Zakup pociągów mogących jechać z prędkością 320km/h.. choć niedawno mówiono o 350km/h, ale nie nie ważne - to tylko detale. Najbardziej frustrujące jest to, że budowa 300km odcinka KDP ma zająć prawie 15 lat, a może i dłużej. Ten układ zwany igrek jest totalnie bez sensu. Wykluczenie komunikacyjne wschodu i północy będzie trwać jeszcze przez dekady.


https://share.google/f5bOLTda6Gjqok23s


#kolej #pociagi #polska #ciekawostki #przemyslenia #transport

448dca14-5a4c-4c97-a8e5-a4673f66fcb4

Czy rok 2040 to rozsądny termin zakończenia budowy kolei dużych prędkości?

249 Głosów

Komentarze (43)

vredo

@cyber_biker Ceny biletów wzrosną o 320% + podatek belki i spróbuj se jeszcze miejsce zamówić.

BoJaProszePaniMamTuPrimaSorta

@cyber_biker brakuje odpowiedzi: skąd mam k⁎⁎wa wiedzieć, nie znam się na tym

LaMo.zord

@BoJaProszePaniMamTuPrimaSorta tak nie po polsku?

BoJaProszePaniMamTuPrimaSorta

@LaMo.zord trochę tak, bo jednak bycie Polakiem zobowiązuje do posiadania opinii na wszystkie istniejące tematy xD.

Semicolon

@cyber_biker termin jest tak odległy, że ma 90% szans na nie powstanie

eloyard

Ja nadal przypomnę, że KDP Warszawa - Litwa, przez m.in. Białystok, jest planowane na niektórych (większości?) odcinkach jako 200km/h. Rail Baltica. TEN-T. Linia do trzech Krajów Bałtyckich, a do 2050 może i też do Finlandii. Szybka Kolej - 200 km/h xDDDDDDD

Opornik

@cyber_biker kolejny wał jak na pendolino będzie? Jechałem tym je⁎⁎⁎ym pendolino nad morze, wlekł się jak podmiejski. A cała trasa nówka, przejazdy bezkolizyjne itd., więc to nie wina torów.

michal-g-1

@Opornik czyli ambitna inwestycja = wał


Jak w tym kraju ma być normalnie, skoro ludzie mają takie podejście?

macgajster

@Opornik podobno mijanki są za rzadko i nawet jeśli może szybciej to nie może, bo inne czuczu musi mieć czaś zjechać i dać się wyprzedzić.

AndzelaBomba

@michal-g-1 trochę wał, bo jak kupywali Pendolino reklamowali, że to najszybszy włoski pociąg, a wtedy najszybszym włoskim pociągiem był Italo (kursuje między największymi włoskimi miastami) 😏

michal-g-1

@macgajster czyli to dobrze ze powstaje KDP, aby te prędkości dało się rozwijać?

Opornik

@michal-g-1 czemu się bawisz w adwokata diabła? Pendolino to był jawny wał, poza tym ta firma słynie z wałków.

cyber_biker

@Opornik Jaka trasa nówka? Przecież tam można jechać max 160km/h, trwa remont i aktualizacja urządzeń oraz systemu stertowania ruchem / GSMR. Pendolino jechało już po CMK z prędkością 293 km/h podczas testów ponad 10 lat temu ( ͡~ ͜ʖ ͡°)


Bez GSMR nie będzie 250 km/h na CMK

Podczas wczorajszego (18 grudnia) spotkania z dziennikarzami mówili o tym członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki oraz wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak.

