Elektryki redukują pył hamulcowy o 83% [EN]

Okazuje się, że samochody elektryczne znacząco przyczyniają się do poprawy jakości powietrza, redukując emisję pyłu hamulcowego. Według nowego badania przeprowadzonego przez EIT Urban Mobility (organ Unii Europejskiej) i Transport for London, pojazdy elektryczne zasilane wyłącznie bateriami (BEV) zmniejszają ilość pyłu hamulcowego o 83%.


Głównym powodem tak znacznej redukcji jest hamowanie rekuperacyjne, które pozwala pojazdom elektrycznym zwalniać bez intensywnego użycia hamulców ciernych. Inne pojazdy wykorzystujące hamowanie rekuperacyjne również wykazują redukcję emisji pyłu: hybrydy o 10-48%, a hybrydy plug-in (PHEV) o 66%. Badanie koncentrowało się głównie na Londynie, Mediolanie i Barcelonie.


Mimo że samochody elektryczne mogą wykazywać nieco większe zużycie opon, pył hamulcowy jest uważany za bardziej szkodliwy, ponieważ znacznie częściej (ponad 40%) unosi się w powietrzu niż cząstki ze zużycia opon (1-5%). W związku z tym, pojazdy elektryczne w znacznym stopniu redukują bardziej niezdrowe zanieczyszczenia.


Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule: https://electrek.co/2025/05/27/another-way-electric-cars-clean-the-air-study-says-brake-dust-reduced-by-83/)


#motoryzacja #samochody #elektryki #EV

Electrek

Komentarze (47)

Rozpierpapierduchacz

A przy hamowaniu silnikiem? Też hamulce nie robią na pełen etat, czyli też się powinno zmniejszać znacznie

Xavy

@Rozpierpapierduchacz No tak - do tego służy to całe hamowanie rekuperacyjne w elektrykach - to jest właśnie hamowanie silnikiem. Oszczędza hamulce, a przy okazji trochę ładuje ogniwa elektryczne

100mph

@Rozpierpapierduchacz hybrydy tez maja rekuperacje

Astro

@Rozpierpapierduchacz wydaje mi się że skuteczność reperującego jest dużo sprawniejsza niż hamowanie silnikiem.

Xavy

@100mph no przecież że mają rekuperacje. a tak w ogóle, na razie w żadnym wypadku nie zdecydował bym się na czystego elektryka - technologia hybrydowa wygrywa.

Rozpierpapierduchacz

@Astro @100mph @Xavy

wydaje mi się że skuteczność reperującego jest dużo sprawniejsza niż hamowanie silnikiem

I to by było w zasadzie to, o co mi chodziło XD

Czy jest jakieś porównanie jak to przy spaliniakach wygląda XD

Nemrod

@Rozpierpapierduchacz Albo inaczej - w spalinowym nie każde hamowanie jest silnikiem i nie da się przecież nim hamować do końca - to jest raczej metoda spowalniania pojazdu. W elektryku stanowi większość - do tego stopnia, że hamulce szybciej rdzewieją niż się zużywają.

L4RU55O

@Rozpierpapierduchacz Tak, spalinówka hamująca silnikiem nie zużywa klocków. Tylko że spalinowe hamowanie silnikiem to jest właściwie zwalnianie.


W elektrykach często można to sobie ustawić i może on bez gazu zwalniać jak spalinowy albo całkowicie hamować że jedziesz na jednym pedale. Wciskasz gaz to jedziesz, zdejmujesz nogę to hamujesz rekuperacyjnie i to całkiem sprawnie.


Wszystko sprowadza się do tego że trzeba umieć jeździć, nieważne jakim napędem. Ja czasem jadę innym autem i muszę inaczej dynamiczniej przyspieszać a potem lecieć na pół gwizdka to silnik pali tylko na dwóch cylindrach plus dużo jazdy na wysokim biegu bez gazu żeby odzyskiwać energię i po drogach krajowych da się zejść do ok. 5L/100.

