Twarda, konstytucyjna gwarancja utrzymania poziomu wydatków na obronność na poziomie 4 proc. PKB wynika z tych działań i inwestycji wzmacniających obronność, które już zostały podjęte albo zostaną wkrótce uruchomione. Podkreślam, to logiczna kontynuacja obecnych inwestycji. Jak już wielokrotnie sygnalizowałem, zakup sprzętu to tylko element procesu.
Obecnie ogromne nakłady przeznaczane są głównie na podpisywanie kontraktów zbrojeniowych. Kolejnym krokiem będzie stworzenie warunków do tego, by przejść od zakupu do momentu, w którym będziemy dysponować pełnowartościowymi formacjami wojskowymi – wyposażonymi, wyszkolonymi i certyfikowanymi do działania na tym sprzęcie. Aby tak się stało, musi zostać spełniony szereg warunków, jak np. zapewnienie infrastruktury towarzyszącej, wyszkolenie dodatkowych kadr i utrzymanie całego systemu w gotowości do użycia przez długie lata. To również wymaga znaczących nakładów.
W przypadku obniżenia wydatków obronnych poniżej pewnego progu, mogłoby dojść do sytuacji, w której efekt tych inwestycji zostałby zaprzepaszczony. Zdolności mogłyby zostać utracone z powodu braku środków na utrzymanie sprzętu, obsadzenie jednostek itd.
Zapisanie wyższego poziomu wydatków w konstytucji daje długoterminową perspektywę i – co więcej – niesie ze sobą ważny przekaz.
#wojsko #wiadomoscipolska #gospodarka #ekonomia
![4 proc. PKB na obronę w Konstytucji. Szef BBN wyjaśnia, dlaczego [WYWIAD]](https://cdn.defence24.pl/2025/06/24/1920x1080px/x5xV4kbOksd5qFKc4QeQs8tZk2Mh91TfYeT5iGIs.yjxa.jpg)