Zdjęcie w tle
Spacex

Społeczność

Spacex

72

Wszystko związane z firmą SpaceX Terminarz lotów: https://nextspaceflight.com/launches/?search=spacex

Marchew

@ivaldir Such wow, many Starships!

ivaldir

I d⁎⁎a - przenieśli na środę. Godziny te same. Wystawiam sobie anty-pioruna

MementoMori

@ivaldir środa dzień loda, może bardziej się uda xd

Zaloguj się aby komentować

#spacex #starship #startyrakiet #kosmos


W nawiązaniu do poprzedniego wpisu: https://www.hejto.pl/wpis/spacex-starship-startyrakiet-kosmos-juz-na-10-stycznia-2025r-jest-planowany-kole


Na X trafiłem na fajną grafikę prezentującą zmiany i plany na 7. lot próbny Starshipa:

https://x.com/spacesudoer/status/1875950119071445433


Dołączam też sam plik do posta. Mam nadzieję, że Hejto nie skompresuje go zbynio.

9cd87e50-db3f-4570-a805-02063e18d8da
Wiertaliot

O, starszit. Ile tym razem ładunku zdetonują w oceanie, kolejny raz zero ton? XD

hejtooszukuje

@Wiertaliot ok, ilu astronautów zginęło w programach kosmicznych robionych przez Muska? Ani jeden astronauta.

Ofiary z USA, ZSRR i innych krajów to osiemnastu astronautów, osób które zginęły w trakcie prób jest około stu

Wiertaliot

@hejtooszukuje Witam fanboja oszusta.

Lubisz porównywać jabłka do gruszek, co?


Porownujesz czasy budowania przemysłu rakietowego od zera, wysyłania ludzi na Księżyc (czego krętacz Musk nadal nie dowiózł - misja Dearmoon i przepalanie kasy podatnika) w czasach, kiedy nie wiadomo było nawet jak tlen wpływa na wiele materiałów, ba - w ogóle nie było zaawansowanych materiałów jak dziś, nie było nawet rozwiniętych metod obliczeniowych wytrzymałości konstrukcji, komputery były kompletnie archaiczne, projektowało się rzeczy na desce, itp., itd...

...z 5 latami latania z kilkoma ludźmi na krzyż na LEO w czasach superkomputerów, globalizacji informacji i pół wieku(!) doświadczeń z pracami w kosmosie XDDD


Poziom ignorancji godny klakiera muska.

Johnnoosh

To V2 w grafice nie kojarzy się dobrze 😄

kitty95

@Johnnoosh najwyżej na Londyn spadnie.

ivaldir

@Johnnoosh Brytyjczycy mogą podzielać to zdanie .

Legendary_Weaponsmith

Dzięki za grafikę! Aż ma człowiek ochotę odpalić Kerbal Space Program.


Żeby nie było, przesyłanie paliwa na orbicie też jest całkiem problematyczne w KSP.

Zaloguj się aby komentować

#spacex #starship #startyrakiet #kosmos


Juz na 10. stycznia 2025r jest planowany kolejny, siódmy już, lot testowy rakiety Starship od Spacex.


Tym razem mamy całkiem sporo nowości, głównie w drugim stopniu:


  • przednie flapy zostały zmniejszone, przeniesione bardziej do przodu i odsunięte od osłony termicznej - czyżby koniec przepalania się tych flap?

  • może zabrać 25% więcej paliwa

  • przeprojektowana awionika (komputer lotu, anteny, łącze danych, elektryka, sensor orientacji gwiezdnej)

  • nowa/poprawiona hydraulika

  • dalsze testy osłony termicznej: nowy typ płytek, płytka chłodzona aktywnie, ponownie bedzie brakowało płytek w kilku czułych miejscach, by przetestować wytrzymałość pojazdu

  • test osłony termicznej punktów łapania - tym razem bedą zainstalowane, ale rakieta niezmiennie zakończy swój lot w Oceanie Indyjskim

  • wypuszczenie 10 symulatorów satelitów Starlink next-gen, symulatory spadną do Ocenau Indyjskiego razem z rakietą

  • znów zostanie przetestowane ponowne uruchomienie silnika Raptor na orbicie


Więcej szczegółów na stronie Spacex:

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-7

Legendary_Weaponsmith

Trochę dużo "zmian" jak na jeden lot, co jeżeli będą miały przeciwstawny wpływ na mierzone wyniki?


