Robert Kubica

w zespole AF Corse (#83), wraz z Yifeiem Ye i Philipem Hansonem, wygrali właśnie 24-godzinny wyścig Le Mans. Tym samym nasz rodak staje się pierwszym Polakiem w historii, który tego dokonał. Co ciekawe, zwycięstwo odnieśli nie w zespole fabrycznym, a w tzw. ekipie klienckiej.


Zespoły prywatne mają wprawdzie dostęp do tej samej technologii (w tym przypadku Ferrari 499P), ale nie korzystają z pełnego wsparcia technicznego i strategicznego producenta – co czyni ten sukces jeszcze bardziej imponującym i dowodzi, jak świetnie zorganizowany i skuteczny był zespół samochodu numer 83. Hypercar Roberta pod koniec miał mieć problemy ze skrzynią biegów, dlatego Robert zdecydował się przedłużyć swój przejazd do granic, nie został zmieniony przez innego kierowcę i jakimś cudem zyskiwał czas, mimo problemów.


Gdybyście się zastanawiali – Le Mans dla motorsportu jest mniej więcej tym, czym Wimbledon dla tenisa, Tour de France dla kolarstwa albo Liga Mistrzów dla piłki nożnej. To jedna z najstarszych, najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych imprez wyścigowych świata. Wielu kierowców marzy o tym, by zrobić to, co dziś udało się Kubicy i jego kolegom – nawet Max Verstappen, czterokrotny mistrz Formuły 1, mówił, że chciałby kiedyś wystartować w tym wyścigu.


Nie tylko Kubica przechodzi dziś do historii, bo podobnie do Roberta, Yifei Ye jako pierwszy chiński kierowca odniósł zwycięstwo w Le Mans.


Warto dodać, że dla Kubicy to nie był pierwszy start w Le Mans. Już w 2021 roku był o krok od wygranej w klasie LMP2, ale awaria samochodu odebrała mu zwycięstwo dosłownie na ostatnim okrążeniu. Dzisiejszy triumf to nie tylko historyczny moment, ale też osobiste domknięcie wieloletniego dążenia do tego jednego, najważniejszego wyścigu.


To również pierwszy raz od powrotu Ferrari do Le Mans w 2023 roku, gdy wyścig wygrywa samochód prywatny – pokazując, że nie zawsze największy budżet decyduje o wyniku.


Inny rodak, Kuba Śmiechowski wygrywa w kategorii LMP2, czyli poziom niżej w polskim zespole Inter Europol Competition.


------

#lemans #motosport #wec #kubica #lmp2 #polskagurom #lemans24 #sport

f674ba0f-f425-43d3-9065-0340582d5784
76faad0c-b62a-4bff-8a7e-e8f8681704b5
2ff63843-c1f6-4dd8-b460-9f6448affc5a
ea582301-0bdb-457a-840c-7829c424a910
a612beed-8cbb-484e-985a-3cc5f03852cd

Komentarze (54)

Dziwen

@PlatynowyBazant20 aż mną trzęsło na końcu. xD

PlatynowyBazant20

@Dziwen te pit stopy i zaglowek i rura z odkurzacza no prosze szybkie były emocje

FoxtrotLima

@Dziwen co do Śmiechowskiego to warto dodać, że nie tylko polski kierowca wygrywa w LMP2, ale polski zespół Inter Europol Competition, należący do jego ojca, Wojciecha Śmiechowskiego.

koszotorobur

@Dziwen - ale się cieszę dla Robercika - pokonać tyle przeciwności i w końcu wygrać

InstytutKonserwacjiMaryliRodowicz

@Dziwen brakuje wzmianki, że ten prywatny zespół w którym jechał Kubica, dwa razy zrobił "team order" dla fabrycznego Ferrari. Później gdy Kubica prosto o to samo trochę ciężko było im się na to zgodzić. Ostatecznie tempo zespołu Kubicy było lepsze i wygrali parynastoma sekundami. Ogólnie pięć zespołów skończyło wyścig na tym samym okrążeniu. Nie było też przepaści między liderem a kolejnym atutem.

FoxtrotLima

@InstytutKonserwacjiMaryliRodowicz Robert na ostatnim kółku odpuścił mocno bo drugie Porsche nadrobiło ze cztery sekundy.

