Prognozy ruchu na CPK przeszacowane? Eksperci Politechniki Krakowskiej biją na alarm

Prognozy ruchu dla Centralnego Portu Komunikacyjnego mogą być przeszacowane, bo ograniczają prognozę tylko do portów lotniczych Mazowsza – uważają naukowcy z Politechniki Krakowskiej. CPK, który bazuje na prognozach IATA, zakłada, że w 2060 r. megalotnisko będzie obsługiwać 60 mln pasażerów rocznie.


niem ekspertów Politechniki Krakowskiej przyjęty model prognozowania ruchu lotniczego może być niewłaściwy. Mat. pras. CPK

Z tego artykułu dowiesz się…


  Dlaczego zdaniem ekspertów Politechniki Krakowskiej prognozy ruchu na CPK mogą być przeszacowane.

  Czy można jeszcze wprowadzić zmiany przy budowie inwestycji.

  Jakie rozwiązania proponują eksperci.


Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wymaga opracowania szacunków, które wskażą, jak ruch lotniczy będzie się kształtował za pięć, dziesięć, ale i za kilkadziesiąt lat. To pozwala dopasować wielkość inwestycji do rzeczywistego zapotrzebowania pasażerskiego. Prognozując wielkość ruchu lotniczego, spółka CPK bazowała na prognozach IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych – red.). Według jego szacunków, od 2065 r. CPK będzie mógł obsługiwać 60 mln pasażerów rocznie.


Prognozowanie liczby pasażerów jest powszechnie stosowane – nie tylko przy realizacji dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych. Jednak zdaniem ekspertów z Politechniki Krakowskiej, wyliczenia w przypadku inwestycji CPK mogą być błędne, a wyniki, którymi posługuje się spółka – niewiarygodne. [...]


#wiadomoscipolska #lotnisko #cpk #prognozy

XYZ

Komentarze (32)

Ten_koles_od_bialego_psa

Pff pisałem o tym wielokrotnie to się różne trolle zlatywaly bronić CPK i tych milionów pasażerów ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

ivaldir

@Ten_koles_od_bialego_psa Cześć, jestem trollem.

Budują (tak średnio im idzie) na 40mln, jak było wymyślone za poprzedniej ekipy. A pod powiększenie mają być zabezpieczone tereny i ich przeznaczenie - powiekszenie terminala, dobudowa pasów startowych. Rozbudowa ma być realizowana wg. potrzeb. Więc jeśli nie będzie potrzeby rozbudowy - to uwaga, szok! - nie rozbudują. A jak będzie trzeba wczesniej - to uwaga, szok podwójny! - rozbudują wczesniej.


EDIT:

No, tak, jak mogło mi to umknąć:

Prawo nagłówków Betteridge’a – reguła, zgodnie z którą na każdy nagłówek prasowy kończący się znakiem zapytania można odpowiedzieć „nie”.

rain

@ivaldir przede wszystkim - w ogóle nie ma potrzeby budowania takiego kompleksu.

kodyak

@ivaldir to że planują na 40 mln a będzie obslugiwac mniej i nie trzeba bedzie rozbudowywac nie oznacza że będzie dochodowe

ivaldir

@rain Gdyż?

@kodyak Mimo iż nie musi być dochodowy, to i tak bedzie (prognozy i wyliczenia topki światowych firm analitycznych). A nie musi być, bo zadaniem samej infrastruktury nie jest bezpośrednie zarabianie (choć jeśli zarobi na siebie to mega), ale umożliwienie rozwoju innym podmiotom.

ZohanTSW

@rain 3 różne rządy zlecały ekspertyzy u trzech firm i wynik każdej jest ten sam - CPK jest potrzebne

kodyak

@ivaldir firmy badały czy tak duze lotnisko jest potrzebne. Skoro ruch lotniczy ma się nasilić to tak każde lotnisko jest potrzebne. Może to osiągnąćw przeróżne sposoby np powiększając lotniska które już są.


