Słuchajcie, jest sprawa!

Jeżeli popierasz projekt #cpk , to gorąco zachęcam do podpisania petycji w tej sprawie.
https://www.petycjeonline.com/apel_o_kontynuacj_budowy_cpk
Ja dobrze pamiętam, że Tusk wyrzucił miliony podpisów obywateli w różnych sprawach do śmieci, pamiętam 4XTak i pudła z zebranymi podpisami i też do śmietnika, ale pamiętam też protesty w sprawie ACTA.
To pokazuje, że niekiedy presja ma sens i warto próbować!
Szum z petycją, to również świetna okazja, by o CPK było wciąż głośno, a tym samym, by trudniej było projekt wyciszyć i ukręcić mu łeb.
link:
https://x.com/MacVVilk/status/1748580445758116151?s=20

#gospodarka #ciekawostinwestycyjne #inwestycje #lotnictwo #samoloty #polska #hejto
a693dac9-40e7-4eb0-8dca-8b465089253a
BurczekStefuha

@rebe-szunis ten plakat wygląda dla mnie jak antyreklama. serio. mnie nie obchodzą żadne rycerze tylko rachunek ekonomiczny

rebe-szunis

@BurczekStefuha Słusznie i dlatego piszesz o obrazku...  (-‸ლ)

Ragnarokk

@rebe-szunis 

Bo dałeś kurwa tylko obrazek. O czym mamy gadać, o liczbach których nie przedstawiłeś? O bajkach PiSu, w którego ani jedno słowo nie wierzę?

rebe-szunis

Dałem link do petycji, obrotniaku.

Ragnarokk

@rebe-szunis 

No i w petycji nie ma też niczego jak niekonkretne pierdolenie i życzeniowe myślenie.


Niech rzad zrobi audyt pisowskiego gówna, bo na pewno połowa rzeczy co oni robili opiera się na zmyślonych założeniach. Zrobi audyt budżetu, by przy okazji budowy nie zbankrutowała połowa szpitali w kraju. Uaktualni wycenę. Wtedy pogadamy. Znajdź mi rząd, który kontynuowałby megalomański projekt byłego rządu, którego obecnie próbuje wszelkimi dostępnymi środkami pogrążyć

BurczekStefuha

@rebe-szunis ale ja nie jestem przeciwny samej idei hubu komunikacyjno-towarowego, po prostu obrazek rycerze husaria urraaa to może moją babcie by przekonał.

ja chce konkretne wyliczenia, szacunki na temat obrotu towarowego i pasażerskiego, same konkrety. bo na razie to jest tylko kolejny miś to wyciągania hajsu z budżetu dla kolesi. chce wiedzieć, czy ktokolwiek oprócz nas postrzega tę ideę jako atrakcyjną, żeby nie powstało nowe lotnisko w Radomiu, które gnije zapomniane

rebe-szunis

@BurczekStefuha To zapraszam na początek na tą rozmowę.

https://www.youtube.com/watch?v=ee8IRmG61Ew&t=186s

cebulaZrosolu

@rebe-szunis powinienem być za czy przeciw?

rebe-szunis

@cebulaZrosolu Nie decyduję za Ciebie.

cebulaZrosolu

@rebe-szunis masz rację :)


Ogólnie co do cpk kompletnie nie mam zdania, jeżeli miałbym brać pod uwagę tylko i wyłącznie moja wygodę to jest mi on niepotrzebny bo na Okęcie czy Modlin mam bliżej :D

myoniwy

@cebulaZrosolu Okęcie za jakiś czas przestanie być wygodnym lotniskiem.

Ograniczenia co do lotów np w nocy ze względu na hałas.

Będzie jak z jednym z lotnisk w Londynie.

cebulaZrosolu

@myoniwy słuszna uwaga,dzięki :)

Anty_Anty

@cebulaZrosolu Podrzucę dokumenty aby pomogły wyrobić zdanie za/przeciw

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KngKivXA9lo3RWg9F2loOc0wvrPc7VPs5Bn28rxSH7E/edit#gid=0


Tu nie chodzi tylko o wygodę dojazdu a kto jeździ wie że dłuższe trasy moga być szybsze i wygodniejsze ale również o pieniądze które mogą spłynąć, firmy które moga się rozwinąć. Te pieniądze można byłoby przekazywać np. na inne inwestycje, udział polskiego pkb w projekty rozwojowe jest niski, bogate kraje zanim zostały bogate wydawały dużo aby ludzie wymyślali i tworzyli nowe technologie, patrz przykład Korei Południowej która po II wś była jednym z najbiedniejszych krajów na świecie.

