Czy widzieliście ta reklamę?
No to już jest bezczelność
#polityka #polska #bekazpisu
ed1483da-1fba-48f5-af1c-9b6606dfa0fa
Matkojebca_Jones

@Badmanek Ale to jest prawda.

O ile to co robił PiS w kwestii pandemii można nazwać "skutkiem pandemii" no to się zgadza.

Chyba że masz folię na łbie i wierzysz w "plandemię" "fałszywą pandemię" i inne konfiarskie brednie.

starebabyjebacpradem

@Matkojebca_Jones środki były nieadekwatne do zagrożenia i przykład Szwecji nam to ładnie pokazuje, jak nie było dodatków covidowych dla lekarzy wykrywalność spadała jak były to się nagle zwiększyły i spaść nie mogły.

GordonLameman

@Matkojebca_Jones

Nie.

Inflacja bazowa była dwa razy wyższa niż w innych krajach przed pandemią.

AM0k_music

@Matkojebca_Jones XDXDXD ale masz sprany czerep XD

KierownikW10

Całkowita winę za inflację ponosi NBP jako instytucja, która powinna dbać o jakość pieniądza. Mogli podnosić stopy jak inflacja ruszała w górę rozbijana cpvidowym rozdawnictwem szmat z pisu, a zamiast tego glapa wciskał wszystkim kit na konferencjach prasowych.

sierzant_armii_12_malp

@Matkojebca_Jones Inflację spowodowało rozdawnictwo w stylu 500+ i zbyt niskie stopy procentowe - o ile wiem, mamy jedną z najgorszych inflacji w UE, ścigamy się z Węgrami.


Gdyby nie PIS, byłaby pewnie z połowę mniejsza.

db810aca-fba0-4456-aa6f-71bf1677a73c
Matkojebca_Jones

@sierzant_armii_12_malp Przecież sam podałeś link że o tym że inflacja wystrzeliła dopiero w 2020 roku. Gdyby twój wykres obejmował rok 2022 to byłoby to bardziej widoczne.


A co do twojego gdybania, nawet gdyby była o połowę mniejsza to nadal byłaby pandemiczna inflacja (grubo powyżej 3%, czyli max celu inflacyjnego)

sireplama

@sierzant_armii_12_malp hola hola! O Obajtku zapomniałeś?

PomidorovaLova

pandemia była prawdziwa, tak samo jak pisowski fundusz na walkę z nią którego pisowcy używają, podobnie jak innych funduszy, do wyciągania pieniędzy poza budżetem.

kodyak

@Matkojebca_Jones jeśli ktoś pisze po tych argumentach że obwinianie NBP to narracja Kremla to już samo to przcezy wszystkiemu co wcześniej napisał,


Wszelki argumentacje stają tendencyjne,


Prawda jest taka że glapcio przez prawie pół roku piperzyl ze inflacji nie będzie a jak się zaczynała to mówił że to tylko chwilowe i przespał moment stąd też jesteśmy jednym z krajów z najwyższą inflacja.


Co ciekawe teraz też generalnie partoli bo stopy już są bardzo wysokie więc nie może ich bardziej podnieść by inflacja spadała szybciej więc będziemy dalej się z nią meczyc


To jest cała seria porażek NBP, widać jak na dłoni że NBP pilnował przede wszystkim budżetu i długu państwa a nie wartości pieniadza


I to nie jest opinia z internetu to także opinia ludzi siedzacych w tej rpp

BigKr4SHh

Zgadzam się. O ile dopisek na dole trochę na siłę, to nie rozumiem dlaczego dwa punkty wyżej to takie „hard to swallow pills”. Może i dało się zrobić to i owo lepiej ale główne przyczyny pozostają takie same.

sierzant_armii_12_malp

@Matkojebca_Jones Szła w górę odkąd PiS przejął władzę. I żadne fikołki tego nie zmienią. Tak się kończy rządzenie, jakby prosperity miało trwać wiecznie - zamiast spłacać długi i robić rezerwy, wymyśliło się 500+. No i są skutki.

sierzant_armii_12_malp

@sireplama Raczej o kupowaniu wungla z rosji i wywieszaniu billboardów, jak to zła łunia nam wiatraki każe stawiać, i fotowoltaikę na dachach instalować.


Wstrzymanie części funduszy unijnych (bo najważniejsze, żeby Tuleya nie mógł orzekać i LGBT się nie panoszyło) też trochę się pewnie przyczyniło.

Matkojebca_Jones

@sierzant_armii_12_malp Ale to nie fikołki, tylko dane.


Cel inflacyjny (norma) wynosi 2,5% inflacji.