Natomiast problemem jest lotnisko Chopina które będąc otwarte wrecz zmasakruje te cpk.


No ciekawe stwierdzenie z tą niedochodowoością. Od 10 lat Turcy właśnie mają taką niedochodowa i ciągle komuś próbują to opchnac a oni przecież mają nawet sporą linie lotnicza

ivaldir

@kodyak Masz rację, jeśli Chopin pozostanie otwarty, lotnisko na CPK padnie. Dlatego Chopin zostanie zamknięty w momencie uruchomienia CPK.


Ciekawe to z Turcją. Nowe lotnisko działa dopiero 5 lat. Rozbudowuje się jak szalone. Pierwsze słyszę, że próbują cokolwiek sprzedać. A Turkish to jedna z fajniejszych linii obsługujących tamten rejon świata.


Jak dla mnie, doskonały przykład zaorania starego, nieperspektywicznego lotniska w stolicy, zbudowania nowego lotniska 40km dalej i rozbudowy narodowego przewoźnika. A jeśli popełnili jakieś błędy w zarządzaniu, to trzeba się temu przyjrzeć i nie popełnić tych samych błędów u nas, o ile CPK te błędy dotyczą.

kodyak

@ivaldir lotnisko w turcji ciągle przynosi straty. Wogóle wyliczone że zyski będzie miało dopiero jak się je rozbuduje do fazy końcowej. Prawdopodobnie widać pośpiech żeby do tego dobrnac


Generalnie bardzo mało jest o tym informacji bo nikt nie chce się chwalić klęska ale w związku z tym że rząd czy tam ktoś państwowy ciągle miał tam mega dziurę przez te lotnisko chciał to opchnac turkish airlines ale wyszło im że nawet taki przewozik przez to by padl.


CpkTo nie jest do końca lotnisko na wymianę a lotnisko które ma przejąć dużo więcej na czym stracą wszystkie lotniska najbardziej Radom który i tak ledwo przedzie czy też Łódź.


Skoro ci pasuje ta niedochodowsoc ok. Tylko proszę nie płakać że ci podnoszą podatki

ivaldir

@kodyak Skoro sobie wyliczyli, że zysk będzie dopiero jak rozbudują, to trzeba poczekać aż rozbudują i wtedy sprawdzić.


Lotnisko w Łodzi i to w Radomiu istnieją, choć za miedzą mają lotnisko Chopina. Kiedy CPK zastąpi Chopina, to jak wg Ciebie zmieni się sytuacja?

kodyak

@ivaldir nikt nie spodziewał aż takich strat co dopiero zaczęło boleć jak zobaczyli ile to trzeba dokładać.


Oczywscie że stracą. To jest ujęte nawet w analizach samego cpk. To będą główni poszkodowani, ale jak to ujęli w analizie oprócz Łodzi i Radomia i Modlina "reszta spadków będzie nieznaczna"

ivaldir

@kodyak Poprzednio napsałeś, że mało jest informacji o finansach IST, a teraz twierdzisz, że "nikt nie spodziewał się aż takich strat". Zdecyduj się zatem: są te informacje, czy nie w końcu? Ale takie konkrety, a nie czyjeś domysły, czy ktoś od kogoś słyszał.


"Oczywiście, że stracą", oczywiście, że nie podajesz żadnego źródła. Łódź pewnie tak, bo CPK będzie dużo łatwiej osiągalny, niż zagrzebany w mieście Chopin i będze miał duuużo lepszą ofertę. A Radom, jeśli poprawi ofertę to też pasażerów będzie miał.

Zresztą, skoro staną się nierentowne, a pasażerom będzie wygodniej korzystać z CPK, to po co je trzymać na siłę?

kodyak

@ivaldir jedno drugiego nie wyklucza przecież. Znalazłem jeden artykuł że mocodawcy chcieli to obchnac komuś bo jednak koszty ich przerataly. I tak nadal jest bardzo mało informacji ale jednak jakieś można znaleźć jak widać


Dokumenty prognoz są ogólnodostępne. Ja patrzyłem na dane z 2018 znalazłem też z 2013. Jak się ktoś interesuje to znajdzie.


