Ostatnio rzadko zgadzam się z Tuskiem, ale w tym przypadku muszę przyznać pełną rację.


Ubiegłotygodniowa Rada Gabinetowa obfitowała w uszczypliwości. Pomiędzy premierem Donaldem Tuskiem a prezydentem Karolem Nawrockim doszło m.in. do sporu nie o to, czy budować CPK, ale o to, z jaką prędkością powinny po nowych torach jeździć pociągi.

Dyskusję rozpoczął premier, który odniósł się krytycznie do ograniczenia w prezydenckim projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego prędkości kolei dużych prędkości do 250 km/h. Wskazał, że rządowy projekt zakłada 350 km/h. - Nie chcę snuć tutaj złych domysłów, ale państwo bardziej zorientowani w temacie wiedzą, kto byłby zainteresowany ze względów biznesowych na tym, aby utrzymać tylko poziom 250 km/h. Ale ja akurat wiem - mówił Tusk.


PIS i Kaczyński celowo biją polityczną pianę, bo trudno się do czegoś przyczepić, najszybsza kolej w Europie budowana przez rząd Tuska musi mocno boleć, więc trzeba sięgnąć po klasyczny argument, że wszystko po to, aby mogli na tym zarobić Niemcy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)


Kolej V250kmh to nie jest żadna kolej dużych prędkości, a brak polskich producentów wynika jedynie z technologicznego opóźnienia polskich firm z branży kolejowej. Wydanie 130 mld zł na CPK wraz z koleją, która miałaby jeździć 250kmh w roku 2032 jest zupełnie bez sensu.


https://wydarzenia.interia.pl/transport-publiczny/news-kupic-za-granica-czy-budowac-swoje-spor-o-pociagi-z-cpk,nId,22300927


#kolej #pociagi #polska #cpk #infrastruktura #polityka

798dd8fc-de35-4195-ba9e-a721cce2c14f

W jaką prędkością powinna jeździć kolej dużych prędkości w ramach CPK?

285 Głosów

Komentarze (56)

zuchtomek

@cyber_biker Polacy nie produkują bo po co?

Chyba najpierw robi się infrastrukturę, lub ewentualnie równolegle zamawia przetarg - nikt na bazie obietnic nie zainwestuje w modyfikację pociągów, które i tak będą kastrowane.


Bo nie oszukujmy się - infrastruktury nie mamy w całym kraju i połączenie Łodzi z kilkoma dużymi miastami, z którymi i tak ma dobre połączenia, wiele nie zmieni..


Na dziś maksymalna prędkość operacyjna (czyli 200km/h, a nie nawet 250km/h) - jest dopuszczalna w sumie na 250km torowisk - co jest liczone osobno dla każdego torowiska (w tę i z powrotem - tak jakbyśmy każdy pas autostrady liczyli do jej długości), czyli generalnie mamy 125km torów na których można jechać 200km/h - z czego najdłuższy ciągły odcinek to zawrotne 25km ( ͡° ͜ʖ ͡°)


https://www.plk-sa.pl/klienci-i-kontrahenci/warunki-udostepniania-infrastruktury-i-regulaminy/regulamin-sieci/regulamin-sieci-2024/2025

cyber_biker

@zuchtomek Nie produkują, bo nie są w stanie, mogą przecież rywalizować też na innych rynkach, ale kto by tam inwestował w R&D

zuchtomek

@cyber_biker Hale produkcyjne nie są z gumy żeby stawiać linie produkcyjną dla pociągów, które mają wątpliwy popyt - kraje, które takie prędkości mają korzystają z taboru produkowanego u nich w kraju - Francja, Hiszpania, Niemcy czy Włosi mają swoich producentów od lat.


Teraz dodajmy do tego zmianę infrastruktury - najszybszy odcinek, czyli te 200km/h (Gdańsk-Warszawa) przebudowywano na Euro 2012 - zaczęto w 2008, skończono w 2015.

