Komentarze (31)

Quake

@maks_kow czekam na oświadczenie CEO Forda w stylu, że to tylko promil wszystkich przypadków i aferzyści nie mają powodów by to rozdmuchiwać

zjadacz_cebuli

@maks_kow mustang sam się chce zaorać ze wstydu że takie gówno z niego zrobili xD

maks_kow

@zjadacz_cebuli to fakt. Jezdzilem takim ponad miesiac. Pod wzgledem jakosci (a raczej braku)wykonania niedaleko mu do Tesli

zjadacz_cebuli

@maks_kow szczerze to w dupie mam jakość, mustang to symbol muscle carów, to ma mieć potężny silnik, robić gul gul gul jak się go odpali, 2 drzwi być niski i nie umieć wchodzić w zakręty. Tak samo porsche iambo nie powinno robić suvów. Są od tego inne marki

maks_kow

@zjadacz_cebuli jeden lubi jak mu nogi smierdza a inni jak cyganie graja.

Jak mam zaplacic cwierc miliona za fure, to oczekuje jakosci wykonczenia na poziomie wyzszym niz prlowskie gownowozy.

Niewazne czy gulgocze czy nie, ma jechac, dobrze skrecac i jeszcze lepiej hamowac.

Przyspieszenia elektrykom nie brakuje, brakuje im przewidywalnosci zasiegu i szybkosci regeneracji.

Z SUVami czesciowo zgoda, nie maja sensu, osobiscie preferuje hatchbacki lub kombi, ale niech se tam produluja co chca, byle bylo w czym wybierac.

Cayenne, choc paskudny, to przyzwoity SUV, natoimast robienie z Corolli, Yarisa czy innego malego gownowozu czego suvopodobnego na sile to porazka.

rith

@zjadacz_cebuli cóż, dobrze że jednak jest. I nawet w Europie można kupić mustanga z 5.0. Cena to jedyne 300k ( ͡° ͜ʖ ͡°)

DKK

Trochę siedzę w temacie zawodowo. Tutaj musiało się coś baaardzo pojebać. Generalnie system wykrył sytuację awaryjną (miganie światłami awaryjnymi) i priorytetem ponad wszystko powinno być hamowanie. Mimo to samochód radośnie mknie dalej. Ciekawe co się porobiło.

maks_kow

@DKK Podobnie.

O ile jestem w stanie wyjasnic przyspieszanie (amerykanie maja pierdolca na punkcie grubych dywanikow, najlepiej podwojnych), to skret kol jest zastanawiajacy.

Gdzies czytalem ze gosc usmazyl hamulce, bo cisnal az pedal wpadl w podloge, dlatego poprosil bozie o pomoc.

Jak widac pomoglo

hellgihad

@maks_kow Sorry, może głupie pytanie bo się nie znam ale to nie da się w takim wypadku przejąć kontroli nad autem? Czy co się tam wydarzyło.

maks_kow

@hellgihad to nie pierwsze zgloszenie awarii autopilota w Mustangu.

Wydaje sie to malo prawdopodobne by utracic kontrole nad autem, ale jak widac jest to jednak mozliwe.

Nawet w autach bez autopilota, z asystentem pasa i tempomatem adaptacyjnym, fura sama przyspiesza i hamije oraz koryguje tor jazdy

Marchew

@hellgihad @maks_kow Co prawda nie autopilot, ale hamulce robię beee


Jacek Balkan - od 7:20 - znikające hamulce (albo rekuperacja?)

https://youtu.be/nPm8TORU43Y?feature=shared&t=440

hellgihad

@maks_kow Tak, jeździłem taką Skodą, no fajny bajer z tym adaptacyjnym tempomatem ale asystent pasa trochę wkurwia.

Mimo wszystko myślałem że jednak hamulec gaz nawet w tych autach z autopilotem to są jakieś mechaniczne systemy a nie że mogą nagle przestać działać jak się oprogramowanie wykrzaczy, powalone.

maks_kow

@hellgihad BMW ma reraz akcje serwisowa bo hamulec moze nie zadzialac, problem dotyczy 1.5mln aut.

Z tych wlasnie powodow, po przetestowaniu 3 elektrykow, dwoch spaliniakow i jednej hybrydy (nowki z salonu, z przebiegami ponizej 10kkm), kupilem jedna stara hybryde i jednego starego spaliniaka.

Rok produkcji przed wprowadzeniem obowiazku instalacji asystentow, wspomagaczy, dotykowych ekranikow i calego tego pierdololo.

Obydwa auta rozebralem niemal do zera, zrobilem konserwacje, wymienilem wszystkie elementy zawieszenia, ukladu hamulcowego, uszczelniania silnikow, skrzyn biegow a w spaliniaku dodatkowo remont skrzyni biegow.

Laczny koszt za obydwa wyniosl 2/3 ceny jednego nowego.

Jak podzialaja 5 lat bez grubszych ingerencji to uznam to za sukces.

DKK

@hellgihad Nie bardzo. W tym przypadku system "zwariował", kierowca nie jest w stanie nawet ruszyć kierownicą bo moc silnika w kolumnie kierownicy jest o wiele większa niż moc w rękach.

