Tak mnie naszło, bo temat CPK jest mocno grzany i tu również trwa dyskusja, za czy przeciw. Chciałbym się z Wami podzielić, jak w praktyce wyglądał ten temat w ujęciu CPK - obywatel.

Jeśli o mnie chodzi, to temat budowy przebiegu trasy szybkiej kolei, dość mocno mnie dotyczył, bo przebiegał stosunkowo blisko mojego domu. Ostatecznie stanęło na prawie 1 km ale mogło być bliżej. Dla osób takich jak ja organizowane były konsultacje społeczne w gminach. Ludzie z mojej gminy dość mocno się zaangażowali, bo w jednej z miejscowości do wyburzenia było około 70 domów. W większości nowiuteńkich, wybudowanych nie wcześniej niż 5 lat temu.

Udałem, się na jedne z takich konsultacji, inżynierowie pokazują slajdy, tłumaczą, że trasa wybierana pod kątem ochrony środowiska i niezamieszkanych terenów bla bla bla. Nagle, mimo że to nie był czas na zadawanie pytań, wstaje jedna osoba z publiczności i mówi:

"Panowie, wy posługujecie się mapami i zdjęciami satelitarnymi sprzed 12 lat. To co wtedy było polem pod lasem, teraz jest osiedlem domków jednorodzinnych."

Wśród fachowców konsternacja, rozglądają się po sobie, sprawdzają z jakiego okresu są zdjęcia, faktycznie 2012. Na czym stanęło, że to dopiero konsultacje, jeszcze będzie czas na zmiany i "zażalenia" jak będzie decyzja środowiskowa o przebiegu trasy i w ogóle Polska górą xD

Serio ta inwestycja robiona jest na większości odcinków tak prowizorycznie, że to się w głowie nie mieści. Jedna rzecz to zasadność CPK, a druga, sposób realizacji. Na przykładzie mojej gminy, około 70 rodzin, żyje w ciągłym rozkroku, wywłaszczą, nie wywłaszczą? Jeśli tak to ile zapłacą, czy przy galopujących cenach dadzą radę coś nowego kupić, postawić, nie polecam takiej sytuacji.

#cpk
9ec81083-1d72-4f8d-9ac6-895cb02b909d
Tylko_Seweryn

@jaczyliktoo ja jestem za cpk, ale zmienić lokalizację i wypierdolić wszystkie pisowskie pijawki od tego projektu.

mrozny

@Tylko_Seweryn Jaka lokalizacja wg Ciebie byłaby odpowiednia?

Kahzad

@jaczyliktoo można prosić o więcej danych? Gdzie takie konsultacje były prowadzone i jakiego odcinka dotyczą? Możnaby wtedy sprawdzić kto tak planował i używał takich starych map, po nazwisku.

jaczyliktoo

@Kahzad Odcinek Syców - Wrocław, z tego co pamiętam tak ten odcinek był definiowany w projekcie. Sytuacja o której mowa dotyczy stricte gminy Czernica, sąsiadującej bezpośrednio z Wrocławiem (gminą Wrocław). To taka wrocławska sypialnia.

esqu

@jaczyliktoo Dokładnie ta sama historia była w Mikołowie na Śląsku. Przecięli torami na pół 2 nowe osiedla, bo u nich na mapach były łąki. To jest niepojęte.

CzosnkowySmok

@jaczyliktoo jestem zaskoczony, że w ogóle były jakieś konsultacje.

rebe-szunis

A może jesteś zaskoczony, że się o tym dowiedziałeś?

ColonelWalterKurtz

Bo o ile sama idea i założenia mogą być słuszne to wykonanie było pisowskie więc obarczone bylejakością, prowizorką I nepotyzmem.

Pan_Buk

@jaczyliktoo Na pewno dzięki tej dezinwestycji znacząco wzrosły ceny gruntów w Twojej okolicy. Skoro skupowano je na lotnisko, to musiały wzrosnąć dwudziestokrotnie.

