Zdjęcie w tle
Nemrod

Nemrod

Gruba ryba
  • 164wpisy
  • 4424komentarzy
Były dziś dyskusje o zmianach prawnych dot. zgody na seks, że to zmieniłoby sytuację pijanych kobiet, które nie wyraziły głośno sprzeciwu (i stworzyło by problem u pozostałej 99% części społeczeństwa).

No to mała historyjka, że nie zawsze to tak wygląda.
Kumpel zrobił domówkę (w Sylwestra?). Sami znajomi z czasów szkolnych. On nie tylko wygrał wygląd na loterii, ale też już w czasie studiów miał bardzo dobrą pracę #programista15k i oczywiście świetne perspektywy. Niestety nie podołał zbyt dobrze roli gospodarza i w pewnym momencie czując się "zmęczonym" poszedł do własnego pokoju się zdrzemnąć. Do łóżka mu się wbiła koleżanka, mocne 4/10 (na imprezie nawet jeden był nią zainteresowany, ale bez wzajemności) i najwyraźniej próbowała wykorzystać szansę. Całe szczęście kumpel nie był aż tak pijany i się ogarnął.
Rozmyślając, czy te przepisy by tu cokolwiek zmieniły (i czy ktokolwiek by mu uwierzył), zastanawiałem się też co by było, gdyby kumpel się nie ogarnął, a ona by zaszła w ciążę. Może i jakimś cudem byś nawet udowodnił gwałt, ale z alimentów to i tak nie zwolni, prawda?
#prawo #polska #seks
plakat kradziony z wpisu https://www.hejto.pl/wpis/jak-myslicie-czy-takie-przepisy-zostana-wprowadzone-w-polsce-ze-seks-z-kobieta-p?commentId=7d2789a2-548e-4ed7-9965-4046f8000dfa
b8b0017a-b661-4106-97ca-76a3eee99623
Belzebub

Chłop by umoczył i dosłownie i w przenośni

hellgihad

@Nemrod Zakazac Alkoholu!

sierzant_armii_12_malp

@Nemrod JPRDL, mój pierwszy raz mniej więcej tak wyglądał. Ale dlaczego tylko facet ma być w takiej sytuacji karany za zgwałcenie kobiety, a kobieta za zgwałcenie faceta już nie?


(o kurczę… czyli zostałem wtedy zgwałcony…)

Zaloguj się aby komentować

Choć seriale o "zwykłych" gliniarzach to nie jest dokładnie mój klimat, wolę detektywistyczne, to jednak wkręciłem się w The Shield i podpowiedziano mi też Southland.
Całkiem dobre to jest.
#seriale #ogladajzhejto
dd14e62e-b2a2-4b69-a229-9881121bf014
Olsen

@Nemrod polecam ci w bardzo podobnym klimacie serial 19-2. Kanadyjski, wyszedł w dwóch wersjach, angielskiej i francuskiej. Oglądałem angielską i według mnie jest nawet lepsza niż Southland. Ciężko znaleźć, w necie, ale myślę, że sobie poradzisz. A napisy do napiprojekt sam robiłem do 2 sezonów.


https://www.filmweb.pl/serial/19+2-2014-699341

Olsen

@Nemrod na przedsmak masz kilkunastominutową scenę z active shootera w szkole. Jedno ujęcie.

https://m.youtube.com/watch?v=LtxiokrYpxw&pp=ygUUMTktMiBzY2hvb2wgc2hvb3Rpbmc%3D

rebe-szunis

@Nemrod Też go tu polecałem komuś. Obyczaj jeszcze "The Wire"

Zaloguj się aby komentować

Chłop sobie kupił w markecie na dzień dziecka mini-kuszę za ~60 zł xD
Z celnością nie ma tragedii chociaż strzelałem z 10 m próbując ustawić szczerbinkę (twierdzą, że to jest na 10-15 m). Naciąg zaledwie 10 kg, a za ~10 zł można kupić do niej "łuk" z 18 kg. Jak się wkręcę, to może kupię taką normalną, ale to już jest wydatek 500 zł + ewentualny tuning.
Dość znana marka - "Made in Taiwan"
#lucznictwo #kryzyswiekusredniego #zainteresowania
35815b59-f40c-4811-bf00-0e04c6478944
VonTrupka

Z tego się wygodnie strzela?

Bo jak wspomnę możliwość strzelenia kilka razy z kuszy, to jednak taki twór z rękojeścią wydaje się mieć żadną celność w porównaniu do kuszy z kolbą.

