Czy wiesz, że…
… w Polsce wielokrotnie więcej ludzi popełnia samobójstwo niż ginie w wypadkach drogowych?
W Polsce niedawno wystartowała ogólnopolska kampania społeczna „Inni też popełniają błędy. Zwolnij”. Jest to kampania drogowa, mająca na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. W tym celu został wyprodukowany spot, który obecnie jest transmitowany w telewizji i w internecie ( https://www.youtube.com/watch?v=wZ4AwEvAqo8 ). Spot ten jest licencjonowaną kopią nowozelandzkiej reklamy „Mistakes”, która w 2014 roku stała się viralem w internecie.
Jak zatem wygląda bezpieczeństwo na polskich drogach? Otóż pomimo wciąż panującego stereotypu, że „Polacy jeżdżą jak wariaci”, polscy kierowcy przestali wyróżniać się na tle swoich europejskich kolegów, jeżeli chodzi o statystykę śmiertelnych wypadków drogowych w przeliczeniu na jednego miliona mieszkańców. Na chwilę obecną, gdy europejska średnia wynosi 46 takich wypadków, w Polsce rocznie dochodzi do 51. Dziś do większej ilości śmiertelnych wypadków na drogach Unii Europejskiej dochodzi w państwach takich jak Belgia, Bułgaria, Grecja, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Węgry, Portugalia czy Rumunia.
W 2022 roku na polskich drogach zginęło 3,5 razy mniej ludzi niż w roku 1999. Na wykresie przedstawiającym roczną liczbę śmierci poniesionych na skutek wypadku drogowego na przestrzeni lat, widać widoczną tendencję spadkową. Dlatego też choć w tym aspekcie wciąż istnieje duże pole do poprawy, działania polskich władz na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach można niewątpliwie nazwać sukcesem.
Ostrzegam, że nie chciałbym, aby ta ciekawostka została odebrana jako apel do zaprzestania kampanii drogowych na rzecz dalszej poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Chciałbym jedynie zwrócić uwagę opinii publicznej na inny problem społeczny, który zdaje się być w Polsce obecnie kompletnie ignorowany. O ile bez problemu jestem w stanie przypomnieć sobie co najmniej kilka ogólnopolskich kampanii społecznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego, o tyle nie przypominam sobie żadnej ogólnopolskiej kampanii na rzecz poprawy zdrowia psychicznego Polaków.
Dziś 2,7 razy więcej Polaków odbiera sobie życie niż ginie w wypadkach drogowych. I dzieje się tak nieprzerwanie od roku 2012. Szacuje się, że śmierć Polaka w wieku 25 lat kosztuje Polskę około 600 tysięcy złotych. Może więc to już odpowiedni czas na ogólnopolską kampanię skierowaną do osób chcących odebrać sobie życie?
#ciekawostinwestycyjne

