
Prawomocny wyrok. Rowerzysta nie ma pierwszeństwa, dojeżdżając do przejazdu
Onet#prawojazdy #motoryzacja #kierowcy #rower
A wystarczyłoby tylko tworzyć logiczne i spójne prawo. Tyle i aż tyle.
@kitty95 nie no aż tyle to nie xD
„Kierowcy, którzy zapoznali się z tym wyrokiem, powinni pamiętać, że w polskim prawie inaczej wygląda sprawa pierwszeństwa na przejeździe dla rowerów, gdy kierowca skręca w drogę poprzeczną na skrzyżowaniu. Wówczas musi ustąpić rowerzyście, zanim ten znajdzie się na przejeździe.”
@sumrzeczny o właśnie to miałem napisać. Janusze sobie zapamiętali tylko, ze rower nie ma pierwszenstwa na jak skręcają to nie puszczają, z wyjazdów z dróg wewnętrznych to samo
@Zielczan mów mi jeszcze, mi jeden patus groził pobiciem za to, że jadąc prosto przez przejazd dla rowerów nie ustąpiłem mu, gdy on skręcał w lewo xD te rzeczy trzeba naprawdę przypominać
@sumrzeczny piorunujcie Sumarzecznego, niech to dotrze do jak największej liczby użytkowników.
@sumrzeczny ale tak było od zarania dziejów, nawet za czasów blaszanych zielonych strzałek. Potem zaczęto kombinować i są efekty jakie są.
Relatywnie prosty przepis "możesz skręcić w prawo pod warunkiem, że ustąpisz wszystkiemu co się rusza", zastąpiono kombinacjami.
Ile lat już są sygnalizatory warunkowego skrętu, a połowa kierowców ma je w dupie i jedzie na pałę, a jak widzi, że zielona strzałka, to już w ogóle. Pomijam groteski gdzie strzałka zapala się na 5 sekund, albo pali się równocześnie z zielonym dla pieszych.
jeden patus groził pobiciem za to, że jadąc prosto przez przejazd dla rowerów nie ustąpiłem mu, gdy on skręcał w lewo
@sumrzeczny tych patusów jest więcej - teraz nie znajdę ale dyskutowaliśmy tu kilka tygodni temu podobny przypadek i jeden miszczu twierdził że na pierszeństwie łamanym była "jazda po łuku", z drugim dało się normalnie porozmawiać ale też pozostał nieprzekonany przy swoich racjach...
Ja przy przechodzeniu na przejściu dla pieszych ze światłami patrzę czy mogę bezpiecznie przejść
@InstytutKonserwacjiMaryliRodowicz i to jest normalne, zdroworozsądkowe zachowanie.
Nie możemy po prostu zrobić copy/paste prawa ruchu drogowego z jakiegoś bardziej rozwiniętego kraju i zamknąć temat?
@radidadi Do tego trzeba mieć infrastrukturę, a nie przejścia dla pieszych bez sygnalizacji na dwupasmówkach.
No i te debilne kampanie informacyjne zachęcające do samobójstwa na pasach.
@radidadi do tego potrzeba inteligencji. Żeby umieć wyszukiwać i kopiować dobre rozwiązania od innych. A my nie Chińczyki, my swój rozum mamy. I jest jak jest.
Uwielbiam tak nieprecyzyjne rozwiązanie że nie wiadomo czy ma czy nie ma że aż musi to rozstrzygać sad, co lepsze, inny sąd może rozstrzygnąć inaczej
@Dzban3Waza Jakby tego było mało, to nie ma u nas prawa precedensu i inny sąd może orzec zupełnie odwrotnie.
@Fly_agaric
Precedens to bagno, w które nie chcesz wchodzic.
@Fly_agaric o tym właśnie powiedzialem, ale o tym ze nie ma prawa prcedensu ucza w szkole na WOS prawda? .... Prawda?
Nadmiar instynktu samozachowawczego prowadzi do samobójstwa, zabijamy się aby nic złego nam się nie stało.
Na cmentarzach jest pełno tych co mieli pierszeństwo.
Jprdl. jak można powiedzieć że rowerzystka w mieście prosiła się o akt samounicestwienia...