Zaloguj się aby komentować

Incepcja jednak jest prawdziwa...
Śniło mi się, że kumpel coś mi opowiadał i zasnąłem. No przypał, więc wypadałoby się obudzić, prawda?
Obudziłem się, ale jeden poziom za wysoko.
#sen #spijzhejto
8abba027-0e16-4a67-a454-4318c7167da3

Zaloguj się aby komentować

Pytanie o zboże "techniczne"

Wiem, że eksperci są teraz na protestach, ale może ktoś się na tym zna: o co chodzi z tym zbożem "technicznym"?
Jak rozumiem w jakimś owczym pędzie na fali hurra-optymizmu zaprzestano kontroli fitosanitarnej wwożonych produktów rolnych (oczywiście jakbyś próbował wwieźć jednego ziemniaka samochodem osobowym, to byś się przekonał co potrafią nasi celnicy). Najwyraźniej tak jest po dziś dzień - grubo.
Więc sporo firm (ze spisu wynika, że znanych firm z sektora rolnego) zwietrzyło interes i zaczęło sprowadzać najtańsze (a więc najgorsze) zboże z Ukrainy. Domyślam się, że w każdym jednym kraju takie istnieje - po to są tabelki na skupach i na podstawie parametrów ustala się wartość/cenę. Te najgorsze/najtańsze używa się np. do produkcji klejów albo jako biomasę (wartość opałową ma niemal jak drewno).
I teraz mam rozumieć, że w Polsce branża spożywcza skupuje i stosuje takie zboże do swoich celów - bez żadnych przeszkód? W Polsce nie ma żadnego znaczenia czy zboże spełnia jakiekolwiek normy, czy nie, bo można go używać normalnie do celów spożywczych? To po co kupować (i produkować) te najlepszej jakości? Mam rozumieć, że mogę obsiać swoje pole, zboże przechowywać w garażu (bo nie posiadam silosów), a potem takie zgniłe i spleśniałe sprzedać np. za 200 zł/tonę i to pójdzie do młynów albo na pasze dla zwierząt? Serio to tak działa? Bo jeśli tak, to nie jest to problem z Ukrainą.

[Rozumiem potrzebę ochrony polskiego rynku rolnego przed tak wielkim producentem ze wschodu. Przed nami też się UE chroniła, dlatego aż 10 lat po wejściu do UE obowiązywały "kwoty mleczne", czyli sztuczne limity polskiej produkcji. To trzeba będzie wprowadzić, jeśli komuś się marzy wolny handel z Ukrainą - z tym nie dyskutuję tutaj, tu rolnicy mają rację moim zdaniem]
#rolnictwo #protestrolnikow #gospodarka ?
c59710a2-232b-4f5a-b759-e961663651ec
Yogahim

Ja się wcale rolasą nie dziwię, a nawet popieram akcję. Nie mam ochoty wpier##$ gówno produktów, a o to właśnie oni walczą min. Prawda jest taka że jak by dołączyli do tych protestów Kowalski i Nowak i jeszcze paru innych zwykłych ludzi to moment te ku@#$ z wiejskiej by znalazły rozwiązanie, a tak grają na czas i wiedzą dobrze protesty osłabną i dzisiejsze postulaty rolników będą se mogli wsadzić w buty.

Zaloguj się aby komentować

Odświeżyłem sobie po latach Wyspę Tajemnic.
Dobry thriller, trzyma w napięciu. Nawet oglądanie z jakąś tam świadomością o co chodziło właściwie nie psuje przyjemności, a pozwala zauważać różne szczegóły.
#filmy #ogladajzhejto
82649b65-7555-415a-960f-260f70649bed
Bystrygrzes

@Nemrod do dzisiaj nie wiem czy był pojebany, czy go wrabiali

Zaloguj się aby komentować

Czyli tak: mamy w tej chwili w najnowszych 5 wpisów i 3 znaleziska o Nawalnym (nie licząc memów i dyskusji). Wincyj.
@hejto może już czas wprowadzić "instytucję" duplikatów?
#hejto
5tgbnhy6

@Nemrod a co Ci to przeszkadza? Niektorzy maja sie nawzajem na czarno i nie widza swoich wpisow, zreszta kazdy moze swoim komentarzem newsa okrasic.

