" jest jedynie złudzeniem optycznym powstałym w wyniku perspektywy pod jaką oglądamy kometę To ten sam warkocz pyłowy ciągnący się w przestrzeni za nią, wzdłuż jej trajektorii

 

by AstroLife

 

Zdjęcia:

1. Petr Horalek

2. Bo Edwards

6b38de92-ce5c-4923-b7f5-8492ddf3e706
31d99307-fb7d-4412-93fd-4957369f6ec1

Czyli ona leciała jakby chciała wylądować na Ziemii? Oczywiście w skali kosmosu przeleciała nad górnym biegunem gdyby zatrzymać Ziemie?

Zaloguj się aby komentować

Henry Behrens, najmniejszy człowiek na świecie, tańczy z kotem w drzwiach swojego domu. Worthing, Anglia 1956 r.

10b7b4f7-d359-413d-b3d4-38f5737a6db9

@Argus w święta wybrałem się na karmienie takich dużych kotków, chyba byś jednak nie chciał

c4f3da0a-2bfb-4cce-bf17-61779bb96f76

Zaloguj się aby komentować

Zdobyty Focke Wulf Fw-190A-3 na płycie Królewskiego Zakładu Lotniczego w Farnborough. Za sterami główny pilot doświadczalny RAFu – podpułkownik Hugh "Willie" Wilson, lipiec 1942 r.

 

Porucznik Armin Faber był pilotem Luftwaffe który pomylił Kanał Bristolski z Kanałem La Manche i wylądował swoją maszyną w stanie nienaruszonym na lotnisku RAF w Pembrey w południowej Walii. Jego samolot był pierwszym FW-190 zdobytym przez aliantów i został skrupulatnie przetestowany w celu ujawnienia wszelkich słabych punktów, które RAF mógł wykorzystać.

 

W czerwcu 1942 r. porucznik Armin Faber był adiutantem dowódcy III Grupy Myśliwskiej 2 Pułku Myśliwskiego(JG2) stacjonującego w Morlaix w Brytanii.

23 czerwca, otrzymał od swojego dowódcy specjalne pozwolenie by wziąć udział w misji bojowej wraz z 7 eskadrą która używała w tym czasie nowiutkich – można by rzec, jeszcze ciepłych – myśliwców FW-190A-3.

 

FW-190 ledwie co pojawił się w jednostkach frontowych, a już zdążył przysporzyć Anglikom niemałego bólu głowy swoimi doskonałymi osiągami. Ból ten był do tego stopnia ’niemały’, że Brytyjczycy rozważali zorganizowanie nalotu komandosów na francuskie lotnisko w celu przechwycenia jednej z maszyn do testów.

 

7 eskadra została wezwana do przechwycenia 12 Bostonów wracających z misji bombowej. Bombowce były eskortowane przez 3 Czeskie dywizjony RAF, 310, 312 i 313. Nad kanałem La Manche wywiązała się walka z eskortującymi Spitfire’ami, podczas której Faber został zaatakowany przez sierżanta Františka Trejtnara z 310 dywizjonu. Próbując zgubić Spitfire’a, Feber zapuścił się na północ aż nad Exeter w hrabstwie Devon. Po wielu szybkich jednocześnie nieskutecznych manewrach Faber, mając tylko jedno działające działko, skręcił w stronę słońca a następnie wykonał zawrót Immelmanna(półpętla z obrotem) i zestrzelił swojego prześladowcę w ataku czołowym(niezłe jak na adiutanta).

 

Trejnar zdołał bezpiecznie opuścić uszkodzony samolot, ranny w ramię odłamkiem, złamał jeszcze nogę podczas lądowania. Jego Spitfire rozbił się w pobliżu wioski Black Dog w hrabstwie Devon. W międzyczasie zdezorientowany Faber pomylił Kanał Bristolski z Kanałem La Manche i poleciał na północ zamiast na południe. Myśląc, że Południowa Walia to Francja, skierował się w stronę najbliższego lotniska - RAF Pembrey. Obserwatorzy na ziemi nie mogli uwierzyć własnym oczom, gdy Faber machał skrzydłami w geście zwycięstwa, opuszczał podwozie Focke-Wulf'a i lądował. Faber został zatrzymany, a później przewieziony do RAF Fairwood Common na przesłuchanie.

