Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać

Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać

Newseria
W Polsce co roku na rynek trafia między 280 tys. a 350 tys. ton opon. Tylko część z nich po zużyciu idzie do przetworzenia, choć krajowe zakłady recyklingu mogłyby zagospodarować całość. Coraz popularniejszy jest recykling materiałowy oraz chemiczny. W procesie pirolizy powstają wartościowe produkty, takie jak sadza techniczna, olej popirolityczny czy stal, które mogą zastąpić surowce pierwotne przy produkcji nowych opon.

Raport Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon (PSRO) „Historia, która kołem się toczy” wskazuje, że co roku na rynek trafia 280–350 tys. ton opon. Ta ilość mogłaby być w całości zagospodarowana, bo szacunkowe roczne możliwości recyklingu opon firm zrzeszonych w PSRO wynoszą 400 tys. ton. Mimo to wiele opon wciąż „ginie” w systemie i nie wiadomo, co się z nimi dzieje. Część trafia do środowiska, czyli ląduje na dzikich wysypiskach. Część opon jest spalana – co roku w piecach cementowych spala się ok. 50 tys. opon, a ich przekazanie do recyklingu wpłynęłoby na ograniczenie emisji CO2.

– Przetwarzanie opon już od dawna jest trendem i opony w Europie są przetwarzane w całkiem niezły sposób. Wciąż znacząca część, zwłaszcza w Polsce, trafia do cementowni jako opał, i trochę się na to nie godzimy, natomiast widzimy największy nacisk ze strony producentów opon. To oni potrzebują surowców zrównoważonych do tego, żeby spełnić swoje cele ESG. To oni nas wspierają w tym, żebyśmy tak projektowali nasze produkty, żeby oni mogli ich użyć – mówi agencji Newseria Krzysztof Wróblewski, prezes zarządu Contec. [...]

#wiadomoscipolska #innowacje #recykling #opony #newseriapl
26

Komentarze (26)

Nemrod

W czasach boomu na budowę orlików nawet importowaliśmy zużyte opony. Hiszpanie byli w szoku, że nie dość, że opłaca się je wysyłać przez całą Europę, to jeszcze ktoś im za te odpady płaci xD

RogerThat

Palenie oponami i ktoś się dziwi, że ktoś uważa, że Thanos miał rację, ale tylko w połowie.

L4RU55O

@RogerThat Panie, cementownie mają takie piece, temperatury i filtry że głowa mała. To co wychodzi z komina jest czystsze niż dym z pieca na polski węgiel.

RogerThat

@L4RU55O dobra, ale jest jeszcze druga sprawa. Wyciągamy z ziemi drogocenną ropę, która kiedyś się skończy. Gdy już ją przetworzymy to decydujemy, że jej produkt, zamiast przetworzyć, żeby cieszyć się nim jak najdłużej, postanawiamy... spalić. I nie móc cieszyć się nim już nigdy.

Stashqo

@RogerThat nie badalem dogłębnie tematu ale zdaje się, że cementownie potrzebują wysoko energetycznych paliw aby utrzymać dość spore temperatury (około 1500°C). Obecnie w grę wchodzą głównie ropa i węgiel a dopalanie niektórymi rodzajami śmieci pozwala redukować koszty. Pełna elektryfikacja to wciąż pieśni przyszłości, szczególnie zważywszy na koszt energii elektrycznej. Ergo z dwojga zlego to lepiej tę ropę przetworzyć, użyć ile razy się da i dopiero potem spalić niż spalać bezpośrednio.

RogerThat

@Stashqo już widzę, dlaczego czasem słyszałem, że produkcja cementu jest tak nieeko. nie spodziewałem się, że AŻ tak. W sensie zapotrzebowania energii.

mtriciak33

@RogerThat wszystko co używa wysokich temperatur będzie "nie eko". Cement, stal, póki co jedyna opcja żeby to sensownie nagrzać to węgiel/ropa. Niby da się to zrobić wodorem albo prądem ale koszta są gigantyczne i potrzebny byłby tani prąd, czyli jedyna sensowna opcja to atom machen. Ewentualnie reaktory na stopioną sól i produkcja mocy cieplnej z atomu na miejscu.