Sweet_acc_pr0sa

@jaczyliktoo a to grubo, u mnie były to 3 letnie mapy zagospodarowania xD w sensie wtedy z 2019 roku xD wszędzie zostały tam po budowane domy, ale genniuszom to nie przeszkadzało nowe kurwa domy po 2 banki za sztukę, nikt nawet nie pojechał zobaczyć co się ba miejscu dzieje


Cyk jest mapka fajrant

LordWader

Często ludzie kupują działki wiedząc że coś tu 'kiedyś' będzie budowane. Machną ręką, a tam kiedyś się będę martwił a później protesty. Mam takich znajomych pod Zamościem dwóch braci kupiło sobie działki świeżo wybudowali domy a teraz się okazuje, że przez działkę jednego centralnie ma iść linia kolejowa We Wrocławiu jakieś 15 lat jeden szukał mieszkania na Partynicach, gadka w robocie bo sobie coś upatrzył, ktoś mu tam powiedział, że tam w planach jakaś obwodnica jest a i tak kupił. Sam szukałem nie jednej działki i w planach zagospodarowania gmin nie raz były już naniesione opcje możliwej linii kolejowej w różnych wariantach.

Sweet_acc_pr0sa

@LordWader tak było wader działki szukałeś, z pensji od szmateckiego

LordWader

@Sweet_acc_pr0sa A ty na kredyt 0% i tu cię boli

Sweet_acc_pr0sa

@LordWader jak ja kupowałem nieruchomość to na chleb mowiles pep

LordWader

@Sweet_acc_pr0sa To tylko świadczy o tym że jesteś stary dziad a czy jest się tu czym cieszyć to sam sobie dopowiedz. No i mam nadzieję, że wiesz ale można kupić kilka nieruchomości a nie zbierać na jedną całe życie.

Zapster

Byłem tą konsultacją

loginnahejto.pl

@jaczyliktoo no właśnie o to w tym wszystkim chodzi: zrobić audyt i sprawdzić jakie działania i w jaki sposób zostały podjęte. Nie ma dyskusji o rezygnacji tylko o sprawdzeniu ile złodziejstwa i dyletanctwa zostało do tej pory zrobione. A po audycie będziemy dyskutować co dalej.

Stashqo

@loginnahejto.pl patrząc po tym jak obóz rządzący przedstawia sprawę w mediach, wydaje się że wszystko zmierza nie do rezygnacji (bo to wywołałoby opór społeczny) a zamrożenia inwestycji i pozorowania działań jak w przypadku ostatnich 20lat budowy elektrowni atomowych w Polsce. Dlaczego tak sądzę? W ostatnim czasie nikt z rządu ani rządowych komisji zajmujących się CPK nie wypowiedział ani jednego pozytywnego słowa o projekcie, ciągle idzie negatywny przekaz.

Obawiam się, że zamieniliśmy bandę złodziei i zamordystów na bandę "niedasiów".

Eternit_z_azbestu

To jest pokłosie tego że gminy kompletnie nie panują nad zagospodarowaniem przestrzennym terenu. W większości nie ma nawet miejscowych planów zabudowy, tylko wszyscy budują na pałę gdzie popadnie. Zresztą wystarczy przejechać się kawałek za miasto, burdel urbanistyczny jest wszędzie. Ktoś odrolni kawał pola, powstanie potem na nim osiedle domków w środku pola, kawałek dalej jakieś gospodarstwo, potem las, pole i porozrzucane po nim domki. Potem ktoś działkę obok przeznaczy na jakąś fabrykę smrodu i zaczynają się sceny. Ten burdel urbanistyczny kosztuje nas krocie, bo przez to nie można stworzyć żadnej sensownej infrastruktury.

cotidiemorior

@Eternit_z_azbestu gminy mają to w dupie bo Polaczki mają to w dupie. Chlew i burdel, gigantyczne koszty utrzymywania infrastruktury przez takie rozlewanie się zabudowy i wielki kwik jak ktoś tylko wspomni że trzeba inaczej, bo Polak musi mieć wolność jebnięcia chałupy tam gdzie akurat stanął. xD

Ale jak wybudujemy średnie lotnisko w Baranowie to nagle Polska się ucywilizuje i wszystko tu będzie normalne. xD

SzwagierPrezydenta

@Eternit_z_azbestu no ale ty wiesz że to celowe działanie jest, zwłaszcza w mniejszych gminach. Nie ma planu, bo jak jest plan to zaraz jest konflikt, bo nigdy nikomu nie dogodzisz takim planem. Znam sytuację gdzie zrobili plan, i okazało się że obniżyli wartość działek. Bo w planie padło "zabudowa parterowa". To była ostatnia kadencja wójta dobrodzieja