Sweet_acc_pr0sa

@rebe-szunis ja pierdole jaki typowo husarski obrazek rodem wyciągnięty z forum dla narodowców jeszcze te kominy elektrowni w tle żeby połączyć 2 tematy xD


Cpk to idiotyzm i fanaberia, lepiej ten sam hajs przeznaczyć na poprawę i rozbudowę istniejącej infrastruktury kolejowej i lotniczej wxboacajsc ja o kilka mniejszych hubow przeladunkoeych


A jak mi jakiś dzban napisze że cpk go ważne dla bezpieczeństwa bo lotnictwo bo wojsko etc


To tak


1. Duży transport wojskowy nie odbywa się samolotem tylko koleja, a mały można obsługiwać na mniejszych lotniskach

2. Jak myślisz w co ruscy będą najpierw nakurwiac rakietami gdyby cokolwiek miało się dziać, w 1 duży Porr czy 5 małych i co łatwiej było by im rozdupcyc

Ragnarokk

@Sweet_acc_pr0sa Koło takiego CPK akurat musi stać bateria Patriotów, to nie ma dwóch zdań akurat. I na tą Ukrainę samoloty to sporo przed wojną przetransportowały. Ale oczywiście na tak dużą skalę wojny jak potencjalna wojna NATO z Rosją to żadne rozwiązanie

rebe-szunis

I gdyby wybudowali, to będzie, ponieważ CPK byłby również budowany z powodów bezpieczeństwa, o czym mówił jeden z amerykańskich generałów swego czasu.

Ragnarokk

@rebe-szunis 

Amerykański generał ma w dupie, czy finanse Polski taki projekt wytrzymają, czy jeszcze nasze wnuki będą za niego długi spłacały

Sweet_acc_pr0sa

@Ragnarokk lepiej mieć kilka/kilkanaście hubow i moc przekierować transporty w razie potrzeby nic baterie pstryjotiw przy tym jednym jedynym punkcie, juz pomijając że aby pokonać baterie patriotów wystarczy uzyc 2x tyle rakiet

rebe-szunis

@Sweet_acc_pr0sa geniusz!

Fishery

@rebe-szunis Piękny obrazek, taki w sam raz dla młodzieży wszechpolskiej i elektoratu pewnej partii która obecnie trzęsie dupą. Brakuje tylko papaja.

rebe-szunis

@Fishery To grafika wygenerowana przy pomocy AI.

Ragnarokk

@rebe-szunis 

No i?

rebe-szunis

Idź się dopierdalaj do kogoś innego dzisiaj, co? Kobieta Ci nie dała, że się tak odpaliłeś na mnie? 😡

Ragnarokk

@rebe-szunis 

Nie na Ciebie, na to że przedstawiasz inwestycję za pierdyliardy kasy jako kwestię emocji, marzeń i pragnień. Żona mi kiedyś dała, teraz mam dzieci i chciałbym, by nie musiały spłacać w podatkach długów. Bo ktoś wymyślił sobie projekt by przy okazji się nakraść, a okaże się że nie tylko nie spłaci długów za budowę, ale trzeba będzie jeszcze corocznie dopłacać, by się nie rozpadło.

Masz takie same hurainwestycje jak Radom i Mierzeja - tak samo sztandarowe inwestycje poprzedniego rządu, które jaki mają ekonomiczny bilans obaj wiemy. Nie mówię, by nie budować CPK, ale mówię by przeliczyć to raz jeszcze, bo wyliczenia klakierów z PiSu którzy patrzą tylko na finanse swoje, a nie państwa, to wiesz co można zrobić. I po przeliczeniu wybudować w wersji opłacalnej ekonomicznie, nie jesteśmy Katarem że możemy utrzymywać do usranej śmierci nieopłacalny projekt zyskami z innych branży

Klamra

Kto kurwa ten obrazek zrobił? ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