 

Maszyna Fabera, FW-190A-3 numer seryjny 313 była to jedyna konfiguracja myśliwska przechwycona przez Aliantów podczas wojny będąca w stanie nienaruszonym. Wszystkie inne przechwycone samoloty były to bombowce dalekiego zasięgu lub myśliwce bombardujące.

 

Hugh Wilson, pilot odpowiedzialny za loty testowe przechwyconych samolotów wroga, został poproszony o przelot ‘Foką’ z Pembrey do Farnborough z gwarancją, że się nie rozbije. Odmówił, twierdząc że nikt takiej gwarancji nie da, dlatego samolot został zdemontowany i przetransportowany ciężarówką. W Farnborough FW-190 został przemalowany na kolory RAF i otrzymał numer seryjny RAF MP499. Krótkie testy i ocenę rozpoczęto 3 lipca 1942 r. Zarejestrowano około dziewięciu godzin lotu, co dostarczyło Aliantom niezwykle cennych informacji wywiadowczych. Po 10 dniach został przekazany do Air Fighting Development Unit w RAF Duxford w celu oceny taktycznej, gdzie został pomalowany od spodu na żółto oraz oznaczony literami „P” jako prototyp. Odmalowano również insygnia jednostki Fabera – głowę koguta po obu stronach nosa. Samolot był używany w pozorowanych próbach bojowych przeciwko nowemu Spitfire Mk.IX, dostarczając RAF sposobów najskuteczniejszej walki z FW-190A ich nowym myśliwcem.

 

Między 3 lipca 1942 a 29 stycznia 1943 FW-190 został oblatany 29 razy. Następnie został częściowo zdemontowany i przeprowadzono testy wydajności silnika. Maszynę zezłomowano we wrześniu 1943 r.

 

.

.

.

 

Będąc jeńcem wojennym w Kanadzie, Faberowi udało się przekonać władze brytyjskie, że cierpi na... epilepsję. Co ciekawe, wydaje się, że Anglicy dały się nabrać na jego podstęp i 1944 r. zezwolili na jego repatriację.

 

Wkrótce po powrocie ponownie latał w operacjach myśliwskich na pierwszej linii.

 

#lotnictwo #2wojnaswiatowa

95b3fbd6-ccf9-4474-8972-50fce6ba85ea

Zaloguj się aby komentować

https://youtu.be/8mDCnIkVegU

...fragment wywiadu z Danem Pedersenem - twórcą szkolenia Top Gun. Szkoła powstała jako odpowiedź na zatrważający współczynnik strat swój/wróg podczas wojny w Wietnamie, wynoszący wtedy 2,5:1. Dzięki zmianom zainicjowanym przez Top Gun, współczynnik ten pod koniec wojny wynosił 24:1.

Jest to wycinek z dokumentu pod tytułem 'Legends of Carrier Aviation' w całości dostępnego na ytb - polecam gorąco. Niektóre z historii w nim opowiedzianych, wydają się wręcz niemożliwe i nieprawdopodobne. Angielski wymagany.

 

#lotnictwo #samoloty

@anervis jest dokładnie tak jak piszesz ┐('~`;)┌

Zaloguj się aby komentować

Poniżej doskonały przykład cienkiej granicy między śmiercią a przetrwaniem i bezpiecznym powrotem do bazy.

 

Na zdjęciu Douglas-Tulsa B-24H-20-DT Liberator numer boczny 41-28965 „Vivien” z 513 Dywizjonu Bombowego, 377 Grupy Bombowej 15 Armii Lotniczej Stanów Zjednoczonych. Tulon, Francja, 6 sierpnia 1944 r.

