Z cyklu: BHPowiec płakał jak oglądał! ¯\_(ツ)_/¯

Fabryka autobusów "Isuzu Bus" w Pakistanie.
Zero stroju ochronnego, niektórzy nawet bez klapków - większość jednak posiada to solidne obuwie ochronne...( ͡° ͜ʖ ͡°)
Rękawice spawalnicze? Panie, a komu to potrzebne!?
Jednak, to okulary spawalnicze zdobyły me serduszko.

https://www.youtube.com/watch?v=fd0THsUpQZ4
#bhp #pracbaza #azja #pakistan #ciekawostki #transport #autobusy #bezpieczenstwo
conradowl

Safety sandals są? To w czym problem?

Wido

Aż nie wiem co jest lepsze: te nowe, ale już łyse opony, drewniana podłoga, ta piękna giętarka czy to spawanie pałąków na wyciągniętej ręce jak ten autobus kiedyś dachuje to nie będzie czego zbierać z pasażerów. Najstarszy Ikarus to przy tym cud techniki i rzetelności, nic dziwnego że takie szroty dostają u nich drugie życie.

marianmarcin

@Wido lepsza jest chyba cegła pod kołem XD

Erebus

@rebe-szunis pyk pyk, jako tako i fajrant

ZohanTSW

Filmy z pakistańskich fabryk mnie jednocześnie fascynują i przerażają. Nie ma takiej rzeczy, której nie da się naprawić w Pakistanie

Trawienny

@ZohanTSW "Najlepsi" są ci, którzy pracują przy wytopie aluminium albo ołowiu a ich jedynym środkiem ochrony osobistej jest stara skarpeta naciągnięta na głowę.

Felonious_Gru

@rebe-szunis jak na Pakistan to dobre warunki.

Widziałem kiedyś jakiś megacgujowy filmik z Pakistanu, ale nie mogę zlokalizować

https://youtu.be/62wezcfLNwU?si=E1L4pn4up9xtqVdL

ZohanTSW

Ło panie tokarkę jeszcze rozumiem bo to znacząco przyspiesza obróbkę, ale po cholerę im jakaś wciągarka skoro mają plecy? I jakieś automatyczne mieszadło do piasku, pffff. To chyba jedna z najlepiej zautomatyzowanych fabryk w Pakistanie.

Dobrze że chociaż chłop był w klapeczkach przy rozlewaniu metalu, wiadomo że taka praca jest trudna ze względu na wysokie temperatury więc trzeba dbać o komfort termiczny

conradowl

W sumie to tak mi przyszło do głowy, że przecież w latach 90-tych jeździliśmy niewiele lepszymi (lub gorszymi) autobusami mającymi po 30 lat na karku, remontowanym na zasadzie - nowe fotele, szyby, a buda ta sama. Więc niewiele lepiej było.

madhouze

@conradowl Pamiętam jak na powiatowy basen woził nas autobus, w którym było widać koła i silnik od środka

enkamayo

Ciekawe, czy jak by im zaoferować przejście na europejskie normy bezpiecznestwa, jak i jakości pracy to by w ogóle chcieli?

conradowl

@enkamayo oni by chcieli. Ich pracodawcy już niekoniecznie. Klienci kupujący ten autobusy też nie.

spawaczatomowy

@rebe-szunis zajebiste. A tak po prawdzie, niewiem jakie macie wyobrażenie o budowie katedr na busach, autobusach, tramwajach czy pociągach i nie chcę nikomu psuć jego wyobrażenia świata, ale pomijając różnice warsztatowe typu brak hali, maszyn obróbczych, giętarek, pras, suwnic i sprzętu ochrony osobistej, to właśnie tak wygląda. Różnica jest np, w składaniu ścian i dachów jako podzespołów zamiast przęseł, ale to wynika zapewne z braku warsztatu


Z fajnych rzeczy:


  • Widziałem na tym filmie jak używają szablonów i wzorcowników. Tolerancje więc starają się utrzymać na konturach katedry,

  • Ślusarze się nie pierdolą w tańcu na monterce kratownicy, tak jak to się robi wszędzie,

  • Dobra współpraca zespołowa, nie widać było leserów. Robili raz przerwę na pogaduchy między montażem poszycia a podłogi

  • Mając tylko ten dostępny lichy warsztat widać zaangażowanie

  • Może kogoś zdziwiło spawanie elektrodą, ale na dworze przy wietrze jest to co najmniej rozsądne przy braku drutu samoosłonowego.

