Polregio nie może uruchomić EN63A-050 po przeglądzie P3 - Kolejowy Portal

Opolski Zakład Polregio zakończył przegląd poziomu P3.2 pojazdu EN63A-050 w hali taborowej w Kędzierzynie-Koźlu. Niestety powtórzyła się sytuacja, która miała już miejsce przy jednostce o numerze 049. Sprawa została zgłoszona do prokuratury.


Jak pomyślę, że jeszcze niedawno ktoś tu przekonywał mnie, że to tylko taka wpadka Newaga i że to dobre chłopaki są... Zarząd do ciupy, firma do wyp***nia z kraju.


#wiadomoscipolska #kolej #newag #przestepcy

sireplama userbar
Kolejowy Portal

Komentarze (51)

100mph

Firma nie zawinila. Zawinili ludzie. Znalezc winnych, obciazyc kosztami i wsadzic do pierdla.

winet

@100mph nie przesadzajmy, do odpowiedzialności karnej powinny być pociągnięte osoby odpowiedzialne za to wlaczajac zarząd, bo nie ma opcji żeby o tym nie wiedzieli, ale upierdalac tak dobra mimo wszystko firmę to jednak przesada

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@100mph nooooo wiesz. Tak to imo można mówić jak się w firmie trafi 1-2 cwaniaków, którzy kombinują bokami i chcą sobie dorobić. Ale nie jak cała firma w tym jest utopiona, włącznie z prezesem, a każdy przejaw interesowania się tym bardziej kończy się pozwami jak w przypadku Dragon Sector. Tutaj jak najbardziej cała firma jest winna, bo cała firma sobie zbudowała biznes na takich oszukańczych praktykach.

100mph

@NiebieskiSzpadelNihilizmu i co, chcecie za kare zamknac spolke akcyjna, zostawic udzialowcow z niczym i na bruk wywalic 1650 osob bo kilku gosci wpadlo na genialny pomysl powiekszenia zyskow? xD

LondoMollari

i co, chcecie za kare zamknac spolke akcyjna, zostawic udzialowcow z niczym i na bruk wywalic 1650 osob bo kilku gosci wpadlo na genialny pomysl powiekszenia zyskow?

@100mph Tak.


Udziałowcy mieli dużo czasu aby zejść z akcji.


Pracownicy - specjaliści nową pracę znajdą.


A management niech żre gruz, bo za to odpowiada.

dziedzicpruski

@100mph Firma odpowiada przed klientem.

Ludzie odpowiedzialni za nieprawidłowości działają na szkodę firmy. Chociaż, jak byli nieprzyłapani, to działali dla zysku firmy.

Klienta nie "interesują" ludzie z firmy.

Takie to, mniej wiecej są zależności.

Tak czy siak, klientowi odszkodowanie, a odpowiedzialni ludzie do paki.

winet

@LondoMollari nie koniecznie bo zakład jest w miejscu gdzie o pracę ciężko. A co by nie mówić to mamy tu naprawdę dobrego producenta taboru

kodyak

@winet jaka karę im się nie walnie to firma i tak by miała masowe zwolnienia i być może bankructwo, także strzelam że nie da się ich ukarać.

winet

@kodyak więc idealnie byłoby pociągnąć winnych/zarząd do odpowiedzialności karnej. Firma jako przedsiębiorstwo ponosi w mojej ocenie niewielką winę, nie to co kurwie syny które to przyklepaly

sebie_juki

@NiebieskiSzpadelNihilizmu kwestia ustalenia przez śledczych osób:


  • które to wymyśliły

  • które to zaakceptowały (tzn zarząd, kierownicy)


tylko tak solidnie, bez kozła ofiarnego, który wybawi prezesa, a prezes mu opłaci odszkodowanie za grzywny/utraconą wolność.

