Ludźmi, którzy nienawidzą siebie nawzajem oraz samych siebie, łatwiej się steruje, bo się nie zorganizują.
Nie wiem ale się domyślam, dlaczego jest tak w kraju, graniczącym z Rosją, który w ciągu ostatnich kilkuset lat nie cieszył się zbyt długo niepodległością, a kiedy już zaczął, wszedł w okres, kiedy na świecie przekonuje się ludzi, że powinni się nienawidzić za to, że są biali, mężczyznami, przedsiębiorcami, chcą porozmawiać etc [np. Gazeta Wyborcza].
Czytałem ciekawy kawałek ostatnio o przypadkowym gromadzeniu się ludzi w krajach autorytarnych. Ostatnim takim przykładem były Chiny i zalewanie nic nie znaczących dla władzy wiosek czy miasteczek.
Ludzie z takich miejsc gromadzą się w najbliższym bezpiecznym miejscu [mogą to być setki lub tysiące ludzi]. Wymieniają się informacjami, zacieśniają więzy i ewentualnie mogą doprowadzać do zarzewia rewolucji. Co robi sprytna władza.
-
nie dopuszcza pomocy humanitarnej [także wewnętrznie organizowanej] aby nie było wymiany informacji między grupami i ich organizowania się w większej skali, oraz, żeby nie mieli siły na rewolucję - wideo z ostatnich powodzi w Chinach pokazywało dziesiątki wozów i ludzi którzy nie mogli pomóc tylko stali na poboczu.
-
Jeśli zagrożenie naturalne minie, wysyła się np. wojsko i wygania tych którzy przeżyli z powrotem do domów, mimo iż najczęściej już one nie istnieją [tak było w jakimś innych kraju, gdzie ludzie umierali w dziesiątkach tysięcy, jako, że zniszczone tereny nie nadawały się do zamieszkania]
Tutaj polecam jeszcze raz książkę 'The dictator's handbook'. Chyba niczego bardziej odkrywczego nie czytałem w ostatnich 4 latach.
The international community rallied to offer assistance. As tens,
or possibly hundreds, of thousands of people died of hunger
and thirst in the aftermath of the storm, ships full of disaster
relief supplies sat off the coast. The military junta refused to
allow relief workers in. Visas were almost impossible to obtain.
Information was extremely scarce. The government requested
aid, but asked that it be in the form of bilateral
government-to-government assistance. Effectively, Than Shwe
was saying, “send cash, but you can’t come in.”
About a week after the disaster, the army started entering the
larger towns and villages of the delta. They were not there to
help. They were there to disperse survivors who had
congregated in schools and temples. Even though their
numbers rarely exceeded a few hundred, survivors were
expelled from their shelters and told to return home. It
mattered little that, in most cases, their entire village had been
destroyed and they had no food, water, clothing, or shelter to
return to. Indeed, one report observed,
Survivors were loaded onto boats and ferried back to the
destroyed villages they had recently escaped from. In some
areas the clearances happened quickly; as the emergency
phase was now officially over, the authorities wanted people
back in their villages by June 2, when the next school term
was scheduled to begin. But survivors had no idea what they
were returning to; was there even anything left at places
they had once called home? And how would they get food
and water there?
6
The government did not even attempt to answer these
questions.
In the PBS documentary, Eyes of the Storm, a senior
Burmese general is seen addressing a group of survivors.7
Starving and destitute, they ask for a handful of rice. The
general tells them that he is here now (but still he makes no
offer of assistance) and that they must go back to their village
and “work hard.” While the army seized (and sold on the
black market) the few relief supplies allowed in, the people
were told they could eat frogs. Effectively the government told
these survivors to go away and die quietly: inhumane in the
extreme, but good small-coalition politics. Dead people cannot
protest.