Z racji niezerowego zainteresowania postami spod tagu #ciekawostkikolejowe i posiadaniem przeze mnie pewnej wiedzy w tym temacie, może były by osoby zainteresowane wyjaśnieniem jakiś konkretnych zagadnień? Specjalizuję się głównie w dziedzinie infrastruktury kolejowej, więc tu mam największą wiedzę, ale na inne tematy też mógłbym co nieco powiedzieć.


#kolej

72f1eb8f-1feb-4906-80a9-6e441973542c

Komentarze (78)

bori

@PanNiepoprawny Nie no, ws. jaków to proszę do mojej małżonki, jest weterynarzem.

Taxidriver

Czy jak stanę na torach i rękoma(lub innymi przedmiotami) sięgnę trakcji, to czy uda mi się dojechać ze Zbaszynka do Hanoweru bez żadnych przygód?

Bo póki co to mam bardzo złe doświadczenia.

bori

@Taxidriver Musisz wykupić trasę w PKP PLK.

PanNiepoprawny

@Taxidriver ciesz się że masz jakiekolwiek. Można powiedzieć, że masz bezcenne doświadczenie

Opornik

@bori Czemu nowe lokomotywy mają większe koła?

Taxidriver

@Opornik by osiągać większe prędkości.

bori

@Opornik Zależy które porównujemy. Bo jak porównujemy takiego newagowskiego Dragona (1250 mm średnicy) z takim parowozem Pt47 (1850 mm) jest na odwrót.

Opornik

@Taxidriver @bori Ale ja na serio pytam. Myślałem że może potaniała technologia toczenia kół czy co. Porównanie z parowozem jest niestosowne.

Felonious_Gru

@Opornik może kwestia nalewek i bieżnikowania ( ͡° ͜ʖ ͡°)

bori

@Opornik Nie jestem specjalistą w kwestii taboru, ale z tego co widzę to większość starych i nowych ma podobne średnice. Różnice wizualne wynikają bardziej z konstrukcji samych wózków.


Od czasu parowozów jest też zasada, że im większa średnica koła, tym lepiej prędkość kątowa przelicza się na prędkość liniową. Stąd też lokomotywy towarowe i manewrowe mają mniejsze średnice kół niż te pasażerskie i uniwersalne.

myoniwy

@bori Kiedy zmieni się napięcie z 3kVDC na coś normalnego typu 15KVAC?

bori

@myoniwy Temat rzeka. Napięcie które obecnie mamy (3kV DC) jest skutkiem przyjęcia takiej a nie innej koncepcji elektryfikacji węzła warszawskiego w latach 30tych XX wieku. Po wojnie przyjęto to jako standard dla całej sieci, chociaż w 1945 roku, po przejęciu tzw. Ziem Odzyskanych, dominowała poniemiecka infrastruktura 15kV 16 2/3 Hz AC. Ta niestety była sukcesywnie wywożona m.in. przez Armię Czerwoną.

myoniwy

@bori Ty nie o historii tylko o przyszłości gadaj.

bori

@myoniwy Nie ma na razie konkretnych planów. Przy okazji Kolei Dużych Pedkości (tzw. Igreka) mówi się o systemie prądu zmiennego, ale poza tym to cięźko coś powiedzieć. Przy elektryfikacji całej sieci na 3kV DC, jej przebudowa to gigantyczne wyzwanie.


Może zrobię o tym jakiś post.

Tr8025

@bori CMK i linie do CPK mają mieć 25kV AC z tego co kojarzę, były przetargi na plany koncepcyjne zasilania dla tych odcinków. Popraw mnie jeśli się mylę, bo pewności nie mam

bori

@Tr8025 Dokładnie, takie są plany. Ale od koncepcji do projektu jest jeszcze trochę, nie mówiąc o samej realizacji

Adonix

@bori @myoniwy przez co cierpimy a na trasie do Szklarskiej liczymy, że nie staniemy.

Cybulion

Opowiadaj mordo. Wołaj.

bori

@Cybulion No więc, na początku było koło...

starszy_mechanik

@bori a wiesz co tak stuka jak pociąg jedzie?

bori

@starszy_mechanik Dowcip o haku?