InstytutKonserwacjiMaryliRodowicz

@FoxtrotLima mógł sobie na to pozwolić

DyG

@FoxtrotLima Pewnie miał flashbacki z ostatniego okrążenia w 2021

onpanopticon

Modlitwy dla jego bolesnej ręki w końcu przyniosły efekt. Grande Robercik!

kubex_to_ja

@onpanopticon chyba chciałeś powiedzieć boskiej renki;)

AndrzejZupa

Grande strategia!¯\_(ツ)_/¯

kdjswq25-1

@Dziwen To ten koleś, który nigdy nie powinien dostać prawa jazdy, bo jest taką pierdołą, że zagraża życiu innych osób?

kdjswq25-1

@Dziwen I goovno. Kubica to jeden z większych pajaców w tym kraju. Nieudacznik nie odstający umiejętnościami od polskich piłkarzy. Płakać się chce.

Dziwen

@kdjswq25-1 takimi tekstami rekompensujesz sobie coś, czy o co tu chodzi? Właśnie mimo swojej niepełnosprawności wygrał z zespołem jeden z najtrudniejszych wyścigów na świecie, prowadząc samochód na ostatniej zmianie 3.5 godziny, zamiast typowych dwóch, bo tylko on był w stanie zapanować nad uszkodzoną skrzynią biegów, a ty tu coś pierniczysz o byciu nieudacznikiem.

kdjswq25-1

@Dziwen Kubica to jest pajac i nieudacznik. Z tego kolesia śmiał się na głos nawet Morawiecki (PiS) i życzył mu połamania kości, żeby nie trzeba było go dalej sponsorować. Jak sprawa wyszła na jaw, to Kubica nie dał Morawieckiemu w mordę, ale chętnie przyjął pieniądze (za pośrednictwem Orlenu). Możesz poluzować majty.

Dziwen

@kdjswq25-1 dziwne masz fetysze kolego.

kdjswq25-1

@Dziwen Kubica jest człowiekiem bez honoru i nie zasługuje na szacunek. Ale w Polsce honor został spuszczony w kiblu.

hist4min4

@kdjswq25-1 niestety w rankingu na pajaca przegrywa z Tobą XD

gwynebleid

@kdjswq25-1 to że wyruchał ci matkę cię tak wkurzyło? Czy to, że nie zapłacił?

To nic osobistego na pewno. Nie każdy w dzisiejszych czasach nosi przy sobie drobniaki.

Loginus07

@kdjswq25-1 koleś z losowym ciągiem liter, cyfr i znaków piszę o kimś kto właśnie wygrał najważniejszy wyścig na świecie, że jest nieudacznikiem xD ale trzeba mieć kompleksy i być malutkim człowieczkiem xD

dziki

@kdjswq25-1 musisz mieć straszne kompleksy, współczuję

wiatrodewsi

@gwynebleid Ło kurwa, tu już na grubości poszło

Qtafonix

@wiatrodewsi samo gęste xD

AureliaNova

@kdjswq25-1 e, on tam tak wtedy gadał w wywiadzie, bo to swojski chłopak bez kompleksów, a prawko zdał od strzała

wielkaberta

@kdjswq25-1


>To ten koleś, który nigdy nie powinien dostać prawa jazdy, bo jest taką pierdołą, że zagraża życiu innych osób?

>I goovno. Kubica to jeden z większych pajaców w tym kraju. Nieudacznik nie odstający umiejętnościami od polskich piłkarzy. Płakać się chce.

>Kubica to jest pajac i nieudacznik. Z tego kolesia śmiał się na głos nawet Morawiecki (PiS) i życzył mu połamania kości, żeby nie trzeba było go dalej sponsorować. Jak sprawa wyszła na jaw, to Kubica nie dał Morawieckiemu w mordę, ale chętnie przyjął pieniądze (za pośrednictwem Orlenu). Możesz poluzować majty.

>Kubica jest człowiekiem bez honoru i nie zasługuje na szacunek. Ale w Polsce honor został spuszczony w kiblu.


To parę pytań:


  • czemu nie powinien dostać prawa jazdy? To nie ma on prawa jazdy czy co?

  • Ponadto prawo jazdy nie jest potrzebne na zamkniętych torach wyścigowych, ponieważ tam są licencje FIA

  • O co chodzi z porównaniem do polskich piłkarzy? Chodzi o ligę czy reprezentację narodową?

  • Musisz sprostować z Morawieckim. On napisał, że mieli farta, że jego nie trzeba sponsorować, ze względu, że ciągle się rozwalał.

  • O co z tym honorem chodzi nagle? Czemu to jest potrzebne do szczęścia?


Jedyne co jestem w stanie zrozumieć, że ubóstwianie kierowców wyścigowych to zawsze była jakaś dziwna obsesja narodowa od dekad. Czy to F1, Nascar to bicie piany i łechtanie własnego ego.

Nie mam pojęcia jak się sami Ci kierowcy prywatnie ustosunkowują do tego, bo zakładałbym, ze poza kamerami to mają może nawet i wyjebane.