 

Zdjęcie zostało wykonane z innego Liberatora biorącego udział w tej samej misji, której celem było zbombardowanie schronów portowych 29 Flotylli U-Bootów w Tulonie. „Vivien” została trafiona przez niemiecką artylerię przeciwlotniczą w prawe skrzydło tuż za silnikiem nr 3. Mimo to załodze udało się dotrzeć nad cel i zrzucić bomby (czego dowodem jest poniższe zdjęcie przedstawiające „Vivien” nad płonącą dzielnicą portową Tulonu).

 

Niestety, początkowo ‘niegroźne’ uszkodzenia okazały się fatalne w skutkach. Z czasem załoga zorientowała się że silnik nr 3 został również uszkodzony, co gorsza wybuch w nim pożar. Mimo prób ograniczenia działania ognia, płomienie objęły zbiorniki paliwa w prawym skrzydle, efektem czego była eksplozja która rozerwała maszynę na kawałki zabijając pięciu z dziewięciu członków załogi.

 

Amann, Alfred A. - I Pilot - Zabity w akcji

Manning, Melville R. - II Pilot - Zabity w akcji

Battistone, Terondino A. - Mechanik pokładowy - Zabity w akcji

Clark, Leroy W. - Radiooperator - Zabity w akcji

Holt, Richlyn H. - Górny strzelec - Zabity w akcji

Aycock, J.R - Tylni strzelec - Jeniec wojenny

Whitesides, Marion T. - Boczny strzelec - Jeniec wojenny

Weyland Russel S - Bombardier – Uniknął schwytania

Scott Tommy L. - Boczny strzelec – Uniknął schwytania

 

Port w Tulonie to ten sam, który dwa lata wcześniej był 'świadkiem' samozatopienia floty Vichy.

27 listopada 1942 r. na rozkaz admirała Jeana de Laborde’a oficerowie oraz marynarze floty wiernej rządowi Vichy podjęli - udaną - próbę zatopienia części francuskiej marynarki wojennej dla zapobieżenia jej przejęcia przez wojska niemieckie. Zniszczone bądź poważnie uszkodzone zostały między innymi trzy pancerniki, cztery ciężkie i trzy lekkie krążowniki oraz liczne mniejsze i pomocnicze jednostki bazującego w Tulonie trzonu sił morskich Vichy.

 

#lotnictwo #2wojnaswiatowa

c4e783d9-da57-438c-814a-653d855b7845

@jot90 skończone dawno temu A jeśli już jesteśmy przy grach w tematyce, ciekawie zapowiada się 'B-17 Flying Fortress The Bloody 100th' gra o Krwawej 100 Grupie Bombowej. Formacja mocno doświadczona i to w tym negatywnym znaczeniu. Sam przydomek grupy mówił o poziome strat jakie ponosiła, misje z których nie wracało 10-15 załóg (a trzeba pamiętać że każda to 10 lotników) niestety nie należały od rzadkości.

48ed1d94-8339-452b-b156-84e9a2104bdb

Zaloguj się aby komentować

Republic P-47D Thunderbolt - numer boczny 42-25845 R3-G „Gaysong Red Three” z 410 Dywizjonu, 373 Grupy Myśliwskiej 9 Armii Lotniczej Stanów Zjednoczonych. Samolot przelatuje nieopodal Le Mont-Saint-Michel, Normandia, 26 sierpień 1944 r.

 

Maszyna w nietypowym umaszczeniu. Na skrzydłach oraz tylnej części kadłuba można dostrzec czarno-oliwkowe pasy. To przebijające spod farby maskującej czarno-białe pasy inwazyjne używane podczas lądowania na plażach Normandii. Po zakończeniu operacji pasy zamalowano. Niska jakość farb w połączeniu ze znaczną eksploatacją maszyn w tym okresie, dały efekt jak na załączonym zdjęciu.

 

Grupa Myśliwska 373 została powołana do życia w sierpniu 1943 r. w Massachusetts. Pół roku później trzy dywizjony myśliwskie(410,411,412) były już na statkach płynących do Europy.