Klamra

@rebe-szunis to na pewno. Tylko ktoś siadł przed kompem i popłynął z wpisywaniem komend ¯\_(ツ)_/¯

end-stage-capitalist

@rebe-szunis niech budujo, ale uważam, że koszty tej inwestycji są mocno niedoszacowane, a po wybudowaniu będzie kiepsko z osiągnięciem rentowności, bo nie damy rady być konkurencyjni wobec Berlina / frankfurtu / Monachium

starszy_mechanik

@end-stage-capitalist oczywiście że jest niedoszacowany, skoro już teraz spółka CPK potrafi wyjebać 400 tys zł na remont kaplicy w kościółku.

Zresztą każdy kto budował/remontował wie że zawsze wychodzi więcej niż budżet zakładał na początku

cebulaZrosolu

@starszy_mechanik nie wyjdzie więcej jeżeli budując coś z góry założysz, że trzeba doliczyć 10 czy 20% do szacowanej kwoty :D

jakibytulogin

@cebulaZrosolu w tym konkretnym wypadku dorzuciłbym jedno zero

nobodys

@cebulaZrosolu To nie dotyczy projektów które ciągną się długimi latami Przekop Mierzei Wiślanej miał kosztować 880 milionów a kosztował ponad 2 miliardy. W Niemczech tymczasem ambitny (ale nadal dużo dużo mniej) projekt Stuttgart21 miał kosztować 2,5 miliarda € a już teraz w "fazie końcowej" wynosi 11.

cebulaZrosolu

@nobodys wiem wiem, to nie budowa domku na działce :)

l__p

@rebe-szunis w temacie CPK polecam materiał GTBT na YT: https://youtu.be/sE9Go2WrLYI?si=sWpqDhmKxGQx5cVS

rebe-szunis

@l__p Zrób osobny wpis z tagami.( ͡~ ͜ʖ ͡°)

sidowsky

@l__p Ja polecę od siebie jeszcze wywiad na kanale didaskalia z byłym szefem LOTu który też daje zupełnie inne spojrzenie na projekt cpk

rebe-szunis

@sidowsky Znam również i nie wiem, czy nie wrzucałem kiedyś.

gwynebleid

Czekamy na audyt. Pisdzielcy rządzili tylko po to by kraść więc każdą rzecz teraz trzeba prześwietlać. (Najlepszym przykładem jest skasowanie telefonu zaufania dla dzieci który kosztował grosze, ale na którym najwyraźniej nie dało się nakraść )

Żeby usunąć Okęcie (popieram, ale ja ze Śląska) taniej by było zrobić cholernego magleva na Radom i Modlin i dołączyć łódź i Poznań (byłem raz na rynku u samoloty startują przez centrum xD). Koszta projektu gigantyczne, lotnisko-hub budowane po upadku pomysłu hubów i z dala od tras hubopodobnych. Wiele lotnisk regionalnych na których rozwój można dać parę miliardów i osiągnąć przepustowość większą niż CPK. No i te nieszczęsne cargo które nagle jest najważniejszym i najbardziej opłacalnym dla kraju sposobem transportu. Miliardy na cle. Powiem więcej - biliardy.

Ja wiem że latanie jest spoko, ale nie widzę tego impulsu rozwojowego w CPK. Co by miało dać? Więcej turystów wylatujących i zostawiających kasę za granicą? Więcej przylatujących? Turystów do Warszawy?

rebe-szunis

@gwynebleid Baltic Hub też nie opłacało się budować, tak jak teraz rozbudować port kontenerowy w Świnoujściu... Tylko jakoś inwestorzy mieli inne zdanie i zgadnij jak na tym wyszli.

Rozumiem, że chcesz powiedzieć, że konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastrukturę Fund, chce w CPK przepalić 8 miliardów złotych na budowę i być mniejszościowym udziałowcem w spółce zarządzającej nowym lotniskiem dla strat? Potentat i lider na rynku lotnisk się myli, a Tomek z Hejto ma rację, to ma sens! xDDD


Podstawowym problemem jest fakt, że PiS był pierwszy i ten projekt tak bardzo upolitycznił, i to stoi Tuskowi w gardle, jak przysłowiowa ość, a przecież sam planował budowę centralnego lotniska jeszcze przed Euro 2012.

