Kolizja z nieprawidłowo jadącym pojazdem.


Pojazd B który zmienia pas na prawy ale nie ustępuje pierwszeństwa pojazdowi z prawej strony.

Pojazd A który porusza sie obszarem wyłączonym z ruchu.


Kto dostaje dotkliwszy mandat w razie kolizji?

1d891076-2fe9-4df7-a50f-24f6debfe61a
ea316a5f-fdfb-4744-b55a-662383372c7a

Kto dostaje wyższy mandat?

91 Głosów

Komentarze (42)

Ragnarokk

@Kambodza1 OP za brak tagów.


Oba dostaną mandat, ale B wyższy jakby zgadywał

MostlyRenegade

@Kambodza1 a pojazd B za co?

Cybulion

@MostlyRenegade zmiana pasa bez upewnienia sie czy moze. Nawet jak jest wylaczone to masz obowiazek przy zmianie pasa zadbac o to by bylo bezpiecznie. A juz tam jest, huj ze wbrew zasadom

MostlyRenegade

@Cybulion mnie na kursie, ćwierć wieku temu, uczono, że mogę jak najbardziej zmienić pas jadąc równo z linią, od której ten pas się zaczyna, bo nikogo innego nie ma prawa być w tym miejscu. W tej sytuacji mój pojazd jako pierwszy zajmuje ten pas i nikomu nie muszę ustępować.

Ragnarokk

@MostlyRenegade To że nie ma prawa nie zwalnia z obowiązku upewnienia się, że możesz bezpiecznie zmienić pas. Ten sam case co jak jebniesz skręcając w lewo w człowieka co nielegalnie wyprzedza na skrzyżowaniu

zuchtomek

@MostlyRenegade Jak będzie karetka jechała to też w ciemno wbijasz? ;P

To, że ktoś inny łamie przepisy nie upoważnia Cię do zaniechania przestrzegania własnych, a w kodeksie jest, że zawsze trzeba się upewnić przed zmianą pasa i nie ważne, czy on się zaczyna, kończy czy cokolwiek się z nim dzieje - zmieniasz, więc upewniasz się, że jest wolny.

Cybulion

@MostlyRenegade mnie zas uczyli ze nawet jak mam 100% pewnosci to mam sie upewnic bo zmieniajac pas ruchu mam "bezwarunkowy obowiazek upewnienia sie ze wykonuje ten manewr bezpiecznie". I niestety z tego co znam z przykladow B buli za kolizje - a kolizja jest wyzej platna niz jazda po pasie wylaczonym. :(

MostlyRenegade

@zuchtomek karetkę też obowiązują przepisy ruchu drogowego. Jeśli nie jedzie na sygnale (co raczej widać i słychać), to nie mam obowiązku ustępować jej. A nawet jeśli jedzie na sygnale to musi upewnić się, że wykonuje manewry bezpiecznie.

Natomiast jeśli pas się zaczyna, to wszystko co się dzieje na nim widzę przed sobą. Za mną nie ma tego pasa. Jest powierzchnia wyłączona z ruchu. WYŁĄCZONA Z RUCHU.


@Cybulion bzdury. W takiej sytuacji nie przyjmuje się mandatu. Inną sprawą jest, że milicja i sądy czasem przechodzą same siebie (vide przypadek z tirem w Zamościu), ale eksperci w tej sprawie mają jednoznaczną opinię. I nie ma znaczenia co jest "wyżej" płatne.


@Ragnarokk mogę w tej sytuacji bezpiecznie zmienić pas. Mogę też skręcać w lewo na skrzyżowaniu, bo:

Art. 24. [Wyprzedzanie]

5.  Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony.

(...)

7.  Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:

  1. przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia;

  2. na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi;

  3. na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.

Art.  25. [Skrzyżowanie]

1.  Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

Zresztą:

Sąd Najwyższy wydał orzeczenie ws. skręcania w lewo. "Nie istnieje nakaz" - Wiadomości Radio ZET

Pirazy

@MostlyRenegade jakbym mial tu przytaczac jakie glupoty wciskal mi instruktor jak ja mialem kurs to moglbym ksiazke napisac. Zgadzam sie z przedmowcami, to, ze ktos inny lamie przepisy nie zwalnia Cie z respektowania tych, ktore dotycza Ciebie podczas danego manewru

zuchtomek

@MostlyRenegade "Jeśli nie jedzie na sygnale (co raczej widać i słychać)"

Dźwiękowe nie są obowiązkowe, a jak chcesz zobaczyć skoro nie patrzysz? xD

To, że jest wyłączona z ruchu to jak wyżej - nie ma zupełnie znaczenia - masz się upewnić, koniec, kropka.