Natomiast nie ma sensu by odpowiedzialność za to ponosili: akcjonariusze, ludzie zupełnie nie związani z zarządzaniem, ludzie zupełnie nie związani z oprogramowaniem.

kodyak

@100mph firma właśnie robi wszystko żeby zatuszować. Patrząc jak to się wszystko ślimaczy ci prezesi już umra zanim sprawa ruszy. Jest to robione premedytacja.

kodyak

@winet zanim do tego w ogóle dojdzie większość z nich umrze jak takie będą postepy prac oraz matactwo zarządu jak aktualnie

winet

@kodyak na to niestety nie mamy wplywu

kodyak

@winet na nic nie mamy wplywu ale ci panowie bronia się kasa tej firmy i korzystają z ich całej armii prawnikow. I oc najlepsze maja do tego prawo. Pamiętajmy że właściciel też jest w to zamieszany

winet

@kodyak i to jest powód dla którego nalezy zwolnić ponad 1000 osób i zamknąć dobrze prosperujący, broniący się jakością biznes?

kodyak

@winet najwidoczniej radził sobie dobrze bo właśnie robil takie machlojki

winet

@kodyak no nie. Powiedzmy że jestem blisko części ich produktów od jakichś 10 lat i pod względem jakości naprawdę robią robotę.

kodyak

@winet co nie zmienia że sporo najwidoczniej sporo próbowali sobie przygranac przy takich machlojkach. A o innych niestety nie wiemy. Tak się właśnie zdobywa pozycje niszcząc innych. Być może lepszych

winet

@kodyak akurat w Polsce pod względem produkcji/modernizacji lepszych raczej brak. W środowisku kolejowym też jakoś nie mówiło się chocby o podejrzeniach podobnych praktyk z ich strony

kodyak

@winet no lepszych brak bo mamy takich upasionych krezusow którzy mieli "możliwości" i niestety nie dowiemy się czy byliby lepsi.


Rozumiem że wypowiadasz się za wszystkich na wszystkich szczeblach. niezła odpowiedzialnosc

winet

@kodyak to jaka jest potencjalna konkurencja? Wiesz chociaż? Jak nie to Ci powiem - państwowa PESA, która powiedzmy że z jakości nie słynie.

Za kogo niby na jakich szczeblach się wypowiadam?

kodyak

@winet no odpowiadasz za całe środowisko kolejowe jak napisales;). Rozumiem że na wszystkich szczeblach.


No przecież napisałem że takie właśnie monopole które sobie robil newag nie pozwalały na rozwój innych. Nie dowiemy się nigdy czy byliby inni bo taki newag brał wszystko. Nie wywrozysz co by się działo gdyby tej firmy nie było czy była zdrowa konkurencja.


Możemy już zakonczyc ta dyskusje bo zaczynasz coraz głupiej ich bronic

winet

@kodyak echh... A więc podsumowując:

- Ja nie bronie newagu, uważam że osoby które na to przyzwolily, WLACZNIE Z ZARZADEM powinny poniesc pełna odpowiedzialność, a z uwagi na szkodliwość społeczną powinno się skończyć kara więzienia. Jednocześnie DEBILIZEM byłoby zwalnianie ponad tysiąca osób i zamykanie takiej firmy ze względu na kombinacje kilku/kilkunastu osób.

- jakie konkretne monopole? W tej aferze chodzi o wykonywanie przeglądów przez serwis zewnętrzny. Ciężko mówić o monopolu na wykonywanie przeglądów w skali kraju, jedynie można powiedzieć o monopolu na wykonywanie przeglądów szynobusów wyprodukowanych przez Newag.

