Dzień dobry.

Kroi sie niezła afera. Firma newag tworzyła usterki programistyczne że względu na przegrane przetargi które wygrała PESA odnośnie serwisowania. Mowa oczywiście o taborze kolejowym.

PESA zatrudnila hakerów którzy wyciągnęli z kodu jakieś dowody.

Na razie na goraco z make life harder ale wygląda ze newag właśnie leci pod rynnę

#gielda #pesa
Zielczan

@kodyak na koniec sesji już był zjazd, czekam na cenę otwarcia jutro xD

em-te

@kodyak  Przegięli ostro. Założyli, że nikt im tego nie złamie, bez dokumentacji. Chyba się zapatrzyli na producentów laptopów.

Zielczan

@em-te zrobili cosplay VAGa

zomers

@kodyak no tam poszło ostre przegięcie i to na wiele pociągów, różnych operatorów. Wbicie koordynatów GPS serwisów PESY, jak pociąg będzie tam 10 dni, czy awaria sprężarki, zaraz po terminie przeglądu, to już jest chamstwo do potęgi. Wiadomo, chodzi o kasę, przetarg na serwis mieli specjalnie zawyżone ceny. Myślę, że o tej sprawie będzie głośno na całym świecie.

kodyak

@dsol17 pięknie dziekuje

bori

@kodyak To jest tak bezczelne że aż niewiarygodne. Mam nadzieję że dojadą ich zarówno przewoźnicy, jak I wykonawcy przeglądów

Felonious_Gru

@bori a to nie jest nic nowego akurat.


Znam podobny przypadek z podnośnikami koszowymi dla energetyki

konrad1

Ale ktoś odpowie czy wsadzą kogoś pod publikę?

dsol17

@konrad1 znając Polskę dużo bardziej prawdopodobne jest to drugie,ale może nie będę miał racji

HolenderskiWafel

@dsol17 ja właśnie nie wiem o co tu chodzi, jakiś gość w tym artykule onetu pisze

"Można by się zastanawiać, czy to nie jest sprawa dla prokuratury. W kodeksie karnym jest art. 254a, który do tej pory był wykorzystywany przeciwko grafficiarzom malującym pociągi."

Przecież to powinien być kryminał i kary idące w setki milionów. Jak Volkswagen miał swoją aferę spalinową, gdzie też chodziło o manipulacje w oprogramowaniu, to 30 miliardów euro zapłacili w karach, odszkodowaniach i odkupieniu samochodów

OficerK

to nie PESA wykonywala przeglady P3/2 45WE KD a Serwis Pojazdow Szynowch Mieczkowski na halach w Inowroclawiu

Kismeth

Zabawa wirtualnymi zapałkami przy infrastrukturze krytycznej... Niech giną. ABW wjedzie na pełnej za moment od samej góry...

76d688c8-d55b-4047-b7c2-07936f2eb574
redve123

Mnie programowania uczył gość który mówił że softu nie można pisać na odpierdol, bo błąd w kodzie pociągu, systemu medycznego, może doprowadzić do tragedii.


A ci ludzie celowo psuli pociągi?

To już podpada pod sabotaż, i stwarzanie zagrożenia

matips

@redve123 Nie do końca. Zaszyli "usterkę" polegającą na tym, że jeśli pociąg będzie stał więcej niż 10 dni w serwisie konkurencji, to ma nie odpalać. Zaszyli na sztywno koordynaty GPS tych "nieautoryzowanych" serwisów.

redve123

@matips wiem, bo czytałem artykuł. W wypadku wojny na pewno nam pomogą pociągi, unieruchomione przez takie coś.

matips

@redve123 W takim kontekście masz rację, jest to jakieś zagrożenie.

DerMirker

Chyba idą kiepskie lata dla Nowego Sącza

VonTrupka

@DerMirker tam to się dzieje sporo więcej

zarząd cebularzy pełnym ryjem


najniższe płace, zatrudnianie ukraińców bo taniej, mobbing .... wszystko co najgorsze


a tu jeszcze taki gnój jak działanie na szkodę konkurencji

zawsze życzyłem dobrze polskim firmom, ale newag to niech spierdala

Czokowoko

Zakładka juz gotowa od momentu odpalenia pracy xD

Zielczan

@Czokowoko nic ciekawego, duzo juz odbili

Czokowoko

Swoją drogą to news o tym na hackernews był wczorajszym hitem dnia. I tylko smutne że przez takich chujkow pójdzie w świat opinia o polskim przemyśle i nie tylko...

matips

@Czokowoko Ciężko tu nawet tłumaczyć to w jakiś konstruktywny sposób. Polska firma zrobiła to z premedytacją, a polski wymiar sprawiedliwości tego nie wykrył "z urzędu". Opinia zasłużona.

em-te

@matips  od kiedy prokuratura zajmuje się serwisem pociągów?

matips

@em-te Ustalenie tego czym ma albo czy nie ma się tym zajmować prokuratura jest decyzją Polaków, którzy poprzez swoich przedstawicieli tworzą prawo i instytucje je egzekwujące. W kontekście postu @Czokowoko na który odpowiedziałem sprawa to, że całkiem zasłużenie "pójdzie w świat opinia o polskim przemyśle".

em-te

@matips  chyba się nie rozumiemy. Masz pociąg, wymaga on serwisu/przeglądu okresowego, to nie do prokuratury dzwonisz przecież. Nawet w opisanym przypadku w grę wchodzi powództwo cywilne, a nie "sprawa dla prokuratora"

matips

@em-te Istotnie, chyba mówimy o różnych rzeczach. Ty mówisz o obecnym stanie prawnym, który nie rozpoznaje działania firmy Newag jako czynu nieuczciwej konkurencji. Nawet jeśli rozpoznaje (a to zostanie ustalone dalszymi analizami prawnymi) to nie jest to czyn ścigany z urzędu.

Ja mówię, że skoro Polacy ustalili prawo w ramach którego takie działanie jest legalne i nieścigane, to słusznie można zarzucić nierzetelność polskiemu przemysłowi kolejowemu.


Ty bronisz prokuraturę, a ja krytykuję Polaków którzy ustalili prawo wg. którego działanie Newag być może jest dozwolone.

Miedzyzdroje2005

@kodyak to nie PESA zatrudniła tych hakerów

kodyak

@Miedzyzdroje2005 ok

Zaloguj się aby komentować