Komentarze (39)

bartek555

@ostrynacienkim dobrze

Nemrod

Ale to już było.

"Zbudowano cztery takie jednostki: „Savannah” w USA, „Otto Hahn” w Niemczech, „Siewmorput” w ZSRR i „Mutsu” w Japonii."

bartek555

@Nemrod nie bylo na statkach komercyjnych

Nemrod

@bartek555 u góry wkleilem nazwy 4 cywilnych z napedem jądrowym

Ok, widzę są nawet wymienione w tym linku. Generalnie cywilne były. A że jako testowe, to się nie dziwię.

bartek555

@Nemrod

As the Otto Hahn did not receive enough permissions from harbours, the** experiments** ended in 1979, 10 years after commissioning.


Savannah


Owner US Maritime Administration


Siewmorput

Owner Russian Federation


Mutsu

Owner Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology[2]

RV Mirai is a Japanese oceanographic research vessel. She was originally built as the nuclear-powered general cargo ship Mutsu [jp],[5] but never carried commercial cargo.


To niezbyt komercyjne, to nadal rzadowe projekty i eksperymenty.

LondoMollari

@bartek555 Jeśli dobrze rozumiem, to działa na zasadzie reaktor -> turbina -> generator -> elektryczność -> hipotetycznie silnik elektryczny na statku, zamiast napędzać wały napędowe bezpośrednio turbinami?

bartek555

@LondoMollari na takich statkach sa generatory, a nie silniki

bartek555

@LondoMollari w sensie tzw diesel- electric czyli masz generatory, a wszystkie napedy sa elektryczne. Nie ma zadnego walu napedowego do bezposredniego przeniesienia mocy

entropy_

@bartek555 to jest znane od przeszło 50 lat xD

fc9b4bc6-2bb8-4363-ad9b-78f122e551e4
Nemrod

@entropy_ tylko w wojsku cena nie gra roli no i masz reaktor, palìwo i odpady pod ścisłą kontrolą

entropy_

@Nemrod reaktor, paliwo i odpady są pod ścisłą kontrolą każde, nie tylko wojskowe.

To nie działa tak, że dadzą im 20kg uranu i płyńcie sobie gdzie chcecie i róbcie co chcecie.

Są międzynarodowe instytucje które kontrolują i sprawdzają każdy gram substancji promieniotwórczej nawet w maszynie do rentgena z wypizdowa dolnego jezeli taki wkład posiada.

Nemrod

@entropy_ I to masz na statku, który miałby pływać po całym świecie. Juz wystarczy, że porty obsrają zbroję i stwierdzą, że nie są w stanie kontrolować tego. Tak chyba nawet było w przypadku tych 4 cywilnych.

Wojsko nie ma takich problemów.

Plus elektrowni nie porwiesz, nie zatopisz, zwykle też nie uderzysz w inny statek...

bartek555

@entropy_ mowimy

O statkach komercyjnych

bartek555

@Nemrod miedzynarodowa organizacja morska pracuje nad przepisami. Obejrzales filmik? Poczytaj o tym typie reaktora.

twombolt

@bartek555 Zastanawia mnie tylko jaki będzie koszt takiego rozwiązania, bo zwykły marynarz nie obsłuży reaktora - zawsze będzie musiała być ogarnięta osoba, która na jednostce będzie kontrolować pracę reaktora.

bartek555

@twombolt przeszkola mechanikow. Na tego typu konstrukcjach plywaja bardzo lebscy mechanicy, takze nauczyc ich obslugi reaktora to zadne wyzwanie. Moze bedzie 1 dodatkowy nuclear guru.

Koszt instalacji bedzie wysoki, ale ten statek z filmiku potrafi wpierdolic 300ton paliwa dziennie. Liczmy po 1000$ za tone, you do the math.

twombolt

@bartek555 Nie wiem jak długie macie zmiany, ale przynajmniej 2 nuclear guru, jak nie 4. Nikt nie pozostawi reaktora samopas.