- co takiego 'Newag brał wszystko'? Nadal mowa o kilku przeglądach na kilku szynobusach - jest to promil w produkcji/modernizacji/utrzymaniu taboru kolejowego w Polsce. To o czym piszesz to tylko Twoje domysły. Jeżeli wiesz o czyms innym to daj znać, z chęcia się dowiem

- jacy konkretnie byliby inny? Inni w której gałęzi? Kogo konkretnie wycięli z rynku? Podaj mi przykład JEDNEJ firmy gdzie jest chociaż cień podejrzenia że nie rozwinęła się przez nieuczciwe praktyki Newagu (nie mówię że takiej nie ma, nie wiem tego, ale może Ty albo internet wiecie)

- no i co konkretnie Newag brał wszystko? Kilka przeglądów na kilku szynobusach czy wiadomo o czymś jeszcze?

winet

@kodyak no i nie wypowiadam się w imieniu całego środowiska, pisze co wiem siedząc dookoła tematu od wielu lat. Ale to może to Ty podaj jakiekolwiek informacje, poszlaki chociaz przeczące temu co napisałem.

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@100mph jeśli firma nie chce grać uczciwie? Nie widzę w tym problemu, bo jeśli teraz się ich nie zatrzyma, to co następnym razem odwalą, na co też wszyscy machną ręką? Stwierdzą, że połowa montowanych hamulców wystarczy? Wyłożą lachę na bezpieczeństwo składu dla optymalizacji kosztów? @LondoMollari dobrze to napisał- udziałowcy wyłożyli na to lachę licząc, że 1 slapp w stronę "głośnego dzieciaka" i wrócą do łatwego trzepania kasy na akcjach bez niewygodnych spojrzeń. Management od samego pomysłu siedział w tym utopiony, bo ponownie- to nie jest drobna robótka na boku jakiegoś Staśka tylko coś, co dotyka skalowo nie tylko cały produkt, ale całą firmę i to co z definicji robią więc czemu miałbym ich żałować. A pracownicy- umówmy się- jeśli są dobrzy, to inne zakłady przyjmą ich z otwartymi ramionami. 1600 ludzi to moja firma sama zatrudniła w jakieś 2 lata więc to nie są jakieś nieosiągalne ilości. A że to spółka akcyjna? No i? Mogą sobie równie dobrze być spółką komandytową, albo z ograniczoną odpowiedzialnością, choć patrząc po tym co odjebali to powinni być sklasyfikowani jako "bżo"- bez żadnej odpowiedzialności.


A jeśli tak bardzo upierasz się, żeby ich nie zwinąć, bo nie wiem, świat się zawali, spoko- głęboka restrukturyzacja is de wey. Wyjebać cały zarząd plus tych co te gówna wymyślali i wprowadzali, postawić oskarżenia, przesłuchać wszystkich- jak im się pod dupami zacznie palić to szybko skończą z tą udawaną solidarnością i zaczną sypać dosłownie każdego, żeby tylko siebie uratować i tyle. ¯\_(ツ)_/¯

100mph

@NiebieskiSzpadelNihilizmu Nie do konca sie rozumiemy. Logicznym jest, ze nabywcy beda mieli i maja roszczenia do podmiotu i w tym zakresie odpowiadac bedzie podmiot finansowo. Jestem jednak przeciwnikiem tego by karac w taki sposob by doprowadzic do plajty firmy. Firma powinna zostac obciazona sprawiedliwie i proporcjonalnie do wyrzadzonych krzywd ale nie w sposob powodujacy, ze ludzie straca prace i zrodlo dochodu. Sad powinien umozliwic jej dalsze funkcjonowanie, a sama firma powinna szukac sprawcy i tez doszukiwac sie sprawiedliwosci od swoich pracownikow, ktorzy doprowadzili decyzjami i dzialaniami do takiej sytuacji.

LondoMollari

Jestem jednak przeciwnikiem tego by karac w taki sposob by doprowadzic do plajty firmy.

@100mph Kara powinna być przede wszystkim stosowna do przewinienia, na tyle, aby skutecznie zniechęcić zarówno Newag jak i inne podmioty do podobnych działań.


Jeśli kara doprowadzi do zamknięcia, lub sprzedania części działalności - to trudno. Takie pomysły jak to co zrobił Newag na 99% były robione za zgodą i wiedzą zarządu. A jeśli nie, to zarząd jest niekompetentny a firma źle zarządzana.