Cpk nie będzie wygodne niestety bo trzeba będzie dojezdzac. Do tego to nawet dokumentów nie trzeba. Niestety te dokumenty pokazywały tylko studium wykonalności. Nie przedstawiały realnych kosztów np dla przewoźników ( pewnie jeszcze za wcześnie) a te mogą jednak nie być atrakcyjne tzn mogą znacznie zwiększać koszty biletow


Pamiętać warto jednak że jak te lotnisko będzie słabo skomunikowane to tylko pogarsza jego możliwości a to kosztuje już nie 60mld (choć to uznmoim zdaniem nieprawda) a dodatkowe 100 mld (dane ogolnodostepne. W każdym artykule o kosztach cpk )

ivaldir

@kodyak Czyli finansowo nie ma żadnych konkretów. Zobaczy się.


Dojazd 40km dla warszawiaków to żadne wyzwanie w dzisiejszych czasach. Mieszkam blisko Szczecina, a do "naszego lotniska" mam ponad 60km. Niedaleko jest też Berlin - 150km i 2h jazdy. I korzystam z obu.

CPK ma mieć bezpośredni dostęp do A2, a sam projekt CPK to nie tylko lotnisko, ale też rozbudowana część kolejowa (tzn. była, przed "urealnieniem"). Twierdzenie o słabo skomunkowanym CPK, to poprostu bujda. Koszty dojechania do CPK, a do Chopina dla 95% kraju będą na podobnym poziomie, a nawet mniejsze. Jedynie warszawiacy odczują zmianę w jakimś małym stopniu. Na szczęście Warszawa to nie cała Polska.

kodyak

@ivaldir dojazd dla warszawiaków 40km poza miasto czy uberem spod domu ma znaczenie. Wystarczy popatrzeć że jak ludzie wybieraja Modlin czy Chopin to wola Chopina bo jest po porstu bliżej.


Poza tym skoro mieszkasz w Szczecinie a twoje przeloty mają jednak zaczynać się w cpk to ty też stracisz bo to już nie będzie dla ciebie 60 km baaa co zabawniejsze wybierzesz pewnie lotnisko w Berlinie jako lepiej skomunikowane.


Tak jak napisałem rozbudowa transportu to ta 2 krotność kosztów lotniska. Jest prawie pewne że tej komunikacji nie będzie. Znowu wyjdzie jak zawsze wyjdzie lepiej jak sam dojedziesz samochodem a jak samochodem to można poszukać już tańszych lotów i być może lepiej no z Gdańska niż ładować się na cpk


Trochę się już placzesz. Pierw piszesz że dla warszawiaków to nie problem a potem jednak że to problem

ivaldir

@kodyak Zacznę od ostatniego - nie jest problemem pojechać 40km w obecnych czasach, tylko W-wa będzie płakać po Chopinie i w tym żalu będzie problem.


Chopina nie będzie. Bedzie CPK. Zostanie jeszcze Modlin, ale to też niepewne czy przeżyje, bo low-costy chętnie przeniosą się na nowoczesne, doskonale skomunikowane i dostepne lotnisko.


Kiedy CPK powstanie, nieskrępowany ograniczeniami Chopina LOT będzie mógł zwiększyć swoją siatkę połączeń, a wtedy gwarantuję Ci, że z SSZ będę latał o wiele częściej. SSZ już dzisiaj jest lotniskiem zasilającym Chopina. I będzie zasilającym CPK, ale wtedy mogąc polecieć w więcej destynacji, na 100% częściej będę wybierał ten kierunek. Berlin to będzie moja rezerwa, kiedy LOT nie będzie mógł mi zaoferować połączenia.


