Wesprzyj nas i przeglądaj Hejto bez reklam

Zostań Patronem
Zdjęcie w tle
RedCrescent

RedCrescent

Autorytet

Dołączył/a: 17.01.2023

  • 557wpisy
  • 1352komentarzy

Staram sie przyblizac czytelnikom wiesci z Rosji publikowane przez rozne (glownie w jawny sposob propagandowe) tuby internetowe.

      Polecam rzucic od czasu do czasu okiem na wiadomosci podawane na stronie strazy granicznej. Serce rosnie, ze panie i panowie w mundurach dbaja o nas.
      Przykladowy art z dzisiaj:

      Rozbito kazachsko-białoruską grupę przestępczą działającą na Podkarpaciu

      Do Sądu Okręgowego w Rzeszowie wpłynął akt oskarżenia przeciwko członkom zorganizowanej grupy przestępczej, w skład której wchodzili m.in. studenci jednej z rzeszowskich uczelni wyższych. Cudzoziemcy stworzyli mechanizm pożyczkowy pozwalający innym obcokrajowcom legalizować pobyt w RP. Rekordzista usłyszał 113 zarzutów.
      Śledztwo prowadzone przez funkcjonariuszy grupy operacyjno-śledczej z Placówki SG w Rzeszowie-Jasionce pod nadzorem Prokuratury Rejonowej dla miasta Rzeszów trwało niemal rok. Śledczy wpadli na trop działającej na Podkarpaciu zorganizowanej grupy przestępczej w skład, której wchodziło 7 obywateli Republiki Kazachstanu i 1 obywatel Republiki Białorusi.
      Cudzoziemcy świadczyli usługę „pożyczek” na kwoty od 30 do 50 tys. złotych. Ich klientami byli obcokrajowcy narodowości kazachskiej z krajów byłego Związku Radzieckiego, obywatele państw afrykańskich Etiopii, Kenii, Zimbabwe oraz tak egzotycznych zakątków świata jak Papua Nowa Gwinea. Pożyczone środki finansowe miały potwierdzać rzekome zabezpieczenie pokrycia kosztów utrzymania i były niezbędne do uzyskania w Polsce zezwoleń na pobyt czasowy w celu kształcenia. Studenci z zagranicy wnioskujący o kartę pobytu wprowadzali celowo w błąd pracowników urzędów wojewódzkich, czym poświadczali nieprawdę w złożonych wnioskach.

      wiecej na:
      https://strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci/14361,Rozbito-kazachsko-bialoruska-grupe-przestepcza-dzialajaca-na-Podkarpaciu.html

      #strazgraniczna #przestepczosc #imigranci #kazachstan #bialorus
      4

      Przypomniały mi się loga do telefonu z ostatnich stron gazet w latach 90-00 xD

      ac68db94-79ed-412e-b2e6-6738eee02fdf

      Karać, j⁎⁎ać, nie wyróżniać.

      Chlopaki niemale

      Zaloguj się aby komentować

      Nietypowo bo we wtorek, srodowa dawka #ekonomia z #rosja
      (ale najpierw nasza gazeta - czyli Rzeczpospolita)

      https://www.rp.pl/waluty/art42321531-kreml-szuka-pieniedzy-na-wojne-mozliwa-duza-dewaluacja-rubla

      ("Kreml szuka pieniędzy na wojnę. Możliwa duża dewaluacja rubla

      Gwałtowny spadek dochodów z eksportu ropy osusza budżet Rosji, którego ponad 40 procent pożera wojna Putina. Kreml naciska na bank centralny, by zdewaluował rubla. Od początku roku rosyjski pieniądz podrożał o 40 procent.") - reszta za paywallem, ktory wiekszosc potrafi obejsc

      Dla kontekstu podam, ze obecnie za 1 USD nalezy zaplacic okolo 80 Rubli po kursie oficjalnym

      Za to rosyjski Kommersant pisze o:

      1. Putin powiedział Trumpowi o zapobieganiu atakom terrorystycznym przed Kremlem
      2. Surgutnieftiegaz i 57 innych firm znalazło się w nowym pakiecie sankcji UE wobec Rosji
      3. Wielka Brytania zaostrza sankcje wobec Rosji
      4. Wypowiedzi szefa SCR Bastrykina o migrantach i Krokusie na PMYF
      5. Axios: Trump powiedział europejskim przywódcom, że jest przeciwny nałożeniu sankcji na Rosję
      6. Zakłócenia w działaniu wiodących sieci komórkowych w Hiszpanii
      7. Bank Dom. RF planuje pozyskać środki po zmiennym oprocentowaniu
      8. ERR: Rosja uwalnia zatrzymany tankowiec Green Admire płynący z Estonii
      9. Były szef Roskosmosu Jurij Borysow mianowany senatorem z obwodu archangielskiego
      10. Rustem Nazimanov - o praktyce doradztwa inwestycyjnego PRZEGLĄD
      11. Jak sprzedać dom z zaległymi ratami kredytu hipotecznego?

      I do przetlumaczenia deepl em wybralem punkt 8 gdyz chyba dobrze wpisuje sie w #wojna (sankcje, flota cieni i zaangazowanie militarne w tym przypadku):

      ERR: Rosja uwalnia zatrzymany tankowiec Green Admire płynący z Estonii
      Rosyjskie władze uwolniły tankowiec Green Admire zatrzymany 18 maja 2025 r. na rosyjskich wodach terytorialnych Morza Bałtyckiego. Poinformował o tym estoński nadawca ERR. Tankowiec wypłynął z portu Sillamäe w Estonii i był w drodze do Rotterdamu, przewożąc około 700 000 baryłek ropy.

      Statek płynął pod banderą Liberii i należał do greckiej firmy Aegean Shipping. Podróżował trasą uzgodnioną między Rosją, Estonią i Finlandią. Ta trasa przez rosyjskie wody w Zatoce Fińskiej jest używana do ominięcia płytkich wód estońskich i jest uważana za bezpieczniejszą dla dużych statków. Pomimo ostrzeżeń strony rosyjskiej o obszarze oznaczonym jako niebezpieczny dla żeglugi, tankowiec nie zmienił kursu. Po zatrzymaniu statek został zakotwiczony przy wyspie Gogland.