To, że inni łamią przepisy nie zmienia, że Ty też - dokładnie analogicznie jest jak ktoś jedzie w zabudowanym 100km/h i mu wymusisz pierwszeństwo to będzie to Twoja wina mimo, że "nie miał prawa się tu tak szybko znaleźć".

Art. 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym mówi, że przy zmianie pasa masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po pasie, na który wjeżdżasz, niezależnie od tego, jak „mądrze” czy „głupio” tam się znaleźli.
Jazda po powierzchni wyłączonej z ruchu (znak P-21) czy po zamkniętym pasie jest osobnym wykroczeniem, ale nie „kasuje” pierwszeństwa, jeśli pojazd z takiego obszaru wjechał już na pas ruchu, na który Ty się wcinasz, więc jeżeli znajduje się w całości na pasie ruchu już za powierzchnią wyłączoną to może się tu nawet teleportować i to będzie Twoja wina.


MostlyRenegade

@Pirazy a jaki przepis mnie dotyczy w tej sytuacji?

Mogę ci od razu podpowiedzieć jeden:

Art.  4. [Zasada ograniczonego zaufania (zasada względnej ufności)]

 Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.

@zuchtomek

  1. pojazd uprzywilejowany - pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie


Gdyby faktycznie ten pojazd JUŻ znajdował się na tym pasie w momencie, gdy ja zamierzam wykonać ten manewr to tak - muszę mu ustąpić. Ale na rysunku sytuacja jest inna.

Znak poziomy P-21 zabrania kategorycznie wjazdu i zatrzymania na oznaczonej powierzchni. Powierzchnię wyłączoną z ruchu stosuje się właśnie po to, by precyzyjnie wskazać tor jazdy pojazdów i oddzielić od siebie w sposób bezpieczny pojazdy poruszające się w różnych kierunkach. Po co więc ona skoro nie spełniałaby swojej podstawowej funkcji jeśli można sobie po prostu na nią wjechać i przyje*bać w samochód za nią? Znak ten jest prawnie równoznaczny z fizyczną wysepką, w takim razie jeśli ktoś na pełnej kur*wie przeleci wysepkę i walnie w samochód za nią, to też nie jest winny kolizji? Nie wydaje mi się.

Pirazy

@MostlyRenegade troche slabo z Twojej strony, ze nie przychodza Ci do glowy przepisy odnosnie konkretnie zmiany pasa ruchu

t. 22. [Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu; zakazy zawracania; jazda na suwak]

Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;

do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

4a.

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

4b.

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

5a.

W przypadku gdy pojazd nie jest wyposażony w kierunkowskazy, kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

I Teraz:

Widzisz tam gdzies zapis, ze jak gosc jadacy pasem na ktory zamierzasz wjechac znalazl sie tam "nielegalnie" to nie musisz mu ustepowac?

Oraz jak chcesz okreslic czy wjechal tam legalnie jesli na drodze bedzie snieg?

MostlyRenegade

@Pirazy jego nie ma na tym pasie. Rozumiesz? Nie ma. Pas dopiero się zaczyna.

Pirazy

@MostlyRenegade oho, czyli "hipnoza, nie ma cie tu", a on tam jednak jest, bo nie ma tam sciany tylko plaski asfalt, na ktory mozna wjechac. I to nawet nieumyslnie, jesli bedzie zasniezone. Odpowiadamy ci jak najprawdopodobniej taka sytuacja zostanie zinterpretowana przez policje - gosc zaplaci za jazde pasem wylaczonym z ruchu ale winnym kolizji bedzie ten ktory zmienial pas, czego tu nie rozumiesz?

MostlyRenegade

@Pirazy nie można tam wjechać. Poza tym tłumaczę jeszcze raz - powierzchnia wyłączona jest po to, by bezpiecznie i bezkolizyjnie oddzielić od siebie samochody na jezdni. Skoro można sobie na nią wjechać i grozi za to tylko mandat w razie czego, to nie spełnia ona swojej podstawowej funkcji.

Pirazy

@MostlyRenegade wyobrazilem sobie jak caly zaplakany probujesz to tlumaczyc policjantowi, ktory wlasnie wypisuje ci mandat za spowodowanie kolizji xD

MostlyRenegade

@Pirazy nie interesują mnie twoje wyobrażenia.

A jeśli zamierzasz robić wycieczki osobiste, to zapraszam... wiesz gdzie.

Pirazy

@MostlyRenegade nizej uzytkownik @Trawienny tez potwierdza wersje moja i kolegow wyzej

MostlyRenegade

@Pirazy to jeszcze raz zapytam: po co jest ta powierzchnia wyłączona zabraniająca wjazdu na nią, skoro każdy frajer może sobie na nią wjechać i walnąć w inny samochód za nią?

Pirazy

@MostlyRenegade tak samo jak kazdy moze zapierdalac autostrada 200km/h i nie dostac akurat mandatu bo nie trafi na radar ani radiowoz, to po co sa ograniczenia?

