Rosjanie nie mają czym latać. Nie ma części, nie ma przeglądów samolotów

To już nie medialne doniesienia, ale oficjalne oświadczenia rosyjskiego reżimu. Tuż przed sezonem w kraju o największej powierzchni na świecie, brakuje samolotów, by zapewnić regularny transport. W przyszłym roku połowa maszyn nie będzie zdatna do latania. To konsekwencja wojny Putina.


Minister rozwoju gospodarczego Rosji Maksim Reszetnikow zaapelował do ministerstwa transportu o szybką reakcję na ryzyko braku miejsc w lotach krajowych przed sezonem letnim. Według państwowej agencji TASS, Reszetnikow złożył stosowne oświadczenie na posiedzeniu rządowej komisji ds. rozwoju turystyki.


Rośnie liczba „incydentów" w rosyjskim lotnictwie


„Ważne jest, aby zapobiec sytuacji z brakiem miejsc w lotnictwie. Na razie widzimy tylko prognozy ministerstwa transportu dotyczące zmniejszenia przepustowości w liniach krajowych” – stwierdził rosyjski urzędnik.

Oświadczenie ministra pojawiło się niecały miesiąc po tym, jak Dmitrij Jadrow szef Federalnej Agencji Transportu Lotniczego (Rosawiacja) poinformował, że rosyjskie linie lotnicze zostały w 2024 r „zmuszone” do wycofania z eksploatacji 58 samolotów w 2024 roku. Powodem były „incydenty” (katastrofy) lotnicze, a także niemożność naprawy samolotów „z powodu sankcji Zachodu”. Jak sprecyzował Jadrow, według Rosawiacji w tej chwili w eksploatacji pozostaje 1138 samolotów i 920 śmigłowców.


Według obliczeń „Nowej Gazety” w ciągu zaledwie 11 miesięcy 2024 r. w Rosji odnotowano 208 „incydentów lotniczych” – o 25 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. W co drugim przypadku przyczyną była awaria silnika lub niesprawność podwozia. W 2025 r. odnotowano już co najmniej dziesięć przypadków przymusowego lądowania rosyjskich samolotów z powodu problemów technicznych podczas lotu.


Problem jest pilny, co widać także podczas ostatnich rozmów z Białym Domem. Delegacja rosyjska naciska na Amerykanów, by zdjęli sankcje z Aerofłotu, co otworzy tej największej rosyjskiej linii drogę do serwisowania i zakupu oryginalnych części w USA. 


Nie ma części, nie ma przeglądów samolotów


O krytycznej sytuacji rosyjskiego lotnictwa pasażerskiego mówił też Siergiej Czemiezow, objęty sankcjami szef państwowej korporacji zbrojeniowej Rostech. Według niego, w najbliższych latach przewoźnicy lotniczy w Rosji mogą stracić co najmniej 200 zagranicznych samolotów, a niewykluczone, że znacznie większą liczbę. Powody są te same - uzależnienie rosyjskich linii od zachodnich samolotów. Ponad 700 maszyn to Boeing i Airbus. Samoloty te odpowiadają za 90 proc. wszystkich przewozów lotniczych pasażerów w Rosji. Jak podkreślił Czemiezow, z powodu sankcji samoloty są odcięte od dostaw części zamiennych i obsługi technicznej, co oznacza, że w ciągu najbliższych lat około 30 proc. zachodniej floty może zostać skreślone z rejestru.


Jak podkreśla „The Moscow Times” oceny międzynarodowych ekspertów potwierdzają alarmujące prognozy. Firma konsultingowa Oliver Wyman szacuje, że do 2026 roku rosyjska flota samolotów może zostać zredukowana o ponad połowę. Dwie trzecie floty rosyjskich linii lotniczych składają się z samolotów zagranicznych. Pozostałe to rosyjskie SSJ-100, które w około 80-procentach zależą od zachodnich podzespołów.


#wiadomosciswiat #rosja #samoloty #wojna

#owcacontent <- do blokowania moich wpisów

Rzeczpospolita

Komentarze (26)

AndrzejZupa

Trochę jednak obchodzą sankcje przez zakupy za pośrednictwem krajów satelickich (dawne republiki sowieckie).

e271cf25-f4ae-461f-af6f-f34113f89903
NiebieskiSzpadelNihilizmu

@AndrzejZupa to na pewno, ale widać to zdecydowanie za mało, skoro nawet oficjalnie się do tego przyznają ¯\_(ツ)_/¯ Ale no, pamiętajmy- sankcje nie działają A tymczasem jest tak, że do tej pory tylko w jakichś zapomnianych przez boga miejscach jeździł traktor albo bujająca się na wszystkie strony wąskotorówka z zapasami, bo drogi njet, tak teraz ten stan się rozszerzy

AndrzejZupa

@NiebieskiSzpadelNihilizmu trzymam za to kciuki!

