Polski rower wodorowy właśnie trafił do sprzedaży — może stać się światowym hitem

Pamiętacie rower napędzany wodorem, opracowany przez polskiego producenta Groclin? Ten projekt właśnie wkroczył na kolejny poziom. Firma zaprezentowała swój swój najnowszy prototyp, który już teraz mógłby pojawić się na ulicach. Określono też docelową grupę odbiorców.


Rower zasilany wodorem może stać się innowacyjnym środkiem miejskiego transportu. Napęd zapewnia silnik elektryczny, który energię pozyskuje bezpośrednio z małego ogniwa paliwowego zasilanego z wymiennych butli z wodorem. Aby zwiększyć zasięg, nie jest więc potrzebne ładowanie akumulatorów, wystarczy uzupełnienie wodoru.


W zaktualizowanej wersji roweru wodorowego Groclin wprowadzono kilka zmian, spośród których wyróżnić należy:


  •   solidniejszą ramę, znacznie bardziej odporną na codzienną eksploatację,

  •   nowoczesne koła, które sprawdzą się na różnych nawierzchniach i zapewnią większy komfort,

  •   ogniwo paliwowe zdolne do sprawnej pracy nawet w temperaturach sięgających -10 stopni Celsjusza, dzięki czemu rower może być użytkowany przez cały rok.


Dodatkowo inżynierowie usprawnili interfejs użytkownika, co znacząco ułatwia pierwsze uruchomienie pojazdu. Udoskonalono też system wymiany butli z wodorem, skracając tę operację do zaledwie kilku sekund i eliminując konieczność użycia specjalnych narzędzi. [...]


#rower #wodor #technologia #polskiprojekt #innowacje #wynalazki #dobrewiadomosci

Dobre Wiadomości

Komentarze (33)

myoniwy

@Mr.Mars To jest fajne, ale gdyby zamiast wodoru był Metan albo jeszcze lepiej Metanol byłoby ciekawiej, większa gęstość energetyczna.

Heyto

@myoniwy jeszcze, jeszcze lepiej, gdyby był etanol

AndrzejZupa

@Heyto jestem na TAK!

WysokiTrzmiel

@myoniwy Rozwiniesz swoją myśl?

Serio jestem ciekaw co by to dało.

Daniel_Obajtek

@WysokiTrzmiel

łatwiejsza produkcja i przechowywanie, aby mieć jakieś sensowne jego ilości musi być przechowywany pod dużym ciśnieniem albo w bardzo niskiej temperaturze. No i też dochodzi kwestia tego, że wodór ma małe cząsteczki więc zbiornik musi być dużo bardziej szczelny żeby ci nie uciekał ze zbiornika.


Przynajmniej tak mi się wydaje

myoniwy

@WysokiTrzmiel wodór ma dużą wartość energetyczną w Wh/g, ale jednocześnie taka litrowa butelka z wodorem choćby pod ciśnieniem 200 atmosfer będzie zawierała ledwie 16g wodoru. A litr metanolu to 0,7kg

Porównując wartość opałową 120MJ vs 22,7MJ niby metanol wypada gorzej z ale przeliczając znów na objętość to wychodził

2,16 vs 15,9MJ. Więc nawet jeśli sprawność ogniw na metanol by była mniejsza niż na wodór to i tak taka butelka by była bardziej efektywnym źródłem i dodatkowo o metanol łatwiej i bezpieczniej.

FriendGatherArena

@myoniwy a zamiast roweru motocykl

DyG

@myoniwy Tylko wtedy już musiałby być chyba silnik spalinowy, a nie ogniwo działające elektrochemicznie.

Tom.Ash

@DyG są ogniwa zasilane metanolem

myoniwy

@DyG No właśnie są ogniwa na metanol, tylko wymagają wyższej temperatury niż te na wodór. Ze względu na potrzebę utlenienia węgla.

pacjent44

@Daniel_Obajtek szczelny zbiornik na wodór? Nie znam takiego materiału. Przecieka przez wszystko

WysokiTrzmiel

@myoniwy Masz pomysł dlaczego się go nie stosuje komercyjnie? To brzmi jak przepis na tanie i szeroko dostępne źródło energii.