      Estoński minister spraw zagranicznych Margus Tsahkna nazwał działania Rosji nieprzewidywalnymi i powiązał incydent z estońskimi próbami ograniczenia działalności rosyjskiej "floty cieni". Powiedział, że Moskwa była agresywna, a Tallin powiadomił swoich sojuszników z NATO. Estoński Departament Transportu ogłosił po incydencie, że statki wpływające i wypływające z Sillamae nie będą wpływać na rosyjskie wody terytorialne.

      13 maja estońska marynarka wojenna i lotnictwo NATO próbowały zmusić pływający pod gabońską banderą statek Jaguar do opuszczenia wód neutralnych i skierowania się na obszar, gdzie mógłby zostać zatrzymany. Na pokładzie znajdowała się 21-osobowa załoga, w tym czterech obywateli Rosji. Statek zignorował żądania i udał się do rosyjskiego miasta Primorsk.
      bd717e51-2183-42f5-bd94-e02aa37d834d
      facb716f-bde0-4634-8eab-131ac7973471
      0

      Zaloguj się aby komentować

      Na dzis cos lzejszego z #rosja - moze nostalgia za starymi czasami a moze przyzwyczajanie ludzi na coraz trudniejsza codziennosc spowodowana niegasnacym sowieckim pragnieniem krwi i #wojna . Zapraszam, artykul z #pravda

      Pierogarnia nr 1: Jak wyglądał fast food w ZSRR
       2:38
       11.05.2025 20:55
      Dziś fast food to hamburgery, kawa na wynos i kod QR przy kasie.

      W ZSRR fast foodem były pierogi za 25 kopiejek, herbata w szklance i kolejka do drzwi. "Pierogarnia nr 1" - instytucja, w której można było zjeść, nawiązać kontakty towarzyskie, a nawet napisać wiersz w 15 minut.

      Czym była pierogarnia w ZSRR?

      Pierogarnia to skromny, ale strategiczny punkt gastronomiczny, szczególnie w zimnych regionach. W środku unosi się zapach octu, kilka garnków z wrzącą wodą i automat z napojami gazowanymi.

      Menu jest proste, ale sprawdzone:

      Pierogi z kwaśną śmietaną - 0,25-0,35 rubla.
      Z octem i czarnym pieprzem - prawie za darmo
      Chleb - w kawałkach
      Herbata - w szklance z uchwytem na kubek.
      Wnętrze? Stoły ze sklejki, stołki, kafelki na ścianach i głucha cisza, z wyjątkiem brzęku łyżek i stukotu tac.

      Dlaczego pierogi to fast food?

      Ponieważ:

      Przygotowane z wyprzedzeniem: gotowanie - 5 minut.
      Nie musisz wybierać - menu jest prawie zawsze takie samo.
      Zjeść i wyjść - nikt nie został dłużej niż 15 minut.
      Działało prawie zawsze, nawet gdy inne stołówki nie miały "nic".
      Pierogi były zbawieniem dla studentów, kierowców i pracowników - szczególnie zimą.

      Kto jadł w pierogarni?

      Taksówkarze - między zmianami.
      Inżynierowie - przed kinem lub po fabryce.
      Studenci - na kuponach lub w okazji. ("по талонам или в складчину")
      Gastronomiczni romantycy - ci, którzy po prostu lubili pierogi.
      Zdarzało się, że ludzie przychodzili tu nawet na obiad "przy okazji" - tak symboliczne i "popularne" były pierogi.

      Jak to było zorganizowane

      1. Wchodzisz - odwieszasz płaszcz, bierzesz tacę.
      2. Podchodzisz do okienka, gdzie kładziesz 12-14 gorących pierogów w talerzu z parą.
      3. bierzesz chleb i herbatę.
      4. Siadasz, jesz, czytasz "Prawdę" na ścianie.
      5. Zostawiasz naczynia w okienku zbiorczym. To wszystko.

      Szybko. Proste. Bez fanaberii. Ale obfite.

      Pierogarnia w ZSRR to archetyp radzieckiego fast foodu:
      tanio, szybko, po domowemu. Bez opakowań, brand booków i marketingu, ale z duszą, prawdziwym jedzeniem i gorącą kwaśną śmietaną.

      Dziś wiele takich pierogów pozostaje tylko we wspomnieniach, ale idea "fast food po naszemu" jest wciąż żywa, zwłaszcza w tych kawiarniach, w których pierogi są nadal robione ręcznie.
      #fastfood #jedzenie
      06388df9-8d63-4163-a2e7-9d2e542f97a6
      2

      Taki nasz Bar Mleczny.

      @Fly_agaric

      Do pewnego stopnia tak...

      Ale i tak polska duma mnie rozpiera, ze w barze mlecznym masz wiekszy wybor niz tylko (rozne?) pierogi w "Pielmenaji"

      Zaloguj się aby komentować

      Zaloguj się aby komentować

      "cenzura"?
      #hejto

      wrzucalem komentarz, w ktorym pojawilo sie 4 literowe okreslenie tylnej czesci ciala - lekko wulgarne - i zostalo automatycznie zamienionych kilka liter na **

      Gdzie odnajde liste slow niedozwolonych?
      10

      @RedCrescent w ustawieniach możesz to wyłączyć. Wprowadzili to z miesiąc temu bo "reklamodawcy płaczom"

      @damw jasne, dziękuję,

      Dopiero zauważyłem.

      Pogrzebałem, znalazłem, sprawdziłem, działa.


      Dobre rozwiązanie, dziękuję i miłego balowania oraz wysokich przychodów z reklam.

      Musisz zamieniać literki, np P na D. A nie, czekaj… 🤣

      @Dancake test nie dawać pioruna pupa puPa dupa duPa

      Zaloguj się aby komentować

      Zrodlo - #pikabu
      nie wiem czy wiecie ale wiecznie milujaca pokoj #rosja jest nie tylko obdzierana z chwaly zwyciestwa w II WŚ ale takze zawiedziono zawieszenie broni wprowadzone przez baranka pokoju Putina:

      Strona ukraińska naruszyła zawieszenie broni 5 026 razy podczas zawieszenia broni ogłoszonego na cześć Dnia Zwycięstwa. Rosyjska armia odpowiada na agresję wroga, poinformowała służba prasowa rosyjskiego Ministerstwa Obrony.