Zaloguj się aby komentować

Niby spadło na pół godziny, ale miałem wrażenie, że to były całe wieki.
Profesjonaliści potwierdzają te odczucia:
#hejto
55fef75c-3f27-4e8e-950a-ddd8796e706c
rebe-szunis

@Nemrod Aktualizowali, a Ty i tak się czepiasz...Teraz przynajmniej znowu powiadomienia dobrze nie działają. Coś za nic.¯\_(ツ)_/¯

DiscoKhan

@Nemrod serwer zombie xd

prosto_w_srodek_dupy

@Nemrod kiedyś będą pisać o tym w książkach od historii

Zaloguj się aby komentować

Eksport Gazpromu osiągnął najniższy poziom od 1989 r., wolumen wydobycia również spadł do najniższego w historii firmy.

W 2023 roku przychody dla Rosji z eksportu towarów za granicę spadły o 28% – podała w poniedziałek Federalna Służba Celna. 
Ostateczna wielkość przychodów z eksportu – 425,1 mld dolarów – była najniższa od pandemii w 2020 r., a w porównaniu z pierwszym rokiem wojny załamała się o 167,4 mld dolarów.
Według statystyk FCS niemal wszystkie kluczowe pozycje rosyjskiego eksportu wypadły na minus. Sprzedaż za granicę surowców mineralnych – głównego źródła przychodów eksportowych gospodarki – przyniosła w ciągu roku 260,1 mld dolarów.
W porównaniu z pierwszym rokiem wojny przychody surowcowe spadły o 34% po zmuszeniu koncernów naftowych do podwójnego opodatkowania.
Przychody z eksportu metali spadły o 15%, do 60 miliardów dolarów; produkty chemiczne – o 35%, do 27,2 mld dolarów; drewno i jego przetwory – o 30%, do 9,9 mld dolarów – wynika ze statystyk Federalnej Służby Celnej. 
Eksport produktów o dużej wartości dodanej – maszyn i urządzeń – stanowił skromne 5% przychodów z eksportu. I wbrew zapewnieniom prezydenta Władimira Putina, że ​​Rosja przestała być „gospodarką stacji benzynowej”, jej wolumen gwałtownie spadł w porównaniu z 2022 r. – o 25%, do 22,9 mld dolarów.
Dostawy rosyjskich towarów do Europy, niegdyś największego rynku zbytu według statystyk celnych, spadły trzykrotnie, do 84,9 miliarda dolarów.
O ile głównym partnerem handlowym Rosji są Chiny (41% importu i 26% eksportu), o tyle rola Federacji Rosyjskiej dla Chin jest nieporównywalnie mniejsza. 
Towary rosyjskie stanowią 5,1% chińskiego importu, a rosyjski rynek zbytu stanowi 3,3% chińskiego eksportu.
https://ekonomiarosji.pl/2024/02/13/codzienny-ekonomiczny-przeglad-28-01-2024-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2/
#ekonomia #rosja #sankcjeniedziałajo
666

i to sa liczby, a nie jakies 1-2%

A bedzie tylko lepiej bo Ukraincy wreszcie dostali zielone swiatlo dla atakow na rafinerie. Wczesniej nie mogli bo by zachod do grobu wpedzili. Teraz, kiedy zachod sie zabezpieczyl, droga wolna. Ruskie nie maja szans obronic kazdego skrawka rafinerii, a wystarczy uszkodzic 1 glupia rurke zeby stanela cala fabryka

Zaloguj się aby komentować

W Rosji rocznie wystawia się 220 mln mandatów, w kraju działa 30 tys. fotoradarów (głównie w dużych miastach).
A ile w Polsce? Ponad 2 mln mandatów, w tym 700 tys. z fotoradarów. Tych urządzeń jest w Polsce ok. 500 (słownie: pięćset).
Co prawda mają 3,8 razy więcej ludności, ale u nas w przeliczeniu jest więcej samochodów.

No to może mają przynajmniej bezpieczne drogi? xD
Taryfikator jest taki, że za przekroczenie o 20 km/h nie ma mandatu, o 20-40 wynosi 500 rubli (22 zł), a 40-60 już 66 zł.
W 2022 r. ilość wypadków wzrosła o 80% rdr. Mieli 150 tys. wypadków, w których zginęło 15 tys. osób, a 170 tys. było rannych. W Polsce 21 tys. wypadków, 1896 zabitych i 21,3 tys. rannych. W całej UE na drogach zginęło 20 tys. osób.

A co z alkoholem?
Polewać! 40% rosyjskich kierowców przyznało się do picia alkoholu w czasie jazdy. 27% respondentów twierdzi, że jeździ pod wpływem przez większość czasu. Tu oczywiście przodują słabo zaludnione regiony.
#rosja #polska #polskiedrogi
Źródło: YT Kremlinka Show (ekonomiarosji.pl)
MostlyRenegade

@Nemrod a niech się powybijają

GrindFaterAnona

W Polsce 21 tys. wypadków, 1896 zabitych i 21,3 tys. rannych. W całej UE na drogach zginęło 20 tys. osób w 44 tys. wypadków.