To niemal 10 lat przebudowy, a podróżowanie w ich czasie było gorsze niż w latach 90tych.


Więc mamy tu względnie nową linię, na której i tak nie można w większości jechać nawet 200km/h


Podniesienie takiego limitu do 300km/h to ponowna wieloletnia przebudowa - nie tylko 'prostowanie' torów, ale kolejna zmiana całej infrastruktury otaczającej jak perony, dworce, mosty, wiadukty i tunele..


Samo CPK ma w planach powstanie 450km takich torowisk i w gruncie rzeczy dwie linie - to ile my takich składów będziemy potrzebować? Cztery?


Po co wydawać na coś miliony, jak taka Pesa nie narzeka na brak zamówień 'standardowego' taboru i ponad 50% i tak produkuje na eksport..

1d91e029-3e95-47c8-b4a2-f720a8136569
maximilianan

@cyber_biker @zuchtomek Polacy już próbowali i tak średnio im wyszło. Dart PESA jest tego przykładem

Nemrod

Z jednej strony ten kraj nie jest aż tak wielki, a jeśli miałyby być stacje pośrednie, to te 350 km/h wydaje się być zdrowo przesadzone. Plus ekonomia - jazda z taką prędkością jest bardzo energochłonna, a więc i droga.

Z drugiej strony pan Ryszard Piech na Kremlince tłumaczył, że problem jest taki, że w tej chwili po prostu się nie produkuje za bardzo pociągów na 250 km/h. Był czas kiedy w to szli Niemcy, ale też przeszli w końcu na wyższe prędkości. To są konkretne argumenty, bo trzeba skądś wziąć tabor (te 250 w polskiej technologii w tym momencie wkładam między bajki).

[od 25 minuty]

https://youtu.be/cLpi3P_r28Q

maximilianan

@Nemrod największym problemem jaki proponują cepekowcy jest zatrzymywanie się częściej na mniejszych stacjach, co kompletnie zabija sens szybkiej kolei.

artu3131

@Nemrod

Skoro pociąg może osiągać 350 km/h to co za problem żeby pomykał sobie spokojnie 250 km/h?

Może to i nawet lepiej bo jeżdżąc z mniejszymi prędkościami dłużej pojeździ.

Nemrod

@artu3131 To zależy. Jeśli kupujesz taki na trasę, która będzie miała vmax=250, to prawdopodobnie mocno przepłacisz za sam pociąg. Można się spodziewać, że jego serwis też będzie droższy (to dlatego nie jeździmy zwykle samochodami z vmax=300 km/h). Jeśli jednak planujesz, że kiedyś te prędkości zostaną podniesione, to już wtedy kupno takiego taboru ma sens. Podobnie było z Pendolino, które nie od razu jeździło z prędkością 200 km/h, a pierwsze odcinki torów na taką prędkość miały aż 76 km. (Pendolino może jeździć 250 km/h, ale wciąż nie w Polsce)

[NIK skrytykował kupno Pendolino, twierdząc, że wystarczyło kupić pociągi na 200 km/h]

artu3131

@Nemrod To w tym kontekście.


„pan Ryszard Piech na Kremlince tłumaczył, że problem jest taki, że w tej chwili po prostu się nie produkuje za bardzo pociągów na 250 km/h.”

Nemrod

@artu3131 "Za bardzo". Niemcy mają w produkcji np. pociąg na 249 km/h

Precell

500 a coo? wszystko można obiecać

Romanzholandii

350. Kolej szybkiego ruchu ma mieć sens. Tylko jeśli będzie możliwość poruszać się w szybkim tempie to ludzie będą korzystać. A później dogadywać się z sąsiadami i przedłużać. Ja bym chciał koleją do Nl w 4 godziny dojechać.

b8b65eff-4baf-4c61-be94-6d35275826fc
cyber_biker

@Romanzholandii


przy 3 h 59 min (≈3,983\approx 3{,}983≈3,983 h) potrzeba ok. 241 km/h


Do zrobienia.

artu3131

@Romanzholandii

Wszystko zależy od ekonomi i wielu innych zmiennych.

