@Felonious_Gru FILM "radio na fali" a nie słuchowisko xD
Jeśli chodzi o konkretne przykłady to bardziej chodziło mi o coś takiego co robi np. Kydryński w sieście:
https://nowyswiat.online/audycje/pora-siesty
Tu nie chodzi o publicystykę muzyczną a po prostu o puszczanie muzyki i jej komentowanie. Czasami zaprosi się jakiegoś gościa w związku ze zbliżającą się płytą i rozmawia się z nim na antenie przeplatając to jego kawałkami.
Co do tantiem i kosztów to temat nie jest taki prosty jak go przedstawiasz, czyli że liczysz odsłuchania i odpalasz komuś dole. Liznąłem kiedyś temat i powiem że jest dla mnia za głęboki żeby to jakoś jasno i precyzyjnie wytłumaczyć, oraz żeby się wypowiadać w ogóle jako fachowiec. Wiem tyle że tantiemy tanie nie są. A jak nie masz stałych przychodów to możesz szybko popłynąć
Na początek platforma - własna czy korzystasz z już gotowego medium (spotify, YT, itp.).
Jeżeli własna - wtedy zostaje Ci opłacanie tantiem do ZAIKS/ZPAV/inne. Na Tobie leżą koszty utrzymania tego serwera + koszty reklamy (bo kto będzie wiedział o twoim małym serwisie).
Jeżeli korzystasz natomiast z jakiejś platformy to musisz trzymać się ich reguł. Będziesz się przepychał np. z takim VEVO a jak im się coś nie spodoba to blokują Ci cały program. Tantiemy są droższe ale nie musisz się reklamować bo algorytm Cię promuje.
To też nie jest tak że płacisz tantiemu jednemu zrzeszeniu tylko płacisz temu, który ma prawa autorskie danego utworu. Nie wiem jak to wygląda na platformie streamingu i czy prawa mogą się pokrywać. Jeżeli np. taki Dawid podsiadło jest pod Universal Music Polska (czyli VEVO), i jednocześnie jest w ZAIKS - to płacisz tylko jednemu? Czy płacisz zarówno dla ZAIKS jak i VEVO jeżeli chcesz streamingować na YT (które jest współwłaścicielem VEVO). Nie wiem szczerze.
Miałem doczynienia z rozliczeniem ZAIKS raz - i nigdy więcej nie chce tego robić. Widziałem jacy to są zdziercy - nie pamiętam ale coś koło 5% od PRZYCHODU (nie zysku!) ma trafić do nich jeżeli coś od nich odtwarzasz. Stąd mój wniosek że jako mały streamer, trudno to ogarnąć i trudno zarabiać na takim przedsięwzięciu skoro musisz płacić tak duże kwoty. Jeżeli jesteś dużym nadawcom, łatwiej Ci znaleźć reklamodawcę i jesteś jakoś powiązać koniec z końcem. A widziałeś kiedyś reklamę w podcastach ? Wiem, są patroni ale najpierw ich trzeba przekonać kontentem. TO nie jest więc tak jakbym chciał założyć podcast o pierdoleniu głupot, gdzie żeby się sprzedać, potrzebuję dobry mikrofon i historię i z tym mogę zaczynać. Przez tantiemy już ponosisz na starcie duże koszty. Duże radio jest w stanie podzielić swój czas antenowy i zarabiać $$ na reklamach w primetime. A jeżeli jesteś sam i masz tylko jeden program raz na tydzień - to kto opłaci te tantiemy? Ekonomia skali dużego nadawca jest bardziej zyskowna niż DJ w swojej kanciapie, który musi opłacić $$ do zaiksu ale nie wie skąd weźmie na to pieniądze. Nie chodziło mi więc o porównanie kto więcej płaci - a raczej kto jest w stanie się utrzymać przez te koszty.