Daniel_Obajtek

@pacjent44

skrót myślowy, chodziło mi o to, że to też kwestia problematyczna, panie, pisałem to chwilę po przebudzeniu :))

myoniwy

@WysokiTrzmiel Bo ogniwa paliwowe są stosunkowo drogie, a zwłaszcza te na metanol. Bo muszą mieć system grzania i izolacji. Sprawność też jest mniejsza, ze względu że dużo energii idzie w ciepło i utlenianie węgla daje mniej energii niż wodoru.

WysokiTrzmiel

@myoniwy Czyli zostają nam zwykłe akumulatory.

Minralxx

@myoniwy Kisnę. Zajebisty projekt, który udowadnia, że napęd wodorowy można zamontować w tak prostej konstrukcji jak rower. Ale zawsze znajdzie się jakiś mendrek, który musi skrytykować xD. Tu nie chodzi o to, że coś teoretycznie jest lepsze. Tylko o to, ze wodór to paliwo przyszłości. Gdyby caly ten hajs wpakowany w gówno elektryki zainwestować w rozwój wodoru, to już dawno moglibyśmy jeździć na wodorze.

myoniwy

@Minralxx wg mnie wodór wcale nie jest paliwem przyszłości. Bo produkuje się go albo z gazu ziemnego albo z wody przez elektrolizę. Sam fakt że jest gazem, więc albo musi być sprężony albo skroplony. Z paliwami płynnymi jest znacznie łatwiej, tyle że one zazwyczaj zawierają węgiel w składzie.

Z tym że pojazdy elektryczne z własnymi generatorami na pokładzie to przyszłość to się zgodzę. Ale że wodór to nie.

Minralxx

@myoniwy Nie zawiodłeś mnie. Dokładnie takiego komentarza się spodziewałem. Idąc Twoim tokiem rozumowania, to, nigdy nie mieliśmy się wzbić w powietrze, nie mówiąc już o lotach w kosmos. Pierwsze komputery nie miały przyszłości rozwojowej. Lobotomia była cudem medycyny xD. Internet miał nas zniszczyć (tak samo jak sztuczna inteligencja dzisiaj. Która nie ma ma nic wspólnego z tą nazwą. A jest tylko agresywną strategią marketingową). I wiele innych. Mimo wiedzy, którą posiadasz, gdybyś żył w tamtych czasach, byłbyś takim samym sceptykiem który uważa, że pewne bariery są nie do przekroczenia. Albo nie mają sensu z punktu widzenia inżynieryjno technicznego. Niestety, jesteś w błędzie. https://polskiprzemysl.com.pl/przemysl-energetyczny/energia-odnawialna-fotowoltaika-biogaz-energia-wiatrowa-geotermia-energia-wodna-wodor/naturalny-wodor/