Gdyby prędkość była na szczycie piramidy to Concorde, albo ich następca latał by do dziś.

maximilianan

@cyber_biker 350 kmh to megalomania ( ͡° ͜ʖ ͡°)

cyber_biker

@maximilianan


Byłem zaprzysięgłym przeciwnikiem budowy CPK; uważałem to za projekt megalomański, ale kiedy widzę, jak bardzo ważne jest to aspiracyjnie dla wielu Polaków, żebyśmy takie lotnisko mieli, to weryfikuję swój pogląd. Uważam, że powinniśmy dać tej inwestycji szansę - podkreślił marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Olmec

A skąd ja mam wiedzieć z jaką prędkością. Od tego są eksperci. Dla mnie im szybciej tym lepiej, ale jest kwestia technologii i opłacalności. W ankiecie powinna być jeszcze odpowiedź "nie znam się/nie mam zdania".

cyber_biker

@Olmec Problem polega na tym, że eksperci tutaj mają barwy partyjne

jakibytulogin

@Olmec reszta opcji to "nie znam się, ale się wypowiem"

Poji

@cyber_biker im wolniej tym lepiej, więcej filmów się obejrzy, więcej w gry pogra, więcej zdrzemnie, więcej pogapi przez okno. Idealnie jak pociąg ma opóźnienia, wtedy jest więcej jazdy za tą samą cenę.


Bardzo miło wspominam jeżdżenie Regio na długie dystansy z kilkoma przesiadkami, w dodatku wychodziło taniej niż bezpośredni TLK.

cyber_biker

@Poji Co kto lubi, powinniśmy dążyć do modelu Włoskiego; całkiem szybkie pociągi regionalne + KDP na najbardziej popularnych trasach.

100mph

Widze, ze sa tu eksperci od kolejnictwa xD

Zadam zatem szereg pytan, na ktore osoby, ktore powyzej tak pewnie sie wypowiadaly, sa w stanie odpowiedziec:

- jaka wyglada kosztowo inwestycja w skali panstwa pomiedzy koleja na 250, a 350 km/h

- o ile realnie wzrosnie srednia predkosc pociagow przy 350 km/h

- o ile realnie wzrosnie sredni czas pokonania 100km przy 350 km/h

- o ile wzrosnie cena biletu przy 350 km/h

- o ile wzrosna koszty eksploatacji calosci inwestycji przy 350 km/h

Do powyzszych pytan zalozmy, ze baza przystankow sie nie zmienia.

- ile miejscowosci zostanie pozbawiona polaczen przy przejsciu na 350km/h

Chcialbym poznac na to odpowiedzi bo podejrzewam, ze kolej 350km/h polaczy zaledwie kilka miast w Polsce i ta cala dyskusja jest zwyklym sraniem w banie.

cyber_biker

@100mph


Chcialbym poznac na to odpowiedzi bo podejrzewam, ze kolej 350km/h polaczy zaledwie kilka miast w Polsce i ta cala dyskusja jest zwyklym sraniem w banie

Czy Ty w ogóle wiesz na czym polega idea KDP? Jeździłeś KDP w Europie Zachodniej? Tam są może 2 - 3 przystanki pomiędzy miastem docelowym i tyle. Nie da połączyć każdego miasteczka, bo to byłoby bez sensu. Od tego masz kolej regionalną oraz InterCity.


Chyba nie bierzesz też pod uwagę, że budujemy linie KDP z myślą o latach 2035-40 i ona ma służyć na lata, a więc mówimy o infrastrukturze przyszłości. Kolej pomiędzy mniejszymi miastami rozwija się równolegle.