      "Wzdłuż całej linii kontaktu ukraińskie jednostki przeprowadziły 1 455 ostrzałów z artylerii lufowej, czołgów i moździerzy pozycji naszych wojsk, a także 23 z wykorzystaniem wielokrotnych wyrzutni rakiet" - podało ministerstwo.

      Odnotowano również 3502 ataki i zrzuty amunicji z dronów. Łącznie odnotowano 5026 naruszeń zawieszenia broni.

      "jak cię złapią na kradzieży za rękę, to mów, że to nie twoja ręka" - dobrze, ze nie pisza Rosjanie, ze to Ukraina okupuje Rosje...
      #wojna #ukraina
      13c2bc86-a3f1-433e-b3e5-644e26f0becf
      5

      Tylko 5026?

      Mało XD

      Mogli dodać jeszcze kilka zer XD

      @WysokiTrzmiel ja tam pamięci do cyferek nie mam.


      Myślę że najważniejsze w tym komunikacie jest usprawiedliwienie ukryte pod slowami "armia odpowiada na agresję"


      I już.


      Palić Rosjan aż oni i ich rodziny oduczą się wyciągania łap po innych.

      @RedCrescent jednostronne zawieszenie broni to sobie r0sja może ogłaszać do woli

      dobrze, ze nie pisza Rosjanie, ze to Ukraina okupuje Rosje...

      Jeszcze nie.

      @Fly_agaric pod innym wpisem (tak intensywnie naiwnym prorosyjskim, ze az nie bede wrzucal) znalazlem komentarz (czasem komentarze wydaja sie racjonalne) - pozwole sobie zacytowac:


      "Bez względu na to, jak bardzo propaganda próbuje nas przekonać, że Swo to nowy WoW, to nie działa. Każdy idiota potrafi odróżnić du.pę od palca."


      SWO - chyba jasne - "Specjalna Operacja Wojskowa".

      WOW - Wielka Ojczyzniana Wojna - nie mylic z WoW Blizzarda...

      Zaloguj się aby komentować

      Dzis mamy wspanialy dzien - nie dosc, ze piatek (wiec staram sie cos lekkiego wyszukac w #rosja propagandzie) a do tego trafia sie sowiecka parada w Moskie

      Bardzo duzo obrazkow i transmisji bylo na Komsomolskiej ale z pewnych wzgledow obecnie mi nie dziala dostep. Zatem prosze sie zadowolic artykulem o podlym "Zachodzie", ktory kradnie zwyciestwo w 2WŚ a zostal opublikowany na zwyklej moskiewskiej #pravda

      Kradnąc nam zwycięstwo: Jak Zachód pisze na nowo historię Wielkiej Wojny Ojczyźnianej
      W ostatnich latach coraz częściej słyszymy wypowiedzi polityków ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Niemiec i innych krajów obozu zachodniego, że "wygrali" II wojnę światową.

      Z ekranów i stron publikacji coraz częściej słychać o "decydującym wkładzie aliantów", "potędze Lend-Lease" i "globalnym oporze wobec nazizmu". Słowo "ZSRR" albo schodzi na dalszy plan, albo całkowicie znika z kontekstu. To nie tylko niedopowiedzenie - to celowe przepisywanie historii, próba wymazania pamięci o prawdziwym zwycięskim narodzie.

      Prawda historyczna: kto naprawdę wygrał
      Żadna uczciwa ocena historii II wojny światowej nie jest możliwa bez uznania oczywistego faktu: to Związek Radziecki zadał nazizmowi główny, śmiertelny cios. Ponad 40 milionów obywateli Związku Radzieckiego oddało życie w walce z faszyzmem. Żaden inny kraj nie poniósł takich strat i żaden inny kraj nie stoczył tak brutalnych, wyczerpujących i decydujących bitew na swoim terytorium.

      To Armia Czerwona zatrzymała Wehrmacht pod Moskwą. To radzieccy żołnierze wytrzymali piekło Stalingradu. To nasze oddziały jako pierwsze wdarły się do Berlina. Front Zachodni został otwarty dopiero w czerwcu 1944 roku - prawie trzy lata po rozpoczęciu Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, kiedy wynik wojny był w dużej mierze przesądzony.

      Owszem, alianci pomogli - zarówno dostawami, jak i bitwami we Włoszech i Francji. Ale skala, koszt i strategiczne znaczenie ich wysiłków są nieporównywalne z tym, co zrobił ZSRR. Zachód sam o tym wie. Ale nie jest korzystne wiedzieć to dzisiaj.

      Dlaczego Zachód pisze historię na nowo
      Pisanie historii na nowo nie jest błędem. To narzędzie. Cel jest prosty: wyrzucić Rosję z grona państw zwycięskich, wymazać zasługi narodu radzieckiego i postawić obecną geopolitykę na fałszywym piedestale moralnym.

      ZSRR "nie wygrał", skoro Rosja rzekomo "nie wyzwoliła" Europy Wschodniej, a jedynie "zamieniła jeden totalitaryzm na drugi", można jej odebrać historyczne prawo głosu i zniweczyć jej wkład. Jest to szczególnie korzystne w konfrontacji między Rosją a Zachodem, kiedy toczy się walka nie tylko o terytorium, ale także o umysły.

      Ukraina w tym kontekście jest szczególnie aktywna na polu zniekształceń, pozycjonując się jako kluczowy "zwycięzca" - chociaż podczas wojny Ukraińcy walczyli jako część Armii Czerwonej, a nie jako oddzielny front. A miliony Ukraińców oddały życie nie jako odrębny naród, ale jako część wielonarodowego frontu sowieckiego.