Oczywiście jestem również za audytem, ale rzetelnym i fachowym, a wybór Laska na koordynatora ds. CPK w ogóle mnie nie przekonuje, że będzie bezstronny, skoro sam Lasek publicznie jest znany, jako wróg projektu i marzyciel o rozbudowie Okęcia.


https://www.vinci-concessions.com/en/vinci-airports

bojowonastawionaowca

@rebe-szunis w wariancie minimalnych (nierealnych) kosztów lotniska (40 mld PLN) inwestor prywatny miał włożyć 40% kosztów, czyli 16 mld PLN. Jeśli włożył tylko 8 mld, to albo przeanalizował projekt i nie okazał się taki świetny, albo ktoś tu zadziałał na niekorzyść spółki zajmującej się CPK. I takich wątpliwości jest wiele, wiele więcej.

gwynebleid

Nie jest psychofanem tematu cpk ale:

- gdzie Rzym a gdzie Krym? Nie porównujmy portów towarowych do lotnisk pasażerskich w kraju średnio turystycznym. Dróg nikt by nie budował dla osobówek - drogi są po pierwsze do transportu towarów (oczywiste uproszczenie, nie bierz tego dosłownie)

- konsorcja miały dostać 49% lotniska za 10% ceny. No dziwne że się na to rzucą.

- ech pisdy - jak tam Ostrołęka, Radom, mierzeja? Jak małe kurła maluteńkie reaktory jądrowe? Możesz sobie zaklinać rzeczywistość, ale każdy myślący wie, że trzeba prześwietlić wszystko co pisdy dotknęły.

Ja np. popierałem ideę przekopu, ale zastanawiałem się czy to już czas. Klaskam uszami za elektrownią jądrową - trzeba tylko zobaczyć czy na pewno wszystko ok z lokalizacją na pół wieku i ZROBIĆ PRZETARG a nie wszystko na pałę bo niedorobiony dyktatorek coś wysrał z rana. Właściwie trzeba zrobić przetarg na dwie elektrownie.

Czy są rzeczy które się udały? Chyba Baltic pipe. Ale lista na pewno nie jest pełna bo przez 8 lat nie włączałem informacji z Polski żeby nie patrzeć na pisowskich złodziei i miernoty. Oni umieścili dosłownie przestępcę na szefie Orlenu. Napisali prawo, żeby go zwolnić z zarzutów, skłamali żeby odrzucić zeznania i umieścili go jako szefa strategicznej spółki. I tak było z KAŻDĄ rzeczą.

rebe-szunis

@bojowonastawionaowca No jasne, zorientował się w porę i przepierdoli jedyne połowę z tej kwoty. xD

A tak serio, można prosić jakieś źródło do tego o czym piszesz? Chętnie sie zapoznam, bo w temacie jestem od niedawna, dzięki.

I pytanie, czy nie może być kilku inwestorów, jeśli tak, to dlaczego?

Zapster

Dokładnie, pozyskanie prywatnych funduszy to kolosalny argument na korzyść CPK i de facto zamyka gęby w dyskusji.

Ziutson

@Zapster jeśli prywatni inwestorzy to i tak na nie więcej niż 49% wartości, resztę musi wywalić państwo. Tak więc mamy do stracenia w najlepszym wypadku tylko 51% kosztów, a to i tak horrendalne pieniądze.

Wrrr

@gwynebleid sto procent racji, gdyby cpk było za friko to niech budują. Ale jestem pewien, że w Polsce potrzebne są inne inwestycje na dziś (obronność, szkolnictwo itd. ).

bojowonastawionaowca

@rebe-szunis https://twitter.com/CPK_PL/status/1730946125371187493


"Założenia finansowania części lotniskowej CPK: 60% finansowania na budowę lotniska zostanie pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40% pochodzić ma od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta Vinci i IFM, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. "


Koszt CPK to minimum 40 mld PLN (a wiadomo, że będzie więcej). 40% z tej kwoty to 16 mld PLN. A konsorcjum Vinci i IFM daje DO 8 mln PLN. A CPK jeszcze się chwaliło tym, że udało im się taki cudowny kontrakt podpisać (akurat idealnie przed wyborami, przypadkiem oczywiście)