Po co mam lecieć do Gdańska? To też jest lokalne lotnisko zasilające HUBy. Ma trochę lepszą siatkę, ale bliżej mam BER, jeśli z SSZ nie mam dobrego połączenia. Jeśli z lokalnego lotniska nie masz bezpośredniego połączenia do miejsca docelowego, na 99% polecisz przez lotnisko HUB-owe. Czy z SSZ, czy z BER zazwyczaj mam przesiadkę.

kodyak

@ivaldir no piękny dowod anegdotyczny ale wybierzesz tak naprawdę tam gdzie będzie szybciej i taniej. Tak robi większość ludzi niż ładować się z każdej strony na jedno lotnisko w centrum.


z Gdańskiem to przykład że dla niektórych lepiej jest pojechać do Gdańska czy np Katowic bo będzie im bliżej.

ivaldir

@kodyak Opisuje jak to działa dla mnie, tu mam doświadczenie osobiste. I dobrze wiem, że moje doświadczenie jest bardzo "trafne", bo świat latania samolotami tak poprostu działa, a ja jestem typowym, przeciętnym pasażerem.


No to oczywiste, że mieszkaniec Trójmiasta wybierze raczej lotnisko im. Lecha Wałęsy, a ktos z Katowic Port Lotniczy w Pyrzowicach. Stamtąd zazwyczaj poleci na Chopina (a później CPK) lub inne lotnisko HUB, gdzie przesiądzie się w lot na lotnisko docelowe (lub czekają go dalsze przesiadki).


Cały patent z CPK polega na tym, że Chopin już się nie rozrośnie, a jest potencjał milionów pasażerów do zagospodarowania. Stąd potrzeba nowego lotniska, a lokacja pod Warszawą, w centralnej części Polski nasuwa się sama.

kodyak

@ivaldir to se możesz mówić ale to tylko a nadal dowodzik anegdotyczny. na rynku jest konkurencja i jak się konkurencję wytnie ( choćby pierwsza akcja to zamknięcie chopina) i nie umożliwi się lotów z innego lotniska czy też tańszych lotow to być może wtedy cpk zacznie przynosić dochody.


Na razie z wyliczeń wynika że będą dopłaty także z twoich podatków i tyle

ivaldir

@kodyak

No, ten dowód anegdotyczny to modus operandi niemal całego biznesu lotniczego na świecie.


Już pisałem, że Chopin będzie zaorany w dniu otwarcia CPK. CPK nie powstaje "obok", tylko "zamiast" Chopina.


CPK zbudowane w pierwotnym wymiarze + 70% obłożenia od początku (już jest dostępne) + cargo + airport city = wychodzimy na zero niemal od początku. A zresztą, nawet jeśli trzebaby dopłacać początkowo do CPK, to i tak się zwróci z nawiązką - poczytaj raport od Kearney, tam są podliczone korzyści dla gospodarki.

kodyak

@ivaldir no właśnie nie wiadomo

. Ja piszę cały czas że nie wiadomo ile i jak długo trzeba będzie dopłacać. Czy Chopin zostanie zamknięty jak cpk powstanie? To też nie jest takie proste. Zamknięcie to proces. Niemcy np wylczyli z zamykaniem starych lotnisk prawie z dekadę.


Poza tym tak jak pisałem kluczowy jest dojazd i same koszty czy nawet to że nasz przewoznik to nie lufthansa. Nie pokryje od razu wszystkiego. To też jest process.


Daruj sobie z ta anegdota i modus operandi bo to już jest śmieszne

ivaldir

@kodyak Polataj trochę po świecie to będziesz wiedział jak działa biznes lotniczy w przewozach pasażerskich. I nie, charter do Egiptu albo low-cost do Londynu się nie liczy. Narazie świecisz niewiedzą.


Podpowiem - Chopin będzie zamknięty, w momencie otwarcia CPK - z dnia na dzień. Łącznie z przeniesieniem całego ruchu lotniczego, personelu itp.


Niemcy walczyli z zamknięciem lotniska 10lat - którego?


