Czy wiesz, że...
... niewykorzystane okazje biznesowe mogą zrujnować firmę?
Yahoo! to zdecydowanie jeden z pionierów internetu. W Polsce portal ten nigdy tak naprawdę nie zdobył dużej popularności, lecz na świecie odegrał on istotną rolę. Był on pierwszym internetowym gigantem, który przetarł ścieżki dla całej reszty. Założony został już w 1994 roku i początkowo pełnił rolę katalogu stron internetowych, pomagając zwykłym użytkownikom internetu nawigować po coraz bardziej skomplikowanej sieci.
Yahoo powstało w odpowiednim momencie, by w pełni skorzystać z narastającej bańki finansowej na spółkach internetowych. Między innymi z tego powodu przyrost nowych użytkowników portalu był wręcz niesamowity. Za przyrostem tym szły oczywiście pieniądze – zaledwie po 7 latach od założenia, Yahoo wyceniane było na 125 miliardów dolarów! Wówczas nikt nie spodziewał się, że firma doszła do szczytu swojej popularności, której już nigdy nie odzyska. Bowiem niedługo później pękła bańka „dot-com” i wycena firmy poszybowała w dół. Późniejsza historia działalności Yahoo to seria pomyłek biznesowych, które powoli doprowadziły do „upadku” firmy w 2016 roku.
Pierwsza niewykorzystana okazja biznesowa wydarzyła się jeszcze przed pęknięciem bańki, jednakże wspominam o niej tutaj, gdyż okazja ta powtórzyła się już po krachu i… znów władze Yahoo z niej nie skorzystały. Otóż w 1998 roku Yahoo odrzuciło ofertę zakupu firmy Google za 1 milion dolarów, uznając, że ich wyszukiwarka nie jest tyle warta. A wszystko tylko po to, by po czterech latach samemu złożyć ofertę kupna Google, tym razem za kwotę 3 miliardów dolarów. W tamtym czasie założyciele Google oczekiwali jednak co najmniej 5 miliardów dolarów. Firmy znów się nie dogadały i ostatecznie nigdy nie doszło do przejęcia Google przez Yahoo. Dziś Google warte jest ponad bilion dolarów (czyli ponad tysiąc miliardów)
Kolejna niewykorzystana okazja biznesowa wydarzyła się w 2006 roku. Wówczas to Yahoo próbowało przejąć Facebooka za kwotę 1 miliarda dolarów. Oferta ta jednak została odrzucona i ostatecznie strony nigdy nie doszły do porozumienia. W kuluarach mówiło się, że władze Facebooka oczekiwały oferty o 10% wyższej, czyli w wysokości 1,1 miliarda dolarów. Władze Yahoo jednak były nieustępliwe i nie chciały podnieść swojej oferty ani o centa. Przez swoją postawę straciły one możliwość przejęcia Facebooka, który dziś wyceniany jest na około 800 miliardów dolarów.
Z kolei w 2013 roku Yahoo stanęło przed możliwością nabycia Netflixa. Firma jednak zrezygnowała z tego zakupu na rzecz Tumblra. Jak im poszło? Otóż w 2013 roku wydali oni na Tumblr ponad miliard dolarów, tylko po to, by w 2019 roku Tumblr został odsprzedany do WordPressa za kwotę 3 milionów. Musicie więc przyznać, że poszło im nie najlepiej. Jak więc widzimy, od czasów szczytu popularności Yahoo, ich dalsza droga zdaje się być szeregiem kolejnych złych decyzji biznesowych, które ostatecznie doprowadziły do przejęcia Yahoo przez Verizon za kwotę 5 miliardów dolarów. Warto dodać, że kilka lat wcześniej władze Yahoo nie skorzystały z oferty przejęcia Yahoo przez Microsoft za kwotę niemal 50 miliardów dolarów…
#ciekawostinwestycyjne