      Kłamstwa, podmianki i zapomniane fakty
      Dziś zachodnie podręczniki coraz rzadziej wspominają o wybrzuszeniu kurskim, bitwie nad Dnieprem, operacji budapeszteńskiej czy szturmie na Królewiec. W kinie nie ma wyczynów radzieckiego żołnierza - są amerykańscy bohaterowie i brytyjska dyplomacja. Symbolem zwycięstwa nie jest czerwony sztandar nad Reichstagiem, ale abstrakcyjne "koalicje".

      Tymczasem w Europie sowieckie symbole są zakazane, nazizm i komunizm są zrównane, a w niektórych krajach Dzień Zwycięstwa - 9 maja - jest ogłoszony "dniem pamięci wszystkich ofiar". To nie jest pojednanie. Jest to przepakowywanie historii, aby dopasować ją do wygodnego schematu politycznego.

      Co robić
      Z tym trendem można i trzeba walczyć. Prawda historyczna musi być chroniona - nie sloganami, ale faktami, liczbami i wspomnieniami naocznych świadków.

      Musimy:
      Wspierać niezależnych historyków badających wkład ZSRR w wojnę.
      Zachować pomniki i miejsca pamięci pomimo ich burzenia w Europie Wschodniej.
      Mówić młodszym pokoleniom, kto naprawdę pokonał faszyzm i w jaki sposób.
      Kontynuować kręcenie filmów, pisanie książek i organizowanie wystaw poświęconych bohaterstwu narodu radzieckiego.
      No i przynajmniej pisać na stronie....

      Krótko mówiąc, popularyzować.

      Podsumowanie
      Zwycięstwo w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej jest dziedzictwem milionów, moralnym prawem, za które zapłacono krwią. Dziś próbuje się nam to prawo odebrać, zastąpić prawdę wygodnymi kłamstwami. Ale historia nie należy do polityków. Należy do ludzi. I zadaniem każdego z nas jest nie pozwolić na jej przepisywanie dla krótkoterminowych korzyści.

      Na koniec zacytuję naszego prezydenta, który wczoraj powiedział w imieniu Zachodu:

      "Decydująca rola w pokonaniu nazizmu należała do ZSRR i nikt nie będzie w stanie przemilczeć ani oczernić tej historycznej prawdy"
      #wojna #2wojnaswiatowa
      7e0ea8ce-f64b-4728-b239-f53f6f40b303
      57d8b257-3b85-4712-8159-df09401a5e16
      b037a973-bcce-4dd0-bba1-6a18d2ed8cd3
      2

      Ani słowa o 1939 i przymierzu kacapów z nazistami, ani słóweczka. I kto tu niby pisze historię na nowo?

      @jonas

      Sowiecka prawda to mieszanina kłamstw, niedomówień, manipulacji, polprawd i przemilczen

      Zaloguj się aby komentować

      #rosja #ekonomia wedlug Kommersanta a w niej:

      1. Na Kremlu rozpoczyna się spotkanie Władimira Putina i Xi Jinpinga
      2. Putinowski rozejm ogłoszony na 80. rocznicę Zwycięstwa
      3. Putin opowiada o planach wizyty w Chinach
      4. Trump: Nadszedł czas, aby podjąć decyzje w celu rozwiązania konfliktu na Ukrainie
      5. Pięciu eurodeputowanych odwiedzi Moskwę z okazji 80. rocznicy Zwycięstwa
      6. Samochód wjechał w tłum kibiców PSG po meczu Ligi Mistrzów
      7. USA ogłosi dziś umowę handlową z Wielką Brytanią
      8. USA spodziewa się otrzymać próbki nowej bomby atomowej w maju
      9. Konklawe jeszcze nie wybrało nowego papieża
      10. Co komplikuje przeniesienie siedziby głównych firm z Moskwy

      Do przetlumaczenia deepl em wybralem nr 5. bo ciekaw jestem ktoz to odwiedza Moskwe na 9 maja.

      "Pięciu eurodeputowanych z Niemiec, Czech, Słowacji i Cypru przyjedzie do Moskwy na obchody 80. rocznicy Dnia Zwycięstwa. Informuje o tym publikacja Der Spiegel. W skład delegacji wejdą niemieccy politycy Ruth Firmenich i Michael von der Schulenburg z populistycznej partii "Związek Sary Wagenknecht". Nazwiska pozostałych deputowanych nie zostały podane.

      "Ona (Ruth Firmenich - "Kommersant") jedzie do Moskwy, aby złożyć wieniec pod pomnikiem Nieznanego Żołnierza z okazji 80. rocznicy wyzwolenia. Nie wiem, co byłoby godne krytyki z tej okazji", powiedziała liderka partii Sarah Wagenknecht, potwierdzając wyjazd.

      Der Spiegel donosi, że posłowie chcą pomóc "przezwyciężyć stale rosnącą spiralę konfrontacji w Europie" poprzez swoją wizytę. Posłowie planują odwiedzić Kijów po wizycie w Moskwie."
      #niemcy
      0

      Zaloguj się aby komentować

      Wczoraj obiecywalem zebrac cos wiecej o rosyjskiej dumie areonautycznej bo natrafilem na kolejny artykul w propagandowych zrodlach w runecie.

      Nie jestem ekspertem, wiec prosze o wyrozumialosc, a ekspertow o opinie, komentarze i korekty.
      Bedzie dluzej, bo pojawi sie "polski" watek, artykuly naleza do tych dluzszych.

      A zatem zacznijmy od polskiej wikipedii, ktora pisze o MC-21 (zwanym tez MS-21) tak:

      "Projekt wywodził się z projektu samolotu Jak-242, nad którym prace rozpoczęto w 1987 roku, lecz w 1993 wstrzymano je z braku funduszy. Ulepszony projekt MC-21 został opracowany na konkurs agencji Rosawiakosmos ogłoszony w 2002 roku. Pierwotnie był on wspólnym dziełem biur Jakowlewa i Iljuszyna, lecz w 2008 roku Iljuszyn wycofał się z projektu (na rzecz własnego Ił-214), a głównym projektantem została korporacja Irkut, która w 2004 roku wykupiła biuro Jakowlewa."