Chciałbym kiedyś pracować przy czymś takim. Ale jeżeli SpaceX się rozwinie, to stworzy całą nową ekonomię kosmiczną. Z kolonizacją księżyca, planet, i stacji kosmicznych, budowę infrastruktury w kosmosie oraz kopaniem asteroid.

ivaldir

@Legendary_Weaponsmith Zawsze jest taka szansa, że "poprawią" :-). Zawsze można się wycofać i spróbować innego rozwiązania. Myślę jednak, że mają na tyle dużo doświadczenia i danych z obecnych lotów, że grube błędy raczej nie wystąpią. Ten upgrade Starshipa to oni mieli już zrobiony jakiś czas temu, a że było kilka sztuk pierwszej wersji gotowych, to je wykorzystali na zebranie danych.


Teraz wydaje mi się, że skupiają się na osłonie termicznej. Dotychczasowe modele osłony zużywają się i uszkadzają zbyt szybko i łatwo, by móc mówić o "rapid reusability". Mają za cel zrobienie tak odpornej osłony, by nie musieć jej co chwila serwisować. Wyzwanie duże, bo narazie nikt takiej osłony termicznej nie opracował.


A jeśli dociągną projekt do poziomu, gdzie można mówić o sukcesie, to faktycznie: ze względu na śmiesznie mały koszt za kilogram na orbitę zdominuja rynek komercyjny. Zostaną głównie polityczni konkurenci: Chiny i ruskie. A inne kraje potrafiące wywieźć ładunek na orbitę, będą co najwyżej utrzymywać tą zdolność dla narodowych i militarnych celów.

Legendary_Weaponsmith

@ivaldir nawet nie chodzi o nich. To zmieni świat i otworzy nowe rynki. Jak masowa produkcja samochodów zmieniła świat, bo nagle samochody przestały być dostępne tylko dla najbogatszych.


W latach sześćdziesiątych ogromnym wysiłkiem wysłano ludzi na księżyc. Teraz podróże w kosmos są tak tanie, że mamy GPS, satelity do zdjęć i sieć Starlink. Są też tak bezpieczne, że mamy pierwszych turystów.


W następnej iteracji upowszechni się to co teraz jest trudno dostępne, a odblokują nowe przedsięwzięcia.


Bardzo liczę na pomyślne rozwiązanie problemu osłon termicznych. Byłby to ogromny postęp. Spowalnianie atmosferą zamiast silnikami niewyobrażalnie zwiększa wydajność rakiety, a raczej lądownika. Połowa dV przychodzi "za darmo"! (Tzn z małym kosztem w masie).

Zaloguj się aby komentować

skorpion

nie doczekam. jakby jebło w lubelskiem, to obudźcie o szóstej.

Zaloguj się aby komentować

Dzisiaj, 19.11.2024, o ile nic nie stanie na przeszkodzie, odbędzie się szósty lot próbny rakiety Starship.

Założone cele to:


  1. Ponowne uruchomienie silników Raptor w próżni

  2. Lądowanie Shipa (drugi stopień) przy dziennym świetle

  3. Wyższa szczytowa temperatura przy wejściu w atmosferę (ostrzejszy kąt)

  4. Szybsze/"mocniejsze" łapanie boostera


+ masa pomniejszych - niewymienionych

Oryginalny tweet Muska:

https://x.com/elonmusk/status/1858867695233425734


Oficjalny stream z wydarzenia będzie na X:

https://x.com/i/broadcasts/1RDGlydZAeOJL


Na YT po polsku będzie komentarz Rakietomanii i Astrofazy:

https://www.youtube.com/watch?v=9r7bxser5Ks

https://www.youtube.com/watch?v=zHaR8A9wyFs


A po angielsku, na żywo ze Starbase już nadaje Tim Dodd (Everyday Astronaut):

https://www.youtube.com/watch?v=DjDFirLcQDM


Będzie (albo nie będzie) się działo!