@Nemrod chcesz powiedziec, ze co drugi wypadek w UE ma miejsce w Polsce? I że w UE co dwa wypadki ginie jedna osoba? Cholernie wysoka smiertelnosc. Zwlaszcza w porownaniu ze smiertelnoscia wypadkow w Polsce.. (~1/10)

AndrzejZupa

To są te konserwatywne wzorce dla zepsutej Europy! ¯\_(ツ)_/¯

Zaloguj się aby komentować

Mam wrażenie, że Orbanowi dano czas do końca 2023 na pajacowanie i udawanie, że jest ważny, a teraz żarty się skończyły. Najpierw UE go docisnęła i się zgodził na pomoc finansową dla Ukrainy z budżetu unijnego, a teraz USA zaczynają grozić, że tracą cierpliwość w sprawie akcesji Szwecji do NATO. Wspominają m.in. przywrócenie wiz i "nieodwracalnemu zaszkodzeniu wzajemnym stosunkom".
Mówi się, że dano im czas do przyszłego tygodnia, dlatego opozycja zwołała posiedzenie parlamentu na poniedziałek, żeby to przegłosować.
#wegry #szwecja #usa #wiadomosciswiat
https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-usa-naciskaja-na-wegry-partnerzy-nie-robia-takich-rzeczy,nId,7307598

Zaloguj się aby komentować

Chciałem w końcu ruszyć kolejne sezony True Detective, bo jak tylko się zorientowałem, że nie są ze sobą powiązane, to od razu to porzuciłem. Oczywiście zamiast tego kolejny raz powtarzam I sezon xD
Nie wiem czy z niego kiedykolwiek wyjdę, to jest tak dobre.
#seriale #truedetective #ogladajzhejto
41d16f3c-24a0-441f-b477-aeed7c6ad730
moderacja_sie_nie_myje

@Nemrod Pierwszy sezon jest zajebisty, drugi słabszy, trzeci jeszcze słabszy a czwarty to już takie gówno, że głowa mała.

binarna_mlockarnia

@Nemrod sezon 2 jeszcze ujdzie, 3 jest wtórny i nieciekawy, a 4 to daj pan spokój.

Z dobrych kryminałów to polecam:

Black Bird

Mary of Easttown

The Killing

Sharp Objects

Bron / Broen

Mindhunter

Manhunt

Silo (kryminał postapo)

i oczywiście Twin Peaks

Foofy_Shmoofer

@Nemrod

ja nastepnych części nie widzialem bo jestem gleboko przekonany ze takiego arcydziela przebic sie nie da. Widzialem 1 z 4 razy.

Zaloguj się aby komentować

Port Lotniczy Montreal-Mirabel, czyli kanadyjski "CPK", który okazał się porażką.

W latach 60. lotnisko Dorval w Montrealu, znajdujące się w obrębie miasta, odnotowywało 20% wzrost liczby pasażerów r/r, a nie miało przestrzeni pod rozbudowę, więc podjęto decyzję o budowie nowego lotniska. W 1975 r. otwarto nowy port lotniczy ok. 60 km od centrum miasta. Przekierowano tam długie loty (zwłaszcza europejskie), a stare lotnisko miało służyć do lokalnych połączeń (Kanada + kilka miast w USA).
To, czego nie przewidziano w latach 60. to możliwości, że samoloty będą bardziej ekonomiczne, więc z Europy będzie można dolecieć dalej - do innych kanadyjskich lotnisk. A skoro Mirabel wymagało godziny jazdy do centrum (np. żeby się przesiąść na lot lokalny ze starego lotniska), to podróżni zaczęli wybierać inne destynacje: Ottawę, czy Toronto.
Nowe lotnisko, o powierzchni większej niż samo miasto(!), zaplanowane na 20 mln pasażerów, obsługiwało szczytowo 3 mln rocznie. Oczywiście planowano wybudować szybką kolej (160 km/k), która połączyłaby lotnisko z centrum miasta i skróciła czas dojazdu do 30 min, ale tego nigdy nie zrobiono.
W końcu podjęto decyzję o wygaszeniu lotów pasażerskich, terminal służył różnym imprezom, kręcono tam reklamy, a nawet film "Terminal". Lotnisko miało się stać torem wyścigowym, aż w końcu terminal pasażerski wyburzono, bo utrzymanie go kosztowało za dużo pieniędzy i teraz jest to lotnisko cargo, w pobliżu którego rozwinęła się strefa przemysłowa.
W ubiegłym roku wykonano tam 42,604 operacji lotniczych (nieco mniej niż w Pyrzowicach) przewożąc mniej cargo, niż na Okęciu.
Nie śledzę zbyt mocno sprawy CPK (bardziej mnie interesuje elektrownia atomowa), nie wiem, czy tu może być podobnie, ale sama historia ciekawa - pojawił się o tym odcinek na kanale Megaprojects.
#lotnictwo #cpk #kanada #transport
https://youtu.be/2obvZ0pLRjc?si=ORW08rVk0VhIn_qs
PaczamTylko