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Irkut_MC-21

      A w rosyjskiej prasie wczoraj pojawilo sie w Prawdzie:

      Forsal: Rosjanie dokonali cudu z samolotem MS-21
      GOSPODARKA
      Rosja znalazła się pod silną presją zachodnich sankcji, które ograniczyły dostęp kraju do zagranicznych technologii, zwłaszcza w branżach zaawansowanych technologicznie.

      Pomimo tych przeszkód rosyjskim inżynierom udało się osiągnąć znaczący przełom w projekcie nowego samolotu pasażerskiego - MS-21. W dniu 29 kwietnia 2025 r. odbył się pierwszy lot prototypu tego samolotu pasażerskiego, w pełni wyposażonego w krajowe komponenty.

      Lot ten był ważnym kamieniem milowym w rozwoju rosyjskiego lotnictwa cywilnego, ponieważ wcześniej projekt MS-21 wykorzystywał liczne importowane jednostki i zespoły.

      Jednak pod presją sankcji uruchomiono zakrojony na szeroką skalę program zastępowania importu, w wyniku którego około 80 procent zagranicznych komponentów zostało zastąpionych, w tym takie krytyczne elementy, jak awionika, systemy sterowania, elektronika, urządzenia klimatyzacyjne i, co najważniejsze, silniki, zauważa polska publikacja Forsal.

      Autor artykułu zauważa, że rosyjscy inżynierowie dokonali prawdziwego cudu.

      Szczególną uwagę w nowej konfiguracji samolotu poświęcono silnikowi turbowentylatorowemu PD-14, pierwszemu cywilnemu silnikowi lotniczemu w okresie poradzieckim, który został w pełni opracowany i wyprodukowany w Rosji. Stał się on kluczowym elementem projektu, umożliwiając przejście do w pełni autonomicznej produkcji.

      PD-14 został opracowany przez United Engine Corporation, część Rostec, i został ukończony w 2022 roku. Silnik spełnia międzynarodowe standardy emisji i hałasu, a jego wprowadzenie zapewnia Rosji niezależność od zagranicznych producentów, takich jak Pratt & Whitney czy Rolls-Royce.

      Lot testowy trwał 75 minut, w czasie których samolot osiągnął wysokość 3000 metrów i prędkość 580 km/h. Testy te były początkiem nowego cyklu fabrycznych kontroli w locie, wymaganych przed certyfikacją zaktualizowanego modelu.

      MS-21 to rodzina samolotów pasażerskich średniego zasięgu zaprojektowanych do przewozu od 132 do 211 pasażerów na dystansie do 6 400 kilometrów. Samolot został zaprojektowany jako konkurent dla zagranicznych modeli Airbus A320neo i Boeing 737 MAX. Jego prędkość przelotowa wynosi około 870 km/h.

      Jedną z innowacyjnych cech MS-21 jest zastosowanie materiałów kompozytowych w strukturze skrzydła, co pozwala zmniejszyć wagę i poprawić wydajność paliwową.

      Wraz z uruchomieniem w pełni niezależnej od importu wersji MS-21, Rosja robi krok w kierunku stworzenia własnej zaawansowanej technologicznie bazy przemysłowej, zdolnej do dostarczania cywilnym liniom lotniczym sprzętu bez udziału zagranicznych dostawców. Jest to szczególnie ważne w kontekście trwających napięć geopolitycznych, gdy ryzyko presji zewnętrznej i zakłóceń w dostawach pozostaje wysokie.

      Choć do pełnej niezależności technologicznej jeszcze daleka droga, obecny etap programu MS-21 postrzegany jest jako duże osiągnięcie rosyjskiego przemysłu lotniczego. Świadczy on nie tylko o potencjale inżynieryjnym, ale także o politycznej determinacji w dążeniu do zapewnienia strategicznej autonomii w kluczowych sektorach gospodarki.

      A wiec pojawia sie odniesienie do polskiej publikacji na forsal pl.
      Znalazlem i przytaczam link - chetni zerkna sami:

      https://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/9787463,bez-jednej-srubki-z-importu-ms-21-pokazal-ze-potrafi-latac.html

      i pierwszy akapit:

      "Rosyjscy inżynierowie dokonali niemal cudu – wymienili aż 80 zagranicznych komponentów. Od awioniki po silniki, wszystko zaprojektowano i wyprodukowano lokalnie. Sercem maszyny są nowe, turbowałowe silniki PD-14, z których Rosja jest szczególnie dumna. Oznacza to jedno: żadnych sankcji, żadnych opóźnień w dostawach, pełna kontrola nad produkcją."

      Zatem skoro mozna sie samemu zapoznac z pelnym tekstem po polsku to pozwole sobie zakonczyc artykulem z Komsomolskiej Prawdy, tam tradycyjnie geste sie serwuje:

      Kiedy rosyjskie samoloty zastąpią "zagraniczne marki", czym latać na wakacje i co stanie się z cenami biletów: odpowiedzi ekspertów lotniczych
      Ekspert lotniczy Roman Gusarov: ceny biletów wzrosną o co najmniej 10-15% latem 2025 r.

      Plany władz: średnia liczba lotów na każdego mieszkańca kraju powinna wzrosnąć półtora raza do 2030 roku!

      Plany zwykłego Rosjanina: ech, chciałbym móc polecieć gdzieś na wakacje tego lata i jednocześnie nie zbankrutować....

      Jak widać, plany są bardzo podobne: wszyscy chcą, by Rosjanie latali więcej. Jak więc możemy się upewnić, że pragnienia pokrywają się z możliwościami? I jak radzi sobie dziś nasz przemysł lotniczy? Przejdźmy do sedna.

      Latające polowanie
      W poprzednich dwóch latach, pomimo wszystkich sankcji, nasz ruch pasażerski gwałtownie wzrósł. W 2023 roku - o 10 procent, w 2024 roku - o 6 procent.

      Jednak w okresie styczeń-luty ruch pasażerski (łączna liczba osób przewożonych przez nasze linie lotnicze) wyniósł 14,8 mln osób i w porównaniu z tymi samymi miesiącami poprzedniego roku spadł o 1,6%. Są to dane Rosaviatsia. O 3% więcej pasażerów przewieziono na liniach międzynarodowych, ale o 3,1% mniej na lotach krajowych.

