@sireplama Inżynierowie piszący część oprogramowania do systemu MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) w samolotach Boeing 737 MAX, które rozbiły się w latach 2018 i 2019, pochodzili między innymi z Indii.
W trakcie dochodzeń dziennikarskich – m.in. przez The New York Times i Bloomberg – ujawniono, że Boeing w celu obniżenia kosztów outsourcował część prac inżynieryjnych do zewnętrznych firm, takich jak HCL Technologies i Cyient, które zatrudniały inżynierów z Indii. Niektórzy z nich mieli niewielkie doświadczenie w inżynierii lotniczej, a ich praca była ograniczona przez sztywne wytyczne i krótki czas realizacji. Warto jednak zaznaczyć, że nie ma jednoznacznych dowodów, że właśnie ci inżynierowie byli bezpośrednio odpowiedzialni za kluczowe błędy w MCAS.
Główna odpowiedzialność za projekt i zatwierdzenie systemów, w tym MCAS, nadal leżała po stronie Boeinga jako firmy – z centralą w Stanach Zjednoczonych – i to Boeing odpowiadał za integrację, testowanie i zatwierdzanie ostatecznego produktu.
Dwie katastrofy samolotów Boeing 737 MAX (lot Lion Air 610 w 2018 r. i lot Ethiopian Airlines 302 w 2019 r.) spowodowały śmierć 346 osób i doprowadziły do uziemienia wszystkich 737 MAX na wiele miesięcy. Śledztwa wykazały m.in. poważne niedociągnięcia w procesie certyfikacji i nadzoru nad bezpieczeństwem.