Tego typu praktyki w firmach trzeba tępić stanowczo - popatrz, co się stało z Boeingiem - złe zarządzanie doprowadziło do setek, jeśli już nie tysięcy ofiar. Firma i tak leci na ryj, i ogranicza działalność - raczej nie upadnie, ale tysiące stracą pracę.


W wypadku takich praktyk jak Newag, trzeba zacząć reagować z pełną stanowczości zanim ktoś zginie przez ich "sprytne" pomysły.

DKK

@100mph Jacy ludzie? Programiści zbudowali funkcjonalność bez wiedzy góry? Bo tak?

Felonious_Gru

Ale że nawet P3 już wystarczy sny maszynę uziemić to masakra. Przy p4 to by się pewnie nikt nie ogarnął

L4RU55O

@Felonious_Gru Co oznacza P3 i P4?

Felonious_Gru

@L4RU55O najprościej mówiąc kaliber przeglądu.

P1 to codzienna sprawa coś w stylu czy jest paliwo, czy nic sie nie urwało, czy nie zeszło powietrze z kół.

P2 to w zależności od maszyny raz w tygodniu-w miesiącu dokkadniejsze obejrzeniale, uzupelnienie smarów itp

P3 to już takie porzadne przejrzenie z oglądaniem, czy nie ma nadmiernego zużycia.

P4 to gruby remont z z wymianą rzeczy, które są juz stare.


P5 to w zasadzie powinno być rozebranie maszyny do zera i odbudowa na nowych częściach (około 20-25 lat w przypadku drezyn utrzymania ruchu)


Mniej po chłopsku, ale prostym językiem:

https://pkpcargotabor.com/oferta/lokomotywy-elektryczne-i-spalinowe.html

Miedzyzdroje2005

Ci którzy kupili akcje Newsgu po wybuchu tej afery teraz liczą zyski

100mph

@Miedzyzdroje2005 akcje ciagle ida w gore

LovelyPL

Przecież teraz jak jakaś firma ma serwisować ich składy, to pierwsze co powinna zrobić, to pod nadzorem policji/prokuratora czy kogo tam trzeba - od razu zgrać cały software na zabezpieczone nośniki, żeby nie było potem próby zwalenia tego na hakerów.

A potem robimy serwis - jak nie odpala, to dajemy do analizy software, które zgraliśmy na samym początku.

dziedzicpruski

@LovelyPL Wydaje mi się, że bez podejrzenia przestępstwa, nie ma podstaw do udziału policji czy prokuratury.

Ale można zrobić to komisyjnie, z udziałem rzeczoznawcy. To wystarczający dowód w ewentualnej sprawie.

Syster

@dziedzicpruski @LovelyPL Oglądałem niedawno wywiad z jednym z członków DS (nie pamiętam ich nicków )

https://www.youtube.com/watch?v=M5Gu8WZNye8&pp=ygUOY3liZXJkZWZlbmNlMjQ%3D


TL;DR, bo piszę z pamięci: Gość niestety żalił się. Zanim upublicznili swoje prezentacje, zawiadomili policje, ABW, UTK i chyba prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Służby miały kilka miesięcy na zabezpieczenie materiału bezpośrednio u Newagu.

Oczywiście jak to w Polsce, nie zrobili nic, bo sprawa zbyt dla nich skomplikowana....

A nie przepraszam, chyba zawiadomili Newag z miesięcznym wyprzedzeniem, że chcą wpaść popatrzeć ( ͡° ͜ʖ ͡°) Komedia...

profil_e

Orientuje się ktoś na jakie procesory są w takich pociągach jako ten główny komputer?

Felonious_Gru

@profil_e od ręki ci nie napiszę czyje to plc, bo te, co na nich pracowałem sa brandowane logiem producenta maszyny.