Eternit_z_azbestu

@SzwagierPrezydenta Wiadomo, u nas to by było strasznie korupcjogenne. Całe walizki pieniędzy by latały do wójtów żeby plan zabudowy przewidywał bloki akurat na czyimś gruncie.

esterad

@jaczyliktoo Ja po obejrzeniu tej wczorajszej debaty i po oczytaniu się w internecie, m.in. na hejto, doszedłem do wniosku, że ta cała część kolejowa jest największą bolączką tego projektu. Nie dość, że kosztuje 2 razy więcej niż budowa lotniska, to jeszcze generuje tyle problemów społecznych, że głowa mała. Lepiej by rozdzielili te dwa projekty, to można by oczekiwać, że chociaż lotnisko powstanie.

cotidiemorior

@esterad niby tak ale bez części kolejowej to już ten projekt całkiem traci na znaczeniu dla większości Polski i jest tylko lotniskiem dla warszawskich korposzczurków. I spoko, jak potrzebują to niech budują. Ale wtedy - za swoje. A mają z czego ciąć, bo ich komunikacja publiczna czy edukacja to kosmos w porównaniu do np. mojego zadupia.

Polsce dużo bardziej potrzebne KDP niż CPK.

esterad

@cotidiemorior A właśnie tu się mylisz. Z CPK, nawet bez kolei, będzie mogła z niego latać duża część Polski. Już teraz większość lotnisk regionalnych ma połączenia z Warszawą - m.in. żeby można się było przesiąść na samoloty długodystansowe. Do tego dochodzą transfery z krajów ościennych, zwłaszcza ze wschodu. Gdybyśmy mieli duże lotnisko, takie jak CPK ten efekt mógłby być jeszcze lepszy - bo moglibyśmy zorganizować więcej lotów na inne kontynenty. Nie tylko do USA i Japonii, ale może do Meksyku, Brazylii, Argentyny. Polecam posłuchać Macieja Wilka - on fajnie tłumaczy, że na utrzymanie takiego połączenia jak Warszawa - Tokio, sama Warszawa nie generuje wystarczającego popytu. Ale dzięki temu, że Warszawa jest takim swego rodzaju hubem dla kraju i części krajów ościennych, to te połączenie jest w stanie się zapełnić.

esterad

@cotidiemorior Co do KDP nie twierdzę, że Polska ich nie potrzebuje. Potrzebuje jak cholera. Ale przez połączenie KDP z CPK w jeden projekt uważam, że osiągnięcie każdego z tych celów staje się trudniejsze.

cotidiemorior

@esterad tylko to nadal dotyczy garstki ludzi latających wte i wewte, przeciętny Polak lata 1-2 razy na ol inkluziw i ew. do rodziny w jukeju. xd I ja nie mówię że to jest kompletnie nieważne, żeby mieć taką siatkę połączeń, ale czy warte tych kosztów (Wilka akurat słuchałem i w sprawie zysków jest bardzo ostrożny i nie powiela propagandy PiS-u i Horały)?

No i jak sam piszesz transfery głównie ze wschodu. A to bardzo, bardzo niepewny kierunek w obecnej sytuacji.

matips

Do tego dochodzą transfery z krajów ościennych, zwłaszcza ze wschodu


@esterad Czyli budujemy ten projekt na współpracy z Rosją, Białorusią i Ukrainą. To brzmi bardzo stabilnie.

matips

No i jest jeszcze pytanie, czy Polska potrzebuje KDP z punktem przesiadkowym w szczerym polu na zadupiu. Zwykle punktami przesiadkowymi kolei są miasta: dlaczego w Polsce sprawdzi się wieś Baranów?

esterad

@matips Na "wschodzie" Europy są też inne kraje: państwa Bałtyckie, Rumunia, Czechy i Słowacja. Poza tym to takie lotnisko będzie służyło przez dziesięciolecia. Za 10-20 lat równie dobrze możemy mieć już poprawne stosunki z Białorusią na przykład.

rebe-szunis

Nie podlega wątpliwośći fakt, że projekt KDP jest do prxegladjiecia uscislenia na już. W ogóle błędem było zestawienie CPK i KDP w jedno. Te projekty powinny być prowadzone osobno, bo w cholerę w nich niedomówień takich jak CPK będzie kosztowało 600 mld. I etc.

Zaloguj się aby komentować