Zdaje się, że przyczyną porażki podmiejskiego lotniska był brak decyzji o zamknięciu tego w obrębie miasta. To samo czeka CPK, jeśli je wybudują i pozostawią Okęcie otwarte. Grunt że można się uczyć na błędach innych. Bo tak zrobimy, prawda?

Anty_Anty

@PaczamTylko Dobrze myślisz.

Ziutson

@PaczamTylko czyli jedyną szansą niepewnej inwestycji jest zamknięcie sprawnie działającego lotniska obsługującego stolicę?

Podoba mnie się ten plan, to naprawdę dobry plan. Sfinansowałbym do tego budowę z pomocą NFT, na pewno wzrosną!

Emigrant_z_innej_strony_internetowej

@Nemrod to były inne czasy. obecny ruch lotniczy jest nieporównywalnie większy

Nemrod

@Emigrant_z_innej_strony_internetowej Oni też mieli popyt rosnący w szalonym tempie, tylko po prostu zmiany w samym lotnictwie + konkurencja innych lotnisk spowodowały, że to nie było atrakcyjne.

Europa generalnie działa bardziej na zasadzie bezpośrednich połączeń, niż lotnisk-hubów, przynajmniej jeśli chodzi o loty w obrębie kontynentu. Już teraz masz samoloty, których zasięg umożliwia wręcz loty "na koniec świata".

No i lotnictwo opiera się na ropie naftowej i póki co nie wygląda na to, żeby cokolwiek w tej branży się zmieniło. Jaka będzie polityka wobec tego? Bo już się mówi o ograniczaniu komercyjnych lotów (prywatnych oczywiście nie, te są ekologiczne xD)

ivaldir

@Nemrod W Europie ruch poprzez huby to standard, a nie wyjatek. Wszystkie "duze" linie lotnicze dzialaja w oparciu o huby. Bezposrednie polaczenia to domena tanich linii.

ivaldir

@Nemrod Fajna historia, nie spotkałem się z nią wcześniej.

Dorzucę jeszcze totalną klapę ogromnego lotniska Ciudad Real (CQM) w Hiszpanii, padło w 3 lata po otwarciu.

https://dlapilota.pl/wiadomosci/swiat/duze-puste-lotnisko-w-hiszpanii-stanie-sie-centrum-obslugi-technicznej


Czy te dwa przypadki pokazują, że CPK to potencjalna klapa? Tak, jeśli popełni się te same błędy co w powyższych przypadkach:


  • brak sprawnego dojazdu na nowe lotnisko. Sprawny = częste kursy i szybki dojazd. To była jedna z przyczyn fiaska obu lotnisk. Kanadyjskie nawet nie doczekało się kolei, a godzina jazdy to już dość sporo, choć jeszcze akceptowalne (o tym dalej napiszę). To w Hiszpanii miało szybką kolej, ale nie wiem jak często kursowały tam pociągi. Natomiast 220km od Madrytu - głównego "generatora" ruchu pasażerów - to już ze dwie godziny tłuczenia się samochodem. Niezbyt to komfortowe.

  • nie zamknięcie starego lotniska. W obu przypadkach stare lotniska pozostały otwarte, a że były dużo bliżej destynacji, to linie lotnicze walczyły o miejsce tam, bo klienci są wygodni i wybiorą tą linię która lata bliżej. Siłą rzeczy, również rola hub-u została na starym lotnisku.


CPK ma być zlokalizowane około 40km od centrum Warszawy, to dojazd zapewne nie przekroczy godziny. Z Łodzi to około 100km, w większości po A2, więc realnie może około 1-1,5h. Zupełnie spoko: dla Warszawy niewiele więcej, dla Łodzi bliżej. Dodatkowo związanie inwestycji lotniska z koleją i bliskość A2 pomoże w przyciągnięciu (oraz rozesłaniu) pasażerów.