Adonix

@starszy_mechanik a nie jaja borsuka?

Felonious_Gru

@bori dlaczego system 7 kurwom jest

bori

@Felonious_Gru Bo system 8 go szkaluje.

Felonious_Gru

@bori zła odpowiedź. Prawidłowa jest taka, że wymyślili głupi system wibracji zagęszczania podkładów żeby wyeliminować błahy problem i narobili piszesz to wiele nowych problemów

Felonious_Gru

@bori no i najważniejsze: tory, czy trakcja?

bori

@Felonious_Gru

Gdybym miał powiedzieć co cenię w życiu najbardziej - powiedziałbym, że ludzi, ludzi którzy podali mi pomocną dłoń kiedy sobie nie radziłem, kiedy byłem sam i co ciekawe to przypadkowe spotkania wpływają na nasze życie. Chodzi o to, że kiedy wyznaje się pewne wartości nawet z pozoru uniwersalne bywa że nie znajduje się zrozumienia, które by tak rzec, które pomaga się nam rozwijać. Ja miałem szczęście by tak rzec ponieważ je znalazłem i dziękuję życiu, dziękuję mu, życie to śpiew, życie to taniec, życie to miłość.


Wielu ludzi pyta mnie o to samo "ale jak ty to robisz, skąd czerpiesz tę radość" a ja im odpowiadam, że to proste, to umiłowanie życia, to właśnie ono sprawia, że dzisiaj na przykład buduję maszyny a jutro kto wie dlaczego by nie oddam się pracy społecznej i będę ot choćby sadzić znaczy, marchew.

Felonious_Gru

@bori bardzo dobrze powiedziane

moll

@bori napisz o odśnieżaniu torów. Zima, temat na czasie

bori

@moll Zima może i tak, gorzej ze śniegiem ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

moll

@bori nie na śniegu, nie ma o odśnieżaniu? xD

bori

@moll Na poważnie mówiąc, to jest gigantyczna różnica między zimami w PRL-u, a obecnymi. Kiedyś to na kolei była cała "Akcja Zima", angażowano kolejarzy, wojsko, były specjalnej pługi odśnieżne które przecierały szlaki kolejowe aby były w ogóle przejezdne. Obecnie to napada kilka-kilkanaście centymetrów śniegu, które na nikim nie robią wrażenia. Dodatkowo urządzenia (np. rozjazdy) są teraz też wyposażane w grzałki, które eliminują problem oblodzenia i ośnieżenia elementów ruchomych.

moll

@bori no proszę, jak podjazd u amerykańca xD

bori

@moll Kiedyś to były zimy, teraz nie ma zim xD


Na obrazku przykład działającej grzałki zapewniającej działanie rozjazdu po opadach śniegu

58eb2a02-89be-4f37-9385-fc3abe85b720
moll

@bori na mały śnieg spoko sprawa

bori

@moll Jeśli bardzo intensywnie nie pada to radzi sobie też z większym. Przy dużych opadach to już pan Heniu z panem Wiesiem biorą miotły, łopaty i naginają ręcznie.

Felonious_Gru

Obecnie to napada kilka-kilkanaście centymetrów śniegu, które na nikim nie robią wrażenia

@moll @bori chyba, że akurat lód się zbierze na trakcji i nie da się jechać bo słaby styk, albo i się zerwie

Felonious_Gru

@bori a co do rozjazdów to dzisiaj widziałem, jak pan maczał w czymś szmate zawieszoną na kiju i grzebał w czyms przy torach

bori

@Felonious_Gru Zapewne smarował elementy ruchome

Felonious_Gru

@bori bardzo możliwe, ale sądząc po ruchach raczej używał petrygo niż smaru xd

bori

@Felonious_Gru


chyba, że akurat lód się zbierze na trakcji i nie da się jechać bo słaby styk


Bo Gagar to jest prawdziwa kolej, a nie jakiś elektryczny złom

kama2

@bori Na głównym we Wrocławiu są ciągle epojemniki na piasek z napisem "Akcja zima"