Chrabonszcz

@RogerThat "drogocenną ropę" xD

Myślisz, że się skończy? Jeszcze z masy obszarów niczego nie wydobyliśmy, a zużycie będzie spadało. Wg mnie nigdy całej nie zużyjemy.

adam-malecki

@RogerThat paradoksalnie dzięki spalaniu opon albo odpadów komunalnych w takiej temperaturze, że nic z nich nie zostaje a dostarczają energii, cementownie są bardziej eko. A to dlatego że nie zużywają węgla tylko paliwo z odpadów tzw. alternatywne więc spada emisja CO2. I to na dużą skalę bo w Polsce na tyle mają nowoczesne technologie że nikt w Europie nie zastępuje tyle węgla odpadami.

manstain

Nie znam się ale AI ( deepseek, claude, grok) mówi, że recycling cost dla 1 średniej opony wynosi 5-20$ (plus oczywiście koszty dowozu)

Rafau

@manstain nie znam się, więc się wypowiem. Dziękujemy za ten bezcenny wkład!

manstain

@Rafau ale przynajmniej jestem uczciwy i od razu zaznaczyłem a kolega w jakiej firmie przetwarzania zużytych opon pracuje?

Okrupnik

Wystarczy robić nalewki

kitty95

@Okrupnik a później buuum przy 120.

vrkr

@Okrupnik mmm, oponówka. oryginalna receptura ze stomilowego lasu.

Okrupnik

@kitty95 sory za taką późną odpowiedź

Wystarczy kupować dobrej firmy

150k na profilach na przodzie i elegancko

kitty95

@Okrupnik ale to chyba o ciężarowych mówisz, gdzie to powszechna praktyka. Jak w osobowym jeździsz na bieżnikowanych, to zastanów się czy cię na pewno stać na te Q7.

Okrupnik

@kitty95 O osobowych, i jakie Q7?

Na renault jeżdzę

kitty95

@Okrupnik bo właściciele wypasionych furek często na wszystkim oszczędzają, bo ich przykładowo na komplet nowych opon nie stać.


Spoko, twoje życie, twoje wybory.

Okrupnik

@kitty95 Jakbym oszczędzał na oponach to chińczyki bym kupił heh.

Znam z widzenia, to o czym piszesz. Przykład z tygodnia temu: BMW x7 na łysych zimówkach pod galerią xD

artu3131

Też mi odkrycie.Pamietam tak z 30 lat wstecz kolega w garażu miał samoróbkę kozę ładowaną od góry na opony.Tylko druty się wyciągało przed nowym wsadem.A, przed piwnicą leżała sterta zużytych gumiaków z PGR-u do pieca centralnego ogrzewania.

Utylizacja pełną gębą.(° ͜ʖ °)

konski

Skoro przetwarzanie open jest takie latwe to czemu PSZOK'i nakladaja limity? U mnie sa to 2 opony na umowe o wywoz smieci rocznie.

Chrabonszcz

@konski żeby firmy nie pozbywały się odpadów w ten sposób. Przecież 2 opony na rok to aż nadto.

konski

@Chrabonszcz no ale twierdza w tym artykule ze te opony sa wrecz potrzebne wiec po co robic pod gorke firmom? A druga sprawa jest taka ze jak wymieniam opony w samochodzie to 4 a nie 2...

100mph

@Chrabonszcz nadto? chcesz powiedziec, ze to normalne, iz wymieniajac komplet opon 2 sztuki moge oddac tego samego roku, a kolejne 2 sztuki dopiero nastepnego? tymczasem zyjemy w rzeczywistosci, w ktorych gospodarstwa domowe posiadaja 2-3 samochody czyli mozna policzyc nawet 6 kompletow opon xD zakladajac wzorowa wymiane co 4 lata okazuje sie, ze nie ma mozliwosci oddac ich do PSZOK xD

WysokiTrzmiel

Recykling opon jest możliwy.

Recykling opon jest potrzebny.

Recykling opon nie jest nawet drogi.


Tyle, że mamy to w d⁎⁎ie.

I politycy również.

Zaloguj się aby komentować