O cię uj! Kiedy myślisz, że ruskie nie mogą być aż tak głupie, to się okazuje, że bywają jeszcze głupsi.


20 października 1986 r. podczas lotu Tu-134A z Jekaterynburga do Samary piloci otrzymali polecenie podejścia nieprecyzyjnego (NDB) i zaczęli dyskutować o lądowaniu bez widoczności (choć mieli bardzo dobrą pogodę). Kapitan stwierdził, że mógłby lądować z zerową widocznością! Po chwili doszli do wniosku, że po co dyskutować, skoro można to zrobić ¯\_(ツ)_/¯ Pierwszy oficer założył się o to z kapitanem, więc ten poprosił mechanika pokładowego o zasłonięcie szyb w kokpicie.


Ok. 60 m nad ziemią uruchomił się system ostrzegania i dawał komunikat PULL UP, gdzie powinni natychmiast odejść na drugi krąg, ale oczywiście kontynuowali lądowanie. Kapitan w pewnym momencie się zorientował, że chyba przestrzelił pas i nakazał podnieść rolety. Okazało się, że byli 120 m przed końcem pasa i w następnej sekundzie bardzo twardo wylądowali. Uderzenie naruszyło strukturę samolotu, doszło do rozszczelnienia zbiorników z paliwem i jego zapłonu, a w czasie 500 m poślizgu już poza pasem kadłub samolotu się obrócił o 180 stopni i po 500 m ostatecznie zatrzymał jako kula ognia.


Zginęło 70 osób (z 94), pierwszy oficer zmarł z zatrucia dymem podczas próby ratowania pasażerów. Kapitan przeżył i dostał wyrok 15 lat więzienia, wypuszczono go po 6.

Aeroflot był wtedy jedną z największych linii lotniczych na świecie. W latach 1946-1989 mieli 721 incydentów i katastrof, w historii firmy zginęło 8231 ludzi, większość w czasach radzieckich. W samych latach 80. zginęło 2056 osób.

#samoloty #lotnictwo #rosja #katastrofylotnicze

https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot_Flight_6502

da13c6e9-a34b-48de-a369-a2ea6b2326f3

Komentarze (21)

Ragnarokk

@Nemrod Temat znany, ale zawsze ciepło na serduszku jak się to czyta.

Nemrod

@Ragnarokk Ja znałem tę, kiedy kapitan posadził swoje dzieci za sterami w czasie lotu, a o tym wcześniej nie słyszałem.

Ragnarokk

@Nemrod

Wrzuciłem zanim przeczytałem Twój komentarz. Great minds think alike

KLH2

@Ragnarokk


Po katastrofie podjęto decyzję, by piloci na całym świecie przechodzili szkolenie na temat – jak się zachować w tak ekstremalnych warunkach, w jakich znaleźli się piloci lotu 593.


Czyli w jakich? W sytuacji, kiedy dzieci pilotują samolot?

Ragnarokk

@KLH2

Ruscy są na luzie gotowi znów zrobić coś niesamowicie głupiego

KLH2

@Ragnarokk Jednak szkolenia przechodzili piloci na CAŁYM świecie

korfos

Jak kurvinoxy. Nigdy się zwierzęta nie nauczą.

Pawel45030

Ten kraj to wybryk natury.

Michot

@Nemrod Że załoga była na⁎⁎⁎⁎na jak szpadle to nawet nie warto było zaznaczać w aktach śledztwa. Przecież dla kacapskiej komisji to stan domyślny personelu.

aerthevist

@Michot z pijanymi pilotami kojarzę sprawę z lat 90

Nemrod

@dradrian_zwierachs Przyznam szczerze, że odpaliły mi się skojarzenia z Tu-154M

Pawel45030

@dradrian_zwierachs potrzymaj mi piwo

Lemon_

@dradrian_zwierachs Dokładnie to samo pomyślałem.

"Wyłączcie to cholerne PULL UP bo mnie tylko rozprasza!"

Michumi

@Nemrod jako czynnik łagodzący wyrok wpłynął fakt, że miał tylko 2,4 promila

kitty95

Był też taki Airbus, co kapitan syna posadził żeby sobie polatał i zrobili legitny CFT.

Nemrod

@kitty95 Tak, jest podlinkowany w komentarzach powyżej.

Peregrin

Mati pa tera! Z zamkniętymi oczami!

Zaloguj się aby komentować