Do końca maja 1944 r., grupa przeszła chrzest bojowy m,in. niszcząc most kolejowy w Rouen oraz eskortując jednostki bombowe nad Belgię. W czerwcu przeprowadziła 54 misje na które złożyło się ponad 1500 lotów bojowych. Podczas D-Day, 6 czerwca, grupa zrealizowała 14 misji polegających głównie na patrolowaniu francuskiego wybrzeża oraz osłonie innych jednostek podczas bombardowań nurkowych na cele wroga.

 

Chociaż Grupa 373 zajmowała się głównie wsparciem jednostek naziemnych i operacjami przechwytującymi, kilkukrotnie angażowała wroga w walki powietrzne. Na przykład 7 czerwca, dzień po lądowaniu, 410 Dywizjon Myśliwski odniósł trzy zwycięstwa powietrzne. 29 czerwca, gdy 411 Dywizjon Myśliwski zapewniał osłonę podczas bombardowania nurkowego kolumny pojazdów w rejonie Le Mans-Tours, jego piloci wpadli na siedem Messerschmittów Bf-109. W bitwie, która nastąpiła, piloci 411 odnieśli pięć zwycięstw powietrznych.

 

Przebazowanie 373 do Francji w lipcu 1944 r. pozwoliło zmniejszyć odległości lotu do i z linii frontu, dzięki czemu w sierpniu jednostka była w stanie wykonać 94 misje. Większość z tych misji miała na celu wsparcie 3. Armii Stanów Zjednoczonych generała George'a Pattona, która w ciągu miesiąca wyrwała się z Normandii do Bretanii, wyzwoliła cały półwysep z wyjątkiem trzech miast portowych i przetoczyła się 230 km za Paryż.

 

Wysoka intensywność działań na nowo otwartym froncie w Europie zachodniej, sprawiła że 373 Grupa Myśliwska po roku miała na swoim koncie udział w aż 6 kampaniach.

 

Jeśli chodzi o Mont-Saint-Michel (w tle), była używana przez Niemców jako punkt obserwacyjny. Niemcy obiecali, że nie zmilitaryzują wyspy, więc garnizon był bardzo słabo obsadzony. Francuzi nie wierzyli w zapewnienia Niemców, więc przenieśli ponad 1000 lat bezcennych artefaktów, mebli i zapisów (wielkim kosztem) do Saint Lô, miasta, które, jak wierzyli, nigdy nie zostanie zbombardowane ani dotknięte przez wojnę w jakikolwiek sposób.

 

Niestety… Saint Lô stało się jednym z najbardziej zbombardowanych i zniszczonych walką miast całej wojny, na równi ze Stalingradem i Berlinem. Walki były częste i ciężkie, a wszystkie bezcenne zapisy, rzeźby, dzieła sztuki, meble i artefakty zostały całkowicie zniszczone, spalone lub splądrowane.

 

Niemcy dotrzymując słowa nie zmilitaryzowali wyspy i pozostawili ją w bardzo dobrym stanie. Dziś, ponieważ wszystko zostało usunięte i zniszczone, jest to w dużej mierze pusta skorupa będąca pułapką na turystów - jedna z bardziej przereklamowanych atrakcji we Francji.

Obecni przewodnicy nie są w stanie odpowiedzieć na zbyt wiele pytań, ponieważ praktycznie wszystkie dane i zapisy dotyczące tego miejsca zostały zniszczone.

 

Smutna strata dla historii!

232e1743-4ffa-4c11-a186-2b4f295b27a1

Zaloguj się aby komentować

Bardzo rzadki widok, Bf-109G-14/AS "Schwarze 4" w malowaniu Niepodległego Państwa Chorwackiego - nazistowskiej marionetki. W kwietniu 1945r. pilot, Vladimir Sandtner, zdezerterował udając się do Włoch. Po wylądowaniu w Falconarze oddał się w ręce amerykanów.

 

W historii tej występuje również wątek polski - maszyna została 'odsprzedana' przez amerykańskich żołnierzy polskiemu dywizjonowi 318 (Gdański) za... 2 butelki whisky

9eca4635-2be5-49bc-a350-4d94ccff0031