My nie mamy prawa precedensu, to że jeden sąd w Poznaniu coś ogłosił to nic nie znaczy. Dodatkowo argumentując w stylu że wjeżdżać nie wolno bo to samobójstwo... Prawo drogowe trzeba upraszczać a nie kombinować dodając wyjątki, bo kierowcy wszelkich pojazdów maja kilka sekund na podjęcie decyzji i to wszystko powinno być intuicyjne. Dla mnie praktyka która obserwuje na mieście jest w miarę prosta. Samochód jak wjeżdża na przejazd dla rowerów czy na pasy to upewnia się że może wjechać i puszcza przejeżdżające rowery, a rowerzyści jadą z prędkością taka by byli widoczni i w razie czego mogli zahamować gdy kierowca ich nie zauważy, chociaż z tym akurat jest problem bo jest dużo rowerzystów/hulajnogowiczow kamikadze.
@pokeminatour
Ale rozumiesz, że rowerzysta wjeżdżający na pełnej pycie na przejazd to zagrożenie?
@Dzemik_Skrytozerca zagrozenie dla kogo?
@Tom.Ash dla siebie i innych uczestników ruchu
@panbomboni no tak - bo to oni zapierdalają dwutonowym pojazdem.
@Tom.Ash nie tylko masa pojazdu ma wpływ na spowodowanie zagrożenia
@panbomboni ale przy zarządzaniu ryzykiem czy też zagrożeniem bierze się pod uwagę jego prawdopodobieństwo jak i potencjalne skutki.
Dodam jeszcze że pierwszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem, o czym wydaje mi się nie ma powszechnej świadomości tym bardziej że mało to intuicyjne na przejściach przez tory i drogę.
Natomiast brak pierwszeństwa przed tramwajami na oczywiście dużo sensu, brakuje jednak dostatecznego przypominania o tym pieszym, choćby na samych przejściach
@EerieAlligator dlaczego w szkołach uczą o mitozie i mejozie, a o takich „drobiazgach” już nie?
@Millionth_Visitor Uczy się, w szkole podstawowej. Tylko, że sejm co chwilę zmienia przepisy i np. te o pierwszeństwo pieszych (art. 13 ust. 1a) zmieniono w 2021 roku. Oznacza to, że jeśli w szkole omawiano przepisy tak szczegółowo, to o pierwszeństwie tramwaju nad pieszym (który zaś ma pierwszeństwo nad innymi niż tramwaj pojazdami) uczyliśmy dzisiejszych 14 latków, a nie całe społeczeństwo. Reszta społeczeństwa o zmianach dowiaduje się:
jeśli jest fanatykami kodeksów i w wolnym czasie czytuje sobie dzienniki ustaw
jeśli robi prawo jazdy
z doniesień medialnych
Osobiście myślę, że dominuje ta ostatnia forma. Dlatego też nie zgadzam się z @EerieAlligator - tramwaj powinny obowiązywać te same zasady dotyczące przejść dla pieszych, które obowiązują samochody. Dodawanie wyjątku niepotrzebnie komplikuje prawo, a patrząc np. na Kraków wyjątek ten w ogóle nie jest znany.
@matips Ja uważam że ten brak pierwszeństwa dla tramwajów powinien zostać. Tramwaj ma wydłużoną drogę hamowania plus jako komunikacja zbiorowa powinien mieć priorytet na przejazdach.
Podobnie we Wrocławiu sam miałem sytuację że tramwaj mnie puszczał bo samochody mnie puściły, generalnie motorniczy nie mają lekko.
Brakuje przede wszystkim wystarczająco jasnych oznaczeń, np znaków poziomych, czy nawet znaków tekstowych.
Generalnie pieszy dochodzący do przejścia nie powinien mieć wątpliwości kto gdzie ma pierwszeństwo a kampania informacyjna po wprowadzeniu pierwszeństwa pieszych na pasach nie wchodziła we wszystkie niuanse.
Nawet jakby rower miał na przejeździe pełne pierwszeństwo to nie wyobrażam sobie nie zwolnić i upewnić się, że mogę przejechać. Przepis nie zatrzyma rozpędzonego samochodu, którego kierowca z jakiegoś powodu ma w d⁎⁎ie zasady ruchu drogowego.