Warszawa - Poznań : 1h przy 350kmh


Wawa - Poznań : 1h20 przy 250kmh


https://www.bankier.pl/wiadomosc/320-km-h-pociagiem-PKP-Intercity-Spolka-przyspiesza-przetarg-na-szybkie-sklady-8998197.html

100mph

@cyber_biker Z mojego punktu widzenia dyskusja o tym czy Wawa - Poznan ma trwac 1h czy 1h 20min jest zupelnie bez znaczenia bo ja ze swojej dziury do Wawy samochodem jade 1,5h, a pociagiem od 2027 roku mam jechac 3,5h xDDD

I to jest przyklad dlaczego Platformersi przegrywaja wybory na prowincji.

tosiu

@100mph zacznijmy od tego, ile czasu zajmuje rozpędzenie pociągu do 350 km/h i wyhamowanie go do zera. Zatem wtedy można snuć realistyczne trasy.

Koncepcja jest znana. Mają budować literę Y i tylko tam będą te pociągi. Co nie znaczy, że nię będzie innych.

Stashqo

@100mph Przejście na 350km/h przy kraju wielkości Polski to mrzonka i kolejny "miś", tym razem rządu Tuska. Do tego potrzebne są nie tylko szybkie pociągi ale też specjalnie zbudowane do takich prędkości linie kolejowe. Cargo już po takich torach nie ma prawa jechać. Realnie osiągane 250km/h w zupełności by nam wystarczyło. Przecież nawet do tej prędkości nie ma zbytnio gdzie się rozpędzić.


Planowane połączenie fantastycznie połączy kilka głównych ośrodków miejskich a reszta kraju dalej będzie w dupie. Już nie wspominam o tym jak słabo z infrastrukturą kolejową jest na prawo od Wisły. Przecież to dramat. Tam trzeba napraw starych torów i inwestycji w nowe, szczególnie jeśli ruscy postanowią wpaść z wizytą. No chyba, że amunicję i sprzęt na front będziemy taczkami wozić.

cyber_biker

@Stashqo Trudno zadowolić jest Polaka, albo za mało, albo za szybko, innym razem za wolno. Nie, to nie jest mrzonka, Polska to nie Holandia i KDP jak najbardziej ma sens. Niemcy są niewiele większe, a sieć szybkiej kolei z powodzeniem tam funkcjonuje pomimo problemów. Najszybsze połączenia są tam na dystansie 200 - 450 km, polecam zerknąć na mapę.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/High_Speed_Railroad_Map_of_Europe.svg


Rozwój kolei w mniejszych regionach powinien odbywać się równolegle i ten proces już ma miejsce, powoli ale się dzieje.

Rail baltica, tunel między Limanową z Nowym Sączem, nowe trasy na Pomorzu, Warmińsko Mazurskie, Dolny Śląsk.. nie śledzę wszystkiego, ale tego jest mnóstwo. Sugeruję więcej analizy tego co się dzieje i mniej narzekania.

Stashqo

@cyber_biker mi tam za drogo przede wszystkim i wolałbym żeby te miliardy zostały zainwestowane w Polskę powiatową a w szczególności wschodnią. To, że dzięki kolei 350km/h pasażer realnie dojedzie z Warszawy do Poznania o 15min szybciej niż koleją 250km/h w moich oczach zupełnie nie jest warte wyższych nakładów.


Ja i tak te trasy pojadę samochodem bo do mnie na wioskę pociąg może i dojeżdża ale zupełnie nie mogę na nim polegać. Ba, nawet parkingu nie ma żebym mógł tam auto zostawić. Ale chuj, najważniejsze że KO swoim wyborcom z wielkich miast robi dobrze. A potem znowu będzie zdziwko, ze wybory przejebane ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

100mph

@Stashqo otóż to! zeby Pan Poznaniak do Warszawy mial 20 minut szybciej to Pan Donald jest w stanie wypierdolic miliardy ale zeby ktos z powiatowej Polski wschodniej mial jakiekolwiek racjonalne polaczenie to nie xD a potem placz, ze wschod Polski glosuje na Kaczora i zdziwienie, ze nie ma tam inwestycji

100mph

@cyber_biker Niemcow jest ponad 2x wiecej niz Polakow przy niewiele wiekszej powierzchni kraju...