Naturalny wodór: nowy rozdział w transformacji energetycznej

Naturalny wodór: nowy rozdział w transformacji energetycznej

W świecie rosnącego zapotrzebowania na czystą energię, naukowcy z University of Oxford, Durham University i University of Toronto rzucają światło na nieoceniony zasób ukryty w głębi Ziemi — naturalny wodór. Ich przełomowe badania, opublikowane w prestiżowym czasopiśmie Nature Reviews Earth & Environment, oferują pierwsze kompleksowe spojrzenie na geologiczne warunki niezbędne do odkrycia i eksploatacji tego pierwotnego paliwa przyszłości. Szerzej ten temat przeczytacie w artykule „Natural hydrogen resource accumulation in the continental crust”. Wodór już dziś zaczyna odgrywać rolę w światowym systemie gospodarczym — nie tylko jako nośnik energii, ale także jako fundament produkcji nawozów, które zapewniają żywność połowie populacji Ziemi. Prognozy mówią jednoznacznie: zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrośnie sześciokrotnie do 2050 roku. Jednak tylko wodór pozyskiwany w sposób bezemisyjny — bez produkcji CO₂ — może rzeczywiście wesprzeć transformację energetyczną i przeciwdziałać zmianom klimatycznym. Dotychczasowe metody produkcji wodoru, czy to poprzez elektrolizę z użyciem OZE, czy z wykorzystaniem instalacji CCS (Carbon Capture and Storage) czyli wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla z atmosfery lub emisji przemysłowych, są technologicznie obiecujące, ale wciąż kosztowne. W tym kontekście poszukiwania naturalnych złóż wodoru w skorupie ziemskiej mogą okazać się przełomem — zarówno technologicznym, jak i ekonomicznym. Zespół badaczy podjął się szczegółowego zmapowania składników geologicznych niezbędnych do powstania tzw. systemu wodorowego. Badania identyfikują pewne czynniki: typy skał zdolnych do wytwarzania wodoru, ich kontakt z wodą, mechanizmy migracji gazu oraz warunki sprzyjające jego akumulacji i ochronie przed destrukcją. To naukowe know-how otwiera nowe perspektywy dla eksploracji zasobów, które mogłyby pokryć energetyczne potrzeby ludzkości na tysiące lat. Jak zauważa prof. Jon Gluyas z Durham University: „Z powodzeniem opracowaliśmy strategię dla helu — teraz podobne podejście możemy zastosować wobec wodoru.” Wskazuje to na rosnący potencjał geologii w odkrywaniu rozwiązań dla globalnych wyzwań energetycznych. Jednym z ciekawszych aspektów badań jest zwrócenie uwagi na zagrożenia ze strony mikroorganizmów żyjących pod ziemią, które „żywią się” wodorem. Jak podkreśla prof. Barbara Sherwood Lollar z Uniwersytetu w Toronto, identyfikacja środowisk, które chronią wodór przed mikrobiologiczną degradacją, jest ważnym aspektem dla skutecznego jego pozyskiwania. Wyniki tych badań już teraz wykraczają poza ramy akademickie. Zainspirowani skalą odkrycia naukowcy założyli firmę Snowfox Discovery, która ma ambicję stać się liderem w poszukiwaniu i komercjalizacji naturalnych złóż wodoru — z pełną świadomością ich potencjału i odpowiedzialności społecznej. Odkrycie to może stanowić jeden z najważniejszych kroków w kierunku przyszłości wolnej od emisji CO₂. Jeśli wysiłki eksploracyjne zakończą się sukcesem, naturalny wodór może stać się nowym filarem zrównoważonego systemu energetycznego — czystym, dostępnym i długoterminowo opłacalnym źródłem energii, którego szukaliśmy tuż pod naszymi stopami. Polska także podejmuje krok w kierunku wodorowej przyszłości i zamierza intensyfikować badania lokalizacją i wydobyciem naturalnego wodoru. Pod koniec ubiegłego roku Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, wraz z wiodącymi instytucjami naukowymi i przemysłowymi, powołała Polską Inicjatywę na rzecz Naturalnego Wodoru Geo-Hydrogen – porozumienie o współpracy naukowo-technicznej, które otwiera nowy rozdział w krajowej energetyce i geologii. Celem inicjatywy jest wspólne prowadzenie badań naukowych, typowanie obszarów poszukiwań złóż naturalnego wodoru oraz rozwój technologii umożliwiających jego wydobycie i wykorzystanie. Bardzo ważną rolę odegra tu współpraca pomiędzy światem nauki a przemysłem – partnerami porozumienia są m.in. Akademia Górniczo-Hutnicza, Państwowy Instytut Geologiczny – PIB, Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN oraz Grupa ORLEN. Podczas konferencji Dzień Naturalnego Wodoru, zorganizowanej na AGH, eksperci jasno wskazali – wodór powinien stać się fundamentem nowej, stabilnej i zrównoważonej gospodarki energetycznej. Jak podkreślił prof. Jerzy Lis, rektor AGH: „Wodór to nie tylko źródło energii przyszłości, ale realna szansa na budowanie konkurencyjności gospodarki oraz kształcenie liderów transformacji energetycznej”. Z kolei Wiesław Prugar z zarządu ORLEN SA wskazał, że strategia koncernu obejmuje wszystkie ogniwa łańcucha gospodarki wodorowej – od produkcji po zastosowania przemysłowe. Naturalny wodór wpisuje się tu jako element innowacyjny i strategiczny, a doświadczenie ORLEN w eksploracji surowców będzie kluczowe dla powodzenia projektu. Szczególne znaczenie mają także działania naukowe – jak zaznaczył prof. Krzysztof Szamałek z Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB, identyfikacja najbardziej perspektywicznych formacji geologicznych może otworzyć drogę do eksploatacji złóż wodoru w Polsce. To obszar niemal dziewiczy dla geologii, który niesie potencjał nie tylko dla przemysłu, ale i dla rozwoju nowych kierunków badawczych. Naturalny wodór – wodór geologiczny – to surowiec, którego potencjalne złoża powstają w wyniku naturalnych procesów geochemicznych i mogą być eksploatowane podobnie jak złoża gazu ziemnego. Jeśli okaże się, że Polska posiada istotne zasoby tego surowca, może to znacząco przyczynić się do uniezależnienia energetycznego kraju i obniżenia emisji CO₂. Inicjatywa ma również wymiar edukacyjny i popularyzatorski – planowane są praktyki studenckie, konferencje oraz wspólne publikacje, co ma na celu budowanie kompetencji nowego pokolenia specjalistów.

