#uxplakaljakuzywal


"Jaki jest mój ulubiony kolor? No Chopin, oczywiście, choć lubię też Daikokaten."


Kiedy szukałam w necie informacji, ile kolorów rozróżnia ludzkie oko, liczby wahały się od 160 do aż 10 milionów.


I choć nasze mózgi lubią grupować podobne kolory tak, by łatwiej je przetworzyć (np. brązy, czerwienie, żółcie), to z jakiejś przyczyny sklepy internetowe chcą umożliwić nam filtrowanie przy pomocy pełnego spektrum barw — na przykład 330. W końcu 330 znajduje się bliżej tej dolnej granicy rozróżnianych kolorów, co nie?


Żarty żartami, ale niedziałające i nieprzemyślane filtry to zmora mniejszych ecommerce'owych graczy.


Klient nie ma czasu na przeglądanie całej gamy produktów — jeśli nie udostępnimy mu dobrego filtrowania, nie tylko nie znajdzie tego fajnego produktu, który chcemy mu sprzedać, ale też odbije się i zacznie szukać towaru gdzieś indziej.


I choć niezadbanie o odpowiednie opisy oraz parametry do filtrowania przyniesie chwilową korzyść w postaci zaoszczędzonego czasu przy wprowadzaniu produktu, to odbije się to na wyższym bounce rate i porzuconych koszykach.


A gorsze chyba jest tylko to, że wraz z rozwojem sklepu, naprawienie tego błędu zajmie o wiele więcej czasu — bo najprawdopodobniej będziemy mieć więcej produktów do aktualizacji.


Co robić?


1. Zadbać o dobrą architekturę informacji już na początku istnienia sklepu.

2. Jeśli nie udało się tego zrobić na początku jego istnienia, to naprawić ten błąd jak najszybciej.

3. Używać filtrów zrozumiałych dla klienta. W opcji na bogato świetnym rozwiązaniem jest stworzenie ich na podstawie testów z klientami, np. w postaci sortowania karteczek. W opcji budżetowej — zobaczyć, jak robi to konkurencja i wyciągnąć wnioski.

4. WAŻNE: poinformować wszystkie osoby wprowadzające produkty do sklepu o konieczności odpowiedniego tagowania produktów (unikając przy tym tworzenia niepotrzebnych nowych filtrów).

5. Nie używać nazw kompozytorów jako nazw kolorów.


#ux #webdesign #ecommerce #IA #architekturainformacji

6b0f455d-89d3-40fd-85dd-d4ac7f14e1c0
Wrzoo userbar

Komentarze (18)

owczareknietrzymryjski

@Wrzoo kiedy nie wiesz czy poprawne jest kolor czy kolour

1e48f4cb-fe4d-4def-a6be-0cf32b124fe6
entropy_

Kiedy szukałam w necie informacji, ile kolorów rozróżnia ludzkie oko, liczby wahały się od 160 do aż 10 milionów.

@Wrzoo oszukali Cię, nie ma wiecej jak 10, reszta to wariacje jasnosci tych 10 xD

6f671910-3db9-4d28-9c66-5666edc4c75e
Wrzoo

@entropy_ obowiązkowy mem:

e3220379-3f51-4e3b-bfce-e189d2035e0f
entropy_

@Wrzoo po prawej: prawdziwe kolory, po lewej: choroby psychiczne xD

malodobry

@entropy_ @Wrzoo tradycyjnie, kolory to są 3, a co do ilości rozróżnianych przez oko - czopki w oku kodowane są na chromosomie X, kobiety mają dwie kopie więc zazwyczaj lepiej rozróżniają kolory, nawet do 5 barw podstawowych

Cinkciarz

@Wrzoo napisałaś "ludzkie oko" więc odpowiedź jest prosta - trzy kolory: RGB. Reszta to interpretacja mózgu, bo taki np. różowy nie istnieje. Brązowy zresztą też nie.

8801ab65-7d56-4715-a870-f71c5253b90c
Wrzoo

@Cinkciarz no to tym bardziej oszukują w tych internetach

Felonious_Gru

@Wrzoo masz coś na Handel?

Mikel

@Wrzoo Ej dobra, dałaś mi do myślenia tym tekstem:


Klient nie ma czasu na przeglądanie całej gamy produktów — jeśli nie udostępnimy mu dobrego filtrowania, nie tylko nie znajdzie tego fajnego produktu, który chcemy mu sprzedać, ale też odbije się i zacznie szukać towaru gdzieś indziej.


Ale czy nie będzie tak, że kupi jeszcze coś po drodze? Czy tylko ja mam wrażenie że amazon i alliexpress specjalnie utrudniają filtrowanie? Zatrudniliby tuzin studentów na umowe zlecenie i ogarnęliby im ten burdel. Czy allegro mnie rozpuściło do tego stopnia że oczekuje że w prawie każdym dziale będę mógł wpisać wymiar, kolor i funkcje produktu - i że nie będzie tam produktów z innych działów? Natomiast na Amazonie/Alli prościej mi wklepać produkt w wyszukiwarkę - i przez wyszukiwarkę filtrować dodając do frazy, słowa określające produkt


A przez to mam wrażenie że gdzieś na dnie tego syfu jakiś chińczyk sprzedaje to czego szukam - tylko ja nie wiem co wpisać w wyszukiwarkę żeby to znaleźć i przez to przepłacam.