I tak inflacja

2017: 2%

2018: 1,6%

2019: 2,3%


Wszystko to mieści się w normie (tak miało być). Nawet nieznacznie niżej niż cel inflacyjny.

Natomiast od roku pandemii:


2020: 3,4%

2021: 5,1%

2022: 14,4%

sierzant_armii_12_malp

@Matkojebca_Jones Ekstrapoluj sobie zmiany sprzed pandemii i odejmij. Bez rozdawnictwa i innych durnych PiSu inflacja byłaby mniej-więcej o połowę mniejsza. To fakt.

Matkojebca_Jones

@sierzant_armii_12_malp


"Ekstrapoluj sobie zmiany sprzed pandemi. "

Wychodzi na to że bez pandemii inflacja byłaby o wieeele wiele niższa.

Nie rosła ona liniowo, tylko skok pojawił się akurat wtedy gdy pojawiła się pandemia.


Inflacja krocząca i inflacja galopująca pojawiły się przy pandemii.

Przed pandemią była wyłącznie inflacja pełzająca.

To nie są żadne fikołki jakie mi imputujesz, tylko fakty.


" Bez rozdawnictwa i innych durnych PiSu inflacja byłaby mniej-więcej o połowę mniejsza."

Bez pandemii zapewne nie byłoby rozdawnictwa kasy przedsiębiorcom, żeby im firmy nie poupadały. Przeczytaj jeszcze raz mój pierwszy komentarz na samym początku.

Bez "rozdawnictwa" byłyby z kolei inne skutki gospodarcze. Np. nie mielibyśmy w tym momencie najniższego bezrobocia w UE jak obecnie.

keborgan

@Matkojebca_Jones Hasło na dziś "sofizmat". Inflacja rosła już przed covidem,

lewicy się to nie podoba, ale rozdawnictwo tak właśnie działa. Przeżarto pieniądze oszczędzone przez Tuska, dodatkowo wydrukowano 300 mld w czasie covidu, które wydano bez sensu, bo mamy najgorsze wyniki z krajów rozwiniętych - 300k nadmiarowych zgonów, przy okazji rozjebano gospodarkę. Wojna tylko dodała kropkę nad i.

Teraz z polaczków trzeba wytrzepać tę kasę - nie ma innego wyjścia.

sierzant_armii_12_malp

@Matkojebca_Jones Przed pandemią mieliśmy inflację rosnącą. W magiczny sposób zaczęła rosnąć akurat wtedy, kiedy PiS rozpoczął rozdawnictwo.


I nie, nie tylko pomoc przedsiębiorcą nakręciła inflację - ale również takie rzeczy, jak „bon turystyczny” (żeby skuteczniej zarazki roznosić chyba), a zaraz napędzi ją rozdawanie laptopów czwartoklasistom - i nie ważne, że pewnie 90% i tak ma komputery, budżet wytrzyma.


Bezrobocie akurat spada u nas od dawna. A skutki inflacji są tragiczne:

  • gromadzone przez ludność oszczędności „na czarną godzinę” wyparowują

  • wielu ludzi ucieka z oszczędnościami w stabilniejsze waluty (np. w EUR czy USD), co dodatkowo osłabia złotówkę

  • osobnik zbierający kasę np. na mieszkanie czy otwarcie własnego biznesu może nie być w stanie potrzebnej kwoty uzbierać, w najlepszym razie uzbiera ją znacznie później


Nie wiem, skąd wziąłeś tę normę inflacyjną - inflacja to zjawisko szkodliwe, i celem normalnego człowieka jest żeby jej nie było.

Matkojebca_Jones

@keborgan

"Przeżarto pieniądze oszczędzone przez Tuska"

xD

keborgan

@Matkojebca_Jones nie wiem co cię śmieszy - za peło miałeś niską inflację, normalny poziom inwestycji. za pisu dług (nie deficyt) urósł 2x, masz inflację kilkanaście procent i inwestycje grubo poniżej średniej unijnej.

kodyak

@BigKr4SHh bo problemem jest to że jak coś się nie udaje to są czynniki zewnętrzne na które nie mają wpływu covid, inflacja świecie unia europejska, lekarze,pielęgniarki itd a oni są wspaniali i rozdają pieniadze

sierzant_armii_12_malp

@Matkojebca_Jones Mój cel inflacyjny wynosi 0% lub lekka deflacja. Cel NBP to sobie mogą wsadzić, ja nie jestem NBP.

A_I

@Badmanek 3. Tusk

binarna_mlockarnia

@Badmanek pisowskim skurwesynom puścily już wszystkie hamulce

staryhaliny

Skutkiem pandemii było drukowanie przez PIS pieniędzy bez pokrycia i rozdawanie tarcz, które miały łagodzić skutki zamknięcia przez ten sam PIS biznesów.