Stashqo

@Rozpierpapierduchacz moc hamowania silnikiem spalinowym to 20-30kW, moc rekuperacji w elektryku to nawet i 150kW+ (w zależności od baterii i mocy silnika). Elektrykiem można zrobić 1000km bez dotknięcia pedału hamulca, spalinowym ni cholery. Problemem są za to korodujące z braku użytkowania tarcze hamulcowe, dlatego niektórzy producenci wracają do dość archaicznych bębnów.

Rozpierpapierduchacz

@Stashqo o, o coś takiego mi chodziło, dziękować

Nemrod

A o ile zwiększają zużycie opon? Bo był to jedno, ale obecnie większość zużytych opon ląduje w chmurze.

Xavy

@Nemrod Odpowiedź przecież masz poniekąd w artykule:


Despite the slightly higher levels of tire wear from EVs, brake dust was found to be more unhealthy, as brake dust is much more likely to become airborne (>40%) than tire wear is (1-5%). So EVs create a lot less of the worse thing, and a little more of the less-bad thing.

Even using the study’s 20% number for EV. vs. gas car weight, this doesn’t handicap EVs much. BEVs produce 38% less total brake, road and tire wear combined, without even taking into account their exhaust benefits.

PL:

Pomimo nieco wyższego poziomu zużycia opon w pojazdach elektrycznych, pył hamulcowy okazał się bardziej niezdrowy, ponieważ pył hamulcowy jest znacznie bardziej podatny na unoszenie się w powietrzu (>40%) niż zużycie opon (1-5%). Tak więc pojazdy elektryczne wytwarzają znacznie mniej najgorszych rzeczy i nieco więcej mniej złych rzeczy.

Nawet używając 20% liczby badania dla EV. vs masa samochodu na gaz, nie upośledza to zbytnio EV. BEV powodują o 38% mniejsze całkowite zużycie hamulców, drogi i opon łącznie, nawet nie biorąc pod uwagę ich korzyści w zakresie emisji spalin.


W ogóle, dodałem ten artykuł o elektrykach, ponieważ byłem przekonany że elektryki sumarycznie bardziej zużywają opony i hamulce i bardziej zanieczyszczają - bo tak kiedyś czytałem na białkowym portalu

aleextra

@Xavy wypowiem się co do hamulców... Szybciej je niszczą, nie zużywają. Na tyle rzadko używane są hamulce tarczowe (przynajmniej w mojej hybrydzie), że tarcze rdzewieją, nierówno zużywają i częściej trzeba je wymieniać Niby taniej by hybryda, ale drożej elementy które możnaby się spodziewać będą dłużej eksploatowane, bo mniej używane...

Nemrod

@Xavy A ja pytam nie o pył z opon, tylko o same opony - które trzeba wyprodukować, dostarczyć i zutylizować (czyli spalić).

A jeśli byłeś przekonany, że elektryki bardziej zużywają hamulce, to coś tu jest nie tak z tymi przekonaniami.

Xavy

@aleextra heh, w zeszłym roku wymieniałem samochód na nowy i w ostatniej chwili zrezygnowałem z hybrydy na rzecz benzyny. Potem plułem sobie w brodę, jak wyliczałem ile bym zaoszczędził na eksploatacji mając hybrydę

No ale takich tarcz hamulcowych to raczej nie brałem pod uwagę

radidadi

@Xavy @Nemrod według najnowszych badań opony mogą odpowiadać za nawet ćwierć mikroplastiku w środowisku, duże elektryki potrafią zjeść zestaw w mniej niż 10k km

dremmettbrown

@radidadi ciekawe. Masz jakieś źródło to tych liczb 10k?

dremmettbrown

@aleextra interesujące, masz jakieś dane na dużej próbce co to znaczy “częściej”? I jak to się ma porównując hybrydy, spalinowe i BEV?

dremmettbrown

@radidadi ok jeden garaż w Miami gdzie sam właściciel mówi że ludzie jeżdżą jak wariaci, bardziej mi chodzi o naukowe porównanie

radidadi

@dremmettbrown generalnie przyjmuje się 20% szybsze zużycie na każde 500kg masy, wszystko oczywiście zależy od warunków.

dremmettbrown

@radidadi czyli jeden hejtowicz powie że 20% większe zużycie opon a ten sam hejtowicz powie że już po 10k w elektrykach są opony do wymiany. I jak ja mam być mądry.

radidadi

@dremmettbrown jedno nie wyklucza drugiego ;) napisałem że NAWET po 10k a nie że jest to reguła

KierownikW10

@aleextra jako człowiek, który na jednych klockach zrobił 180k km (zwykły diesel, nie hybryda) powiem tak - dziwne. Parkowałeś pod chmurką i auto miało okresy dlugiego braku użytkowania?