A innych inwestorów nie można mieć, jeśli sprzedano 49% udziałów, a skarb państwa chce utrzymać większościowy pakiet.

bojowonastawionaowca

@rebe-szunis pomijam, że ten szacowany koszt 40 mld PLN pochodzi jeszcze sprzed covida — nie ma szansy, żeby w tej kwocie się realnie zmieścić (znasz jakiś duży projekt, który zamknął się w kosztach projektu?) Tak więc za kilkanaście procent kosztów rząd PiSu oddał 49% udziałów CPK. Dobry interes?

rebe-szunis

@bojowonastawionaowca Oj, chyba coś mieszasz jedno z drugim. (screen)


https://pragmago.pl/porada/czym-jest-finansowanie-dluzne/


Co do kosztów projektów, to chyba ciężko znaleźć na świecie taki, który by się spiął planowanie/wydatki. I to samo ma się do samego projektów, że często są zmieniane przed fazą zgody budowlanej. Chociaż i w trakcie budowy w systemie projektuj/buduj.

Przykład z mojego podwórka - Irlandii i budowa tunelu do lotniska w porcie i planowana budowa metra. Zmiany projektowe i budowalne niezliczona ilość razy, nie wspominając o kalendarzu inwestycji i budżecie, ale najważniejsza była i jest słuszność podjęcia takich decyzji. Tak jest wszędzie na świecie i to akurat kulawy argument.


Setny raz powtórzę, że należy zrobić rzetelny audyt i wtedy siąść do decyzji. Tylko, że ja w taki nie wierzę, mam wrażenie, że decyzje już zapadły i teraz tylko pudrują nosek. Zresztą wcale się z tym nie kryją - wybierając Laska na koordynatora. Każdy wie jakie on ma nastawienie do tej inwestycji. Zachęcam obejrzeć ten materiał, jest w nim za i przeciw budowie CPK i wygląda, że jest zrobiony rzetelnie - na co bym chciał liczył w zbliżającym się audycie w CPK.

Tylko 26 minut:

https://www.youtube.com/watch?v=sE9Go2WrLYI&t=951s

b9b4988a-7bc7-47b5-9a98-d2e213d386b8
bojowonastawionaowca

@rebe-szunis ale niby co ja mylę że sobą? Przecież masz jak byk, że 40% to kasa od inwestorów, a 60% to zadłużenie skarbu państwa - a ja non stop o tych 40% mówię. 40% z planowanych I nierealnych 40 mld budżetu to 16 mld, a inwestor daje tylko DO 8 mld.

bojowonastawionaowca

@rebe-szunis więc jak sam inwestor maksymalnie daje tylko połowę tego, co CPK planowało, to znaczy że analizy i szacunki CPK (a to jedyne, na czym się projekt aktualnie opiera, bo wszystko jest na zlecenie CPK) są po prostu do śmietnika

rebe-szunis

@bojowonastawionaowca No właśnie tego nie kumam trochę, bo myślałem, że w tych 60% finansowania dłużnego prywatny inwestor również będzie partycypował, ale jeżeli nie, to faktycznie warto, by się z tego wytłumaczyli na jakich zasadach dostał 49% udziałów. To jest bardzo ciekawe i ważne.

bojowonastawionaowca

@rebe-szunis nie, te 60% to zadłużenie państwa. Żeby było lepiej, to w pewnym momencie projekt promował się tym, że trzeba wyłożyć tylko 4 mld PLN z budżetu, bo 50% całości pokryją instrumenty dlużne, a 40% wyłoży inwestor. No a tymczasem minimum, jakie państwo wyłoży, to 32 mld PLN

rebe-szunis

@bojowonastawionaowca No to coś tu jest nie halo w takim razie. Będę miał to na uwadze, może ktoś to wyjaśni.

