Rosja wstaje z kolan i uniezaleznia swoje lotnictwo cywilne
hejto.plOstatnio zanurzylem sie w #pikabu costam wyciagnalem i wrzucilem tez na nasze hejto i w dyskusji z @Fly_agaric probowalem opisac zroznicowanie uzytkownikow tamtejszego wykopu.
Zauwazlem, ze wrocil (po miesiecznej nieobecnosci - juz sie "martwilem") moj ulubieniec dbania o dobre nastroje posrod rosyjskich uzytkownikow (niemal zawsze ma 'good news everyone')

A zatem zaprszam do lektury:
A teraz są już DWIE.
Doświadczalny MS-21-310 z pełnym zestawem rosyjskich systemów wzbił się w powietrze.
https://aviation21.ru/opytnyj-ms-21-310-s-polnym-komplektom-...
Z lotniska Irkuckiego Zakładu Lotniczego wystartował drugi prototypowy samolot MS-21-310 (73057), w pełni wyposażony w krajowe systemy, w tym silniki PD-14 i skrzydło wykonane z rosyjskich materiałów polimerowo-kompozytowych.
Lot wykonała załoga pod kierownictwem zasłużonego pilota-testera Rosji, pilota-testera PAO „Jakowlew” Andrieja Woropaeva. Według Andrieja Woropaeva przygotowania do lotu przebiegały w trybie normalnym, wszystkie systemy były włączane kolejno z pomocniczego zespołu napędowego.
„Uruchomiliśmy wszystkie systemy samolotu w trybie standardowym, bez trybów rezerwowych. Układ hydrauliczny, zasilanie elektryczne, klimatyzacja i kompleksowy system sterowania działały w trybie podstawowym. Podczas lotu nie zaobserwowano żadnych odchyleń. Samolot zachowywał się stabilnie, był precyzyjnie sterowany, a podejście do lądowania odbyło się przy użyciu pokładowego sprzętu radiotechnicznego” – zauważył dowódca załogi.
Samolot o numerze bocznym 73057 ma szczególną historię. Samolot o numerze fabrycznym MC.0013 jest pierwszym seryjnym MC-21-300, ale z skrzydłem wykonanym z krajowych PKM. Pierwszy lot z rejestracją RA-73361 ten samolot wykonał pod koniec grudnia 2021 roku. Samolot był przeznaczony dla linii lotniczych „Rosja”, a rozpoczęcie komercyjnej eksploatacji planowano na jesień 2022 roku. Po zaprzestaniu dostaw komponentów przez zagranicznych partnerów samolot otrzymał nowy numer rejestracyjny 73057 i został włączony do programu zastępowania importu.
Przeszedł kompleksową modyfikację. Wymieniono w nim silniki, elementy sterujące i pulpity w kokpicie pilotów, napędy układu sterowania, mechanizmy przemieszczania mechanizacji skrzydła, pylony silników i mechanizm przestawiania stabilizatora. Całkowicie odnowiono kompleks pokładowego sprzętu radioelektronicznego, pomocniczy układ napędowy, system klimatyzacji, zintegrowany system gromadzenia i rejestracji informacji lotniczych, układ hamulcowy kół, układ paliwowy, sieć kablową, koła i opony. Wszystkie agregaty i komponenty mają obecnie pochodzenie rosyjskie.

I jeszcze jedna wiadomość...
28 października 2025 r. Hindustan Aeronautics Limited (HAL) i rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK) podpisały protokół ustaleń w sprawie produkcji rosyjskiego samolotu SJ-100 w Indiach.

HAL dostanie prawa do produkcji SJ-100 na rynek krajowy i potencjalny eksport. Ten projekt pozwoli po raz pierwszy od ponad trzech dekad przywrócić pełną produkcję samolotów pasażerskich w Indiach po zakończeniu programu AVRO HS748 w 1988 roku.
Współpraca HAL i OAK tworzy platformę dla długoterminowej współpracy w lotnictwie cywilnym. Projekt jest w stanie zintegrować rosyjskie technologie z indyjskim potencjałem produkcyjnym. Pierwszy indyjski SJ-100 spodziewany jest nie wcześniej niż w 2027 roku, przy czym przejście do masowej produkcji i dostaw eksportowych możliwe jest pod koniec dekady.
Podsumowanie: sankcje sankcjami, ale przede wszystkim samoloty. Lecimy!
#rosja #lotnictwo #samoloty