Michumi

@Nemrod przestań już się czepiać

dremmettbrown

@Xavy dobrze wiedzieć. Moje BEV ma przejechane 32k kilometrów i producent nie przewiduje serwisu, wymiany ani ogólnie zajmowania sobie głowy klockami i tarczami do 80k kilometrów. Znam ludzi którzy zrobili 100k i więcej na oryginalnym zestawie. Tak naprawdę nie używam hamulca w ogóle, jeżdżę “one pedal driving” cały czas.

ZohanTSW

Reeee ale przecież to potrzebuje prądu a elektrownie smrodzą szuuuuuur

hejtooszukuje

@Xavy kolejne zjeb.banie umysłowe z ue bez obiektywnych dowodów - ten sam poziom co zielony ład i ustawy "nie będziesz miał niczego brudasie-masz zapier.dalać do śmierci na komisarz ue i sorosa

Xavy

@hejtooszukuje pewnie, pewnie - to trzeba na spokojnie i na chłopski rozum. Z głową trzeba!


A poważnie - to jakie to są niby te twoje "obiektywne" dowody? Może je podasz?

Dodałem artykuł z amerykańskiego (sic!) portalu (nawet ostatnia zakładka w menu to jest "Tesla"), a ty z zielonym ładem i UE wyskakujesz. I z Sorosem (!)


Zero logiki, zero sprawdzania źródeł - natomiast od razu agresja w komentarzu.

666

@Xavy fizyki nie oszukasz. Ta energia musi byc gdzies przekazana i przy okazji przekazywania zuzyja sie inne elementy. Prawdą jest ze pylu nie bedzie, ale bedzie za to inna część do wymiany a przy jej produkcji CO2 do chmurki.


To troche tak jak z liczeniem CO2 elektrykom/ hybrydom: jedziesz na pradzie oficjalnie emitujesz 0g CO2, jedziesz na benzynie emitujesz Xg CO2. tylko dlaczego nikt nie liczy ze kazda kWh'na to Xg CO2 wyemitowana przez elektrownie?


Żeby bylo smieszniej to jak generatorem diesla, naladujesz elektryka, to twoj elektryk oficjalnie nic nie emituje

mtriciak33

@666 ale dosłownie liczy się zarówno to że prąd produkuje elektrownia jak i większe emisję przy produkcji takiego elektryka... To się nazywa LCA (Life Cycle Analysis), oblicza się absolutnie wszystko tj produkcja, eksploatacja, typowa wymiana części i utylizacja. Sam to liczyłem jak byłem na wymianie ze studiów w Finlandii. Męczące jest dyskutowanie z Janusza i I podejściu "hurr durr, nikt nie liczy ile to emituje przy produkcji i że elektrownia też smrodzi!" - no właśnie dokładnie to się liczy. Masz tu infografikę, ale jeśli chcesz solidniejsze źródła to z łatwością je znajdziesz po wpisaniu w Google "LCA electric vehicles vs ICE vehicles"

07c256f5-7f06-442a-8f50-ae21f6aa3bba
hejtooszukuje

@666 autko mam cztery lata, przebieg 50k, zużycie klocków 50%-jak mogę to hamuję skrzynią biegów - czy podali ile kosztuje utylizacja zużytych akumulatorów z autka elektrycznego czy dalej to temat tabu

666

@mtriciak33 wg tego co wkleiles to dla redukji CO2 o ~29% (total 39 vs 55) zarżniemy wlasny przemysl. Wg gemini AI, UE w 2024 byla odpowiedzialna za wygenerowanie 6.5% swiatowego CO2.