BurczekStefuha

@rebe-szunis wali wałem na kilometr w tej formie, niezależnie od tego czy to dobry pomysł

TenebrosuS

@bojowonastawionaowca @BurczekStefuha @rebe-szunis śpieszę z wyjaśnieniem. Państwo i inwestorzy dają po ~8-9 mld i reszta jest finansowana z długu zaciągniętego przez podspółkę lotniskową CPK w której właścicielami jest SP 51% i inwestorzy 49% na komercyjnych zasadach w bankach(tu już też jest chętne porozumienie banków). Dług ten spłacany będzie z zysków portu. To jeszcze mocniejszy argument, bo prywatny inwestor by się nie wkopał w wydanie 8 mld i dodatkowo żyrowanie połowy kredytu jak nie widzi zysku. Cała struktura finansowania 1 etapu lotniska i kolei jest tutaj na grafice. To co państwo z długu musi wyłożyć jest opisane jako dłużne papiery skarbowe.

5fde49ca-01e8-4a73-96b7-67fea41e1e25
rebe-szunis

@TenebrosuS Czyli jest tak, jak napisałem kilka komci wyżej, że prywatny inwestor partycypuje w tych pozostałych 60% finansowania dłużnego. Można tylko prosić jeszcze o jakieś źródła dotyczące pospółki CPK?


To chyba zamyka temat. @bojowonastawionaowca

Tichy

Powiem tak: w Częstochowie w zamierzchłej przeszłości wybudowali ultranowoczesny dworzec kolejowy. Taki fikuśny co miał przyjmować pielgrzymi z kraju i z zagranicy. Jak planowali to bali się że tych tłumów nie będzie w stanie ta budowla obsłużyć. To był dworzec na miarę naszych możliwości. Tym dworcem otworzyliśmy oczy niedowiarkom itd. No i dworca już nie ma. Kto miał w latach 90. zarobić to zarobił. Kto miał kasę wyprać to wyprał a dworzec służył za noclegownie dla panów kierowników i do grandzenia łebków no i do grania na automatach. Tyle projektu i świetlanej przyszłości różnych odgórnych portów komunikacyjnych. Takie coś jak infrastruktura powinna być wspierana przez państwo ale nie centralnie planowana. Następny przykład to lotnisko Radom i następny mierzeja a tu mamy cpk czyli wincyj mocnij i drożyj. Tak to się by skończyło.

Sweet_acc_pr0sa

@Tichy dokładnie tak jak mówisz, więcej mniejszych i gęściej z lepszą infrastruktura a nie jedno duże bezużyteczne dla większości narodu kosztem zwyklych ludzi

jestem_na_dworzu

@Tichy chciałbym zobaczyć, jak największe tamy na świecie, takie, które zmieniły na lepsze cały kraj, powstały z inicjatywy samorządowej Pewne rzeczy buduje się, bo potrzebuje ich państwo, a nie zaścianek, który będzie przesiedlany.

gawafe1241

@rebe-szunis owszem, popieram CPK ale uważam że internetowe petycje są gówno warte, lepiej wyjść na ulicę

rebe-szunis

@gawafe1241 To w swoim czasie( ͡~ ͜ʖ ͡°)

Zapster

Podpisane, tylko okjofob i mentalnie niepełnosprawny (nie obrażając niepełnosprawnych) nie podpisze

Dudleus

Eh znowu ten Tusk wszystko niszczy dla dobra Niemców a za PiSu cpk działało świetnie.

Dzban3Waza

Papieża tam dajcie, dużo papieza

Hiigara

CPK do kosza, osoby za niego odpowiedzialne do więzienia za sprzeniewierzanie publicznych pieniędzy, "eksperci" bredzący o tym jak to mistyczne CARGO rzekomo będzie przynosiło CPK kosmiczne zyski do lustracji, a matoły piszący takie posty na publiczny pręgierz. I have spoken

wombatDaiquiri

@Hiigara widzę że masz mocną opinię, więc może mnie pokierujesz - czy są jakieś analizy publicznie dostępne, żebym mógł przeczytać i stwierdzić sam czy moim zdaniem niezbędna inwestycja czy wał?

Sweet_acc_pr0sa

@wombatDaiquiri jakieś 200 możesz sobie wybrać,

rebe-szunis

@wombatDaiquiri Przeglądnij wszystkie komentarze.

Basement-Chad

Rycerz nie ma skrzydeł husarza, a w tle brakuje papieża i Łupaszki. Nie zagłosuję ( ͡° ͜ʖ ͡°)

szmakul

Ja z checia podpisze petycje, zeby nie budować cpk

Zaloguj się aby komentować