Adonix

@moll większy problem z oblodzonym drutem jezdnym.

cododiaska

@bori

Za PRLu świta mi, że na podstacjach trakcyjnych były zabudowywane urządzenia pozwalające odmrażać/odradzać przewody sieci trakcyjnej tzw. przeciwprądem, czyli poniekąd częściowo zwierać odcinek sieci do ziemi, przez co rosła temperatura przewodu (bo każdy przewód to opornik [i kondensator, ale przy DC to bez znaczenia]). Kojarzysz jak technicznie było to wykonane? Jakie parametry miał prąd odladzający? Czy przy modernizowanych odcinkach przewiduje się jeszcze takie systemy?

bori

@cododiaska Zapytam kolegę sieciowca, może on coś więcej powie. Na moje oko strasznie prądochłonna technologia i wymagająca obejścia zabezpieczeń na podstacjach trakcyjnych.

Felonious_Gru

@cododiaska @bori wraz ze wzrostem temperatury przewodu zmialenia się też jego długość, co może pomagać w odspojeniu lodu od linii.


Niemniej nie po to są PS, CPS, MTW, żeby z nich nie korzystać. PUSiO pewnie też umie sikać na trakcję

Felonious_Gru

@bori @cododiaska https://youtu.be/NGY3o4Ogi4g

Innego filmiku szukałem, ale ten też spoko, bo pokazuje i robotę PSa i nowe metody elektryczne, ktorych nie znałem, bo to nie moja działka

izopropanol

Co to jest ta cuchnąca żółtoczerwona substancja, ni to rdza ni to szczyny, którą pokrywa się dworce i pociągi?

bori

@izopropanol Chodzi Ci o taki rdzawy osad który z czasem pokrywa tory?

2964c4ad-628b-4637-aef2-73170639e2fc
izopropanol

@bori mam wrażenie, że pokrywa wszystko i cuchnie w specyficzny sposób, tak, rdzawy

bori

@izopropanol W głównej mierze jest to pył żeliwny pochodzący ze starego typu klocków hamulcowych w pociągach, wymieszany z wszelkiej maści smarami i brudem.

4e4bef88-4171-488d-908f-4d8f3787849c
hejtooszukuje

@bori DAM PIORUNA jak to wytłumaczysz łopatologiczne pod tytułem:

Factorio: budowa sieci kolejowej, sterowanie przy użyciu sieci sterowniczej, stacje kolejowe i zestawianie składów

adamec

Jak wyglądają normy emisji spalin na koleji? Jakie są wymagania? Jaka jest rzeczywistość?

Felonious_Gru

@adamec xD

A na poważnie, to przeliczając na ilość towaru i tak jest nieźle

bori

@adamec PKP Intercity chwali się czterokrotnie mniejszą emisją CO2 niż przy transporcie drogowym.


Musiałbym się zagłębić w temat, bo tabor to nie moja działka

Furto

@adamec Nie wiem czy to cokolwiek wnosi do dyskusji, ale kiedyś słyszałem, że jeden postój Pendolino to koszt 1600 zł. Pojawiło się to przy okazji dyskusji o sensowności postojów EIP w małych miejscowościach. Nie wiem jednak jak to było skalkulowane.

Adonix

@bori chyba, że manewru je sobie stonka :d

Adonix

@Furto możesz sobie wykupić postój handlowy. Przy większej grupie ma to sens, przy mniejszej to już politycznie.

rith

@bori to ja mam pytanie - jak bardzo nierealnym pomysłem/marzeniem jest zintegrowanie Europejskich systemów kolejowych w jeden? Nie wiem, żeby z Warszawy można było pojechać szybkim pociągiem np do Włoch ( ͡° ͜ʖ ͡°)

bori

@rith Ale zasadniczo to one są zintegrowane. Jest całe zagadnienie tak zwanej Interoperacyjności systemów kolejowych.