Szczuja

@staryhaliny plus sama kradzież na wielomiliardową skalę

Rebe-Szewach

@staryhaliny Tak Tak, PiS drukował pieniądze dla całego świata i stąd inflacja.

AmbrozyKalarepa

@Rebe-Szewach >drukował pieniądze dla całego świata

Ten sam rabin niejeden bank centralny kontroluje.

sebie_juki

@Rebe-Szewach jest subtelna różnica między 6.5% w UE a 14% w PL.

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/PRC_HICP_MANR/default/table?lang=en

No i to rządowe firmy paliwowe i energetyczne postanowiły skasować Polaków na marżach.

W TVP zapewne Ci nie mówili, jak miedzy lutym 2022 a majem 2022 marża HURTOWA (rafineryjna) Orlenu wzrosła:

  • w lutym 2022 - wynosiła 2.7USD/baryłkę = ok. 6,28 gr/litr

  • w styczniu 2023 - wynosiła 21,9 USD/baryłkę = ok. 59,82 gr/litr.

TVP poda "Orlen przynosi rekordowe zyski, za PO zarabiał mało".

TVP nie poda "Orlen po zagwarantowaniu sobie monopolu po przejęciu Lotosu podniósł marże ok. 9-krotnie".

TVP poda "Marża DETALICZNA Orlenu pozostała na niskim, niezmienionym poziomie".

Jeśli jesteś prostym człowiekiem, to wytłumaczę:

  • marża detaliczna to zarobek stacji paliwowej na litrze paliwa - czyli wzrost ceny paliwa między jej zakupem w rafinerii a Twoją płatnością na kasie

-marża hurtowa/rafineryjna to zarobek rafinerii między zakupem surowej ropy i poniesieniem wszystkich kosztów a ceną sprzedaży "do cysterny".

Łupią bezczelnie, i kłamią, że nie łupią.

Tego, że Obajtek robi to w porozumieniu z mocnodawcami z PIS chyba kwestionować nie będziesz.


Kolejny temat - ceny energii elektrycznej. Od kilkunastu lat istnieją pozwolenia na emisję CO2. Każdy zakład produkcyjny (elektrownie, ciepłownie, cementownie itd) dostaje swój przydział na dany rok. Chociaż konieczność posiadania pozwoleń wprowadziło prawo Unii Europejskiej, to PIENIĄDZE ZA SPRZEDAŻ POZWOLEŃ POZOSTAJĄ W POLSCE. W funduszu na transformację energetyczną. Wierutnym kłamstwem jest więc narracja Solidarnej/Suwerennej Polski, jakoby "EU wyprowadzała z Polski pieniądze opłatami emisyjnymi". Tyle, że o ile w prawie całej UE środki "na transformację energetyczną" przeznaczono na transformację energetyczną (m.in. rozwój energetyki wiatrowej, słonecznej, pływowej; oraz na obniżenie zapotrzebowania na energię przez udoskonalenia budynków czy technologii przemysłowych), o tyle w Polsce przeznaczono to na "bieżące wydatki" oraz na bardziej kurczowe trzymanie się węgla (m.in. budowa + wyburzenie bloku w elektrowni w Ostrołęce, czy rozwój kopalni w Turowie). Skutek to to, że mamy jedne z najwyższych ceny hurtowe energii elektrycznej w Europie przez większość dni w roku. Ceny detaliczne to znowóż historia tego, że z 4 z 5 firm energetycznych to firmy państwowe. I dziwnym trafem to te firmy najchętniej wytępują do URE o pozwolenie podniesienia cen energii dla klientów. Tego, że rząd ma wpływ na obsadę zarządu oraz działania tych 4 firm (Enea, Energa, PGE i Tauron) chyba też nie muszę udowadniać.


Są "jaskółki" dobrych ruchów, tzn i Orlen i niektóre firmy energetyczne wykonują pozytywne ruchy - jak farmy wiatrowe na Bałtyku. Ale w tych działaniach jesteśmy opóźnieni o jakies 6-10 lat w porównaniu do reszty UE. Energetyka atomowa? Tak, ale przyjdzie nam na nią jeszcze poczekać, a niestety PISowscy decydenci mają zamiłowanie do "zapłacę cenę X jakiemuś nieznanemu Ziutkowi, który założył firmę miesiąc temu i nigdy nie tworzył elektroni atomowych" zamiast "zapłacę X+10% firmie, która wybudowała juz 50 elektrowni atomowych na całym świecie i wiadomo, że kasa nie przepadnie". Dodajmy, że KAŻDY rząd po 1989 totalnie zmarnował swoją kadencję w temacie rozwoju energetyki jadrowej. Dotyczy to PO, ale dotyczy to też PIS, który dopiero w panice ostatniego roku próbuje przyspieszyć.