Limil8

@100mph dokładnie. Dla 350km/h to trzeba budować osobną nitkę nie krzyżują się z obecnymi torami via TGV. No ale trzeba zmanipulować nawet ankietę dając przy opcji 250km/h sugestie, że ta prędkość ma służyć tylko do wspierania własnego przemysłu.

cyber_biker

@100mph Odniosłem się do wielkości kraju ponieważ kolega powyżej podał to jako argument.

cyber_biker

@Limil8 Oczywiście, że trzeba budować osobną nitkę, to jest oczywiste, kto jeździł TGV ten wie jak to wygląda. Niem gdzie widzisz tutaj manipulację. Przecież to jest główny argument PiSu - budować na 250kmh, aby dopuścić polskich producentów, którzy nawet nie mają w swoim portfolio pociągów V250.

Boksik

@100mph

a potem placz, ze wschod Polski glosuje na Kaczora i zdziwienie, ze nie ma tam inwestycji

Kaczor od początku swoich rządów likwidował połączenia w Polsce powiatowej. Właśnie z tego względu Tusk robi to co robi. Polacy to debile o megalomańskich zapędach, w szczególności w Polsce powiatowej.

100mph

@Boksik tak tylko ludzi na wschodzie nic tak po oczach nie kluje jak wielkie inwestycje infrastrukturalne na zachodzie Polski jak np. do niedaena autostrady i ekspresy na zachodzie podczas gdy na wschodzie ciezko bylo o jakakolwiek droge dwupasmowa albo wlasnie jak tu pierdololo o pociagach 350km/h jak na wschodzie ciezko nawet o takie 50km/h ;) ok, niech buduja polaczenia miedzy najwiekszymi miastami 350km/h ale najpierw niech rozwina siec nizszych predkosci, ktore dostepne beda dla wszystkich ;) bedac mieszkancem Polski C ktory odprowadza wysokie podatki nawet jak na mieszkanca Polski A, czuje sie jako obywatel 2 kategorii bo oprocz tego, ze mam gorszy dostep do swiadczen medycznych to jestem pomijanym infrastrukturalnie obywatelem

Boksik

@100mph jakie duże inwestycje na wschodzie Polski zrobił PiS?

100mph

@Boksik ha! i to jest kluczowe pytanie bo zadnych xD duze inwestycje trwaja tyle lat, ze ciezko je przypisac tylko jednej ekipie, Pisowcy klamia bez mrugniecia okiem, a ludzie im wierza bo Tusk to zlo xD

Boksik

@100mph to skoro niezależnie od działania PiSu wschód i tak na nich zagłosuje to po co robić cokolwiek dla wschodu?

100mph

@Boksik najlepiej nic, to z pewnoscia pomoze

Boksik

@100mph obstawiam, że znasz potoczną definicję szaleństwa. Skoro duże inwestycje przypisze sobie PiS to ich robienie nie ma sensu. Trzeba spróbować czegoś innego.


Teraz próbują megalomanii na zasadzie podbijaniu tego co robi PiS, żeby sprowadzić to do absurdu, a następnie powiedzieć, że to był pomysł PiSu. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Anty_Anty

Megalomania, nierealne prędkości, dajmy więcej i będzie git, już po megalomani.

W tym temacie nic nowego, jak pisałem kiedyś tak się sprawdza, miejsca pracy w PL , a po co to komu.

Pieniądz operujący w kraju to zbrodnia przeciw PO.

ZohanTSW

@Anty_Anty a za poprzedniego rządu też była megalomania?

cyber_biker

@ZohanTSW Tylko jeśli PIS kupuje amerykański sprzęt za grube miliardy, wtedy to już nie zbrodnia, to metafizyka ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

100mph

@ZohanTSW megalomania KO nie wyklucza megalomanii PIS

Anty_Anty

@cyber_biker I od Koreańczyków i tu i tu mamy najlepszy dobry sprzęt i dobre terminy dostaw.

