Wychodzi na to, że Kanadyjczycy "umio w bojkoty".
Inicjatywa "kupuj kanadyjskie" wywołuje nowe obawy wśród zarządów amerykańskich firm. Jak podaje Agencja Reutera, antyamerykańskie nastroje zmusiły marki do wycofania się z planowej ekspansji na zagraniczny rynek. Jest to efekt decyzji politycznych Donalda Trumpa.
Kalifornijski producent pieluch Parasol Co od stycznia pracował nad tym, aby rozszerzyć sprzedaż swoich produktów dla niemowląt na nowych sprzedawców detalicznych w Kanadzie. Dyrektor generalna Jessica Hung poinformowała, że ekspansja nie dojdzie do skutku, bo na początku marca dystrybutor wstrzymał prace z powodu przybierających na sile nastrojów antyamerykańskich.
Akcja "kupuj kanadyjskie" wpływa też na inne sektory spożywcze. Na początku marca producent whisky Jack Daniel's, Brown Forman, nazwał usunięcie amerykańskiego burbona i whiskey z kanadyjskich sklepów monopolowych "gorszym niż kanadyjskie cła odwetowe" i "nieproporcjonalną reakcją na opłaty Trumpa".
Źródło zaznajomione z eksportem owoców cytrusowych z Kalifornii powiedziało agencji Reuters na początku marca, że kanadyjscy detaliści anulowali swoje zamówienia.
Firma GT's Living Foods z siedzibą w Kalifornii, znana z kombuchy, poinformowała, że sprzedawcy detaliczni w Kanadzie, w tym Walmart, składają zamówienia na mniejszą liczbę produktów z powodu niepewności związanej z taryfami celnymi.
Z planów ekspansji na kanadyjski rynek zrezygnowała też firma perfumiarska Demeter Fragrances, z Pensylwanii, bo "Kanadyjczycy odwrócili się od amerykańskich produktów".
W 2024 r. wartość amerykańskiego importu wyniosła prawie 350 mld dol, co czyniło Kanadę największym partnerem handlowym USA. Jednak żarty Donalda Trumpa na temat aneksji Kanady, nałożenie 25-procentowych ceł stal i aluminium oraz groźba opodatkowania innych produktów skutecznie ostudziły nastroje konsumentów i władz Kanady. Ottawa odpowiedziała własnymi cłami odwetowymi, a 13 prowincji i terytoriów działa na własną rękę. Należąca do Skarbu Państwa sieć sklepów LCBO została zobowiązana do usunięcia amerykańskich produktów ze swojej oferty.
#wiadomosciswiat #kanada #usa #gospodarka