  • Efekt końcowy jest zadziwiająco dobry


Z rzeczy niefajnych:


  • Próbowałem dojrzeć jak jest pospawana kratownica katedry - wygląda niestety licho

  • BHP KULEJE BO GO NIE MA

  • Malowanie budy mnie przeraziło, chłopina nie dość że się na nacacha rozcieńczalnika, to jego płucka długo nie wytrzymają


Więc jak ktoś nie zbudował w życiu czegoś większego niż klatka dla kanarków, to ten filmik może być dla niego szokiem poznawczym. Dla mnie od strony technicznej jest nawet ok, nie licząc braku nadzoru spawalniczego i niestety braku bhp

VonTrupka

@spawaczatomowy rama do tego busa już zanim podjechała na plac zdążyła zardzewieć

o elementach okratowania nawet nie ma godki


w każdym razie okularki przeciwsłoneczne i heja, można spawać (☞ ゚ ∀ ゚)☞


poza tym specjaliści wszechwag z miarką w oczach

poziomica tam do niczego potrzebna (´・ᴗ・ ` )

spawaczatomowy

@VonTrupka do eksploatacji w ich kraju takie wykonanie wystarczy. Tam nie ma ncap, gwarancja do bramy dalej się nie znamy, no i klient chce TANIO.


Miarkę używali przy montażu przęseł, do obicia budy poszyciem poziomica nie jest potrzebna jeżeli zrobili przęsła od wzornika - tolerancja jest duża, bo przyjdzie szpachla, a w okna uszczelki.

Może nie nagrali na początku poziomowania podwozia, na pewno stało na śrubie na jednej stronie na końcu busa - zgaduję że było wtedy poziomowane.


To nie będzie jeździć nawet 90kmh, a zabezpieczenie AK olane, bo buda pomalowana i na profile woda nie będzie lecieć, a suchy klimat nie daje tak po piździe korozją. Obniżanie kosztów - dogadane z klientem.


Robiłem kiedyś autobusy, klientem byli Norwedzy i życzyli sobie budy 100% ze stali austenitycznych. Ze względu właśnie na mokry klimat. Te same busy szły do Włoch i brali budy w s235 z podkładem tylko, bo u nich sucho. Różnica w cenie olbrzymia.


Ja rozumiem, że dla Ciebie budowanie katedry to musi być technologia NASA, ale tak to właśnie wygląda. Poza tym wszystkiego na filmiku nie widzieliśmy, przygotówka, cięcie profili, gięcie blach, trasowanie, wiercenie. Nie było tego, sam montaż i malowanie.


Europejskie firmy działają z iso9001, trzymają się norm EN i u nas widać cywilizacyjny postęp przemysłu, ale co do zasady nie ma różnicy w tego typu produkcji.

Inaczej jest z małym automotive. Tam rzeczywiście są roboty, lasery i bajery. Dlatego w Pakistanie na placu aut nikt nie buduje. Chyba

filippo.p-k

najlepiej oglądać to od końca - jesteś na jakiejś wyprawie w Azji, widzisz autobus (lub co gorsza już nim jedziesz), który wygląda całkiem ok i wtem pojawia się taki flashback - "jak on został zbudowany"

ttoommakkoo

Mnie absolutnie najbardziej razi w tym podłoga z desek...

Jedno, że w przypadku wypadku to masakra🙈😰 a drugie, że to nawet nie kwestia kasy i wyboru najtańszego materiału ale po prostu brak pomyślenia o jakiejś dylatacji, elastycznych podkładach/uszczelkach.

Jazda z tymi dechami na wcisk (przybitymi gwoździami 😬) to jeden huk i drgania.

spawaczatomowy

@ttoommakkoo cena - ma być tanio, bo klient u nich drogiego z bajerami nie kupi.

ttoommakkoo

no właśnie tutaj @spawaczatomowy miałem na myśli, że całkiem bezkosztowo można było jakieś małe przestrzenie między deskami zostawić to by nie skrzypiało.

Ew. bardzo niewielkim kosztem dodać jakąś gumę (u nich pewnie z odzysku z opon) która dodatkowo wytłumi.

spawaczatomowy

@ttoommakkoo nie ma gum, nie ma ich montażu - jest taniej xd

Więcej warte od tej podłogi będzie obwieszenie kabiny kierowcy w proporczyki, bibeloty, dywaniki. A pasażerowie niech się tłuką jak worki z ziemniakami. Jeszcze by im się od luksusu w dupkach poprzewracało xD

Zaloguj się aby komentować