Ale tobie obawiam się, że peron odjechał.

Loginus07

@Dziwen a ja mam pytanie, a że jestem leniwy to je zadam, zamaist poszukać odpowiedzi samemu - w poprzednim poście pisałeś, że będą musieli zmienić kierowcę, bo limit, a jednak Robert jechał do końca. Czemu? Nie będzie już potem żadnych kar komisyjnych i można normalnie cieszyć się jego sukcesem?

Dziwen

@Loginus07 w Le Mans, w ciągu 6 godzin wyścigu kierowca nie może prowadzić samochodu dłużej, niż 4 godziny, a nawet gdy to robi, nie ma za to kary, tylko zaraz po przekroczeniu jest poproszony przez dyrektora wyścigu o natychmiastową zmianę - musi zjechać do boksu od razu, jak tego nie zrobi, to dopiero wtedy jest kara. Typowo prowadzi się 2 godziny, zwłaszcza na końcu, bo oni tak na dobrą sprawę powinni spać gdy inni kierowcy prowadzą, ale mało kto daje radę ze względu na adrenalinę i emocje. Robert po przejechaniu mety miał na liczniku bodaj 3 godziny i 40 minut i w sumie już przy ostatnim pit stopie było widać, że ledwo trzyma oczy otwarte.

Loginus07

@Dziwen dziękuje za odpowiedź, ergo - można się cieszyć sukcesem Roberta

Dziwen

@Loginus07 dokładnie.

DEATH_INTJ

ciekawe ile razy zdawal na prawo jazdy

Dziwen

@DEATH_INTJ z tego, co mówił, to za pierwszym razem zdał.

LaMo.zord

@Dziwen oni to muszą mieć tam ostro w głowie. Widziałem zdjęcie jak mu klapy leciały, a "tylko" kilka godzin właściwe jechał.

Ja lepiej wyglądałem po 22h drogi do Neapolu prowadząc sam.

Ofkorz nie próbuje się tu wywyższać bo ja jechałem 90km/h XD

Aż bym się chciał tak ze dwa kółka na lemans przejechać, poczuć jak bardzo jest przejebane

L4RU55O

@LaMo.zord Po dwóch kółkach to nic nie poczujesz. To jest doba deptania po pedałach i siłowania się z kierownicą. dodatkowo jazda z ogromną prędkością i ciągła obserwacja otoczenia. Wysiłek mentalny i fizyczny, kiedyś nie mieli regulacji co do temperatury w środku, teraz mają nawiewy i chyba klimę.

Solar

@LaMo.zord w takim Le Mans Ultimate (gra na pc) można się sprawdzić, zwłaszcza z goglami VR jest to bardzo zapierające dech w piersiach przeżycie

LaMo.zord

@L4RU55O dlatego tylko dwa kółka XD

Mam świadomość, że tyle czasu w takim skupieniu to jest ciężkie w opór. Ja to mogłem sobie na czilu w nosie dłubać i szluga palić, a tam petarda.

@Solar jak kiedyś będę miał okazję to z chęcią spróbuję. Dzięki za polecajkę

L4RU55O

@LaMo.zord Żeby mieć symulację LM24 to trzeba by wsiąść do samochodu bez wspomagania, podczas upału z zamkniętymi szybami jechać drogami wiejskimi przez 3 godziny (zakręty, hamowania, przyspieszenia) i starać się zapierdalać.

Dziwen

@LaMo.zord jedną z takich rzeczy, których się często nie docenia, jest grawitacja i monotonia. W formule 1 dawno temu był taki mem ze zdjęciem Alonso przed wejściem do najwyższej kategorii i po. Na pierwszym jego szyja była normalna, na drugim jak po sterydach u kulturysty. Hypercary przyspieszają szybciej, niż F1, ale są wolniejsze [prędkość maksymalna] chyba tylko o jakieś 8% w stosunku do F1. Mniej, niż 2 sekundy do 100, 200 masz w 4.5 sekundy [w F1 to 5 sekund], a prędkość maksymalna takiej konstrukcji, jak u Roberta, to jakieś 340km/h. Sam też chciałbym to poczuć, ale mam wrażenie, że po dwóch okrążeniach, obaj bylibyśmy dosłownie połamani o ile byśmy nie jechali, jak babuszki, bo zbroje obsrane. xD

LaMo.zord

@Dziwen wiesz, ja akurat jeśli chodzi o motorsport to jestem mało zdrowy na umyśle XD Mało kto chciał ze mną jeździć na pilota, ale jestem na tyle rozgarnięty żeby wiedzieć, że po takim kółku z takimi prędkościami to bym wysiadł mocno zmiękczony