– Dostosowanie Centralnej Magistrali Kolejowej do prędkości 250 km/h jest związane z GSM-R. To jest nasza największa zagwozdka, jeśli chodzi o zakończenie prac w zakresie torowym na CMK. Potrzebujemy systemu GSMR, żeby uruchomić ETCS poziomu 2 i jeździć powyżej 200 kilometrów na godzinę, a właściwie to wrócić do tej prędkości i przekroczyć tę prędkość, bo praktycznie na całej CMK zeszliśmy poniżej 200 km/h – mówił minister Malepszak.

cyber_biker

@michal-g-1 KDP ma zapewnić prędkość do 350km/h, ale to trzeba budować od zera. Trasę Barcelona - Madryt (620km) budowano prawie 15 lat, ale tam jest mnóstwo tuneli drążonych w litej skale; obecnie możesz sobie tam pojechać 310 km/h - czas podróży 2:30h

Wyrocznia

Jak w tym kraju ma być normalnie, skoro ludzie mają takie podejście?


@michal-g-1 oczekujesz normalności w kraju, którego prezydentem jest kibol i sutener? Może frytki do tego? XD

Opornik

@cyber_biker to mi wytlumacz czemu się wlekłem z wawy do Gdyni 8h w tym Spierdolino.

macgajster

@michal-g-1 a ja nawet nie wiem jak to ma iść i co tam ma jeździć jeśli to linia dedykowana takim pociągom, to tak. Tylko ludzi będzie trzeba skusić do powrotu do pociągów, bo ostatnie 20 lat to zniechęcanie

cyber_biker

@Opornik Nie wiem, chyba była jakaś awaria i duże opóźnienia, normalny czas przejazdu na tej trasie to 2h51min.

092f792a-989d-4a11-9996-e90da83876ce
ColonelWalterKurtz

Już to k⁎⁎wa widzę. Elektrownię jądrową budują od ok 15 lat ( mówię tylko o XXI w) i jeszcze chyba łopatą nie jest wbita nawet XD

michal-g-1

@ColonelWalterKurtz czyli budują 15 lat ale nie zaczęli budowy???

zjadacz_cebuli

@michal-g-1 bo w budowaniu nie ważne jest zbudowanie a ciągłe budowanie xD

ColonelWalterKurtz

@Szuuz_Ekleer ok. Łopata wbita. Nieźle jak na 15 lat

osn_jallr

"wykluczenie komunikacyjne wschodu i północy"


Nie no, inwestycje tej wielkości zacznijmy od połączenia Białegostoku z Elblągiem, żeby wiejskie baby mogły szybko się spotkać na ploteczki.

eloyard

@osn_jallr Akurat bezpośrednie połączenie Białystok - Olsztyn - Elbląg - Gdańsk to jest dobry pomysł, bo jazda przez Warszawę to jest jakiś chory pomysł - zwłaszcza dla Warszawy i reszty tamtejszego ruchu.


Ja wiem że ciężko to niektórym przetworzyć, ale dylemat jajka i kury jest realny: bez braku komunikacji (inwestycji w infrastrukturę), nie będzie inwestycji (inwestycji). A sam region Białegostoku jest dalej bramą na wschód (BY) i północ (LT, LV, EE, a i trochę FI) a na upartego przy dobrym skomunikowaniu się po otwarciu Via i Rail Carpatii, także na południe (UA, SK i niżej, w tym Bałkany i na Morze Sródziemne).


Już otwarcie S8, S19 i S61 dużo dało regionowi oraz komunikacji z krajami ościennymi. Trzeba skomunikować cały kraj i tworzyć trasy alternatywne, a nie pompować główne rurki i się dziwić czemu one są cały czas zapchane, przecież my tylko staramy się skanalizować ruch na nich i każdy problem typu wypadek blokuje wszystko...

osn_jallr

@eloyard Nie mówię żeby ogrodzić ten teren murem i zrobić rezerwat. Przede wszystkim chodzi mi fakt opłacalności ekonomicznej kolei jeżdżącej ponad 300km/h. Pierwsze trasy kolei dużych prędkości na całym świecie były budowane na najbardziej intratnych liniach - między największymi ośrodkami - bo to miało szanse się zwrócić. Po poznaniu technologii i zmniejszeniu kosztów można się bawić w łączenie prowincjonalnych miast.

eloyard

@osn_jallr Pierwsze trasy KDP były budowane 50 lat temu xD


200km/h to nie jest KDP BUDOWANY w 1. ćwiartce XXI wieku. Obecna inwestycja jest na najbliższe kilkadziesiąt lat, a UE cały czas robi podchody na redukcje lotów na krótkich dystansach i przekierowywanie czego się da na zbiorkom na krótkich i dalszych dystansach.