#spacex #startyrakiet #starship #rakiety #kosmos

ivaldir

Podsumowanie:


  1. Ponowne uruchomienie silników Raptor w próżni

  2. Lądowanie Shipa (drugi stopień) przy dziennym świetle

  3. Wyższa szczytowa temperatura przy wejściu w atmosferę (ostrzejszy kąt)

  4. Szybsze/"mocniejsze" łapanie boostera

Zaloguj się aby komentować

Bujnik

11/18 to wygląda jak data z kalendarza górniczego

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

boogie

@myoniwy ważniejsze, że złapali silniki na wieży.

Zaloguj się aby komentować

maximilianan

@Marchew o której planowany start?

Marchew

@maximilianan ps, lewy górny narożnik ( ͠° ͟ʖ ͡°)

Marchew

@entropy_ Mój link był również na oficjalnej stronie spacex ; )

Ciuplowski

@Marchew, ależ widowisko! Człowiek się zastanawia, gdzie zagubiła się ta granica pomiędzy rzeczywistością a Sci-Fi (ʘ‿ʘ)

Marchew

@Ciuplowski Ta granica została bardziej przekroczona @ smartfony, stało się to taką codziennością że nawet nie zwracasz uwagi

Zaloguj się aby komentować

Kolejny, piąty już test orbitalny Starship'a.


Kiedy?

13.10.2024 (niedziela) o godzinie 14:00 polskiego czasu.

Start live'ów około 13:30


Czego można się spodziewać?


start bydlaka,

separacja,

powrót booster'a oraz PRÓBA ŁAPANIA ramionami wieży startowej, potencjalnie wielkie KABUM,

suborbitalny lot starship'a,

wejście w atmosferę wraz z testem nowej osłony termicznej (poprzednia się "wypaliła"),

lądowanie "na wodzie",


Gdzie oglądać:


Oficjalnie:

https://www.youtube.com/watch?v=42QHfZzGZs0 - kanał podany na stronie https://www.space.com/spacex-starship-flight-5-launch-what-time-livestream


Po polsku:

https://www.youtube.com/watch?v=Xu4X5dTuHxw


Więcej info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Starship_flight_test_5


#spacex #starship #kosmos #rakiety #startyrakiet

1cd670b7-6834-4cd2-bd36-f7939450ebfc
7dc73b1c-2183-4b84-9d21-3485e3bd4c87
LovelyPL

Mnóstwo osób ogląda jakieś fake streamy z tego startu. Ale się zdziwią jak na kilkanaście sekund przed startem zobaczą jak Musk nagle namawia ich na krypto

Zaloguj się aby komentować

Marchew

I to jest news, mam nadzieję że nic się nie przesunie, że będzie co oglądać do obiadu

ivaldir

@Marchew Jak się troszkę przsunie to będzie do kolacji

Zaloguj się aby komentować

Nemrod

Znamy ten rozkład. W 2022 poleciał bezzałogowy, a w 2024 załogowy.

oh, wait.

[oprócz tankowania musieliby jeszcze wynosić coś więcej niż pustą rakietę; o powrocie z orbity nawet nie wspominam]

Zaloguj się aby komentować

#rakiety #raptor #spacex #starship


Niedawno był na Hejto wpis odnośnie wersji 3 silnika Raptor i opublikowanemu zdjęciu z testu.

Silnik w najnowszej wersji prezentuje się nad wyraz elegancko i skromnie, co było powodem małej "wpadki" CEO ULA.

Co zyskuje Spacex przez opracowywanie kolejnych wersji silnika? Głównie chodzi o:


  • redukcję masy,

  • optymalizację parametrów,

  • zwiększenie niezawodności,

  • uproszczenie konstrukcji.


Patrząc na załączone zdjęcie nietrudno odnieść wrażenie, że dokładnie to się udało. I jest to (prawie) prawdą pomiędzy Raptorem 1 i 2, ale między 2 i 3 już nie. Dlaczego? Popatrzmy na kilka parametrów tych silników w wersji sea-level:


Raptor 1 (R1):

-ciąg: 185t

-impuls właściwy: 350s

-masa silnika: 2080kg

-masa osprzętu silnika po stronie rakiety: 1550kg


Raptor 2 (R2):

-ciąg: 230t

-impuls właściwy: 347s

-masa silnika: 1630kg

-masa osprzętu silnika po stronie rakiety: 1245kg


Raptor 3 (R3):

-ciąg: 280t

-impuls właściwy: 350s

-masa silnika: 1525kg

-masa osprzętu silnika po stronie rakiety: 195kg


Więc co tu mamy?