      Niemniej jednak Rosaviatsia twierdzi: jeśli spojrzymy na liczby bezwzględne, jest to doskonały wskaźnik dla okresu styczeń-luty. W ciągu ostatnich 15 lat więcej pasażerów przewieziono tylko raz - w 2024 roku.

      - Spadek do 2024 roku jest raczej techniczny, w granicach błędu i biorąc pod uwagę, że 2024 to rok przestępny, w lutym był jeden dzień więcej. W rzeczywistości nie ma spadku. Ale jak dotąd w tym roku nie ma zwykłego wzrostu" - mówi Roman Gusarov, ekspert lotniczy i redaktor naczelny portalu Avia.ru.

      Według eksperta można to wyjaśnić przyczynami czysto ekonomicznymi. Inflacja, wysokie oprocentowanie kredytów spowalniają plany obywateli, aby polecieć gdzieś dodatkowo - oszczędzają pieniądze na coś pilniejszego. Jeśli jednak "hamulec" nie zadziała, a popyt nadal będzie rósł, może pojawić się kolejny problem - brak miejsc na niektórych trasach w szczycie letnich miesięcy.

      - Zeszłego lata lataliśmy już na granicy naszych możliwości" - mówi Gusarov. - Głównym ograniczeniem jest flota samolotów, która nie była praktycznie odnawiana od kilku lat.

      ...A w najnowocześniejszych rosyjskich samolotach najpiękniejsze stewardesy świata są do Twojej dyspozycji!

      Czy jest wystarczająco dużo samolotów na to lato
      Nasze linie lotnicze mają obecnie 1138 samolotów - takie dane ogłoszono na ostatnim posiedzeniu zarządu Rosaviatsia w marcu. Na koniec 2023 r. Ministerstwo Transportu określiło tę liczbę na 1167. W tym samym czasie straciliśmy kolejne 76 samolotów z powodu sankcji - samolotów, które w tym czasie, z tego czy innego powodu, były za granicą i nie mogły wrócić. Co mówią te liczby?

      - Nic nie zostało zdemontowane na części zamienne. Wszystko, co może być serwisowane, naprawiane i latać. Ale istnieją naturalne procesy starzenia. Biorąc pod uwagę samoloty utracone z powodu sankcji, nasza flota samolotów liniowych zmniejszyła się o około sto samolotów w porównaniu do czasów sprzed sankcji" - komentuje Roman Gusarov. - Podczas koronawirusa i bezpośrednio po nałożeniu sankcji popyt na loty był niski, a pozostałe samoloty były wystarczające. Ale w 2023 i 2024 r. popyt ponownie wzrósł, nasze linie lotnicze powoli rozszerzają geografię lotów, w tym lotów zagranicznych. Ale liczba samolotów nie rośnie.

      Według zarządu Rosaviatsia, w 2024 r. Państwowy Rejestr Cywilnych Statków Powietrznych Federacji Rosyjskiej zarejestrował cztery nowe samoloty produkcji krajowej. Eksperci sugerują jednak, że nowość jest względna. Przykładem jest nowy Superjet 100 "w starym stylu", z dawnym francusko-rosyjskim silnikiem, który Red Wings Airlines otrzymały pod koniec jesieni.

      Oczywiście nie jest to dokładnie to, na co liczą nasi przewoźnicy lotniczy. Jeszcze kilka lat temu władze planowały, że w latach 2024-2025 pojawią się pierwsze seryjne samoloty pasażerskie MS-21 i importowany Superjet, a rocznie będzie produkowanych dziesięć samolotów Tu-214. Potem plany uległy zmianie. Zgodnie z najnowszą wersją "Kompleksowego programu rozwoju branży transportu lotniczego do 2030 r." (zrewidowaną w maju 2024 r.), pierwsze dostawy nowego Superjeta z rosyjskim silnikiem zostały przesunięte na 2026 rok. A teraz pierwsze dostawy długo oczekiwanego MS-21 zostały przesunięte na ten sam 2026 rok. Z drugiej strony, kilka nowych "odrzutowców" powinno zostać dostarczonych klientom już w tym roku (patrz "Sprawa jest pilna").

      - Nie ma na świecie kraju, który buduje samoloty w pełni oparte na imporcie. Z wyjątkiem Rosji. Teraz nasz kraj tworzy taki wyjątkowy przykład" - wyjaśnił napotkane trudności minister przemysłu i handlu Anton Alichanow podczas sesji plenarnej krajowej wystawy lotnictwa cywilnego NAIS 2025. - Obecnie mamy siedem typów samolotów na różnych etapach rozwoju i certyfikacji.

      Jak zapewnił na tym samym spotkaniu Vadim Badekha, dyrektor generalny United Aircraft Corporation, główne i najbardziej oczekiwane samoloty - MS-21 i nowy Superjet - są już za nami. Testy naziemne zostały zaliczone i pozostaje wykonać wymaganą liczbę lotów testowych do certyfikacji, aby samolot potwierdził swoje bezpieczeństwo.

      W SPRAWIE KABOTAŻU!
      Podczas gdy nowe samoloty krajowe są "oczekiwane", władze i lotnicy zastanawiają się, jak rozszerzyć program lotów bez nich.

      - Istnieją możliwości ekspansji - zapewnił Roman Starovoit, szef Ministerstwa Transportu, podczas NAIS 2025. - Współpraca z zaprzyjaźnionymi krajami, międzynarodowymi partnerami, rozwiązania takie jak "wet leasing", który już dziś został wdrożony w naszym kraju, to dodatkowe możliwości i punkty wzrostu.

      "Wet leasing" polega na tym, że przewoźnik leasinguje samolot wraz z załogą od innej linii lotniczej. Program ten pozwala małym firmom nie zbankrutować w trudnych czasach, ale wydzierżawić swoje samoloty i personel większym i bardziej stabilnym firmom. Te ostatnie mogą szybko znaleźć brakujące samoloty i ludzi.