Druga sprawa to zamknięcie Okęcia - absolutnie konieczne, bo zmusi linie lotnicze do korzystania z CPK.


Lokacja rozumie się sama-przez-się, ale "siłowe" wypchnięcie linii lotniczych może wydawać się kontrowersyjne - nic z tego.

Dwa przykłady:


  1. Berlin Branderburg - bez zamknięcia Tegla, to lotnisko byłoby puste. Tegel zamknięto, a cały ruch jest teraz z nowego lotniska. Jest dalej? Tak. Komuś to przeszkadza? Pewnie tak, ale tam latają wszystkie linie, więc i tak trzeba tam jechać. Całkowicie pomijam blamaż z budową tego lotniska.

  2. Lotnisko w Stambule. Stare było dosłownie w centrum. Nowe zbudowano około 40km od centrum (brzmi znajomo?), a stare z tego co wiem obsługuje już tylko cargo i wojsko. I co? Drama była? Nie słyszałem, jest autostrada prosto pod sam nowy terminal i wszyscy tam jadą bez szemrania.


Branderburg działa bez problemu, ale to nie hub. Nowe w Stambule to hub dla Turkish Airlines i jest mega sukcesem.


Odnośnie godzinnego dojazdu na lotnisko - mieszkam w Szczecinie i najczęściej latam z Berlina. Dojazd to między 1,5h a 2h. I jest to spoko. Stamtąd lecę AF na DeGaulla, KLM na Schipol lub Lufą do Frankfurtu, potem dalej. Wszystkie te lotniska to hub-y.

Jest też Szczecin-Goleniów SZZ (mniej niż 1h od mojego domu), ale obecne tam tanie linie nie latają gdzie potrzebuję, a jeśli już trafię z lotniskiem docelowym, to ze względu na mała częstotliwość połączeń zazwyczaj nie trafiam na kurs. LOT ma z kolei niezbyt gęstą siatkę połączeń. Mógłbym na siłę latać przez Warszawę, ale i tak z Okęcia musiałbym się przesiąść na jednym z hubów w EU na lot do celu, więc dochodzi mi kurs do Warszawy kompletnie niepotrzebnie.

CPK pozwoli LOT-owi zwiększyć częstotliwość połączeń i gęstość destynacji, a wtedy chętnie zmienię lotnisko BER na SZZ, bo Goleniów jest bliżej, a loty do WAW już teraz są wystarczająco częste.

Tak to widzę z perspektywy zwykłego pasażera.

Zaloguj się aby komentować

19 stycznia i już mamy idiotę roku!
Jprdl, co za debil. Kierowca autobusu wjechał na przejazd na czerwonym świetle, ale został zatrzymany przez pancerny szlaban. Kto wygra? Pociąg, autobus, czy szlaban?
#polska #polskiedrogi #komunikacjamiejska
https://youtu.be/FHLwS0dydqQ?si=-c6I1MfnTMFUX5iJ
jajkosadzone

Kierowcy autobusow i tirow jezdza w znacznej czesci jak wariaci, bo w tych wielkich puszkach im nic nie grozi w razie zderzenia z autem osobowym.

Ale widac, ze kierownik nie podumal i wywalilo windowsa.

ttoommakkoo

Wygląda jakby ktoś z pasażerów zaciągnął hamulec bezpieczeństwa 😶

Nemrod

@ttoommakkoo Tylko na nagraniu widzimy autobus, a nie pociąg...

ttoommakkoo

I przez to coś mi się nie zgadza 🤯

szukajek

mam nadzieje ze go udupią, Pociąg gdzies tam sie wczesniej juz zatrzymał bo rogatki maja system podobny do radio stop, uszkodzona nie zamknięta rogatka daje sygnał na całą linie i hamuje składy

Nemrod

@szukajek Jesteś pewien? Bo jeśli jest semafor przejazdowy, to daje sygnał 20 km/h. Oczywiście pociąg musi zdążyć wyhamować do tej prędkości - co nie zawsze jest możliwe (jeśli szlaban zostaje uszkodzony w ostatnim momencie)

Adonix

@szukajek no bzdura. Żaden radio stop od rogatek. Przejazdy zabezpieczone przez ssp dają informację zmasyzniscie za pomocą tarczy ostrzegawczej przejazdowej, która informuje o dysfunkcji zabezpieczenia przejazdu drogowego. Wtedy maszynista jeśli jeszcze przed tą tarczą fizycznie się znajdował i zauważył jej wskazanie do wdraża hamowanie by mieć prędkość na przejeździe do 20kmh i wielokrotnie podaje sygnał baczność.