MostlyRenegade

@Pirazy nie pier*dol tylko odpowiedz na pytanie.

Pirazy

@MostlyRenegade ty tez nie pierdol tylko na moje tez odpowiedz ( ͡° ͜ʖ ͡°)


Masz problem ze zrozumieniem prawa i tego, ze do powstania opisywanego zdarzenia musza sie przyczynic dwa aspekty: jeden kierowca lamie przepis bo jedzie po pasie wylaczonym z ruchu, drugi kierowca lamie przepis, bo zmienia pas nie ustepujac pierwszenstwa niezaleznie czy ktos tam jest legalnie czy nielegalnie. Koniec kropka. To, ze wg ciebie pas wylaczony to lawa nie bedzie mialo kompletnie zadnego znaczenia. Przyklepia nieustapienie i spowodowanie kolizji.


Gdyby kierowca nie opuszczal swojego pasa tylko ten pas by prowadzil tak, ze zachodzilby przed pas wylaczony z ruchu to wina bylaby w 100% tego, ktory sie pasem wylaczonym poruszal. Ale tutaj w tym przypadku mowimy o zmianie pasa i obowiazkach z tym zwiazanych, juz jasniej nie potrafie

MostlyRenegade

@Pirazy ty masz problem ze zrozumieniem tego, że powierzchnia wyłączona to nie pas ruchu, więc ja zmieniając pas ruchu na taki, który dopiero się zaczyna nie wymuszam na nikim pierwszeństwa.


Poza tym, popatrz sobie na opinie ekspertów odnośnie kolizji w Zamościu. Zobacz sobie jak wygląda tamto skrzyżowanie i jak poprowadzona jest powierzchnia wyłączona i że twoja interpretacja praktycznie podważa sens istnienia znaku P-21, bo jego głównym zadaniem jest właśnie uniemożliwienie kolizji przez zakazanie wjazdu na wyznaczoną powierzchnię. Podobnie jak przepis o ustępowaniu pierwszeństwa, bezwarunkowym zatrzymaniu przed znakiem STOP lub sygnalizatorem z czerwonym światłem, lub zakaz wjazdu na drodze jednokierunkowej. Skoro więc ktoś łamie ten zakaz i dochodzi w wyniku tego do kolizji, to wyłącznie jedno z poniższych może być prawdziwe:

a) znak P-21 jest bez sensu i należy go zlikwidować, bo nie spełnia swojej roli;

b) sprawcą kolizji jest ten, kto złamał zakaz mający uniemożliwić jej wystąpienie.


Ograniczenie prędkości nie ma za zadanie uniemożliwienia kolizji, bo ta będzie możliwa nawet jeśli wszystkie samochody poruszają się z dozwoloną prędkością. Ograniczenie prędkości ma zmniejszyć ryzyko oraz ewentualne następstwa kolizji.


Jeśli tego nie potrafisz zrozumieć, to dalszą dyskusję uważam za bezcelową.

To wszystko co mam do napisania w tej sprawie.

Pirazy

@MostlyRenegade popelniasz podstawowy blad w swoim rozumowaniu, bo to, ze ten pas dopiero sie rozpoczyna, w zaden, powtarzam zaden sposob nie zdejmuje z ciebie obowiazku jaki nalozyl na ciebie ustawodawca - masz upewnic sie ze mozesz tam wjechac i ustapic pierwszenstwa pojazdowi poruszajacemu sie tym pasem. Koniec kropka. Nie do ciebie nalezy okreslanie czy ten pojazd jest tam legalnie czy nie. I to jest podstawa ukarania mandatem ciebie w takiej sytuacji. Zrozum, ze nie upewniajac sie czy mozesz zmienic pas tez lamiesz prawo i dlatego bylbys w takiej sytuacji ukarany. Zeby ci to jeszcze bardziej wyklarowac bo widze ze bardzo jestes oporny na wiedze i chcesz sie klocic z przepisami - znasz przepis ze autobus wyjezdzajacy z przystanku w terenie zabudowanym ma pierwszenstwo? Zakladam ze znasz. Zalozmy ze wyjezdza z zatoki i dochodzi do kolizji z samochodem ktory go nie puscil. Czyja wina?

Cybulion

@MostlyRenegade linkujesz do calkiem innej sytuacji. Zreszta wiem co mowie, i tak jezdze, uwazam na debili bo moga pojawic sie znikad a to ja zmieniajac pas ruchu obowiazany jestem zrobic to bezpiecznie. Niewazne czy oni tam sa, beda, przybeda, teleportuja sie, przerzuca trabanta zza barierki.

Ba, najchetniej z wylaczonej u nas korzysta policja XD. Wiem ze logicznie masz racje, ale jej nie masz bo to na tobie leza obowiazki.