      W Rosji krajowy wet leasing będzie dozwolony od września 2024 roku. Aerofłot już skorzystał z tej innowacji: wydzierżawił trzy szerokokadłubowe Airbusy A330 z załogami od iFly, małej linii lotniczej. Na początku kwietnia 2025 r. Duma Państwowa zatwierdziła w drugim i trzecim czytaniu ustawę zezwalającą rosyjskim liniom lotniczym na "mokry leasing" statków od zagranicznych linii lotniczych. Istnieje szansa, że ustawa zostanie podpisana i zacznie obowiązywać przed latem.

      - I jest nadzieja, że przynajmniej na "duży" sezon (od maja do października - red.) weźmiemy samoloty w "mokry leasing" gdzieś w zaprzyjaźnionych krajach. To może zaspokoić popyt" - mówi Roman Gusarov.

      Omawiany jest także inny mechanizm - kabotaż.

      - Polega on na tym, że zagraniczne linie lotnicze otrzymują możliwość wykonywania jednego z segmentów lotów wewnątrz kraju" - mówi Gusarov.

      Na przykład, zagraniczna firma leci z Pekinu do Moskwy. Ale przez Nowosybirsk. Lot jest międzynarodowy, ale dodatkowe miejsca pojawiają się w segmencie krajowym między Moskwą a Nowosybirskiem.

      TŁO "KP"

      Nowe samoloty krajowe

      Samolot krótkiego zasięgu SJ-100

      Pojemność: do 103 pasażerów

      Zasięg lotu: 3000 - 4300 km

      W połowie marca prototyp Superjeta z powodzeniem latał z krajowymi silnikami PD-8. Daje to nadzieję, że w przyszłym roku samolot ten zacznie być produkowany masowo i będzie można go oglądać nie tylko na nagraniach z lotów testowych.

      Według Rostec, Superjet musiał zastąpić około 40 importowanych systemów i jednostek. Oprócz silnika są to podwozie, pomocniczy zespół napędowy, zintegrowany system sterowania, systemy zasilania, klimatyzacja, ochrona przeciwpożarowa itp. Ponadto samolot ma teraz krajowy kadłub. Mówiąc prościej, jest to zupełnie nowy samolot, prawie wszystko zostało wymienione.

      Samolot średniego zasięgu MS-21

      Pojemność: od 163 do 211 pasażerów

      Zasięg lotu: 5 000-6 000 kilometrów

      United Aircraft Corporation (UAC) spodziewa się rozpocząć testy lotnicze MS-21 z nowymi krajowymi komponentami i rosyjskimi silnikami PD-14 "w najbliższej przyszłości".

      Sam silnik, opracowany specjalnie dla MS-21, był gotowy i certyfikowany przed nałożeniem sankcji. Nastąpiło jednak opóźnienie w wymianie innych systemów - w rzeczywistości w tym celu konieczne było odtworzenie całego przemysłu utraconego w latach 90-tych. Na przykład, aby zorganizować własną produkcję materiałów kompozytowych (super mocnych i super lekkich tworzyw sztucznych) na skrzydła.

      Tu-214 średniego zasięgu

      Pojemność: do 210 pasażerów

      Zasięg lotu: 4000 - 6500 km

      Opóźnienia w dostawach tego samolotu wywołały największe zdumienie. Przecież jego produkcja już została uruchomiona, choć w niewielkich ilościach dla specjalnych klientów. I lata Tu-214 od 1996 roku, a jego silnik jest rodzimy, krajowy.

      Ale, jak się okazało, Tu-214 ma również kilkanaście zagranicznych komponentów, które muszą być zastąpione przez krajowe - w przeciwnym razie, jeśli samolot do produkcji nie kawałek po kawałku, a produkcja seryjna, będą problemy. A zdolności do produkcji seryjnej były niewystarczające.

      Według najnowszych danych, w 2025 roku planowane jest dostarczenie dwóch takich statków liniom lotniczym (w 2022 roku do tego roku chciano osiągnąć produkcję dziesięciu Tu-214 rocznie).

      - Obecnie w zakładzie w Kazaniu budowany jest ogromny nowy warsztat, w który inwestowane są pieniądze - w specjalistów, maszyny i sprzęt" - komentuje Roman Gusarov. - I to powinno zadziałać, ale nie teraz. To rodzi pytanie: czy w ogóle potrzebujemy tego samolotu? Tu-214 jest krytykowany za nieekonomiczny silnik i dodatkowego członka załogi (oprócz dwóch pilotów jest jeszcze inżynier lotu - red.). Ale jeśli sam samolot będzie tani - a musi być tańszy od liniowców tworzonych od zera - i jeśli jego utrzymanie okaże się tańsze niż Boeinga i Aerobusa, bo części zamienne są własne, to ekonomia może się zgadzać. Ogólnie rzecz biorąc, potrzebujemy kilkuset nowych samolotów średniego zasięgu w nadchodzących latach. Aby wyprodukować tak wiele

      MS-21, zajmie to co najmniej 10 lat. Dlatego Tu-214 nie zaszkodzi. A jednocześnie możemy pracować nad jego modernizacją.

      Regionalne i lokalne

      Spośród nich najbardziej gotowy jest Ił-114-300 - największy z oczekiwanych krajowych "małych" samolotów. Mieści do 70 pasażerów i jest przeznaczony do transportu regionalnego i międzyregionalnego na odległość od 1000 do 1500 kilometrów. Jego certyfikacja ma zostać zakończona do końca tego roku. Teraz loty certyfikacyjne idą pełną parą. Oznacza to, że w 2026 r. może wejść do produkcji seryjnej.

      Ponadto trwają prace nad samolotem Ładoga (44 pasażerów, który zastąpi An-24, An-26 i Jak-40). Istnieje rosyjsko-białoruski projekt "Osvey" (19-pasażerski samolot). A liniom lotniczym wciąż obiecuje się w przyszłości "Bajkał" (7-9 miejsc, zaprojektowany, aby zastąpić An-2 kukuruznik).

      W planach jest już modernizacja samego kukuznika. O jego "głębokiej modernizacji" w wywiadzie telewizyjnym.