Zaloguj się aby komentować

Czy elektrownia jądrowa to fanaberia?

Skoro Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśniło sprawę lokalizacji EJ, to warto się zastanowić czemu to musimy budować.
Teoretycznie nasza energetyka ma aż 60 GW mocy zainstalowanej, w tym 33 GW węglowych i 4,6 GW gazowych. Przy zimowym zapotrzebowaniu rzędu 25-27 GW teoretycznie mamy nawet spory zapas! Teoretycznie.

Średni wiek naszych elektrowni węglowych to 49 lat (licząc od uruchomienia pierwszego bloku). 1/3 mocy ma ponad 50 lat, a 1/3 w tej dekadzie ten wiek osiągnie ("pokolenie" Gierka). Elektrownie węglowe są albo zamykane z powodu wyeksploatowania, albo wycofywane, bo nie spełniają już żadnych norm emisyjnych - choć często są wliczane do mocy, bo teoretycznie można je uruchamiać przy bardzo dużym zapotrzebowaniu. Zwykle jednak produkcja prądu się w nich nie opłaca z powodu kosztów uprawnień CO2 i środowiskowych (emisja SO2, NOx, PM10 i PM2,5). Taniej wychodzi import prądu od sąsiadów. Zimą robimy to niemal codziennie, a importowanie 10-15% naszego zapotrzebowania jest normą. Będzie tylko gorzej, bo czekają nas kolejne wyłączenia starych bloków, a te najnowsze mogą nawet nie doczekać swojej starości, bo być może koszty emisji CO2 za 10-15 lat będą za wysokie, żeby produkcja była opłacalna.
Te moce trzeba czymś zastąpić i właściwie już jesteśmy mocno spóźnieni, a po 2030 r. braki mocy będą dotkliwe. Jeśli więc chcemy stabilnego, zeroemisyjnego źródła energii elektrycznej na ok. 60-80 lat, to właściwie nie ma wyboru poza atomem. 3 bloki AP1000 zapewnią nam ponad 10% naszego obecnego zapotrzebowania. To wciąż mało, dlatego w planach jest budowa dwóch EJ (szkoda, że odrzucono projekt koreański, gdzie reaktory mają 1400 MW mocy).
Największym problemem są koszty - wciąż nie znamy modelu finansowania naszej budowy i jest to dość zatrważające. Nie podano też szczegółów - pojawiły się informacje z konkretnymi kwotami, ale to nie były oferty, a jedynie szacunki. Można się spodziewać 20 mln zł/MW, ale uwzględniając całokształt (lokalizacja, droga, linia kolejowa, pirs, linie przesyłowe itd.) nawet 30 mln zł/MW. Tymczasem koszt budowy elektrowni wiatrowej to zaledwie 5,3 mln zł/MW.

Czemu więc atom, a nie samo OZE?

Ponieważ współczynnik wykorzystania mocy przekracza 90%, a przestoje na przeładunek paliwa, inspekcje i remonty są planowane z dużym wyprzedzeniem. Czyli mamy niezwykle stabilne źródło zasilania 24/7, niezależne od pogody, pory dnia lub roku.
Dla elektrowni wiatrowych w Polsce ten współczynnik wynosi ok. 30%. Mało tego, ok. 40% powierzchni kraju ma słabe warunki wiatrowe, reszta średnie, dobre są niemal wyłącznie na wybrzeżu (choć i tak na Morzu Północnym ten sam wiatrak wyprodukuje dwa razy więcej prądu) i w górach. W Polsce nierzadko występuje cisza wiatrowa, która potrafi trwać całymi dniami. Czy to znaczy, że wiatraki są bez sensu? Nie, w dobre dni potrafią generować całkiem sporo prądu (dzisiaj 5-6 GW na 9,7 GW mocy zainstalowanej, pokrywając ok. 25% zapotrzebowania, ale wczoraj generowały 6-7 razy mniej prądu niż dzisiaj). Przy silnych wiatrach stajemy się nawet eksporterem energii elektryczne - to są jednak epizody (szeroko nagłaśniane zwłaszcza w czasie zimowych huraganów przechodzących przez Europę).

Fotowoltaika?