Mogę sprawdzić wieczorem bo na zeszlorocznej prezentacji mówili, co to za plc i jakie jest hasło do podłączenia się xd

3b272868-1673-4020-bee8-aa3a6c1d9de6
Tr8025

@profil_e @Felonious_Gru Mi to wygląda na Selectron (taki jak tu: https://www.selectron.ch/en/products-and-solutions/train-control-and-management-systems-tcms/control-units/ ) lub coś podobnego. Pesa to stosuje w swoich tramwajach i pociągach, Newag pewnie też poszedł w kierunku czegoś takiego

Felonious_Gru

@Tr8025 ooooo, dokładnie!

Akurat szukałem na yt.


@profil_e proszę https://youtu.be/XrlrbfGZo2k?t=9m23s


Przy okazji omówione zgrubnie bebechy tego plc

Felonious_Gru

@Tr8025 z tego co słyszałem to chyba dwóch producentów poszło w certyfikację kolejową swoich sprzętów i stali się standardem. Ale nie pamiętam o kogo dokładnie chodziło

Tr8025

@Felonious_Gru W sumie jedynym producentem jaki mi do głowy przychodzi jest jeszcze Siemens, ale nie wiem czy oni poszli w certyfikacje kolejowe czy nie. Mimo wszystko dobrze, że Selectrony się u nas ustandaryzowały. Są bardzo niezawodne, najczęściej nam padają analogowo-cyfrowe które są wykorzystywane do sterowania wentylatorami. W CPU jak coś siada to złącza, więc nic trudnego do naprawy

lurker_z_internetu

Najbardziej w tej sytuacji wkurwia kompletna bezkarność tych ludzi. A wynika ona chyba z tego, że nikt pracujący w organach ścigania nie ma na tyle wiedzy technicznej, by zrozumieć co tu zostało odjebane i nie słuchają się ludzi, którzy to rozumieją.

kodyak

@lurker_z_internetu wystarczyłoby wejść do tej spółki i spisać ktoś jaki programista i kiedy robil itd itp rzeczy. Nie jest wymagane jakąś wiedzą tajemna. Jak dla mnie to dla wszystkich ta sprawa jest mega niewygodna i nic nie zostanie wyjasniowne


Najgorsze że za pisu stracono najwiecej, ale tak to bywa jak na stołkach są ludzie którzy nie wiedzą co powinni robić jeśli im się nie powie

winet

@L4RU55O Przegląd wyższego poziomu. Im wyższa cyfra tym większy zakres przeglądu

REXus

Nie, że dobre chłopaki, tylko że żaden producent nie ma czystego sumienia, i Newag wcale nie jest najgorszy. Poza tym nie odpowiedziałeś mi, kto miałby wyprodukować te pilnie potrzebne pociągi


Sprawa wydaje się prosta - udowodniono już Newagowi, że odwala cyrk, więc prokuratura powinna nakazać uruchomić pociągi + usunąć złośliwe oprogramowanie + zapłacić za każdy dzień niedostępności taboru. Ta ostatnia kwota będzie astronomiczna, więc Newag z własnej inicjatywy powinien poprawić oprogramowanie we wszystkich pociągach, w których zainstalował coś takiego - a jeśli nie poprawi, to ma spodziewać się kary. Tyle tylko, że... Polregio to stan umysłu. Zaraz możemy mieć plot-twist, że pan Zdzichu z Newagu zrobił najbardziej oczywistą rzecz, która była opisana na pierwszej stronie dokumentacji, i pociąg ruszył.


Dla jasności - nie bronię Newagu (acz rozumiem, jak wygląda rynek), do Polregio stosunek mam jaki mam ze względu na codzienne korzystanie z ich usług.

DKK

Czyli oni mimo całego tego skandalu nie zdjęli tych blokad? No debile.

kitty95

Ale że cracka nikt jeszcze nie napisał.

Zaloguj się aby komentować