Bilety kolejowe stanieją jak nigdy? Na rynek wchodzi nowy przewoźnik. Zaczyna się walka o klienta

Wejście czeskiego przewoźnika RegioJet na polskie tory zmusza PKP Intercity do walki o pasażera. Efekt? Już teraz można zauważyć znaczące obniżki cen biletów na popularnej trasie Warszawa-Kraków. Jak konkurencja wpłynie na portfele podróżnych i jakie są plany nowych graczy na rynku.


Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, już w najbliższy czwartek na trasie z Warszawy do Krakowa zadebiutuje nowy gracz – czeski przewoźnik RegioJet. Na początek firma uruchomi jedną parę połączeń dziennie, traktując to jako pilotaż przed szerszą ekspansją. Czas przejazdu ma wynieść 3 godziny i 20 minut.


To jednak dopiero początek ofensywy. Od połowy grudnia siatka połączeń krajowych RegioJet w Polsce ma się dynamicznie rozwijać. Do kwietnia przyszłego roku przewoźnik planuje stopniowo wprowadzać docelowy rozkład jazdy, który obejmie trasy z Warszawy nie tylko do Krakowa, ale również do Poznania i Trójmiasta.


#wiadomoscipolska #kolej

Eska

Komentarze (17)

WujekAlien

Ja zawsze lubiłem PKP, można jechać dłużej w ten samej cenie

Bystrygrzes

@WujekAlien problemem z regio jest to, ze przejmie po czesci najlepsze trasy PKP -> Te ktore zarabiaja na siebie i inne. Nam natomiast zostanie dokladanie sie z podatkow do pociagu z pizdowa dolnego, do pizdowa gornego.

Wiem, ze potrzebujemy komunikowac polske i pociagi z pizdowow sa potrzebne.

twardy_kal_owiec

@Bystrygrzes u Czechów szynobusy jeżdżą z kazdego pizdowa, gdzie są tory. Też pewnie do tego dokładają. A u nas to najlepiej kolej tylko dla jaśnie państwa z top5 zostawić.

matips

@Bystrygrzes Strategia, że rentowne trasy mają dopłacać do nierentownych jest słaba i należy ją zmienić. Jeśli uważamy, że komunikacja kolejowa z Pizdowa Dolnego jest strategicznie ważna, to samorządy albo budżet centralny powinny do tego dokładać, a Intercity powinno konkurować na możliwie rynkowych zasadach.


Z resztą, tak włąśnie jest - po to mamy oddzielne spółki jak Interciyty, która zgarnia najlepsze połączenia i oddzielne dziesiątki kolei regionalnych mające obsłużyć mniej dochodowe połączenia. Tak też funkcjonuje koncepcja wolnego rynku realizującego strategiczne potrzeby - tam gdzie można konkurować na zasadach rynkowych pozwala się to robić rynkowi, a tam gdzie państwo chce coś dostarczyć, tam dopłaca do realizacji wyznaczonych przez siebie celów.

Bystrygrzes

@matips i to jest rzecz ktora mnie bardzo denerwuje w polsce. W Autri jak kupuje bilet na pociag z A do B do moge jechac dowolnym pociagiem z A do B w okreslonym przedziale czasowym. A w polsce? Panie to inna spolka, inny pociag, pan nie masz biletu

L4RU55O

@twardy_kal_owiec Dlatego Czesi wchodzą na zagraniczne rynki żeby wyssać hajs z rentownych połączeń. Dzięki temu mają czym opłacać te szynobusy na peryferiach.

globalbus

@matips intercity to tak działało 20 lat temu. Potem kazali im przejąć połączenia dalekobieżne od "przewozy regionalne" i tyle było z podziału na "samoutrzymujące się" i dotowane.

twardy_kal_owiec

@L4RU55O długo nad tym myślałeś?

Jarasznikos

@Bystrygrzes Tak, do komunikacji zbiorowej powinno się dokładać, tak jak dokłada się do powszechnej opieki medycznej albo policji. Nie każdy sektor działania państwa jest nastawiony na zysk.

Co oczywiście nie oznacza, że mają być to miejsca do przepalania publicznych pieniędzy.

DyG

@WujekAlien Żeby chociaż w tej samej. Wystarczy, że jedną osobę ze sobą biorę w trasę samochodem i już jest taniej niż pociąg.

Gustawff

Zaczynają się obniżki cen jak co roku po sezonie, a nie bo wchodzi czeski przewoźnik.

NiebieskiSzpadelNihilizmu

Yyy, stanieją. Prędzej PKP się zesra i albo dojebią im magiczne ekstra opłaty za używanie torów, albo podniosą sobie swoje ceny.

MalyDiabel

@NiebieskiSzpadelNihilizmu W sumie wcześniej chyba tak robili. Albo blokowali zezwolenia na polskie tory czy coś?

Borsuk_z_boru

Regionalki są najlepsze. W mazowieckim kupuję bilet na osobę i rower nikogo nie obchodzi. Gdzie indziej muszę zapłacić za siebie i oddzielnie za rower, i to też jest ok. Ale bodajże w kujawsko-pomorskim musiałem kupić bilet dla siebie i wziąć darmowy na rower, bo inaczej dostałbym mandat, chociaż i tak miejsca na rower nie są liczone na skład jak np. w Intercity i można załadować cały pociąg rowerami xD

dnj

@starebabyjebacpradem niezły wynik

Orzech

Wystarczy żeby regiojet miał zasięg internetu na całej trasie i gotowe.

Jadę właśnie PKP na tej trasie - nie ma neta ale za to jest opóźniony o prawie godzinę.

Zaloguj się aby komentować