Solar

Tak szczerze to mam mieszane uczucia. Gratuluję sukcesu, ale ten deal sponsorski z orlenem i obajtkiem do dzisiaj kłuje w oczy. Ferrari w tym sezonie wyjątkowo mocne i BoP bardzo sprzyjał Kubicy, a więc j⁎⁎ać tych co ustalają balance of performance. Chyba 4 wyścig z rzędu, że Ferrari jest bliskie 3xmiejsce na podium.

hist4min4

@Solar lepiej zeby nie mial sponsorowania? XD

Solar

@hist4min4 Sponsoring normalna rzecz w motorsporcie. Chodzi mi o to, że Kubica raczej do tego dealu z obajtkiem siedział cicho i robił swoje. Nie jest takim ambasadorem Polski jak np Lewandowski, po prostu jest skupiony na wyścigach. Ale jak nadarzyła się okazja do pozyskania paru milionów z Państwowej spółki to nagle się zaczęło brylowanie z Obajtkiem, u mnie wywołuje to pewien niesmak.

AureliaNova

Czy możemy już odpalać hashtag #powrót, czy wstrzymać się do końca sezonu?

konto_na_wykop_pl

Kubica zasłużył sobie na to zwycięstwo jak nikt inny. Życie napisało mu popaprany scenariusz, a ten mimo wszystkich przeciwności prze do przodu. Kiedyś będą nagrywać o nim filmy.

Jerema

Robert Kubica drajwer błyskawica

Hajt

Brawo Robert, brawo team AF Corse🍾

wielkaberta

@Dziwen


  • Na czym polegał burdel z Hypercarem, że jeszcze parę lat temu było tylko Toyota Gazoo, Alpine (z jednym) i Glickenhaus a teraz nagle koncerny rzuciły od ostatnich 3-4 lat?

  • Dla mnie żonglowanie tymi klasami to zawrót głowy. Same bolidy LMP to jakaś sieczka jak jeszcze były klasy LMP1 i LMP3.

  • A już nie wspomnę o sieczce z klasami GT. Nie dość, że raz był podział na GT Am i GT Pro, to teraz jest LM GTE, kiedy ogólnie są klasy GT1, GT2, GT3...


Ogólnie chciałbym trochę poznać historię tych zmian klas jak te klasy się zmieniały na przestrzeni lat.

Dziwen

@wielkaberta z tego co wiem, serie endurance miały duży kryzys kosztowy, szczególnie w czasach LMP1-H, gdzie hybrydowe rozwiązania były tak drogie, że zostały tylko Toyota i czasowo Porsche. W przeciwieństwie do F1, gdzie duże pieniądze i marketing utrzymały rozwój, w WEC to praktycznie wykończyło klasę LMP1. Około 2018–2019 ACO (organizator Le Mans) i FIA zapowiedziały nowe regulacje LMH, które miały uprościć projektowanie i otworzyć drogę dla marek premium, które mogły stylizować prototypy na swoje auta drogowe (choć nie muszą). Te weszły w życie chyba w 2021 roku. Dodatkowo dopuszczono LMDh – prostsze technicznie prototypy, by mogły rywalizować razem z LMH. Jeśli chodzi o klasy GT – GTE Pro i Am różniły się głównie składem kierowców i wsparciem, a od 2024 zostały całkiem zastąpione przez GT3. Generalnie segmentacja klas miała pomóc w przyciągnięciu większej liczby zespołów – i to zadziałało, ale jednocześnie zrobiło się chaotycznie, bo przez kilka lat wszystko się mieszało i chyba nadal się miesza. Jak słuchałem profesjonalnego komentarza podczas tego Le Mans, to tam też niektórzy jasno przyznawali, że jeszcze się w tym gubią.


Swoją drogą przykładem takiej konstrukcji, która działa lub może działać i na torze i prywatnie, jest ten model, którym jechał Kubica. Ferrari planuje drogową wersję 499P, która sporo zachowa z oryginału. W przypadku takiego F1 można powiedzieć, że rozwijanie technologii pod bolidy w dużej mierze jest nieprzydatne dla konstrukcji samochodów drogowych, tak obecne regulacje w seriach endurance są tego kompletną odwrotnością.


Ogólnie nie jestem ekspertem i bierz poprawkę na to, że mogę się tu gdzieś mylić, ale tak to widzę.

Statyczny_Stefek

@Dziwen Kompletnie mnie nie interesuje motoryzacja - tymm bardziej dziękuję za napisanie wpisu, który mnie łagodnie wprowadził i zmniejszył nieco poziom mojej ignorancji.

Zaloguj się aby komentować