Napisz szerzej z tym dojazdem, bo piszesz też coś o Lufie. Nie rozumiem co chcesz przekazać.

kodyak

@ivaldir Polataj trochę po świecie to będziesz wiedział jak działa biznes lotniczy w przewozach pasażerskich.


Najgorsza rada jaka widzialem XD taki niby doświadczony a nawet nie wie jak to wygląda na innych lotniskach. Nawet dokumentów o cpk nie czytał XD

ivaldir

@kodyak Jak narazie wykazujesz się niewiedzą. Pokaż co wiesz.


Co wygląda na innych lotniskach? Bo "to" nic nie wyjaśnia.


No i co z tym lotniskiem zamykanym 10 lat? Odpowiesz?


EDIT: EOT, notatka mówi wszystko. Mój błąd, że nie sprawdziłem wcześniej.

kodyak

@ivaldir dobra koleś poczytaj te dokumenty i wroc. Może coś złapiesz więcej niż kupowanie biletu

Jurajski_Huncwot

Kto by pomyślał...

Szczęśliwie wiemy, że prognozowane koszty budowy nie są przeszacowane, ale wręcz odwrotnie - mocno niedoszacowane

kitty95

Eksperci to się powinni mocno w łeb pierdolnąć jak chcą prognozy kilkudziesięcioletnie robić.

moderacja_sie_nie_myje3

@kitty95 'Eksperci' z uczelni która nie jest nawet w pierwszym tysiącu najlepszych uczelni świata xD Powoływanie się na nich jest mniej więcej powoływaniem się na opinię żula spod biedronki.

hdz

Pytanie ile wyszło im z obliczeń bo nie widzę tego, albo ślepy jestem? Jest, że według IATA w 2060 ma być 60 milionów pasażerów rocznie a później, że w 2065 65 milionów

kodyak

No nie wiem. Nie jest to chyba nic odkrywczego. Już pierwsze analizy pokazywały że zainteresowanie będzie słabe no chyba że zamkną lotnisko chopina. I choć wskazywało że wszystkie lotniska dostaną po d⁎⁎ie to nadal straty cpk mogą być znaczne. Trochę to zależy od linii lotniczych zagranicznych bo swoich nie mamy co jest też dodatkowym ryzykiem.

maks_kow

Prognozy, statystyki, deklaracje i analizy w obecnych czasach sluza manipulacji opinia publiczna. Nie ma w tych liczbach za grosz realizmu.

W zaleznosci od potrzeby, wybierane sa te dane, ktore popra teze jednej lub drugiej strony dyskusji.

W tej konkrentej sprawie, zwolennicy jazgoczą o kokosach jakie ten port bedzie zarabial i korzysciach wizerunkowych plynacych z budowy.

Przeciwnicy o bezsensie i megalomanii.

Tak naprawde nikt nie wie czy to sie sprawdzi, czy skonczy jak Radom. Zarobi na tym garstka, budzet centralny zaciagnie kolejny dlug i bedziemy zaciskac kciuki za powodzenie

Nagle ekologia, wplyw na ekosystem, klimat , emisja CO2 nie stanowi problemu. Pewnie prace beda wykonywac pojazdy i urzadzenia zasilane tylko z odnawialnych zrodel, terminalne powstana z galazek wiklinowych i nie ucierpi zadne zwierzatko ani roslinka.

Cud.

Nie wiem, w moich oczach, jakby to przeniesc do skali mikro mamy dom z ch⁎⁎⁎wa instalacja elektryczna, dach troche cieknie, fundamenty nieco sie zapadly a sciany pekają, wody w kranie moze zabraknac, ogrod usycha i plony coraz slabsze, do tego dzieci sie wyprowadzaja i nie mysla o wnukach, ale za to mamy ladny podjazd i teraz pierdolniemy sobie wypasione ladowisko dla helikopterow by wkurwic sasiadow.

Zaloguj się aby komentować