Quassar

@AndrzejZupa Tak obchodzą sancke udaje im sie ale na szczęście nie wszystkie i nie wszystko da sie załatwić na okrętkę, tranzakcje finansowe jakoś jeszcze sie uda obejść ale dostęp fizyczny do markowych części jak samoloty tego już w byle bilingu i transporcie od tak nie załatwisz...


Doskonale sie o tym Cuba przekonała. niby turyści jeżdżą i zostawiają kasę ale auto to jeszcze z lat 60 mają

SST82

@AndrzejZupa Takie obchodzenie sankcji też sporo kosztuje. Bo pośrednik za free nie robi.

sebie_juki

> i zostawiają kasę ale auto to jeszcze z lat 60 mają


@Quassar stare samochody to bardziej jako skansen w miejscach "turystycznych", niż rzeczywisty brak możliwości zakupu. Oczywiście dla wiekszości biegnego społeczeństwa nowe samochody są poza zasiegiem.

Quassar

@sebie_juki nowe zawsze będą po za zasięgiem nawet u naw w Polsce.

Problem jest taki że nawet nie mają części do starych na zamienniki, a rynek sie tylko kurczy coraz bardziej i muszą tam nieźle kombinować aby to co mają jeszcze dalej działają.


Można rozbierać inne samoloty na dawców, zmniejszając ilość działających w maszyn w obiegu, ale w końcu i one sie skończą

l33tv33n

@NiebieskiSzpadelNihilizmu ja mysle ze to wyrazny komunikat od szmuglerow ze bedzie 8x drozej i kacapy sa na to gotowi

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@l33tv33n bardzo dobrze Ku chwale obsranej mateczki rassiji

WysokiTrzmiel

Dobry rosyjski samolot to uziemiony rosyjski samolot.

kodyak

Sankcje nie działają. Co też jest ciekawe oni myślą że ktoś im da w leasing samoloty po zniesieniu sankvji

ColonelWalterKurtz

Sankcje nie działaj. Powtarzam: sankcje nie działają! Proszę o natychmiastowe zniesienie.

Fly_agaric

No przecież ciocia @Andromeda zrobiła odcinek o tym:

https://www.youtube.com/watch?v=fDOrhKVVsVA

szukajek

od 2 lat slysze ze rosja zaraz padnie ze im sie koncza rakiety ze nie maja paliwa, czesci tego siego. i jakos k⁎⁎wa dalej stoją jak osc w gardle

LondoMollari

@szukajek Rakiety im się faktycznie skończyły i widać to po statystykach ataków. Rakietami atakują raz na parę dni/tygodni, tym, co nazbierało się ze skrawków produkcji. Rezerw już nie ma.

sebie_juki

@szukajek drony - musieli się ratować pomocą Iranu, dopiero potem oragnęli własną produkcję. Żołnierze - niby jeszcze mają z 60 mln chłopa, ale jakoś łapią wszystko co się rusza, w tym północnokoreańczyków, czy ludzi z Afryki, lub środkowo-azjatyckich dawnych sojuzów.

Nowe czołgi zdarzają sie na froncie bardzo rzadko, Ruscy sięgają i po leciwe konstrukcje T64.

kodyak

@szukajek do końca 2024 jechali na poduszce nadwyżek które zebrali choć 2024 to już było na oparach. Ten rok może być bardzo ciekawy. Większość biznesów już tam nie siedzi cicho i po prostu mówią że bez pomocy państwa padną.


W kwestii węgla w Rosji eksperci już twierdzą że nawet pomoc państwa teraz już nic nie pomoże. To już jest agonia jednak czy to zniszczy kraj. Oczywscie że nie. Ileś tysięcy ludzi wyrzuca na bezrobocie ale państwo nadal będzie działać.

Lemon_

@bojowonastawionaowca To jest jednak terytorialnie bardzo duże państwo, więc bez samolotów to ich śmieszne "imperium" się szybko rozpadnie. Ciekawe czy Zachód będzie tak głupi, że jednak zniesie sankcje i wyleasinguje im samoloty, czy poczeka jeszcze rok, zanim to wszystko pierdolnie.

libertarianin

bardzo k⁎⁎wa dobrze, jeszcze powinny im pospadać te samoloty z ludźmi, najlepiej w większych miastach żeby poczuli smak wojny

Dzawny

Nakradli samoloty to i dobrze.

festiwal_otwartego_parasola

niby fajnie, ale dopóki inne kraje typu ZEA, Iran, czy Turcja (zależy jak im wiatr zawieje), oraz inne przyjmujące turystycznie z otwartymi rękami swołocz (Gruzja, Cypr) nie przestaną z bandziorami współpracować, to prędko nic się nie zmieni

radek-piotr-krasny

@bojowonastawionaowca coś niestety czitos plumkał że chce sprzedawać części tym kurwiom.

wonsz

skreślone z rejestru

jak to w sawieckiej rasiiji, razem z pasażerami

Zaloguj się aby komentować