Cofniemy sie w rozwoju o dekady zeby nic nie zmienic. Chiny wiecej moglyby zmienic po prostu nie emitujac z roku na rok wiecej.

kodyak

Bardzo dziwnie to wygląda. Niby rekuperacja w elektrykach to aż 83 a rekuperacja w hybrydach to najmniej 10 %. Trochę spory rozrzut jak na ten sam mechanizm. Rozumiem że wzięli też spalinowego z pizdryczkiem czyli miłd hybryda

Xavy

@kodyak czekaj czekaj - coś kojarzę, że rekuperacja w hybrydach, najbardziej efektywnie działa w zakresie do 60km/h, I coś tam jeszcze, że pojemności ogniw jednak inne niż w elektrykach. na teraz, nic konkretnego nie napiszę (ani żadnych źródeł nie podam) ale to chyba o to może chodzić.

kodyak

@Xavy ale przecież tu chyba chodzi hamowanie a nie ladowanie. Czyli jak samochód jest naładowany to już nie hamuje tak dobrze?

Xavy

@kodyak no tak - temat dotyczy hamowania, a jednak jak się mówi o rekuperacji, to każdy myśli najpierw o tym odzyskiwaniu energii elektrycznej :).

Wracając do hamowania elektryk vs hybryda - rekuperacja i ogólnie mechanizmy hamowania w hybrydach to przecież nie jest dokładnie ten sam mechanizm co w elektrykach - w hybrydzie działa inaczej i działa mniej wydajnie niż w czystym elektryku bo... oprócz silnika elektrycznego, jest tam też silnik spalinowy.

kodyak

@Xavy hmm ale to nadal mówimy o pyłach hamulcowych. Co do tego ma silnik spalinowy.


Co znaczy mniej wydajnie? I czemu odzyskiwanie energii w samochodach elektrycznych gdzie laduje baterie jest inny niż w samochodach hybrydowych który ładuje baterie

Stashqo

@kodyak w hybrydzie plug-in masz małą baterię i stosunkowo słaby silnik elektryczny (a jeśli mało produkuje to też mało jest w stanie odzyskiwać). Zakładając, że bateria może chwilowo przyjąć moc do 2-3C* to w hybrydzie o pojemności 10kWh możesz odzyskać moc do 20-30kW (czyli tyle co z hamowania silnikiem), w elektryku z baterią 70kWh będzie to 140-210kW czyli kilkukrotnie więcej.


*To 2-3C jest bardzo umowne i zależy też od technologii baterii i mocy silnika.

kodyak

@Stashqo ok czyli to oznacza że elektryk mocniej hamuje na silniku żeby odzyskiwać więcej energii a hybryda mniej co powoduje że więcej trzeba hamować normalnie a za tym ścierają się bardziej klocki?

666

Absolutnie wszyscy maja ten pyl w d⁎⁎ie. To jest pierdolenie pod kolejne podatki i kolejne obciazenia zeby producenci znow przerzucali koszta na klientow

Xavy

@666 no ale to tak samo można by powiedzieć o wszystkim - można by np. przecież powrócić do benzyny ołowiowej - komu to przeszkadzało, każdy miał to w dupie, a ile dłużej silnik wytrzymywał. Albo np. pozwolić na palenie plastikiem i oponami w kominkach - bardzo tanio by wychodziło, a i problem z wysypiskami śmieci zlikwidowany... Ekologia! ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

666

@Xavy spoko, przestaniesz narzekac na pyl jak sie zorientujesz ze przemysl uciekl z EU i nie ma roboty. Na rynku motyryzacji juz sa ladne przetasowania, tak z pamieci: chinskie volvo, indyjski jaguar, indyjski ktm. A to tylko marki calkowicie przejete. Zaraz Byd, leap motor i reszta sprawi ze pozostale marki eu straca czesc rynku czyli i odbije sie na rodzimej produkcji.

Polska jako montownia/podwykonawca dostanie po dupie bardzo szybko.

hejtooszukuje

@666 dodaj do tego nowego chińskiego citroena

maks_kow

Ile to juz razy, te "badania naukowe" okazaly sie publikacjami sponsorowanymi przez beneficjentów lub mokrym, utopijnym snem decydentów?

bf6c8b32-784b-47a4-97ae-0e56b61c05ae

Zaloguj się aby komentować