R2 do R1 ma ciąg większy o 45t, zgubił gdzieś niestety 3s impulsu właściwego, ale silnik odchudzono o całkiem pokaźne 450kg, a i po stronie statku nastąpiło odchudzenie o 305kg. Jeśli to pomnożyć przez 33 sztuki w boosterze, to od razu widać skalę każdej poprawki.

R3 do R2 znowu wprowadza zwiększenie ciągu, tym razem o 50t (aż o 95t więcej niż R1 ), znalazły się zgubione 3s impulsu właściwego, masa silnika spadła o 105kg - coś słabo, za to po stronie rakiety, w dół o szokujące 1050kg.


I co z tego wynika? Ano, silnik stracił rurki, kabelki, ale tylko na zewnątrz. Te elementy naprawdę są potrzebne do działania silnika tylko zostały sprytnie schowane i gdzie się pewnie dało, zintegrowane z innym osprzętem. Poznikały też złącza skręcane na śruby, zastąpione połączeniami spawanymi. To składa się na ascetyczny wygląd R3, przy skromnym spadku masy. To też wprowadziło CEO ULA w wyciągnięcie nieprawidłowego wniosku, że na Raptorze 3 z opublikowanego zdjęcia zdjęto osprzęt. A ten zawsze tam był - zintegrowany w skorupę silnika.

Szok jest w osprzęcie po stronie rakiety. 1050kg w dół za każdy silnik w boosterze. Co tu mogło poznikać? Ci co śledzą telenowelę pt. Starship, zapewne pamiętają ciągłe pożary Raptorów, czy to w Starchopperze, czy przy testach Shipów.

No więc, aby silnik miał szansę przetrwać w o wiele gorszych warunkach wejścia w atmosferę, musiał dostać osłonę cieplną. A ta waży. Dodatkowo w boosterze wewnętrzne silniki mogą wektorować ciąg, więc osłona nie może być szczelna. Żeby ratować się tutaj, Spacex zastosował system wypełniania tej wrażliwej przestrzeni gazem obojętnym (prawdopodobnie azotem), a system to rurki, zborniki, sam gaz - ton tyle, że aż płacz.

No i teraz, mając Raptora 3, którego jednym z założeń była ognioodporność, można te osłony systemy i całe tałatajstwo skreślić projektu. To tu jest prawdziwa oszczędność z tego silnika.

A gdzie wady? Ze względu na użycie komponentów zintegrowanych i zespawanych na stałe razem, serwis jest bardzo utrudniony. Jednak patrząc na niezawodność Merilna (nawet z ostatnią wtopą), to można mieć niemal pewność, że tej niezawodności Spacex dopilnuje. W końcu to silnik do ich flagowego produktu i usługi.


Linki do cyferek:

https://twitter.com/SpaceX/status/1819795288116330594

https://twitter.com/SpaceX/status/1819795288116330594

https://starship-spacex.fandom.com/wiki/Raptor_Engine

53f340ee-c08c-48c0-bcbd-daee894cc7e0
eloyard

@ivaldir Jak się zmiany tych wszystkich parametrów przekładają na potencjalną zmianę możliwych ton ładunku do wyniesienia na orbitę?

ivaldir

@eloyard Tak jak zawsze - więcej :-). Albo większe zbiorniki + więcej paliwa = większa oferta orbit (choć tak bez szaleństw - to ma wracać na Ziemię w całości). Poza tym, Raptor 3, to nie jest coś "ekstra", czy "ponad plan". To tylko jeden z kroków do tych magicznych 100t na orbitę. Bo jak narazie to nie daliby rady tyle tam gdzie chcą.

cyber_biker

@ivaldir Fajnie, ale od lat 60 nadal nie ma przełomu.. minęło ponad 60lat a my nadal latamy na orbitę gównosilnikami rakietowymi pierdami.. gdzie jest napęd warp? jakaś nowa wersja napędu jonowoplazmowego, gdzie jest napęd antygrawitacyjny? Przecież to jest żenada

ivaldir

@cyber_biker właśnie obserwujesz ten przełom w HD siedząc w pierwszym rzędzie.