Nie mamy energii słonecznej w nocy, a te zimą są długie. W grudniu i styczniu nawet w ciągu dnia produkcja jest słaba i trwa zaledwie 5-6 godzin. Tu polecam np. kanał Panele Fotowoltaiczne, gdzie jest live z danymi z okolic Rzeszowa. Tam w grudniu i styczniu produkcja energii elektrycznej jest 7-8 krotnie niższa, niż latem. Np. wczoraj instalacja 5,5 kWp dawała ok. 240 W prądu przez 5 godzin (dziś 0, bo spadł śnieg). Latem to jest całkiem ciekawe rozwiązanie, ale wciąż zostają nam zimy - te same, w czasie których chcemy grzać nasze domy np. pompami ciepła (o ładowaniu samochodów elektrycznych nie wspominając). Tu nie pomaga teoretycznie ogromna moc zainstalowana PV w Polsce - 14 GW. W zimowy dzień 10% wydajności to całkiem dobry wynik.

No to może magazynujmy energię produkowaną latem (i/lub w wietrzne dni) i wykorzystujmy ją w bezwietrzne zimowe noce!

Nie ma w tej chwili żadnych możliwości magazynowania energii na tę skalę. Elektrownie szczytowo-pompowe w Polsce mogą zmagazynować 9 GWh, czyli 20 minut aktualnego zapotrzebowania (oczywiście nie mają takiej mocy). Gdyby wybudowano je we wszystkich planowanych lokalizacjach, to pojemność mogłaby osiągnąć 1 godzinę aktualnego krajowego zapotrzebowania. 1 godzinę. A to jest najtańsza forma magazynowania energii.

A może akumulatory?

Akumulator Tesli 3 ma 57,5 kWh. Czyli 1 GWh to 17400 takich akumulatorów (zakładamy, że da się wykorzystać 100% pojemności). Żeby zmagazynować prąd dla całej Polski na 1 godzinę potrzebujemy 435 000 takich akumulatorów (niemal cała kwartalna produkcja tego koncernu). Oczywiście mamy w planach zmianę samochodów spalinowych na elektryczne, więc ta produkcja musi wręcz rosnąć.
[w domu jednorodzinnym z PV magazyn 100 kWh mógłby pozwolić na niezależność energetyczną od marca do września, ale prądu w magazynie zaczęłoby brakować już w październiku, a zimą PV nie da żadnych nadwyżek, żeby go naładować]

W praktyce do balansowania OZE używane są elektrownie gazowe, które dzięki swojej elastyczności mogą "zastąpić" słabszy wiatr lub brak słońca. Ale to uzależnia nas od dostaw gazu, generuje CO2, a traktowanie ich jako substyt OZE znacznie zmniejsza ich opłacalność (trzeba wybudować elektrownię, która nie będzie produkowała prądu przez cały możliwy czas).
Atom oczywiście ma swoje wady. Przede wszystkim elektrownia musi zarobić na swoją budowę i rozbiórkę. Dlatego przez cały okres eksploatacji powinna pracować z pełną mocą. W USA przy nadwyżkach mocy wyłączane jest OZE, nie elektrownie atomowe - właśnie z tego powodu. W Niemczech wyłączono EJ z powodów politycznych i te nie zdążyły w pełni zarobić na swoją likwidację.
To jest projekt na 100 lat (10 lat budowy, 80 eksploatacji i 10 likwidacji), ale jeśli chcemy mieć prąd 24/7/365, to w tej chwili nie widać innej alternatywy.
#energetyka #atom #oze #polska #gospodarka
[grafika AI z nuclear.pl]
00e90dc9-62e1-4bbd-9413-79ab4e9f3991
cotidiemorior

@Nemrod już sama ta debata o elektrowni atomowej i budowanie jednej z 50 lat to beka i żenada. My potrzebujemy z kilkanaście elektrowni atomowych. xd

kotos

No kurwa nie. Potrzebujemy nirentiwnegi górnictwa które utrzymujemy. Ehh

Rozpierpapierduchacz

@Nemrod atom powinien stać już chuj wi ile lat w Żarnowcu, wszystko było gotowe, przygotowane, lokalizacja też spoko bo rzut beretem od zbiornika elektrowni wodnej, betony wylane, nawet hotel dla pracowników był postawiony. No i co? Betony poszły się jebać, hotel to ruina, wszystko jak krew w piach

Nemrod

@Rozpierpapierduchacz A najlepsze jest to, że tacy Słowacy zakonserwowali budowę i po 20 latach ją ukończyli. Tylko my jesteśmy tacy durni, żeby pozwolić temu popaść w ruinę.

bucz

@Nemrod nie wiem czy to plotka ale ponoc nasz zakupiony do zarnowca reaktor zostal potem sprzedany i do dzis pracuje w EJ

Zaloguj się aby komentować