Za doprowadzenie do zakupów z półki należy się batożenie ale o ile pamiętam pelikany pitoliły że armia nam nie jest potrzebna więc pod tym względem krytycy PiS to również PiS tylko operujący na innej płaszczyźnie.

Za ignorowanie Pirata sam mogę osobiście wsadzać winnym w ramach kary dildosa do pupy.

bori

@cyber_biker Robienie ankiet wśród ludzi średnio zorientowanych w temacie lekko mija się z celem...

starszy_mechanik

@bori jak Polacy to eksperci we wszystkim

wielkaberta

@bori ŻE CO! Internet to cała masa armchair ekspertów.

DexterFromLab

@cyber_biker i jak by to się skończyło? Puszcza jedną nitkę 300 km/h między 2 lub 3 dużymi miastami i to będzie kosztować kupę siana. Lepiej niech dobrze skomunikują miejscowości. A jak chcą poprawić prędkość to niech to co jest będzie dobrze zadbane. Nie są nam potrzebne pociągi 300 km/h. Fajnie by było, gdyby były ale to nie kosztuje garść muszelek tylko to jest drogą inwestycja. Fajnie się to sprzedaje wizerunkowo tak samo jak "autonomiczne przystanki sutobusowe" z panelem pv i gniazdkiem do ładowania telefonu. Jak pociągi nie będą opuznione, składu dobrze zadbane a bilety nie drogie to tyle. Nic więcej nam nie potrzeba. Wsiadasz w miejscowości A i wysiadasz w B bierzesz taxe za 20 zł hotel bookujesz po drodze przez telefon. Połączenia w mieście można sprawdzić jak dojadę. I niewielkim kosztem jedziesz gdzie chcesz.

cyber_biker

@DexterFromLab Kolejny, który nie rozumie o co chodzi w tym projekcie. Po co w ogóle budować CPK skoro mamy regionalne lotniska? Lepiej je rozbudować i będzie taniej Po co atom? Przecież to jest ultra drogie i zwróci się za 50 lat.


Trzeba budować KDP i równolegle połączenia regionalne, a nie wybierać albo albo. Kolej w regionach już się rozwija, ale może za bardzo tego nie śledzisz.


Przykład - połączenie do Czech zaprojektowane na 250kmh https://geekweek.interia.pl/technologia/news-pociagi-pojada-250-km-h-nowa-linia-zmieni-kolejowa-mape,nId,22170523


Jest decyzja lokalizacyjna dla fragmentu Rail Baltica na linii Białystok-Ełk

https://www.wnp.pl/logistyka/jest-decyzja-lokalizacyjna-dla-fragmentu-rail-baltica-na-linii-bialystok-elk,970058.html#:~:text=Linia%20kolejowa%20mi%C4%99dzy%20Bia%C5%82ymstokiem%20a,je%20sk%C5%82ada%C4%87%20do%207%20sierpnia.

na wschodzie jak widać też się buduje


Ok, według Ciebie nie są potrzebne, ale duża część społeczeństwa ma inne zdanie i rząd jak widać również. Kto jeździł KDP ten wie jak komfortowe to rozwiązanie i jak bardzo podniesie Polskę pod względem technologicznym.

DexterFromLab

@cyber_biker jak dociągną do mojego miasta nitkę to ja jestem za

Romanzholandii

Krakow-cpk-trojmiasto

Cpk-poznan-berlin.

Cpk-wroclaw-praga.

Nie widze sensu pchac tam wiecej miast z Pl.

I ladnie jest polnoc-poludnie

Wschod-zachod.

100mph

@Romanzholandii w ktorym miejscu widzisz tam wschod?

Zaloguj się aby komentować