Nagranie z kokpitu Air India. Wszystko wskazuje na "celowe działanie pilota"

Nagranie z kokpitu z ostatnich chwil przed katastrofą samolotu pasażerskiego Air India, do której doszło 12 czerwca, wskazuje na celowe działanie jednego z pilotów. Jak podaje "The Wall Street Journal", powołując się na przekazane przez źródło wstępne ustalenia amerykańskich śledczych, analiza materiału dźwiękowego wskazuje na to, że kapitan świadomie odciął dopływ paliwa do silników samolotu.

#wiadomosciswiat #katastrofylotnicze #samoloty

Podróże Onet

Komentarze (36)

AureliaNova

@MostlyRenegade tak? masz jakieś inne dojścia do ustaleń amerykańskich śledczych? Podziel się z nami :)

Chyba, że chodzi ci o to, że to rutynowe zachowanie pilotów, to też możesz nam opowiedzieć przykłady

Modrak

@AureliaNova może mi chodzić o tego Andreasa Lubitza, który też popełnił rozszerzone samobójstwo, zabierając ze sobą wszystkich pasażerów

pacjent44

@MostlyRenegade "nic nowego" yhm, nuda, rutyna, codzienność. Wczoraj mi dwa takie przed domem spadły! Już nie nadążam sprzątać tych walizek, butów... Mogliby chociaż piątki sobie darować! Najgorsze, że wielu za mocno opalonych i nigdy nie wiesz, czy nie imigrant.


W kategorii "Janusz w żonobijce przed TV" masz u mnie OSCARA

MostlyRenegade

@AureliaNova o tym, że te przełączniki miały zostać przestawione przez któregoś z pilotów wiadomo już od niemal tygodnia.

Nic więcej ponadto nie ustalono na pewno - kto, dlaczego, w jaki sposób itd.

Medialne spekulacje to jest właśnie nic nowego, bo niewiele z nich wynika. To tylko spekulacje.

@pacjent44 dobrze się czujesz?

pacjent44

@MostlyRenegade już lepiej. właśnie wróciłem od lekarza.

kitty95

Gdyby wyszło, że jednak problem sprzętowy (abstrahując od serwisu), to byłby gwóźdź do trumny Boeinga, więc trzeba się bronić.


On Jul 17th 2025 India's AAIB released an Appeal - in response to various media reports raising unsubstantiated claims - stating: At this stage, it is too early to reach any definitive conclusion. The investigation by the AAIB is still not complete. ... Therefore AAIB appeals to all concerned to await publication of Final Investigation Report after completion of the Investigation."

eloyard

@kitty95 jeśli jeden z pilotów może sobie sam ot tak całkowicie wyłączyć dopływ paliwa w trakcie lotu, to na moje to jest problem konstrukcyjny (a zapewne też i z przepisami, bo tam chyba wszystko, łącznie z długością sedesu jest skodyfikowane...)

kitty95

@eloyard jak ci się silnik zapali to musisz odciąć dopływ paliwa. Poza tym odcinka to też procedura restartu silnika.


Można oczywiście zabronić wszystkiego pilotom i niech komputer leci, technicznie już od dawna jest to możliwe, włącznie ze startem i lądowaniem. Tylko kto będzie chciał latać z komputerem?

MostlyRenegade

@eloyard pilot może zrobić znacznie gorsze rzeczy (np. wlecieć w górę) i nie ma przed tym żadnych konstrukcyjnych zabezpieczeń.

eloyard

@kitty95 bardziej mi chodzi o to, żeby takie kluczowe niebezpieczne czynności musiały być wykonane z obu stron kokpitu, tj. po stronie kapitana i drugiego pilota.

MostlyRenegade

@eloyard a ile jest takich procedur w samolocie, które wymagają działania obu pilotów? Ja nie słyszałem o żadnej. W kokpicie z reguły jest podział zadań, a nie ich dublowanie.

kitty95

@eloyard ale to nie silos nuklearny

InstytutKonserwacjiMaryliRodowicz

@eloyard filmowa scena z przekręcania dwoma kluczykami "na trzy"? Klasyka. Aż Goldeneye się przypomina

eloyard

@MostlyRenegade może powinny?

Legendary_Weaponsmith

@eloyard i co jak silnik się pali, a drugi pilot nie żyje?


To nie takie proste.

Nawet blokada tego systemu w momencie startu nie jest taka prosta.


Poza tym możesz po prostu zrobić salto w bok i wszystkich zabić, możesz ustawić wysokość w autopilocie poniżej poziomu ziemi, dużo możesz.

kitty95

@Legendary_Weaponsmith ja optuje za bzikaniem co ładniejszych stewek. Trzeba doceniać warunki w miejscu pracy.

eloyard

@Legendary_Weaponsmith wydaje mi się, że kokpit nie jest na tyle szeroki, żeby nie dało się sięgnąć do przycisku po drugiej stronie. Jeśli drugi pilot nie próbuje przeszkadzać oczywiście: ŁOT JU DUJIN SAR?!


Podejrzewam że przez takie incydenty (mniejsza o to czym spowodowane, ważne jak przedstawione) będą wprowadzane ograniczenia/bezpieczniki na różne manewry i czynności.

FoxtrotLima

@eloyard samolot musi być możliwy do pilotowania przez jednego człowieka na wypadek jak drugi zaniemoże. Poza tym to załoga ma mieć kontrolę nad maszyną, a nie maszyna nad załogą. Jak zaczniemy ograniczać możliwość kontroli człowieka nad samolotem to równie dobrze można od razu ludzi stamtąd wywalić i niech samolot sam lata.

eloyard

@FoxtrotLima

Jak zaczniemy ograniczać możliwość kontroli człowieka nad samolotem to równie dobrze można od razu ludzi stamtąd wywalić i niech samolot sam lata.