Szybsze pociągi latały w latach 70-tych w Japonii omijając wulkany, trzęsienia ziemi, tsunami i Godzillę...


Jeśli na poważnie myśli o swoim kraju i UE, to musi być szybki link Północ-Południe od Helsinek (nawet jeśli kawałek miałaby być tylko promem) aż do Pireusu.

Schatzu

@eloyard Akurat tak się składa że mieszkam w północno-wschodniej Polsce i prace przy modernizacji połączeń kolejowych trwają w najlepsze więc z tym wykluczeniem komunikacyjnym bym nie przesadzał. Kilka lat temu zostało zmodernizowane połączenie kolejowe do Olsztyna przez Pisz, tamtędy są poprowadzone bezpośrednie połączenia do Gdańska. W tej chwili na ukończeniu jest modernizacja połączenia Ełk - Korsze, w której skład wchodzi zbudowanie linii kolejowej praktycznie od zera, budowa wiaduktów, strzeżonych automatycznych przejazdów, budowa nowych peronów nawet w najmniejszych miejscowościach i co najważniejsze elektryfikacja całej linii. Wkrótce (jeśli już tego nie zrobiono) zostanie rozpisany przetarg na modernizację linii Białystok - Ełk. Prędkość pociągów na obu zmodernizowanych odcinkach od 160 do 200 km/h co uważam za rozsądny kompromis.

eloyard

@Schatzu 200 km/h mordo. Nie chce mi się szukać aktualnych informacji, bo to się zmieniało w czasie, ale ja o to głównie się pruje. 200 km/h to nie jest KDP i nie powinno być tak brandowane, bo to żart. Gdyby to jeszcze to była linia tylko na Podlasie, to ok - ~1 godzinka z Białego do Wa-wy ujdzie. Ale to jest TEN-T i Rail Baltica.

Schatzu

@eloyard Nie przypominam sobie by Rail Baltica miała być koleją dużych prędkości. Od początku była projektowana dla prędkości zbliżonych do 200 km/h. Nawet chyba wg definicji UE może być tak nazywana dopiero po przekroczeniu 200 km/h.

eloyard

@Schatzu i to uważam za porażkę i deprecjonowanie wschodnich regionów UE, tak samo jak Polska traktuje swoje wschodnie regiony. Ja rozumiem że tam gdzie jest większy obrót gospodarczy, tam będzie większe obłożenie infrastruktury i zwrot z inwestycji - ale bez inwestycji w infrastrukturę nie będzie tego większego przyrostu obrotu gospodarczego. Błędne koło.


I tak, Rail Baltica była kwalifikowana do KDP zarówno przez ten, jak i poprzedni rząd, a nawet UE.


https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/jest-decyzja-rzadu-w-sprawie-cpk-119513.html


https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/miedzynarodowe-koleje-duzych-predkosci-86437.html


200 km/h xD

Schatzu

@eloyard Rozumiem frustrację. Sam chciałbym aby kolej dużych prędkości była jak najlepiej rozwinięta, ale nie ma się co oszukiwać w tej chwili mamy jedynie namiastkę KDP. Prawdziwa powstanie dopiero przy okazji budowy CPK. Jak zwykle wszystko rozbija się o dostępne fundusze. Przy ograniczonych środkach jest to chyba oczywisty wybór, a nie połączenia we wschodniej Polsce.

Ragnarokk

@eloyard A jak Radom się rozwinął dzięki lotnisku /s


Spoko, nie mam nic przeciwko rozwojowi infrastruktury nawet w rejonach gdzie z łuku do samolotów strzelają (znów /s), ale to musi łączyć ośrodki gdzie jest kapitał. Czyli wielkie miasta i aglomeracje. Żadne z tych co wymieniłeś nie jest ani wielkim miastem ani aglomeracją, nawet blisko.