A jeśli chodzi o paliwo konwencjonalne to zgadzam się, pytanie brzmi jak kosztowna będzie produkcja paliwa jądrowego w tej formie

bartek555

@twombolt mysle, ze jakby nie mieli wstepnych kalkulacji to nie braliby sie za to ;) mysle, ze koniec koncow nie bedzie zadnych typowo nuclear guru, beda przeszkoleni mechanicy. Zawsze tak sie konczy :D

twombolt

@bartek555 Ty w tym siedzisz, więc pewnie będzie zgodnie z twoimi przewidywaniami.


Tak czy siak, HTGR to fajna technologia, mam nadzieję, że nasz rząd się ogarnie i sypnie kasą na projekt reaktora POLA

bartek555

@twombolt dam znac za 5 lat :D

GazelkaFarelka

@bartek555 @twombolt normalnie robisz uprawnienia na pracę z materiałami radioaktywnymi jak że wszystkim innym...

twombolt

@bartek555 Zastanawiam się nad jednym jeszcze: czy tylko mi w głowie się zapaliła czerwona lampka jak usłyszałem grafit w reaktorze.


Gorący grafit w kontakcie z wodą robi wodór. Więc na pewno będzie masa certyfikacji pod względem szczelności tego układu.

GazelkaFarelka

@bartek555 aparaty rentgenowskie jak myślisz kto naprawia?

bartek555

@GazelkaFarelka troche jednak jest roznica miedzy naprawa aparatu rentgenowskiego i obsluga reaktora

atomowego, nie sadzisz? ;)

GazelkaFarelka

@bartek555 ktoś to musi robić więc pewnie masz szkolenie, egzamin i dostajesz papier, jak wszędzie

bartek555

@GazelkaFarelka no jo, zgadzam sie, nie zgadzam sie tylkoz tym, ze bedzie to szkolenie na prace z materialami radioaktywnymi, a szkolenie z obslugi reaktora

GazelkaFarelka

@bartek555 U chłopa są maszyny z rentgenem, to mają oznaczone które części mogą ruszać ludzie bez uprawnień wydanych przez polską agencję atomistyki, a które śrubki mają prawo ruszyć tylko ludzie z odpowiednim uprawnieniem. Obstawiam że to samo w reaktorze, jakieś sekcje związane z napędem a nie bezpośrednio reaktorem może ogarnąć każdy mechanik a inne tylko autoryzowany serwis.

bartek555

@GazelkaFarelka serwis to jest jedno, bo przy normalnych silnikach czy agregatach tez sa rzeczy, ktore robi tylko serwis. Ale do obslugi tak czy inaczej mozna miec (a tu bedzie trzeba miec) przeszkolonych ludzi. Bo co nam po serwisie jak nikt nie bedzie umial tego obsluzyc? Musza wiedziec co oznacza miliard wyswietlanych parametrow, kiedy wezwac serwis, a kiedy spierdalac jak najdalej

Iknifeburncat

@bartek555 dobra tam, ejaja Wam do tego reaktora dorzucą i samo się wszystko będzie robiło ( ͡° ͜ʖ ͡°)

bartek555

@twombolt

Passive safety is at the core of this design:

• The reactor self-regulates and avoids overheating

• No external cooling or operator intervention is needed

• In the event of malfunction, it automatically cools and shuts down safely

• This unique design sets a new benchmark in nuclear safety and makes it ideally suited for marine and remote deployment.


https://www.allseas.com/en/what-we-do/nuclear

zed123

@bartek555 Nie pękaj. Firma kupi Ci 6 godzinny kurs zdalny z obsługi reaktorów i będziesz takim zapieprzał po morzach i oceanach. Jedyny minus, że nie będzie jak dorobić na zaoszczędzonym mazucie.

bartek555

@zed123 mi to na pewno nie, nie moja brocha.


Btw te statki nie plywaja na mazucie

chimichangas

@bartek555 jakby co, to znam Jurka takiego jednego i on ma tanio sprzedać uran. To znaczy prawdopodobnie - nie wiem czy mu jeszcze został.

kitty95

Ja bym dał wiatraki i panele słoneczne. A na mostek AI i elo.

Zaloguj się aby komentować