Zdjęcie w tle
Transport

Społeczność

Transport

2

Transport. Drogowy, kolejowy, lotniczy...

Zaloguj się aby komentować

Być może obiło Wam się o uszy, że w tym tygodniu Poznań ogłosił zakup do 24 używanych tramwajów z niemieckiego Bonn. Temat szybko stał się gorący po prawej stronie sceny politycznej. Publicyści i politycy przekrzykują się w osądach, że to niegodne dużego polskiego miasta albo że tylko w Polsce miasto, w którym jest fabryka tramwajów, kupuje tramwaje z innego kraju.


Jak się jednak okazuje, Poznań wcale nie jest osamotniony w takim działaniu. Jak widać na mapach od instytutu Leibnitza, używane niemieckie tramwaje jeżdżą m. in. w Sztokholmie, Helsinkach, Zagrzebiu czy Budapeszcie. Największym kupcem używanych tramwajów z Niemiec jest Rumunia, potem... same Niemcy, a dopiero na trzecim miejscu Polska. Tramwaje służą przez około 50 lat, więc te używane z Bonn posłużą jeszcze minimum jedną lub dwie dekady.


A jakie jest tło zakupu tramwajów z Bonn w Poznaniu? Poznań w ostatnich latach ambitnie rozbudowuje swoją infrastrukturę tramwajową. Powstała m. in. linia na Naramowice. Z powodu remontów i toczących się inwestycji, wiele z linii nie kończy się obecnie pętlą, przez co potrzebne są do ich obsługi tramwaje dwukierunkowe, takie jak te z Bonn. Poznań wynegocjował niską cenę (maksymalnie 46,3 tys. euro, w zależności od stanu tramwaju) i szybką ich dostawę (do końca roku). Tramwaje z Bonn zastąpią wysłużone Konstale, które nie są niskopodłogowe jak te niemieckie. Dla porównania, równocześnie Poznań złożył też zamówienie na nowe tramwaje z lokalnego zakładu Modetrans, które jednak są o wiele droższe (ok. 10 mln zł za jeden) i okres oczekiwania jest dłuższy.


Poznań nie jest też pierwszym miastem, które kupiło w podobnych okolicznościach używane tramwaje z Niemiec. Kilka lat temu Tramwaje Śląskie zakupiły z Frankfurtu nad Menem używane tramwaje z tego samego powodu - konieczności posiadania funkcji dwukierunkowości przez remonty.


https://www.instagram.com/p/DEeUlQAvDyl/

#poznan #transportpubliczny #niemcy #tramwaje #mapy

05b4866b-a46c-4efd-be5a-d4058858d7b5
87a65ed2-e4fa-4c58-904f-6bb13d966eaa
klawo

@Deykun Chcą wepchnąć tramwaje z Newagu?

jenot

@Deykun Lecą bo przycieli im chajs w poznaniu xD, po prostu, gdyby mogli, brali by nowe.

Guma888

Pierwsze już do Poznania dotarły

Zaloguj się aby komentować

Felonious_Gru

@Deykun ale że o co chodzi

Cybulion

@Felonious_Gru placisz i masz grzanie dupy w pociagu

Deykun

@Felonious_Gru przykładasz kartę i grzeje ci tyłek

Zaloguj się aby komentować

Mamy nowy rozkład jazdy PKP Intercity. Gdyby ktoś chciał jechać pociągiem IC Kopernik do końca, czyli do Warszawy Wschodniej będzie musiał kiblować łącznie 20 minut na Zachodniej i Centralnej. Podróżnym mającym bilet ZTM bardziej opłaca się wysiąść na Zachodnim i władować w SKM do Legionowa, która o 21:41 będzie na Wschodniej (a IC Kopernik dopiero 21:51) #pociagi #kolej #transport #transportpubliczny #warszawa #skm #pkpintercity #bydgoszcz #soleckujawski #torun #aleksandrowkujawski #wloclawek #Kutno #lowicz #sochaczew

cc11e1f5-6c60-45a8-8ccf-d6bcac332b5b
96c38d67-b4c9-4620-93cb-fc54a462c428
Rozpierpapierduchacz

Ostatnio dorosłem do faktu, że mniej cenię sobie swój czas niż swoją wygodę. Mam dwie opcje dojazdu u siebie - SKM i Regio. Regio jedzie 20 minut krócej, ale wymaga ode mnie jednej przesiadki i możliwie stania na peronie, jeśli jeszcze nie będzie podstawione. I pogodziłem się z faktem, że mi się k⁎⁎wa nie chce.


Ani to dobrze pograć, ani nic obejrzeć, bo zaraz przesiadka, a jeszcze trzeba wysiąść, przesiąść, znaleźć miejsce o ile będzie...

A tak? Wsiadam i jadę. Tracę prawie godzinę dziennie. Ale k⁎⁎wa nie chce mi się kombinować, żeby ją zaoszczędzić

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@Rozpierpapierduchacz no coś w tym jest. Jak jeszcze jest lato i dobra pogoda, to jak cię mogę, można sobie postać na peronie, ale jak piździ złem, leje, wieje albo wali śniegiem, to to jest ostatnia rzecz, na jaką miałbym ochotę i jak mam siedzieć 20 minut w ciepłym pociągu, albo czekać 20 minut na peronie trzepiąc się z zimna, tylko po to, żeby potencjalnie usłyszeć, że pociąg jeszcze będzie opóźniony o pół godziny "bo powody", to wybór jest chyba jasny.

Miedzyzdroje2005

@NiebieskiSzpadelNihilizmu wyobraź sobie, że komuś może się spieszyć nawet o te 10 minut...

entropy_

@Miedzyzdroje2005 w zeszłym miesiącu sprawdzałem pociąg do stacji łódź kaliska żeby do zoo pojechać. Jechał 2+ godziny z czego na rozkładzie było że stoi na przedostatniej stacji 20min xDD

Teraz zeszli z dwóch godzin i jest tylko pół godziny dłużej jak autem xD

ca2094a4-e982-4856-b01c-407e499228c0
TytusBomba

@Miedzyzdroje2005 będzie tak minimum do zakończenia remontów w tym miejscu, bo wiesz że te przestoje są przez trwające remonty, prawda?

Miedzyzdroje2005

@TytusBomba jakie remonty? Zachodni już normalnie działa... Wykańczają dworzec i robią tramwaj pod nim, ale stacja jest na tyle funkcjonalna, że pociągi jak jeździły, tak jeżdżą

TytusBomba

@Miedzyzdroje2005 trwający remont linii średnicowej:


  • remont lub przebudowa dworców i przystanków kolejowych, m.in. Warszawa Zachodnia (w trakcie), Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia,

  • budowa nowych przystanków w centrum: Warszawa Nowy Świat i Warszawa Solec,

  • przebudowa tunelu kolejowego w centrum miasta (pod Alejami Jerozolimskimi),

  • remont mostu kolejowego,

  • przebudowa układu przejść podziemnych pod rondem Dmowskiego,

  • budowa podziemnego łącznika PKP Warszawa Śródmieście – metro Centrum (we współpracy z miastem),

  • budowa nowego tunelu drogowo-tramwajowego pod stacją Warszawa Wschodnia (we współpracy z miastem) oraz dodatkowo nowego tunelu dla pieszych.


zachodni nie działa normalnie i jeszcze długo nie będzie działał, nie wiem skąd ten dziwny pomysł

Zaloguj się aby komentować