Edit: druga część twojego posta, dopiero zauważyłem, XD

Pouek

@cyber_biker chyba trochę nie kumasz koncepcji. Rakiety chemiczne są w tym momencie najbardziej efektywne kosztowo pod względem wynoszenia czegokolwiek w kosmos, a przy dalszych podróżach ładunku resztę załatwiają napędy niekonwencjonalne oraz asysty grawitacyjne. To o czym piszesz to nadal faza eksperymentów, prototypów albo odległego scifi. Należy pamiętać że postęp od braci Wright do stanu obecnego zajął TYLKO dwa-trzy pokolenia. W dziejach ludzkości nie było tak skokowego progresu jak teraz.

ElektrolizatorDwuczlonowy

Pozwolę sobie wstawić autorski mem

cb81abc1-8a0d-4a70-9ce0-67b42143ef47

Zaloguj się aby komentować

ivaldir

@myoniwy

Źle - bo siem popsuło

Dobrze - to tylko Starlink, może jest coś do poprawki w Merlinie, II stopniu, procedurach. Po tym F9 może być jeszcze bardziej niezawodny.

A tak w ogóle to statystyka i pan Murphy są spełnieni

Zaloguj się aby komentować

slawek-borowy

@TheLikatesy z tego miejsca chciałbym wszystkim polecić biografię Muska napisaną przez Isaacsona.

Sam słuchałem audiobooka z audioteki - bardzo dobrze nagrany, ale istotna jest sama zawartość, która trochę odczarowuje chłopa, a trochę go jednak zaczarowuje

Po lekturze zupełnie inaczej patrzę na osiągnięcia SpaceX, Tesli, czy przemiany w Twitterze. Musk to bez wątpienia niezły k⁎⁎as, ale też prawdziwy growth hacker. Bardzo dobra lektura.

Zaloguj się aby komentować

A to ciekawostka: SpaceX został wybrany do opracowania i zbudowania pojazdu do bezpiecznej i kontrolowanej deorbitacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Operacja ta planowana jest po 2030 roku, kiedy dobiegnie końca misja stacji. Kontrakt opiewa na kwotę 843 mln $.

Artykuł po angielsku:

https://www.nasa.gov/news-release/nasa-selects-international-space-station-us-deorbit-vehicle/


#nasa #spacex #kosmos #iss #ciekawostki


PS. Mam nadzieję, że przy okazji zbudują najeżony kamerami pojazd, który bedzie deorbitował równolegle z ISS

Wiertaliot

@ivaldir Wybrali firmę, która przepaliła budżet misji na księżyc na wysadzenie dwóch swoich rakiet i wywiezienie 0(!) t ładunku na LEO trzecia rakietą, po czym stwierdziła, że potrzebna jest inna rakieta i ogólnie to ch*j, jednak się nie uda nie polecimy? XD


Doskonały wybór XDDD

Wiertaliot

@dzangyl czego nie rozumiesz?


Bo ja np nie rozumiem jak można było wybrać skompromitowanych kłamców do realizacji misji 5 minut po tym jak położyli lache na poprzednim zleceniu.

Powinno się ich wezwać do zwrotu środków, a nie dawać kolejne na krechę

Zaloguj się aby komentować

RACO

༼ ͡° ͜ʖ ͡° ༽ jebaniutki

Anteczek

@LovelyPL niesamowite, że to skrzydło dostało tak po d⁎⁎ie i nadal działało.

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

markxvyarov

@IronFist jak długo trzeba czekać?

Bezkid

@IronFist Wow ;o


Gz - sprawiles ze bedzie to 1 gif jaki mam na tapecie chyba od zawsze ;o Jak by ktos chcial miec to jako tapete na iphone, to zeby to zrobic trzeba przerobic na live photo i dopiero ustawic (ios nie wspiera gifow na tapecie)

Zaloguj się aby komentować