@panbomboni Zasady są do dudy, bo pozwalają pieszym i rowerzystom woierdolic się na ulice przed rozpędzone auto. Fajne prawo. Ja uczę swoje dzieci, że pierwszeństwo ma większy. Autem też nie wpierdzielam się przed rozpędzoną ciężarówkę, nawet jeśli mam pierwszeństwo, a ciężarówka łamie przepisy. Prosta zasada, która może uratować życie. Chyba we włoszech mają taką zasadę, że pieszy musi czekać, aż będzie mógł bezpiecznie przejść.
@stary-czlowiek Zasady są do dudy, bo pozwalają pieszym i rowerzystom woierdolic się na ulice przed rozpędzone auto. Fajne prawo.
No chore. Jeszcze inne mówi że nie wolno zabierać słabszym ich własności. Mam nadzieję że przyjdzie Nałroki i pokaże jak to się handluje że słabszymi .
Ja uczę swoje dzieci, że pierwszeństwo ma większy.
I silniejszy
Autem też nie wpierdzielam się przed rozpędzoną ciężarówkę, nawet jeśli mam pierwszeństwo, a ciężarówka łamie przepisy. Prosta zasada, która może uratować życie.
No to prosta zasada że jak widzisz debila to nie egzekwujesz swojego pierwszeństwa. Ale to nie znaczy że powinniśmy "poprawić" kodeks i wstawić tam że zapis o powiązaniu pierwszeństwa z DMC.
Chyba we włoszech mają taką zasadę, że pieszy musi czekać, aż będzie mógł bezpiecznie przejść.
nie nie mają. To o czym piszesz to zalatuje patologia ruskiego mira i kultu masziny
Całe szczęście. Miasto - rowerzysta wali zza krzaków, 40km/h na przejazd. Oczywiście brak lampki przedniej. Kierowca nie ma żadnych szans go zauważyć nawet w dzień, zwłaszcza przy skręcie w prawo gdzie gratis musi patrzeć przez szeroki prawy tylny słupek. Przynajmniej jak nas kamikadze staranuje, mamy szansę się obronić.
@Pantokrator Nie powinno być krzaków przy przejeździe. Tak samo jak nie powinno być zaparkowanych samochodów 10 metrów przed przejściem dla pieszych czy skrzyżowaniem ale każdy ma to w dupie, także straż miejska.
@Pantokrator ta, zza krzaka 40 dychy - pewnie jeszcze na jednym kole
@Tom.Ash To jest wszystko zabawne, póki nie trafisz na typa na szosie co sobie w mieście "trenuje". Niestety, widuję takich. A uważam, że trzeba zakładać najgorsze, a nie staruszkę sunącą 5km/h.
A zresztą, na byle złomia da się 30km/h jechać, zwłaszcza jak wieje w plecy, a przy wyjeździe zza krzaka, to podejrzewam, że i 25km/h na wypadek wystarczy z małym zapasem.
Pierwszeństwo powinno mieć zawsze auto, potem rower, a na koniec pieszy. Potem dzieciak ginie pod kołami bo skręca sobie z na przejazd pod koła rozpędzonego auta (przypadek z okolicy). Gdyby uczyli go, że auto bezwarunkowo należy przepuścić, to by żył, bo by go tego wszyscy wcześniej nauczyli. A tak to piesi i rowerzyści to święte krowy. Niestety ta świętość nie daje nieśmiertelności. Sam chodzę pieszo i jeżdżę rowerem i wyznaje taką właśnie zasadę - auto ma pierwszeństwo. I tego uczę moje dzieci. Jeżeli auto się zatrzyma i da mi przejść/przejechac, super, dzięki. Przecież autem kieruje człowiek, może się zagapić, mieć gorszy dzień, być debilem lub pijany. Jak można przyzwalać ludziom pchać się pod koła autom? Niech czekają, aż będzie można przejść i tyle. Bo potem debil jeden z drugim włazi pod koła bo “on ma prawo!”. No ma. Durne prawo.
@stary-czlowiek Stare przepisy były dużo lepsze. Nigdy nie mialem problemu z przejściem, max czekałem może 20s. Zawsze się ktoś zatrzymał albo było miejsce.
@stary-czlowiek
miło mądrego posłuchać
Zaloguj się aby komentować