Seneka napisał „Pocieszenie do Marcji” ("Consolatio ad Marciam") jako filozoficzne wsparcie dla niej po śmierci syna. Ale powody napisania tego tekstu były zarówno osobiste, filozoficzne, jak i polityczno-literackie:
1. Obowiązek filozofa – niesienie pocieszenia
W tradycji stoickiej mędrcy mieli moralny obowiązek pomagać innym radzić sobie z cierpieniem. Żałoba po śmierci dziecka była jednym z najtrudniejszych doświadczeń, dlatego Seneka uznał, że musi pokazać, jak filozofia stoicka może przynieść ukojenie.
2. Marcja była osobą znaną i wpływową
Marcja była córką historyka Aulusa Cremutiusa Cordusa, który zginął w wyniku represji politycznych. Należała do wyższych sfer rzymskich. Skierowanie do niej dzieła podnosiło jego rangę i pokazywało, że filozofia stoicka ma zastosowanie także w życiu elit.
3. Ćwiczenie literacko-retoryczne
Pocieszenia (consolationes) były popularnym gatunkiem literackim w Rzymie. Seneka mógł chcieć także doskonalić swój styl, pokazując jednocześnie, jak filozofia działa w praktyce.
4. Osobiste odniesienie do losu Marcji i jej ojca
W tekście Seneka odwołuje się do losu ojca Marcji, który został niesprawiedliwie skazany przez władze. Być może chciał w ten sposób nawiązać do własnych doświadczeń z wygnaniem i polityką, a przy okazji subtelnie skrytykować okrucieństwo władzy.
5. Demonstracja wartości stoicyzmu
Pisząc to dzieło, Seneka pokazywał, że stoicka postawa – pogodzenie się z losem, akceptacja śmierci jako części natury – jest lekarstwem na cierpienie. Dawał przykład, jak filozofia może działać w prawdziwym życiu.
Podsumowanie:
Seneka napisał "Pocieszenie do Marcji", by połączyć osobistą pomoc, publiczną refleksję filozoficzną i własną praktykę literacką. Było to dzieło z przesłaniem nie tylko do Marcji, ale i do wszystkich czytelników zmagających się z bólem straty.