Takie miasta super jakby były ok połączone, ale nie są priorytetem dla tych pierwszej jakości

100mph

@osn_jallr wiesz co, wymiotowac sie chce jak czytam taki komentarz, a dlaczego? bo gdzie bym nie jechal z okolic tego Bialegostoku to zawsze ale to zawsze musze jechac przez Warszawe xD nawet na poludniowy wschod Polski z polnocnego wschodu Polski najlepiej jechac przez Warszawe - przekraczasz linie Wisly i czujesz sie jak w innym swiecie xD wschod jest olewany, przez co nie ma inwestycji wiec wschod jest dalej olewany Amazon i inni wola budowac magazyny pod Wroclawiem bo pomimo braku chetnych do pracy maja dobra komunikacje, a na wschodzie ludzie robia za najnizsza albo jeszcze taniej bo nie ma inwestycji ... a potem olaboga nie chca glosowac na partie kojarzace sie z tym zachodem kraju

osn_jallr

@100mph takie zaradne chłopy i do tego z tania praca i unijnymi dotacjami, gdyby tylko nie ta warszawa po drodze...

100mph

@osn_jallr no tak bo chlopy se kolej i drogi sami budowac powinni

Bystrygrzes

@100mph z wropclawia dostarzysz do niemiec w 1 dzien, z bialego stoku raczej nie

Ragnarokk

@100mph

Rozumiem, że sugerujesz że należy granicę z Niemcami przenieść bliżej Podlasia?


No sorry, wiem że to nie Wasza wina, ale graniczycie z Białorusią i bęðziecie graniczyć z Białorusią. A do tego macie gęstość zaludnienia dwa razy mniejszą niż jest na Dolnym Śląsku, o Śląsku i Małopolsce nie będę mówił by nie kopać. Więc naturalne że centra logistyczne czy miejsca pracy dużo częściej są wzdłuż A4, bo klienci i pracownicy mieszkają wzdłuż A4, nie wzdłuż S8

bori

@cyber_biker Pan Malepszak to wszędzie dużo gada, wizje kreśli, ale efektów brak

twombolt

@bori Nie zgodzę się, z jego zasług:

- szybki remont z poprawą parametrów linii Wrocław - Kłodzko, którą pomykają teraz Baltic Expressy

- nowe połączenia na spalinowych zespołach trakcyjnych, w tym planowane Gorzów - Poznań

- optymalizację na linii Warszawa - Poznań, dzięki czemu zamiast 2;25 jest 2:15

Mynameis60

@cyber_biker A czy gdzie indziej gdzie nie inwestowano w kolejnym wygląda to inaczej? Ja nauczyłem się w UK, że kolej to po prostu spalarnia pieniędzy (HS2, TRU). Tylko to jest potrzebne, a robione bardzo finansowo i czasowo nieefektywnie.

cyber_biker

@Mynameis60 Tzn gdzie? W Polsce kolej była olewana przez ostatnie 30 lat więc mamy to co mamy, a przykład UK chyba nie jest zbyt dobry, bo tamtejsza kolej nigdy nie była wyznacznikiem jakości, ani prędkości


Może ostatnia nacjonalizacja Great British Railways coś poprawi, nie wiem, nie jeździłem po UK, niemniej kolej w Europie Zachodniej funkcjonuje bardzo dobrze i jest podstawą publicznego transportu.

Mynameis60

@cyber_biker A Polska kolej była kiedyś wyznacznikiem jakości czy hehe prędkości?


GBR jest państwowe, nacjonalizuje inne spółki. Z chęcią zobaczę jak to wyjdzie, bo taki burdel jak jest na kolei to nigdzie nie widziałem. Dla państwa mam nadzieję, że to się zmieni. Dla siebie - oby nie

Zaloguj się aby komentować