Spokojnie, wszystko w swoim czasie, małymi kroczkami.

FoxtrotLima

@eloyard nie doczekamy za naszego życia single pilot operation, a co dopiero autonomicznych samolotów.

eloyard

@FoxtrotLima nie wiem jak kolega, ale ja zamierzam żyć wiecznie, więc jestem optymistą!

MostlyRenegade

@eloyard no to wyobraź sobie taką sytuację - zgasły silniki i chcesz je ponownie odpalić. To wymaga przełączenia OBU zestawów przełączników najpierw w pozycję CUT, a potem RUN. I jeden pilot chce przestawić, a drugi powie "a takiego wała!". I teraz wymyśl tutaj idealne zabezpieczenie. Przy czym weź jeszcze pod uwagę, że restart silników w danej sytuacji wcale nie musi być najlepszym rozwiązaniem (bo np. pożar, czy coś).


I teraz techniczna uwaga: każdy silnik ma własny przełącznik, a więc w samolocie dwusilnikowym masz dwa przełączniki. Nie wiem, czy da się przełączyć jednocześnie oba jedną ręką. Przełączenie dwóch zestawów przełączników w dwóch różnych miejscach kokpitu przez jedną osobę będzie już bardzo trudne, a w samolocie czterosilnikowym - praktycznie niewykonalne.

Druga uwaga techniczna: chyba żaden samolot nie ma takiego rozwiązania. Ze schematów, które już gdzieś tam latają po sieci wynika, że każdy przełącznik jest na sztywno podłączony do pompy paliwa danego silnika. Należy przypuszczać, że takie rozwiązanie jest w większości samolotów (albo nawet w każdym). Musiałbyś przebudować kompletnie system sterowania pompami w każdym z tysięcy samolotów, które codziennie latają. To są koszty idące w grube miliardy zielonych. I to wszystko z powodu jednego wypadku na ileś tam. I dokładasz kolejny element sterujący, który może okazać się wadliwy w kluczowym momencie.

eloyard

@MostlyRenegade czyli będą pchać szmery bajery komputery ej-aj itp. Ryanair pierwszy to kupi, żeby wyjebać połowę pilotów xD

kitty95

@MostlyRenegade


Nie wiem, czy da się przełączyć jednocześnie oba jedną ręką.


Nie da się. Musisz podnieść do góry przezwyciężając spory opór sprężyny i dopiero przesuwasz dół/góra.


Aczkolwiek jest instrukcja serwisowa mówiąca, że były z tym zabezpieczeniem problemy. Ale co do zasady nie da się.

Pantokrator

@kitty95 Jak to nie komputer od Muska, Boeinga i Chińczyków, to w sumie chętnie.

FoxtrotLima

@Banan11

Śledczy do tej pory nie ustalili, które słowa wypowiedział kapitan Sumeet Sabharwal, a które pierwszy oficer Clive Kunder.


Nie wiadomo kto co powiedział, ale wiadomo kto przełączył paliwo na cutoff.

Po co wrzucać takie pierdolenie? To tylko insynuacje i domysły, a nie fakty.

Precell

@FoxtrotLima młody trzymał wolant w trakcie startu więc ciężko by mu było przełączyć przyciski


https://img-s-msn-com.akamaized.net/tenant/amp/entityid/AA1IHM4O.img?w=1920&h=1080&q=60&m=2&f=jpg

kitty95

@FoxtrotLima a ty pierwszy raz styczność z dziennikarzynami?

FoxtrotLima

@Precell wolant Można trzymać jedną ręką a drugą operować przepustnicą.

manstain

Indyjskie Siły Powietrzne w ciągu ostatnich 30 lat straciły w wyniku wypadków i niekompetencji pilotów około 550 maszyn


https://x.com/WarNewsPL1/status/1944695242638139669

artu3131

@manstain Co nie zmienia faktu, że po ostatnich aferach w boeingu(np. „samobójstwo” sygnalisty

Johns Barnetta), jakoś nie wierzę amerykańskim śledczym.

Prawdy się pewnie nie dowiemy,

HueHue

A gdzie to nagranie? Od kiedy to mamy kamery w kokpitach pilotów? Wali fejkiem na kilometr.

kitty95

Te dochodzenie jest dla Boeinga bardzo ważne wizerunkowo, bo jest to pierwsza katastrofa Dreamlinera. Wszystko inne niż błąd pilota oznacza chujnię z grzybnią.

Kaczyslaw

"Wstępny raport Indyjskiego Oddziału Badania Wypadków Lotniczych (AAIB) nawiązuje do ostrzeżenia wydanego przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) już w 2018 roku. Dotyczyło ono potencjalnych problemów z funkcją blokady przełączników odcinających dopływ paliwa. FAA zaleciła wtedy operatorom samolotów Boeing sprawdzenie tych mechanizmów, choć nie było to obowiązkowe. Air India nie przeprowadziła takich kontroli, co - jak twierdzą śledczy - mogło mieć wpływ na tragiczny rozwój wydarzeń.


FAA wyjaśnia, że przełączniki mogły być zainstalowane bez aktywowanej funkcji blokady, co mogło prowadzić do ich przypadkowego przestawienia. Mimo to amerykańska agencja uważa, że same samoloty są bezpieczne i nie wymagają uziemienia."


https://www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-katastrofa-air-india-nagranie-z-kokpitu-rzuca-nowe-swiatlo-n,nId,8000946

Zaloguj się aby komentować