Polski Przemysł
Modrak

Świrny pomysł, genialny projekt, za⁎⁎⁎⁎ste wykonanie.

Ale nie oszukujmy się, jako polski projekt, bez odpowiedniej kasy i wsparcia, to szanse na spektakularny sukces są najdelikatniej mówiąc - żadne.

lagun

Uruchomią produkcję zaraz po gazie z łupków, grafenie, perowskitach, cpk, arrinerze i zderzaku łągiewki

Tomekku

@lagun BINGO! Co wygrałem ( ͡° ͜ʖ ͡°)

lagun

@Tomekku śniadanie z Jarosławem

Tomekku

@lagun może być w Jarosławiu, ale to też brzmi źle ( ‾ʖ̫‾)

TRPEnjoyer

@lagun akurat CPK to zwykła inwestycja w infrastrukturę, którą Polska ma całkiem dobrą i mówię o standardach europejskich.

mannoroth

Tak będzie xD Jeszcze niech tylko politycy się rym zaczną chwalić. Zaraz powołanie spółki narodowej Rowery polskie im. Ryszarda Szurkowskiego i gitara. Rada nadzorcza, dziesiątki dyrektorskich stołków i gitara! A rowery? A j⁎⁎ać xD

DexterFromLab

@Mr.Mars brak inormacji o zasięgu

Mr.Mars

@DexterFromLab Jeśli doczepisz do roweru przyczepkę z butlami wodoru to zasieg będzie znaczny.

DexterFromLab

@Mr.Mars Do elektryka też mogę przyczepić sobie przyczepkę z akumilatorami, i też daleko dojadę.

Modrak

@lagun @mannoroth i zobaczcie do czego doszło. Kiedy pojawią się coś, co teoretycznie jest za⁎⁎⁎⁎stym newsem, my już wiemy, że c⁎⁎j z tego będzie. Ależ to jest wkurwiające, ten nasz polski niedasizm i ubijanie wszystkiego co w innych okolicznościach, mogłoby być rewolucyjnym przełomem. Kolejne ministerstwo mogliby zrobić "Ministerstwo dmuchania balonika i zawodzenia nadziei".

I tu niby nie ma nic z polityką związanego a powinno - zamiast robić kolejne programu dorzucania do garnuszków karynom z patologii, to powinni dawać wsparcie takim perspektywistycznyn startupom, firmom, pomysłom.

kitty95

A po czemu butelka wodoru i gdzie na każdej stacji można kupić?


Jprd. Jest etanol. 3/4 Ameryki Pd na nim jeździ od lat. Można sprzedawać skażony za grosze i lać do silników. Paliwo odnawialne, nie wymaga dużego wsadu energetycznego do produkcji, to nie, musi być wodór, ku⁎⁎⁎⁎ko energochłonny w produkcji, trudny w przechowywaniu i o dużym ryzyku eksplozji.

American_Psycho

Ale głupie, rower elektryczny lepszy i tańszy.

Zaloguj się aby komentować