DKK

@maks_kow Pewnie kiedyś ludzie też mówili na abs i poduszki powietrzne. Pasy? Po co to komu, komu to potrzebne? Błędy się zdarzają, szczególnie w aktualnej fazie czyli startowania tych systemów, jest to wszystko stosunkowo świeże. Ale koniec końców to te systemy będą ratowały ludzkie życia niwelując błędy kierowców.

Marchew

@DKK Owszem będą ratowały życie. Ale są pewne granice które są przekraczane, np. asystent pasa ruchu w moim odczuciu w niektórych sytuacjach jest dyskusyjny. O ile jest wiele sytuacji gdzie może uratować tyłek, są też sytuacje gdzie robią wielkie bee. Przykładowo, wąska droga, gdzie aby zmieścić się ciężarówką trzeba dojechać do krawędzi jezdni i niemal najechać na linię ciągłą przy krawędzi. Były sytuacje że przy dojechaniu do linii asystent stwierdzał że "chyba wpadniesz do rowu" i odbijał na środek pasa, wprost pod ciężarówkę z naprzeciwka.

DKK

@Marchew Podejrzewam, że samochód nie miał radaru/lidaru/kamery, tylko samego asystenta. Więc jeżeli to jest sam jeden system to może czasami głupieć. Tylko wszystko razem spięte ma sens, bo ma wystarczającą ilość danych, żeby odpowiednio decydować.

maks_kow

@DKK porownywanie abs i pasow do ADAS, to jak porownywanie odwagi do odwaznika.

Do tego, jakos sofware w obecnym czasie jest podla. Implementowane sa wersje beta a srodowisko produkvyjne traktowane jest jak pole doswiadczalne.

Nir ma nic przeciw rozwojowi, dopoki jest to przemyslane i odpiwiednio wdrozone

DKK

@maks_kow Wszystko musi być robione według ISO 26262, żadne beta. Wszystko jest audytowane przez klienta i audytorów. To są systemy bezpieczeństwa, i tylko samobójcy wypuszczaliby niedorobiony soft. Mimo tych restrykcji poziom komplikacji jest tak wysoki, że nie sposób uniknąć błędów. Tym bardziej, że jest to implementowane w milionach sztuk. I tym bardziej, że jest to jeszcze początkowe stadium rozwoju.

maks_kow

@DKK Skoro nie sposob uniknac bledow, to znaczy ze stan wiedzy i zaangazowania jest zbyt niski, szczegolnie ze to wczesne stadium rozwoju.

O tym wlasnie napisalem, ale innymi slowami.

Produkt powinien trafic na produkcje juz gotowy. To nie jest gra komputerowa, a oprogramowanie majace znaczacy wokyw na bezlieczenstwo wielu uzytkownikow drog.

System ABS zostal wdrozony jako kompletny produkt, w koncowej fazie rozwoju. Nie zdarzaly sie akcje serwisowe na 1.5 mln aut bo mogl spowodowac brak hamowania.

Normy sa teraz gowno warte, stosuje sie je jako dupochrony a ich spelnienje nie gwarantuje jakosci produktu, co widac na zalaczonym i wielu innych nagraniach.

DKK

@maks_kow Ale rozumiesz, że przy takim skomplikowaniu nie ma fizycznej możliwości przewidzenia i przetestowania wszystkich przypadków? Przy twoim podejściu te systemy nigdy by nie mogłyby jeździć. Co do norm to jesteś w błędzie i nie wiesz o czym mówisz.

maks_kow

@DKK to znaczy ze nie powinny zostac wdrozone, skoro polem do eksperymentu i rzwoju sa uzytkownicy ktorzy PŁACĄ za te systemy. Jest to mocno rozwinieta, ale nadal beta

Do momentu dopracowania, ten system powinien byc objety czyms w rodzaju insider preview.

Dlatego twierdze ze te normy sa gowno warte. Gdyby mialy realny wplyw na jakosc wdrazanego produktu, to takie sytuacje nie mialyby miejsca a niedopracowane produkty, w pewnych branzach, nie powinny trafiac do konsumenta, bez 100% pewnosci, ze wdraza sie pewny, bezpieczny i sprawdzony produkt.

DKK

@maks_kow W realnym życiu nie istnieje coś takiego jak 100% pewności. Jeżeli tego nie rozumiesz to tym bardziej nie chce mi się tego tłumaczyć.

maks_kow

@DKK no tak, bo przeciez 2+2 moze czasem wyjsc 3 lub 5.

Nauki scisle to nie wrozby z fusow, a to jest obszar o ktorym rozmawiamy.

Jeslo tego nie rozumiesz, to lepiej juz nic nie mow.

mordaJakZiemniaczek

Trzeba być po⁎⁎⁎⁎nym, żeby przy obecnym zaawansowaniu tej technologii korzystać z tego na amerykańskiej autostradzie, gdzie każdy jeździ jak chce, bez trzymania się prawej strony.

Mor

Domyślam się, że tam wszystko jeat drive-by-wire, ale ja jednak starałbym się kręcić kierownicą czy wciskać hamulec (tu mi się nie chce wierzyć, że ten nie działa jak autopilot prowadzi) zamiast trzymać ręce w górze i panikować...

Zaloguj się aby komentować