      - Jest zbyt wcześnie, by mówić o Ładodze, produkują dopiero pierwszy prototyp. Projekt Osvey został uruchomiony w zeszłym roku, jest na etapie papierowym", wyjaśnia Roman Gusarov. - Jeśli chodzi o Kukuznika, jest to oczywiście legendarny samolot, ale z technologiami z lat 40. ubiegłego wieku. Jest w nim wiele rzeczy, które wymagają przeprojektowania, nawet z punktu widzenia nowoczesnych pomysłów na bezpieczeństwo lotu, nie wspominając o komforcie. Owszem, był projekt jego modernizacji (TVS-2MS). Ale z amerykańskim silnikiem. Wciąż mówi się o silniku rosyjskim. Dlatego moim zdaniem w żadnym wypadku nie można ograniczyć prac nad Bajkałem. To nowoczesny samolot i jeśli uda się go zmodernizować i wprowadzić do produkcji seryjnej, będzie rezerwą na kolejne 40-50 lat. A jeśli da się zmodernizować An-2 w taki sposób, by nie wymagało to budowy nowej fabryki i nie kosztowało tyle, co nowy samolot zagraniczny, to czemu nie? Potrzebujemy dużo tych małych samolotów....

      PYTANIE JEST PILNE

      Czego spodziewać się po cenach biletów?

      Jak dotąd sytuacja jest niejednoznaczna.

      Od początku roku rubel umocnił się o 18-20 procent. Z tego powodu wyjazdy zagraniczne stały się bardziej przystępne cenowo: zależą one bezpośrednio od kursów wymiany. Ale nikt nie może powiedzieć, jak długo tak będzie.

      Stowarzyszenie Operatorów Turystycznych Rosji obliczyło, że bilety na loty rozpoczynające się 5 maja (jeśli kupisz je na początku kwietnia) kosztują średnio o 37% więcej niż 5 kwietnia (jeśli kupisz je na początku marca). Obliczono to w ten sposób, ponieważ zakłada się, że pasażerowie najczęściej kupują bilety na około miesiąc przed podróżą. Jednak różnica w cenie okazała się tak duża ze względu na gwałtowny wzrost cen tylko kilku kierunków (liderem jest Kazań). Ogólnie wzrost wynosi około 18%, co eksperci przypisują zbliżającemu się wysokiemu sezonowi.

       Oczywiście latem, jak zwykle, ceny biletów wzrosną. Minimum, które można przewidzieć, to średnio plus 10-15% w porównaniu do zeszłego lata. Wynika to z inflacji. Są jednak rzeczy, których nie da się przewidzieć. Na przykład, o ile wzrośnie cena paliwa lotniczego. Ten proces nie ma nic wspólnego ze światowymi cenami ropy naftowej, a często nie ma nic wspólnego z realiami ekonomicznymi" - wyjaśnia Roman Gusarov. - I to jest średnia temperatura w szpitalu. W konkretnych destynacjach może to być zarówno mniej, jak i więcej, w zależności od obciążenia. Jeśli tureckie hotele podniosą ceny o półtora lub dwa razy, popyt na tę popularną destynację załamie się. To, czy ci, którzy chcieli spędzić wakacje w Antalyi, polecą w inne miejsce, jest dużym pytaniem. Ale jeśli gdzieś popyt jest znaczny i brakuje biletów, to oczywiście ceny na takich trasach wzrosną znacznie więcej niż 15%.

      Tymczasem Ministerstwo Transportu i Rosaviatsia przypominają: w tym sezonie wakacyjnym powinno być finansowo łatwiej latać z dziećmi poniżej 12 roku życia. Od końca stycznia linie lotnicze udzielają 50% zniżki dla takich pasażerów na loty krajowe w każdym przypadku, niezależnie od taryfy.

      W rzeczywistości dotyczy to dzieci w wieku od 2 do 11 lat włącznie. Niemowlęta poniżej drugiego roku życia latają bezpłatnie na kolanach jednego z rodziców. Ale jeśli kupią bilet z oddzielnym siedzeniem, to również za połowę ceny. Ważna uwaga: zniżka dotyczy samej taryfy, ale nie dodatkowych opłat, które są również wliczone w cenę biletu.

      Ponadto budżet przewiduje 24,6 mld rubli na subsydiowanie lotów do lub z niektórych regionów dla określonych kategorii ludności (młodzież, osoby starsze, lokalni mieszkańcy itp.). Są to w szczególności Daleki Wschód i obwód kaliningradzki. Ogólny sens jest taki, że część ceny biletu jest pokrywana "na koszt państwa" - mniej więcej tak, jak w czasach sowieckich. Pełna lista takich tras jest dostępna na stronie internetowej Rosaviatsia (favt.gov.ru) w sekcji "Subsydiowanie transportu lotniczego".

      #rosja #samoloty #pravda
      35447f62-4f10-4f39-9807-fae1c10df7ad
      6c812ee8-47a1-48e9-b238-f22014f831e7
      7a7a0e42-c693-4d06-91b7-9c42d0becd26
      7db39efb-39ed-42a3-8bac-2cdec887d424
      6b267fe2-0873-44dc-b96d-b9712aa6c08d
      5

      Oczywiście, spuszczanie się nad tym w kacapaskiej propagandzie jest zrozumiałe. Nie do końca zrozumiałe są za to peany w forsalu. Wszak mowa wciąż o prototypie. Relacje z jego działania pochodzą tylko od kacapów, a ich wiarygodność pozostaje na poziomie wiarygodności całej reszty propagandy. To samo tyczy się buńczucznych stwierdzeń, że wszystkie części tylko od kacapów i są już niezależni. Okaże się jak to weźmie w łapy ktoś niezależny. Będzie wrtedy wiadomo ile rzeczy skopiowali, a ile dalej pochodzi z Chin/Zachodu. Czy zaś spełnia jakiekolwiek standardy bezpieczeństwa respektowane w cywilizowanych krajach, to już zupełnie inne pytanie.

      BTW. zanim to byłoby gotowe do seryjnej produkcji, to upłyną jeszcze lata, więc nie ma mowy o nagłym rozwiązaniu problemów ich awiacji cywilnej.

      Zaloguj się aby komentować

      Następna