Na koniec, wracając do inflacji - wysoka inflacja oznacza "łatwiejsze rządzenie":

  • opłaty rosną na bieżąco

  • pensje w sferze budżetowej podnoszone są z opóźnieniem względem wzrostu cen

  • robi się w bolo ludzi, którzy wcześniej kupili obligacje ze stałym oprocentowaniem

  • robi sie w bolo ludzi, którzy trzymają złotówki (czy w domu, czy w banku)

  • prawie nikt nie protestuje, że trzeba nowelizować budżet, wiec nie trzeba się spinać by się w budżecie zmieścić (jest miejsce na kupowanie poparcia)

Dlatego najwyższa inflacja często jest w krajach, w których rządzący próbują utzymać się u władzy pod hasłem "moja wizja (dalszego rządenia) jest warta poświęcenia gospodarki" - z Wenezuelą i Turcją jako najbardziej znanymi przykładami.

Kyrie

@Badmanek Trochę mają rację. Wojna Amerykańsko Rosyjska na ziemi Ukraińskiej przyczyniła się co nieco do inflacji. Ale nie dlatego, że jest tylko dlatego, że aktualny rząd (PiS) karmi, ubiera, finansuje, zbroi i jeszcze dupsko nastawia co by nasi nowi bracia czuli się w Polsce swobodnie. Jesteśmy hub-em i magazynem, który sami napełniamy. Ale przecież nie chcesz mieć ruskich czołgów w Warszawie?! XD

Pandemia podobnie. Wirus, wirusem ale to co się działo przy okazji to głowa mała. Wielomiliardowe, błędnie (z logicznego punktu widzenia) wydawane pieniądze z tzw. parasol, zakup plastikowych śmieci (multum!), miliardy na tzw. "szczepionki", które są wręcz śmiertelnie szkodliwe, a już na pewno zbędne... nadal płacimy za to bo umowy.

Dodatki w medycynie (szeregowy pracownik wyciągał kilkadziesiąt tysięcy na miesiąc). Ubicie gospodarki (to akurat nie tylko w Polsce).


Tak, te dwie rzeczy w jakimiś tam stopniu przyczyniły się do pogłębienia inflacji ale nie przez samo zaistnienie ale przez sposób reagowania na nie rządu (PiS). Tylko, że to nie jest od razu widoczne na tym plakacie

conradowl

@Kyrie nie, nie mają trochę racji. Na plakacie masz jak wół, że inflacja to efekt pandemii i wojny. A jak obciążasz rząd to jesteś agentem Kremla.


Prawdą jest, że pandemia i wojna przyczyniły się do inflacji. Natomiast to jest część przyczyn, główne przyczyny to DECYZJE NBP oraz rządu podejmowane podczas pandemii i wojny.

Wojna i pandemia spowodowały inflację w całej Europie do 10% (łącznie z decyzjami tamtejszych rządów) gdy w Polsce inflacja dochodziła do 20%. Więc spokojnie dwa razy większy wskaźnik to właśnie efekt działań rządu, a skoro ta część pandemiczna to także na wskutek decyzji rządzących to lekko stwierdzić można, że 70% to wina rządu.

LaMo.zord

@Kyrie tak tak PiS zły, ale tak nie do końca. Oni chcieli może i nie najlepiej, ale to wszystko wina wojny, wirusa, tarota i przypływu. Nie ma co debili wybielać. Na ich miejscu trochę bardziej rozgarnięty student by sobie lepiej poradził.

GordonLameman

@Kyrie

Kretyńskie brednie.

Bylina_Rdestu

@Kyrie

Jesteśmy hub-em i magazynem, który sami napełniamy. Ale przecież nie chcesz mieć ruskich czołgów w Warszawie?! XD


Saszka, widzę, że ironicznie i z humorkiem starsz się podchodzić do tematu, ale serio nikt was tutaj nie chce xD przecież kacapski imperializm nie zatrzyma się na Dnieprze tylko pójdzie dalej.

PanPaweuDrugi

@Kyrie ale onucą zawiało, idę okna pootwierać

Kyrie

@conradowl No tak. Tak jak napisałem. Ze sztuczną pandemią dali wszyscy dupy. Ale pisowcy szczególnie. Podobnie z nie naszą wojną.

Ogólnie zgadzam się z tym co napisałeś. To głupie decyzje NPB i rządu pogłębiły kryzys. I nadal pogłębiają.