No po prostu nie mogę uwierzyć że "dobre praktyki UX" mówi jedno a amazon/Allie robi drugie. Albo czegoś nie rozumiem, albo musi być w tym jakiś inny ukryty cel

Wrzoo

@Mikel Przez to, że Amazon, Aliexpress i Allegro są ogromnymi marketplace'ami i gromadzą wielu sprzedawców, nie mają takiej mocy, by "zachęcić" wszystkich sprzedawców do optymalizacji katalogu produktów pod kątem filtrów. Jeśli sprzedawca się ogarnie i zrozumie, że dobre parametry dla filtrów = lepsza sprzedaż, to nie ma szans, żebyś odnalazł ich produkt inaczej, niż przez wyszukiwarkę i słowa kluczowe. Dlatego też celują one w pokazywanie Ci produktów na podstawie wpisanych słów kluczowych i ewentualnie potem robią upselling w postaci "ludzie, którym spodobało się to i to, kupili też...", by zachęcić Cię do kupna czegoś innego na podstawie swoich algorytmów.

Amazon/Aliexpress będą Ci chciały wcisnąć to, o czym wiedzą, że się sprzedaje — bo dzięki temu zaliczą prowizję od sprzedaży. Nie będą Ci sugerować najlepszej (np. najtańszej) dla Ciebie opcji.


Tu sytuacja jest inna, bo sklep ma tylko te produkty, które sam sprzedaje. Również może sugerować upselling, ale kluczowe jest to, że klient wchodzi do niego, bo szuka jednej, konkretnej rzeczy. Natomiast odpowiednie kategorie i filtry mogą zachęcić klienta do wyszukania czegoś jeszcze. Na zasadzie: "O, widzę, że mają jeszcze długopisy, a w sumie żona chciała. To popatrzę. Lubi żółty, to poszukam żółtych długopisów".

globalbus

@Wrzoo Amazon nie ogarnia produktów sprzedawanych przez Amazon. Wyszukiwanie tam czegokolwiek kończy się na tym, że używa się wyszukiwarek w stylu ceneo/cenowarka itd, które czasem nakierują na produkt na amazonie. Próba aby dojść do tego samego produktu poprzez wyszukiwarkę, jest skazana na niepowodzenie.


Jeszcze dodajmy różnice między Amazon pl/de/es/uk/itd, to się zajebać można xD Rok 2025, a działa to gorzej niż allegro w 2000.

Thereforee

@Wrzoo Tymczasem Allegro zmieniające parametr Rozmiar z ogólnego dla 2137 kategorii ze słownikiem mającym ok. 1000 elementów do specyficznych dla każdej kategorii z ograniczonym słownikiem po raz chyba piąty w ciągu kilku lat... by za kilka miesięcy znów zmienić zdanie XD

ff6a68cc-e42b-4cd6-83f6-1ac112914026
Wrzoo

@Thereforee Ej, ale przynajmniej próbują. xD

Allegro ma bardzo dobry zespół UX researcherów, dlatego ciągle robią badania i ciągle sprawdzają/iterują. No ale badania robi się na określonej próbce użytkowników. Celują mimo wszystko w ogół społeczności i to, co średnio wychodzi na najlepsze rozwiązanie na podstawie badań.

lukmar

@Wrzoo Te formularze do wybierania kolorów to chyba największy rak przy kupowaniu ubrań przez internet. Przewijanie przez całą listę zastanawiając się co muszę jeszcze zaznaczyć żeby zobaczyć wszystkie granatowe marynarki.


Najgorzej jeżeli przy tym 3/4 strony się odświeża ilekroć dodam jedną opcję w filtrze.

Wrzoo

@lukmar amen. Odświeżanie dobija mnie szczególnie.

macgajster

@lukmar weź coś wybierz na stronie zasranego decathlona. Klik - mielenie strony. No ale zapominam o tym, bo rzadko przebieram i za każdym razem robię klik, klik, klik - strona mieli, nagle zaznaczone milion niechcianych opcji od czapy. Zaczynam zmieniać na poprawne, ale strona jednak jeszcze się nie załadowała, więc zaznaczam znowu coś nieprawidłowego i jedyne co mam zamiar kupić to święty spokój zamykając tę, ha tfu, stronę.

Deykun

Ja zrobiłem kolorki, jedynie jak się wybierze zielony to pokazuje też niebieski z żółtym. dx


W ogóle nazywanie kolorów na podstawie obrazków to ciężki temat. Jak mam herby i generuje paletę to generator czasami wrzucić zielony dla niebiesko-żółtego herbu jak dobierze za małą paletę.


Zielony? Wrzuci jakiś #1ba672 co jest jakieś morskie i trzeba jakoś sklasyfikować hex na nazwę z bazy i trzeba liczyć odległości od potwierdzonych kolorów i dać najbliższą.


W moim przypadku błędem jest użycie generatora palet dla herbów, trzeba wszystkie kolory próbkować osobno żeby zrobić rozdział na żółty i niebieski porządnie.


Klasyfikacja koloru to trudny temat uxowo i programistycznie.


https://deykun.github.io/maps/norges-heraldikk?c=green

beb57557-69da-48db-ac15-9b013bda9053
1234bd11-f7e5-43a9-b627-9d47737169ed

Zaloguj się aby komentować