W Twoim konkretnym przypadku jest to bardziej kwestia braku konkretnych linii i/lub opłacalności konkretnych połączeń.

kama2

@rith


  • Rozstaw toru

Jest to coś o czym rzadko się myśli no ale oczywiście jeśli w jednym kraju jest tor szeroki, w innym jest tor normalny a w innym tor wąski no to realistycznie nie ma zmiłuj. Większości europy to nie dotyczy, bo od Lizbony po Suwałki jest 1435mm, ale połączenie do Wilna jest realizowane z przesiadką w Mockavie, no bo dalej nie ma normalnego toru.


  • Zasilanie:

Są 4 główne systemy zasilania w Europie - 1,5KV DC (rzadko używany), 3KV DC (między innymi Polska), 15KV 16Hz AC (Między innymi Niemcy) oraz 25KV 50Hz (największa część). Jeśli chcesz puścić pociąg przez wiele krajów (a czasami nawet przez wiele linii w jednym kraju) to musisz mieć lokomotywę/skład, która obsługuje wszystkie te systemy, albo przemanewrować wagony jakimś spaliniakiem z końca jednego systemu do początku drugiego i obsługiwać kurs 2 lokomotywami na 2 różnych systemach. Problem oczywiście nie występuje w przypadku składów spalinowych, ale nikt normalny nie będzie Ci obecnie międzynarodowego połączenia na spaliniaku puszczał.


  • Homologacje

Większość krajów ma jakiś urząd, którego zadaniem jest przyjrzenie się danemu składowi i stwierdzenie czy na pewno ma prawo wjechać do tego kraju. Może być to formalność, ale jest to czasochłonna formalność i jeśli się jej nie załatwi to na mazury pojedziesz, a nie w Europę. Ze składów obecnie posiadanych przez PKP Intercity w tej kwestii EU44 (sztuk 10) może wjechać do Niemiec (jest wielosystemowa, może być zasilana 3KV DC oraz 16KV AC), EP09 (sztuk oryginalnie 47, obecnie 44) może wjechać do Czech. Mają też 15 EU200 które mają mieć możliwość wjazdu i do Niemiec i do Czech, ale nie mają homologacji to na razie patrz punkt mazury.


  • Systemy bezpieczeństwa i zarządzania pociągami (z góry mówię, że jest to nie do końca moja działka, więc trochę wyciągam wiedzę z fiuta, ale jako tako powinno się zgadzać)

Co kraj to obyczaj tutaj. Reguła ponownie jest, że musi obsługiwać systemy z wszystkich linii po których będzie się poruszał. W Polsce szczytem technologii jest SHP - system informowania o semaforach czy innych ostrzeżeniach. Maszynista ma zatwierdzić że zobaczył, jak nie to pociąg mu się zatrzymuje. Oczywiście nie wszystkie linie są w to wyposażone. Podobnie czuwaki - raz na jakiś czas maszynista ma udowodnić, że nie śpi, jak nie to mu się pociąg zatrzymuje. Warty uwagi jest jeszcze radiostop, maszyniści mają w kabinie przycisk do zatrzymania wszystkich pociągów w okolicy - wykorzystywany jak już widać że jest chujowo i trzeba na szybko zatrzymać pociągi bo będzie wypadek. Z niedawnych użyć sławniejszych był incydent w Trzebinii. Cytując RK:


> – O godz. 16 maszynista pociągu relacji Żary-Lublin, wyjeżdżając ze stacji Trzebinia, nie zatrzymał się przed semaforem, który wskazywał sygnał "stój". Maszynista użył sygnału radio-stop i zatrzymał swój pociąg oraz pociąg, który nadjeżdżał z naprzeciwka. Oba pociągi zatrzymały się – powiedział Onetowi Jakubowski.

> Drugi z pociągów PKP Intercity jechał z Przemyśla w kierunku Wrocławia i Zielonej Góry.

> Oba składy zatrzymały się w odległości około 100 metrów od siebie.


Oczywiście wszystkie te systemy to jest śmiech na sali w skali europejskiej. W Niemczech popularne, zwłaszcza na liniach KDP jest LZB, bardziej potężny, ciągły system kontroli pociągu - więcej niestety nie wiem, ale idzie wyszukać.