@LaMo.zord

Broń Boże nie bronię pisowców. Niestety, ale okazali się bandą skończonych debili i złodziei. Nie mogę już czytać o tych opasłych mordach. PiS już dawno przebił dno polskiej polityki. Chyba nawet rządy mafijnego SLD odstawił na drugie miejsce.


I jakieś dwa ciule wyzywają mnie od agentów kremla i onucy. NICE XD Oni potrzebują takich pożytecznych idiotów.

Teraz jeszcze ponabijajcie się z "onych" i spać

Kyrie

@PanPaweuDrugi Cóż. Posprzątaj czasem w tej swojej melinie.

Fulleks

Pożar w burdelu - świetnie !

Balactatun

Dlaczego NBP broni rządu? Czyżby nie byli apolityczni?

inty

@Badmanek A widziałeś baner na budynku NBP? To jest dopiero walczenie z inflacją reklamami.

6a5cceee-cfbe-4fc1-baad-769f565029b9
Badmanek

Żeby nie było, Ja nie twierdzę, że te dwa czynniki nie miały wpływu na inflację ale nasz rząd i NBP swoimi decyzjami, mocno przyczyniły się do rozmiarów tej inflacji. A przyczyniły się przez nieudolną politykę karmienia inflacji rozdawnictwem i nieudolna polityką fiskalną państwa

smileer

@Badmanek mi się niepodoba słowo nieudolna, przecież to wygląda na celowe działania

5tgbnhy6
  1. "Pandemia" i jak została wykorzystana do ograbienia społeczeństwa z jego podstawowych praw oraz wspólnych środków pieniężnych
sebie_juki

@Badmanek "Obciążanie narracji Kremla za wysoką inflację to wina NBP i rządu"

bizonsky

Wygląda jak treści sponsorowane na wykopie

shogoMAD

Jeśli ktokolwiek będzie cokolwiek zarzucał NBP to nazwiemy go ruską onucą i pora na CSa

BratuOstatnieGacieOddajOnuco

@Badmanek ale to akurat prawda, w całej Europie masz gigantyczna inflacje, w uk ceny poszły w górę o 100 procent, nie wiem skąd te oficjalne dane ze tylko 11

Dobreityle

@BratuOstatnieGacieOddajOnuco To ja powiem od siebie, że ceny w UK poszły o 1000 procent, kto da wincyj?

BratuOstatnieGacieOddajOnuco

@Dobreityle wiekszosci prduktow - ser camambert zawsze kosztował funta, teraz 1.79, sok wyciskany 1.59, teraz 2.49, wszystkie produkty które kosztowały po funcie teraz 1.40-2.00 itd itp.

Tom.Ash

@Badmanek całe rządy PiSu to realizacja scenariuszy Kremla więc coś tam jest na rzeczy

voy.Wu

@Tom.Ash wcześniej zrealizowanych na Węgrzech, gdzie kaczor wprost powiedział kilka lat temu że u nas będą robić tak jak tam. obiecał drugi Budapeszt, no i jest. nawet to zdanie na dole plakatu to techniki z ruskich podręczników jak prowadzić propagandę: zawsze zanim ktoś oskarży o coś partie należy dokładnie o to oskarżyć opozycję z wyprzedzeniem. po tylu latach rządu pisu nie robi to rzadnego wrażenia. tak jak komisja do badania wpływów rosyjskich, gdzie wszyscy sojusznicy pisu w europie (z przed wojny przynajmniej) nie kryją już bezpośrednich powiązań z ruskimi.

Usted

@Badmanek bezczelność to była jakoś w 2015. Ten termin został już dawno wsiąknięty w ogólną narrację obecnie rządzących. Nic nowego. W sumie przestają nawet zaskakiwać. Budzisz się i wiesz ze będzie nowa afera. W chuj przykre.

winiucho

Lemingi z nbp nawet nie potrafią nazwać wojny wojną, tylko agresją. Ruskie przydupasy... (╯ ͠° ͟ʖ ͡°)╯┻━┻

onuca

@Badmanek główne objawy COVID-19:

  • gorączka

  • kaszel

  • inflacja

( ͡° ͜ʖ ͡°)

anonekzforczana

@Badmanek Tak się kończy szafowanie określeniem "ruski agent" czy "szur". To było oczywiste, że politycy będą wykorzystywać te określenia, jak już większość plebsu się z nimi oswoi. Szukaliście ruskich agentów to macie, każdy z tych, co krytykują PIS, jest teraz ruskim agentem. Zapraszam na komisję jutro po 15.

Zaloguj się aby komentować