Nie mam pojęcia, jakim cudem overbooking jest w ogóle legalny

Legalność overbookingu nie przestaje mnie zadziwiać. Prawodawcy nie mogą, czy po prostu nie chcą go zakazać?

Wyobraźmy sobie, że wybieramy się na wakacje marzeń gdzieś w jakimś przyjemnym zakątku świata. Musimy tam dolecieć samolotem. Kupiliśmy bilet z wyprzedzeniem, trafiliśmy na pokład. Wszystko przebiega dobrze do momentu, aż okazuje się, że linie lotnicze sprzedały więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. Po nieudanym szukaniu ochotników obsługa decyduje, że to my nigdzie nie polecimy.

#podroze

#lotnictwo

#samoloty

Bezprawnik

Komentarze (25)

FoxtrotLima

@Heterodyna jak już trafiliśmy na pokład to za późno na szukanie ochotników. Poza tym overbooking, chociaż upierdliwy z punktu widzenia pasażera, minimalizuje wożenie powietrza. Linie pójdą w tę mańkę jak ktoś będzie chciał śrubę przykręcić.

Mikel

@Heterodyna

Według niektórych szacunków rocznie ofiarą tego procederu pada aż 6,6 mln pasażerów na całym świecie.


W 2024 lacznie podrozowalo 4.96 miliarda pasazerow.

Doslownie jest to promil (0.13%) pasazerow. Statystycznie, latajac codziennie stanie nam sie to raz na dwa lata.


Zeby dyskutowac o zasadnosci zapytam - Jak czesto ludzie nie stawiali sie do wylotu a overbooking sprawil ze ich miejsca nie lecialy na pusto.


Jestem przeciwny nadmiernej maksymalizacji zysku ale przy tak malej skali, pytanie czy faktycznie ten system sie nie sprawdza. Jezeli overbooking zapelnia dziury w ogromnej skali wtedy ten promil poszkodowanych pasazerow nie razi az tak w oczy. Kazda taka sytuacja to osobista tragedia ale jezeli w skali globalnej sprawiamy ze setki milionow pustych miejsc nie fruwa na marne to mysle ze jest ogolna korzysc z overbookingu. Pytanie tylko ile takich pustych miejsc faktycznie by latalo gdyby nie overbooking? Miliony, dziesiatki milionow? Zeby dyskutowac nad zasadnoscia musielibysmy to wiedziec.

sawa12721

@Mikel Te miejsca są już opłacone, a samolot z pustym miejscem, czy bez, i tak by poleciał. Poza zyskiem lini lotniczych i utrudnieniem dla milionów pasażerów, jakie są korzyści tego procederu?

Zuorion

@sawa12721 dla linii lotniczych? większe zyski

dla pasażerów? odrobinę tańsze bilety


I obie te rzeczy sie dzieją jednocześnie. Bo za każdy overbooknięty bilet cała kasa z tego biletu jest dzielona pomiędzy ekstra zysk linii oraz resztę pasażerów (ofc więcej dla linii). W skali jednego pasażera to kilka zł taniej, ale dla linii lotniczych to już miliony rocznie.

Kattephet

@Zuorion okej, tyle ze zysk jest często nizszy jezeli wszyscy sie stawią, linia lotnicza musi ci wypłacić rekompensatę, zwrócić koszt biletu, i wszelkie poniesione koszta włącznie z alternatywnym biletem jezeli nie zaproponuja ci czegos ze swojej strony w ciagu najblozszych godzin, i sam cos sobie ogarniesz np. z inną linią lotniczą, sam padłem ofiarą tego gówna w ryanair miesiąc temu w drodze na wakacje, i wiem ile i za co sie dostaję, uwierz mi ze dostałem o wiele więcej niż bilet mnie kosztował więc firma straciła na tym dużo, tyle że i tak rekompensata jedno, a zjebane wakacje drugie. Jak bede miec chwile jutro to wrzucę wpis ze swojej sytuacji

Drukarka666

@Mikel 2 razy w zeszłym roku na mnie trafiło i się wkurwiłem. Raz we wrześniu drugi raz w październiku.

Zuorion

@Kattephet ale oni policzyli sobie i wyszło, że IM to się bardziej opłaca uzyskać zysk za nic, niż strata na tych przypadkach, gdy wszyscy się stawiają i tracą więcej kasy i jakiś % klientów.


tzn. nie zrozum mnie źle, ja ich wcale nie bronie i według mnie klienci powinni mieć zawsze możliwość opt-out/opt-in, podobnie jak jest teraz ze zgodami marketingowymi i z powiązanymi z nimi rabatami.

LuigiGDA

@Mikel niektórzy zapominają ze overbooking też czasem wynika z opóźnienia innych lotów, sam miałem taką sytuację jak wracałem ze USA i miałem opoznieny lot z powodu pogody, a później nie zdążyłem na przesiadkę w Amsterdamie. Leciałem kolejnym lotem zapewnionym przez linie lotnicze i na lotnisku szukali osoby, która poleci kolejnym lotem.

DEATH_INTJ

firmy dostarczajace internet smieja sie z samolociarzy

Greyman

@DEATH_INTJ a banki śmieją się z obu

kodyak

Nie latam. Nie mam problemów ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

wielkaberta

@Heterodyna @Fly_agaric

To, że overbooking istnieje to jeszcze jedno.

ale kwestia jak traktują obcesowo klienta to inne:

https://www.youtube.com/watch?v=pKkADvrbp-Q


Więc zastanawia mnie, czy jeśli byłbym wybranym do wydalenia z samolotu to czy jest jakiś benefit by lepiej odmówić załodze samolotu i czekać uprzejmie na policję aż mnie aresztuje czy co? Bo to brzmi wtedy jak dobra podstawa do sądowania się z lotnictwem aniżeli dobrowolne opuszczanie.