Cybulion

Wystawiam ci BEEEEEE mandacik za brak tagowania tych wymyslow

Kambodza1

@Cybulion Dziękuję za troskę.

A dlaczego uważasz ze to wymysły?

No chyba, że nie bylo to okreslenie pejoratywne.

TyGrySSek

@Kambodza1 ciezko dodac tagu?

suseu

@Kambodza1 Panie, na hejto jest tagowanie obowiązkowe, tam w prawym górnym rogu swojego wpisu masz takie trzy kropki, klikasz i masz możliwość edycji wpisu ale tylko przez godzinę od wrzucenie, wystarczy dodać np. #pytanie i nie trzeba wołać owcy klasycznym beee.

zuchtomek

@Kambodza1 Powierzchnia wyłączona 300zł, kolizja od 500zł wzwyż.
Jak wymusisz pierwszeństwo bo ktoś jechał 100km/h zamiast 50km/h to i tak wina wymuszającego, i tu jest podobnie - nie ma znaczenie, że ktoś inny złamał przepisy - pojazd B powinien się upewnić, że nikogo nie ma.

Swoją drogą ciekawostką jest jak respektują powierzchnię wyłączoną jak spadnie śnieg ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Trawienny

@zuchtomek To. Byłem w podobnej sytuacji i wyszło tak jak podaje Tomeczek (taka sytuacja).
Pojazd A winny jest jazdy po powierzchni wyłączonej z ruchu.

Pojazd B jest winny nieustąpienia pierwszeństwa.

I mały komentarz policjanta - kierowca pojazdu B ma prawo oczekiwać, że inni kierowcy poruszają się zgodnie z przepisami. ALE (pamiętajcie, że wszystko przed "ale" jest gówno warte). Zmieniając pas ma się obowiązek upewnić, że po pasie tym nikt inny się nie porusza. Nie ważne czy zgodnie czy niezgodnie z przepisami.

TyGrySSek

beee ile razy było gadane o tagach?

LondoMollari

@Kambodza1 Moim zdaniem, jeśli wjeżdżamy z powierzchni wyłączonej z ruchu na pas ruchu, włączamy się do ruchu. Jeśli taka interpretacja się obroni, 100% winy jest u tego, kto nie poruszał się pasem ruchu, bo włączając się do ruchu miał obowiązek ustąpić wszystkim pojazdom będącym już w ruchu.

LondoMollari

@Shagwest Różne bywają wyroki w różnych sprawach. Pamiętam tamtą sprawę, i tamten wyrok był skandaliczną niekompetencją sądów oraz policji. Albo "niekompetencją" wynikającą z czynników zewnętrznych. Nawet ma reddicie piszą, że babka poddała się po wyroku pierwszej instancji, ze względu na "zmęczenie sprawą" - czyt. "kolesiostwo ją zaszczuło".

Vinzenty

@Kambodza1 O, znam to miejsce. Miałes tam kolizję?

Zapster

Była taka akcja, kierowca A dostał winne

mannoroth

@Kambodza1 Policja prewencyjnie przypie*doli obydwu

RogerThat

Jakby usunąć z kodeksu zapisy "jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności" to by się wiele wyklarowało. Kodeks to powinno być prowadzenie za rączkę bez miejsca na własną interpretację. Poruszasz się pasem wyłączonym z ruchu? To tak jakby cię nie było. Byłoby dużo prościej.

tony-montana

jak zmieniasz pas i w kogos przypierdzielisz to w 99% przypadkow ponosisz wine..

Onestone

@Kambodza1 gdybym był na miejscu B i policja chciałaby mi dać mandat, to odmawiam przyjęcia a sądzie jest tylko jedna słuszna linia obrony (nie jest nią powierzchnia wyłączona - bo tu sądy bardzo różnie potrafią interpretować wyjazd z takiego miejsca) - linia P7-b.


Chyba większość komentujących jej nie widzi. Znajduje się już za powierzchnią wyłączona. Oznacza, że bezpośrednio za P-21 nie rozpoczyna sie pas ruchu, tylko pobocze.


Umieszczone przy krawędzi jezdni znaki:

  1. P-7a „linia krawędziowa przerywana”,

  2. P-7b „linia krawędziowa ciągła”

wyznaczają krawędź jezdni; znak P-7b oznacza ponadto zakaz wjazdu na pobocze kierującemu pojazdem samochodowym.

Za krawędzią jezdni znajduje się pobocze.

Pojazd wyjeżdżający z pobocza na jezdnie jest włączającym się do ruchu.

Musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim.

Zakładam, że w sytuacji OPa, A przejechał prosto w kierunku pasa ruchu, nie mógł tego zrobić bez wjeżdżania na pobocze.


@Pirazy @MostlyRenegade

Zaloguj się aby komentować