Jest z tym taki pierdolnik, że ktoś musiał w końcu uderzyć ręką w stół i powiedzieć "Dość" i powstał ETCS - ogółnoeuropejski system zarządzania. Od jakoś 2015 wszystkie pociągi produkowane w Polsce muszą być w niego wyposażone i bardzo powoli są modernizowane linie kolejowe, aby móc z tego korzystać. Najlepszym przykładem są LK 4 i LK 9: Katowice/Kraków - Warszawa - 3miasto. ETCS na pozwolił na podniesienie prędkości do 200 km/h na dużej części tych linii. Idea jest taka, że za jakieś 20 lat już większość pojazdów w Europie będzie ten ETCS miało i większość znaczących linii będzie ETCS obsługiwało to będzie to ułatwione, ale na razie jest ciężko.


To powinny być główne przeszkody na daną chwilę

bori

@kama2 Tutaj mała uwaga z mojej strony - formalnie mówimy o szerokości toru lub rozstawie szyn, w świetle przepisów (rozporządzenie i normy).

bartlyo

Dlaczego niektóre linie posiadają SBL a niektóre nie? I w jaki sposób odbywa się ruch pociągów jeśli jej nie ma.

bori

@bartlyo Koszty. Budowa i utrzymanie SBL to są duże pieniądze, które zwracają się przy znaczącym natężeniu ruchu pociągów.


Na mniej obciążonych liniach wystarczy że dany odcinek toru między posterunkami ruchu jest zajmowany przez jeden pociąg.


Piszę bardzo lakonicznie, bo rozwinięcie tematu urządzeń sterowania ruchem to temat na długi wykład

bartlyo

@bori ja mam przykład na żywo. Jest sobie linia 276 Wrocław Główny - Międzylesie.

Teraz była wielka modernizacja. Prędkość podskoczyła na szlaku, ale SBL nie ma a zdecydowanie by to pozwoliło na zwiększenie przepustowości :D

bori

@bartlyo To już pytanie do Inwestora jaki założył zakres prac 😉

Marcowy_Kot

@bori co się mowi w kuluarach na temat #newag oraz #dragonsector i tej całej afery?

bori

@Marcowy_Kot Chyba nic ponad to, co mówi się tutaj. Problem dotyczy różnych przewoźników i różnych serwisów, ostatnio Polregio zgłosiło problem po naprawie

Cybulion

Dobra to zadam pytanie - co sadzisz o dzialaniach kolei dolnoślaskich i ich akcji uruchamiania starych linii? Ostatnio jadac E8 zobaczylem ze odnowili kawal torowiska wzdluz drogi.

bori

@Cybulion Jak najbardziej popieram, Dolny Śląsk ma chyba największy potencjał sieci kolejowej. Nie tylko przywracają stare linie, ale także walczą z wykluczeniem komunikacyjnym. A sieć kolejowa jest jak krwioobieg - wycinając najmniejsze linie, mocnym rykoszetem dostają także te duże.

Rafau

@bori ile jest w polsce wagonów pasazerskich, ile towarowych, ile kosztuje wagon pasażerski na wypasie, czy mógłbym sobie kupić wagon w sklepie z wagonami, podpiąć go do przerobionego samochodu (takiego jak pamiętny Jaguar z top geara) i sobie pojechać nią torami gdzieś, czy tory są czyjeś i nie wolno? Proszę o wyczerpującą odpowiedź.

bori

@Rafau Bardzo dużo wagonów, bardzo drogie. Wyrób sobie papiery przewoźnika, maszynisty, kup wagon, pojazd trakcyjny i mzesz śmigać.

Rafau

@bori zbyt ogólnikowo, 2/10

bori

@Rafau To i tak więcej niż oczekiwałem

bartlyo

@bori a co robisz ciekawego w pracy? Jesteś tym w biurze czy tym na dworze?

bori

@bartlyo Na kontraktach finansowanych z Unii, w przypadku wyższego personelu technicznego, to jakieś 95% czasu pracy zajmują wszelkiej maści papiery, samej pracy bezpośrednio w torach to mam jak na lekarstwo.

Zaloguj się aby komentować