FriendGatherArena

@wielkaberta jeżeli to mają w regulaminie przewozów to o co się chcesz sądzić?

Syster

@wielkaberta Mnie nie wywalili dosłownie z samolotu (w ogóle nie wiem jak to jest możliwe? chyba w USA mają inne przepisy), ale dwa razy zdarzyło mi się zostać nie wpuszczonym do samolotu.

W EU dostajesz za to od razu odszkodowanie do łapy (w moim przypadku było to 340 EUR, ale czytam, że zależy to od lotu), wyżywienie oraz noc w hotelu na koszt linii lotniczej.


<Janusz Alert> I tak, działa to bardzo sprawnie, na tyle, że nawet cieszyłem się za drugim razem, że mnie nie wpuścili xD


Podobnie jest też z zagubioną walizką. Nawet jak zgubią ci walizkę, i przywiozą jakiś czas później do hotelu to dostajesz odszkodowanko żebyś mógł sobie kupić jakieś ciuchy na zmiane. Tutaj akurat niezbyt duże, nie pamiętam, poniżej 100 EUR


PS: Zdarzyło mi się to w normalnych liniach - LOT, Lufthansa - nie lowcostach ale wydaje mi się, że to nie ma znaczenia.

wielkaberta

@Syster Not great, but not terrible. Chociaż tyle, że są w stanie ogarnąć przed wpuszczeniem do samolotu.

Greyman

@Heterodyna głównie jest legalny dlatego, że można go uzasadnić ekologią. Ciul, że samolot pali mniej na kilometropasażera niż samochód osobowy. Pomyśl o tych wszystkich biednych żółwiach i innych morskich żyjątkach, no pomyśl, czy ich życie nie jest warte Twojej drobnej niewygody?

[̲̅$̲̅(̲̅ ͡° ͜ʖ ͡°̲̅)̲̅$̲̅]

iNoodles

To nie loty publiczne są problemem, tylko prywatne chartery które latają na pusto, albo z 1-2 pasażerami. Tak samo jak problematyczne są wielkie jachty za setki milionów zł, które do obsługi potrzebują dwóch dodatkowych statków dla załogi, którzy wszystkie śmieci wypierdalają do morza/oceanu


Overbooking jest schowaniem pod przykrywką ekologii problemu który nie istnieje, a ma pozwalać liniom zarabiać 2x na tych samych miejscach. Zazwyczaj w przypadku overbookingu mowa o 2-3 osobach - przyjmując linię Warszawa - Lizbona według krajowego przewoźnika na osobę mamy wygenerowane 228kg CO2 - trasa lata 5x w tygodniu. Na jeden lot przyjmijmy 700kg straty.

Taylor Switf samymi swoimi lotami(w których była na pokładzie, bez uwzględniania pustych przelotów jej samolotów między lotniskami) w kwartał w 2023 wygenerowała 138 ton CO2. Aby na trasie Warszawa Lizbona(5 lotów w tygodniu) wygenerować podobną stratę musiałoby w każdym locie brakować 3 osoby przez 39,5 tygodnia ~ 198 lotów.

WilczyApetyt

Overbooking to scam i tyle.


Sprzedają więcej biletów, bo ktoś może się nie zjawić? Przecież w tym wypadku linia i tak inkasuje większość, a najczęściej całość kasy za taki bilet, a teoretycznie lot spali mniej paliwa, bo jest o jednego pasażera mniej. W covidzie latałem kilkukrotnie i jakoś nie odwoływali lotu z powodu "bo im się nie opłaca", a trafiały mi się loty, gdzie prócz mnie było 20, max 30 innych osób. I nie, to nie przez obostrzenia, bo trafiały się też loty, które były prawie pełne.


Jeśli już, to niech sprzedają normalną ilość biletów, a ludzie którzy biorą te "ekstra" miejsca, będą informowani o tym, że są to już bilety "na wypadek, jeśli ktoś się nie zjawi".

redemptor

Bilety powinny być dzielone na dwie grupy - tych, które na 100% zostaną uhonorowane i takich z ryzykiem, że może zabraknąć miejsca. Obecna sytuacja jest do zaorania - wiadomym jest, że większość osób leci samolotem w określonym celu (delegacja, opłacone wakacje itp.) i każde opóźnienie jest dla nich ogromnym problemem. No ale dopóki nie będzie jakiegoś bojkotu ze strony pasażerów to linie będą dalej sobie robiły po swojemu i traktowały ich jak bydło.

Legendary_Weaponsmith

@redemptor już są. Bilety z miejscówkami nie trafiają zazwyczaj na overbooking.

NatenczasWojski

Raz się zgłosiłem na ochotnika a drugi raz zostałem tylko ja i pracownik linii lotniczej który leciał za darmo i mimo że tamten bardzo chciał lecieć a ja bardzo chciałem kasę to niestety nie pozwolili żebym to ja został.


Dużo kiedyś latałem i specjalnie wchodziłem na końcu licząc na overbooking

wonsz

Dużo kiedyś latałem i specjalnie wchodziłem na końcu licząc na overbooking

@NatenczasWojski od razu widać że do roboty a nie na wakacje ździuchu będzie w biurze dopiero jutro, bo go "nie wpuścili" przez overbooking

NatenczasWojski

@wonsz dokładnie więcej zarabiało się nie lecąc niż dniówka w robocie

Zaloguj się aby komentować