Ryanair zagroził w czwartek anulowaniem zamówień na setki samolotów Boeinga, jeśli wojna handlowa prowadzona przez USA doprowadzi do znacznego wzrostu cen. Irlandzki przewoźnik stwierdził, że może rozważyć alternatywnych dostawców, w tym chińskiego producenta samolotów COMAC — pisze Reuters.


  • Prezes Ryanaira Michael O'Leary napisał w liście, że cła Trumpa mogą zagrozić 330 samolotom Boeing 737 MAX, które zamówiła jego linia lotnicza

  • List, który widziała agencja Reutera, był odpowiedzią na ostrzeżenie amerykańskiego kongresmena dotyczące skutków dla bezpieczeństwa, jakie miałaby realizacja wcześniejszej sugestii Ryanaira, że rozważa on zamówienie chińskich samolotów

  • Groźba ze strony Ryanaira pojawia się w momencie, gdy Boeing zamierza odsprzedać potencjalnie dziesiątki maszyn, których Chińczycy nie przyjęli z powodu wojny handlowej


Groźby ze strony Ryanair, największego europejskiego taniego przewoźnika i jednego z największych klientów Boeinga, to najnowszy sygnał potencjalnej reorganizacji światowego przemysłu lotniczo-kosmicznego, jeśli prezydent USA Donald Trump nie wyłączy tego sektora ze swoich planów taryfowych.


Jednak biorąc pod uwagę, że COMAC nie jest jeszcze certyfikowany w Europie, a główny rywal Boeinga, Airbus twierdzi, że zapasy na resztę dekady są już wyprzedane, Ryanair może mieć trudności ze zrealizowaniem swoich gróźb, twierdzi jedno ze źródeł branżowych, na które powołuje się agencja Reutera.


"Jeśli rząd USA będzie kontynuował swój nieprzemyślany plan nałożenia ceł i jeśli cła te wpłyną istotnie na cenę eksportu samolotów Boeinga do Europy, wówczas z pewnością ponownie rozważymy zarówno nasze obecne zamówienia na Boeingi, jak i możliwość złożenia tych zamówień gdzie indziej" – powiedział O’Leary.


Ciekawe, czy serio się zastanawiają nad kupowaniem chińczyków, czy tylko blef aby coś ugrać...


https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/usa-do-ryanaira-nie-kupujcie-samolotow-z-chin-jest-odpowiedz/86qzjnw


#wiadomosciswiat #lotnictwo #ryanair #boeing #newsydamwa <-- do czarnolistowania

Komentarze (16)

FoxtrotLima

@damw ściema. Comac nie ma certyfikacji EASA, FAA, aji żadnego innego cywilizowanego nadzoru lotniczego.

damw

@FoxtrotLima ale już nad tym pracują: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/comac-chce-wejsc-do-europy-23069.html


Chociaż C919 nie uzyskał jeszcze pełnej certyfikacji od zachodnich władz lotniczych, postęp został już poczyniony. W sierpniu 2024 r. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) zakończyła czwartą rundę ocen na miejscu, co stanowi kluczowy krok w ocenie zgodności statku powietrznego z przepisami. Informacje zwrotne od EASA wskazują, że testy w locie z udziałem europejskich regulatorów mogą rozpocząć się już w 2025 r., co oznacza, że COMAC zbliża się do spełnienia jednego ze swoich celów. Analitycy branżowi zauważają, że proces certyfikacji EASA jest znany ze swojej rygorystyczności, a wszelkie postępy w tej dziedzinie świadczą o rosnącej wiarygodności C919.

Zakładam, że te Boeingi dla Ryanaira to też nie miały dostawy na wczoraj czy w tym roku tylko kilka lat do przodu. Gdyby w tym albo przyszły C919 zdobył certyfikację, to trochę może namieszać na rynku

NatenczasWojski

@FoxtrotLima jeszcze nie ma

filippo.p-k

@FoxtrotLima teraz nie ma, ale może się to zmienić. Kiedyś czytałem, że Ryanair ma jakieś udziały w Comac i to wygląda na ich zabezpieczenie na np taką sytuację - cła. Będą mieli "swój" samolot, może nie dziś, ale za kilka lat

FoxtrotLima

@filippo.p-k Ryanair nie ma udziałów w COMACu.

MementoMori

@damw chyba za 20 lat, Chiny same przez lata swoim C919 nie będą mogli sprostać zapotrzebowania swojego rynku lotniczego.

filippo.p-k

@FoxtrotLima no właśnie nie znalazłem, tak na szybko szukając, niemniej pamiętam, że Ryanair się nimi interesował i inwestował


Edit:

Ryanair w 2011 podpisał umowę na konsultacje (rozwoju) z Comac

https://www.reuters.com/article/uk-ryanair/ryanair-inks-plane-development-deal-with-china-idUKTRE75K1N420110621/

FoxtrotLima

@filippo.p-k to było Memorandum of Understanding, podpisane najprawdopodobniej, żeby móc wywierać wpływ na Boeinga.

Michumi

@FoxtrotLima ale wiesz. Teraz chinom się przebacza w imię jebania trumpa. Tak programuje mainstream. A tu się to wyznaje

FoxtrotLima

@Michumi Fakt jest taki, że O'Leary zrobi deal z samym diabłem jak mu się to będzie opłacało. Jak na razie to za mało wiemy o ekonomicznym aspekcie operowana C919, a to jest informacja kluczowa czy to tylko wywieranie presji czy coś więcej.

C919 jest na rynku zbyt krótko, żeby powiedzieć coś więcej o niezawodności. Producent też nie ma takiego doświadczenia jak Airbus czy Boeing. Nie ta liga.

Michumi

@FoxtrotLima jedno pierdnięcie Rudego Wiewióra i żadnych Chińczyki nie mają szans w kontekście tego wszystkiego o czym piszesz wyobrażasz sobie jakąś katastrofę lotniczą po podjęciu decyzji w takich warunkach?

MementoMori

To już było na prima aprilis xd

Fly_agaric

Coś mi mówi, że Airbusowi wzrosną obroty.

damw

@Fly_agaric obroty nie. Portfel zamówień najwyżej. Oni mają kolejkę zamówień na około 8 lat

groman43

@damw Tja, na bank… przede wszystkim chyba cała flota Ryanaira to B737-800 i B737-8200. Zmiana dostawcy samolotów to szkolenie pilotów, szkolenie techników, zmiana łańcuchów dostaw. Poza tym, Comac nie ma certyfikacji EASA i raczej szybko nie będzie jej miał. A nawet jeśli, to na nowe samoloty Ryanair pewnie nieźle musiałby poczekać. O Airbusie już nie wspomnę, bo czas oczekiwania na A320 NEO to 10 lat.

MementoMori

@groman43 mają jeszcze stare a320 przejęte od Air Malta? Dawniej Lauda, tak dla ścisłości;)

Zaloguj się aby komentować